4 nics in een HP ML150G6 W2k8R2 voor Hyper-V

Pagina: 1
Acties:

• Darkman7
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik heb een HP ML150 G6 met 3 gigabit nics 1x on-board broadcom netXtreme en 2x Intel pro1000 CT; 3 stuks dus.

Hier draait windows server 2008R2 enterprise op. Daarnaast heb ik een 24 poorts 10/100 switch met 2 gigabit poorten.

Het idee : Een intel nic team maken (NLB)( heb al getest dit gaat prima met de 2 CT adapters) en die in de gigabit poorten van de switch stoppen(daarmee heb ik dus geen gigabit poorten meer vrij op de switch). Deze gaan gebruikt worden voor de client toegang naar de VM's. ( 5 stuks) Er zit nog een pci2.0 32 bits 3.3 volts slot in de server, daar zou ik dus een 10/100 realtek kaart oid in kunnen stoppen voor de remote administration van de hyper-v Host en de management daarvan en die dus in een vrije 10/100 poort op de switch stoppen.

Vervolgens heb ik de on-board broadcom nog vrij op de server. Daar zou ik dan via een crosscable een NAS device aan willen hangen voor externe backups. Die broadcom kan ik dan ook tevens beschikbaar maken voor de VM's op een ander subnet dan waar de clients op binnen komen. Op die manier kan ik de backups zo goed mogelijk regelen, namelijk Snapshots vanaf de Hyper-V host en daarnaast file level backups vanaf de VM's, want VM's in hyper V hebben geen USB toegang dus als ik enkel via USB zou backuppen op de HOST, dan is er geen file level backup mogelijk op de VM's denk ik...

Verdere info, de server heeft 4x 1 terrabyte 7200 rpm sata schijven in een raid 10 en 1 extra schijf (250GB) die dus niet redundant is. Zouden jullie het zo doen als ik hier beschreven heb, gaat dit werken op deze manier ?
Ik ben me bewust van het feit dat MS geen nic teaming ondersteund, maar de intel teaming software is vrij straightfoward en heb er goede dingen over gelezen.

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkman7 op 08-03-2011 14:19 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
Je kan het zo doen, zal zeker werken, maar het feit dat MS geen teaming ondersteunt heeft zo wel zijn redenen. Zij raden trouwens MPIO aan, misschien kun je eens uitvissen of dat geen mogelijkheid is.

Verder die niet redundante schijf waarvoor gebruik je die? Als het voor niet kritieke zaken is zoals ISO's of wat dan ook dan geen probleem echter als je er VM's wil op draaien zou ik toch kijken om die schijf ook redundant te maken.

• Darkman7
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02-2021
Tja, het budget is beperkt want het is voor een startup ( in het buitenland notabene), dus ik zou met alle liefde een hele dikke raid kaart aanschaffen met daar zo veel mogelijk 15k RPM SAS drives aan gekoppeld, maar de realiteit is anders :) De non redundant shijf is dus aangesloten op de sata connectoren van het server moederbord. Als ik de sata dvd writer in de server loskoppel, dan kan ik daar nog wel een 2e schijf in kwijt maar de raid functionaliteit die standaard in de server zit, b110i, kan maar 4 schijven aan.... de volgende opstap naar een p212/256 voor 8 schijven om zo een Raid 10 te maken en daarnaast nog een raid 1 of iets dergelijks, is gewoon te veel van het goede, daarbij zou dan ook de voeding moeten worden vervangen want de fabrieksvoeding 460 Watt non redundant, trekt denk ik geen 6 schijven, en ook dat geintje ( voeding vervangen) voor een dual 750watt redundant gaat ook in de papieren lopen...

Vandaar dus ook mijn vraag over de NICS, ik wil mijn backups zo goed mogelijk in orde hebben voor het geval ik die non redundante schijf toch zal moeten inzetten als de RAID 10 de I/O van de host + de 5 VM's niet trekt...
( max 10 users voorlopig die niet overal tegelijk in zitten te wroeten) De host wordt nergens voor gebruikt dus enkel voor de hypervizor + de backup functionaliteit en is dus geen lid van het domein. De 5 Vm's zouden bestaan uit... 1 DC, 1, Exchange 2010 (zonder edgetransport want krijgt mail via BSMTP), 1 TFS2010+Sharepoint services, 1 SQL voor de TFS2010+sharepoint en 1 webserver(iis), voor korte presentaties. Het wordt dus gebruikt voor web applicatie ontwikkeling.

Ik zat eerst nog te denken aan losse raid1's om de I/O op te splitten, maar omdat er maar max 10 users op zitten voorlopig, lijkt me het geen al te groot probleem. Met Raid 10 heb je ook hogere I/O.

[ Voor 32% gewijzigd door Darkman7 op 08-03-2011 16:30 ]