• Dirtdiver
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
Dag mensen,

Sinds dat ik me nieuwe pc heb ( +- 2 maanden) duurt het iets van 5 minuten totdat mijn pc is opgestart.
Nu weet ik dat het niet normaal is dat het zo lang duurt maar hoe kan ik dit verhelpen?

Mijn pc start op en doet het volgende:

1. Eerst krijg ik de beginscherm van me moederbord

Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/tap/313918_c4390149.jpg
(bron: techzine.nl)

2. Dan krijg ik een zwarte scherm (post screen), en gevolgd letter voor letter mijn informatie over mijn PC
wat voor processor ik heb, hoeveel Ram geheugen er is en testing memory. (bron:

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/7477/postscreen.jpg
(bron: forum.tweaktown.com)

De eerste 3 allinea's krijg ik letter voor letter voor letter.
(de onderste van de allinea's krijg ik alleen het stukje: Memory frequency.)

Dit duurt het langst ongeveer 3 a 4 minuten.

3 dan pas krijg ik een andere zwarte scherm dat aangeeft dat hij de harddrive heeft gevonden. er staat iets op van: "Initiliasing operational system"

4 PC is opgestart.

Ik heb al de nieuwste bios gedownload en geïnstalleerd, dit wil het probleem niet verhelpen. Voor de rest snap ik er geen bal van. Althans ik wil niet gaan kloten met me BIOS (wat ik niet snap, kom ik er niet aan :P)

Specificaties PC

processor: Intel i5 760
moederbord: p55a-usb3
werkgeheugen: Kingston 2x 4 gb ddr3
Pc is door mijzelf samengesteld en in elkaar gezet

Al vast vriendelijk bedankt voor suggesties of hulp!

Dirtdiver

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Bios flashen wil je wel, maar instellen niet? Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft is de enige tip die ik je kan geven

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, kijk sowieso eerst of alles in de bios goed staat ingesteld (en je niet toevallig ergens CPUcaches uit hebt staan). Dat lijkt me toch iets dat een tweaker prima zelf moet kunnen :)

• Dirtdiver
jaapsander schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:43:
Bios flashen wil je wel, maar instellen niet? Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft is de enige tip die ik je kan geven
Bios flashen ging gemakkelijk via het programmaatje van Gigabyte. Alleen nu wil ik niet gaan kloten met diverse settings. Ik ben hier gekomen om suggesties te horen, zo niet wat jij zegt dan breng ik naar iemand toe die er verstand van heeft.

• Diigii
  • Laatst online: 10-02 23:14
Zie ik dit nou verkeerd of hoort dat zo? Je zegt dat je een i5 processor hebt, en op het plaatje staat: Intel(R) Core(TM) i7

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• Dirtdiver
Diigii schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:50:
Zie ik dit nou verkeerd of hoort dat zo? Je zegt dat je een i5 processor hebt, en op het plaatje staat: Intel(R) Core(TM) i7
Ik heb het als BRON gebruikt! ik kan op dit moment geen foto van mijn postscreen laten tonen.

Zie dit als een Voorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirtdiver op 08-03-2011 16:53 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Diigii schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:50:
Plaatje is niet van z'n eigen pc, alleen ter illustratie

Overigens is het veranderen van settings in je bios helemaal niet zo eng als het klinkt. Gewoon je moederbord instructie boekje erbij en het komt wel goed. Als je verkeerde instellingen hebt gedaan gewoon een reset doen. Zolang je geen gekke instellingen gaat doen met te hoge voltages zul je niet zo snel iets slopen. Indien je niets met je bios wil doen, kun je hem alleen maar naar iemand brengen die dat wel kan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dirtdiver schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:48:
[...]

Bios flashen ging gemakkelijk via het programmaatje van Gigabyte. Alleen nu wil ik niet gaan kloten met diverse settings. Ik ben hier gekomen om suggesties te horen, zo niet wat jij zegt dan breng ik naar iemand toe die er verstand van heeft.
Waarom zou je niet gewoon de verschillende settings uitproberen? Je kunt het ding er echt niet mee slopen hoor, tenzij je moedwillig 2.0V op je CPU zet, maar dan moet je wel een hele zooi warnings negeren (en hopen dat je systeem boot) voordat je het ding dan echt dood hebt.

• AzzKickah
  • Laatst online: 18-02 20:22

AzzKickah

06-CENSORED

Je kunt wel in de BIOS settings gaan lopen veranderen, maar ik heb nog nooit een PC gezien die lettertje voor lettertje het POST-screen opbouwde. Ongeacht wat voor rare honkietonkie-instellingen daar in de BIOS zaten.

Het lijkt mij dat dat moederbord niet goed is.

Verwijderd

Mijn board (P5W DH Deluxe) blijft soms lang tijdens de POST hangen als bepaalde instellingen van de fans niet goed staan (als ik de fans te traag heb draaien dan detecteert hij de lage rpm niet en volgt er een time-out),
Ook als ik bepaalde 'boot from USB' instellingen aan heb staan, volgt er een lange time-out.
Mijn POST screen bouwt zich ook trager op sinds ik van een 7600GT naar een 8800GT ben overgestapt (een vergelijkbaar effect als bij een windows-installatie geen goede vga-driver is geïnstalleerd; het beeld bouwt zich traag en 'golvend' op.)

Misschien dat een van deze zaken ook bij jou van toepassing is. Maar vooral dat 'letter voor letter' klinkt erg vreemd. Als ik dat had, zou ik een andere grafische kaart proberen, als je er een hebt liggen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wanneer je er een heel aantal harddisks in hebt zitten zoals op de voorbeeldfoto dan is het wel normaal dat het iets langer duurt eer het systeem door het bios heen is vooral door het initialiseren van de harddisks. Echter wanneer dit niet het geval is en er bv maar 1 of 2 harddisks in zitten dan is het niet normaal dat ie zo traag op start.

Je zou al eens ermee kunnen beginnen door sowieso dan voor AHCI te kiezen mits dat niet al gedaan is en daarna eens alle extra's die je niet gebruikt ( serial port, extra s-ata controllers, firewirepoort etc. ) uit te schakelen in het bios. Verder ook dingen als externe usb-sticks en harddisks er eens af halen en bv een interne cardreader vertraagd vaak ook alles ontzettend is mijn ervaring, dus mocht je die hebben dan die eens eraf halen.

Eigenlijk je moederboard eens zo kaal mogelijk uit gaan proberen en blijft het dan hetzelfde dan raad ik aan om je moederboard RMA te sturen en is er meer aan de hand.
Pagina: 1