Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altruis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-03 09:17
Ik zit al een tijdje naar de ontwikkeling van eyefinity te kijken en de laatste tijd begint het toch best wel te knagen om het ook maar is te proberen. Ik heb er al aardig wat over gelezen, maar ik vroeg me toch af of ik nog wat dingen over het hoofd heb gezien voordat ik deze aankoop ga maken. Het is toch een smak geld en ik wil niet dat ik een miskoop maak.

Momenteel ben ik al in het bezit van een HIS HD 5770 (pricewatch: HIS HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E), is dit te weinig voor eyefinity? Zover vind ik de videokaart prima, af en toe moet ik iets lager dan maximum nemen, zeker met AA, maar om 3 Full HD schermen aan te sturen... Misschien upgraden naar een HD 6850 of 6870? Liever niet natuurlijk, want dat kost nóg meer geld.

Daarnaast was ik van plan om 3 Iiyama E2472HD-B1 (pricewatch: Iiyama E2472HD-B1) te kopen. Deze leken mij het beste qua prijs/kwaliteit verhouding. Het liefste wil ik 3 24" schermen en ik was zelf behoorlijk onder de indruk van LED-schermen in de winkels. Wat is precies het verschil tussen deze Iyama en deze Samsung (pricewatch: Samsung Syncmaster BX2431)? En zijn daarnaast LED-schermen goed te gebruiken voor eyefinity, of kan je beter gaan voor CCFL schermen? (Ik zou niet weten waarom LED niet goed zou zijn, maar ik vraag het toch maar even). Heeft iemand misschien nog betere monitoren gezien, met vooral een minder brede bezel?

En als laatste, om deze 3 monitoren goed aan te sluiten heb ik een actieve adapter nodig. De enige die ik op pricewatch zag was die van sapphire (pricewatch: Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter). Heb ik nog iets anders nodig naast dit? Ik zal dan 1 monitor aansluiten via de displayport adapter en de andere 2 normaal via DVI-D.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien, of zit dit nu wel goed?

[ Voor 4% gewijzigd door Altruis op 08-03-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
Momenteel ben ik al in het bezit van een HIS HD 5770 (pricewatch: HIS HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E), is dit te weinig voor eyefinity?
Te weinig voor wat? Gewoon 'kantoorwerk'? Prima, geen probleem... Gamen? Dan is de HD5770 niet zo'n beste keuze. Dan kan je idd veel beter kijken naar een HD5850 of een HD6850/70, daar zit gewoon meer rekenpower in.

Een HD5770 stuurt nog prima een enkel 1080p scherm aan tijdens gamen, maar laatst geprobeerd op 2x 21" 1600x1200 schermen... toen waren het aantal frames in MW2 toch wel erg laag, dus dat gaat niet lekker werken en dat is toch niet echt een veeleisende game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altruis
Het is inderdaad wel echt bedoeld om op te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07-2023
ik heb hier een 5870 1 GB kaart. en game op een reso van 5040x1050 en speel alles wel op max. alleen soms zie je wel wat lage framerates. en dan is het wel vervelend. en zeker met die toekomstige games die eraan zitten te komen. denk maar aan battlefield 3 ect ect. zou ik idd toch voor een wat betere video kaart gaan. min 2 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
Idd, dat was ik vergeten te vermelden. Bij een dergelijke setup heb je wel veel baat bij extra geheugen op de videokaart vanwege het grote oppervlak qua resolutie, die HD5770 zal aan die 1GB sowieso wat tekort hebben tijdens het gamen. Dat is eigenlijk ook de enige situatie wat meer geheugen op een videokaart nuttig maakt, meerdere schermen of een monitor met een hele hoge resolutie. Een 2GB kaart op 1x 1080p monitor is onzin, dan doet zeker de helft van het geheugen nooit iets...

Misschien is het een oplossing om er een 2e HD5770 bij te prikken als je crossfire mogelijkheid hebt op je mobo? Dat zal dan de goedkoopste oplossing zijn en daar kan je ook nog prima mee gamen ook. Misschien wel een beetje bijval nodig, want ben niet zo thuis in crossfire/sli. Ik dacht altijd te begrijpen dat met crossfire/sli beide gpu's worden gebruikt en het geheugen van maar 1 kaart. Kan er zo snel even niets duidelijks over vinden, dus het kan dat ik uit mijn nek sta te kletsen... tis even een kleine 'disclaimer', voordat ik iemand een 2e HD5770 aanpraat en je er vervolgens weinig mee opschiet omdat je dan nog geheugen tekort gaat komen voor die resoluties. Met als gevolg dus framedrops gaat krijgen puur omdat je geheugen het niet bij kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
volgens mij is het zo met crossfire dat je maar iets van 20% winst kan maken. dus het is niet zo dat als je 2 videokaarten van 1 Gb hebt dat het dan opeens 2 Gb worden. wat je wel kan doen is een 2 GB ati videokaart nemen met het zeflde chip. kan je alle 2 je videokaarten gebruiken, weet niet hoeveel power je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
elmalonl schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:55:
volgens mij is het zo met crossfire dat je maar iets van 20% winst kan maken. dus het is niet zo dat als je 2 videokaarten van 1 Gb hebt dat het dan opeens 2 Gb worden. wat je wel kan doen is een 2 GB ati videokaart nemen met het zeflde chip. kan je alle 2 je videokaarten gebruiken, weet niet hoeveel power je hebt.
20% dat is wel heel negatief maar je krijgt meestal met goede ondersteuning een winst van van 70%
Op een 3e gpu meestal 40%
En een 4e vind ik het bijna nooit waard tenzij je teveel geld hebt ;)
6950 gaan nog lager in prijs dus mischien is dat wel een oplossing

[ Voor 5% gewijzigd door maarten12100 op 08-03-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

tis niet de hoeveelheid ram, een 5870 heeft een 256mbit geheugenbandbreedte-bus, een 5770 'maar' 128mbit, zodra je AA en AF gaat inschakelen gaat hij op zijn gat, de 5870 1024mb heb ik op 3x22" aangesloten en speel TDU:2 en ook NFS Shift op een resolutie van 5380x1050, biede op de hoogste settings en kan zelfs nog AA inschakelen, dus om te roepen dat 1gb niet voldoende is, is wat kort door de bocht..

De rest van je systeem is ook belangrijk, mijn i7 920 loopt op 4ghz met HT on, als deze weer default draait op 2,6ghz zal ook wel wat minder lopen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
sain onez schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:15:
tis niet de hoeveelheid ram, een 5870 heeft een 256mbit geheugenbandbreedte-bus, een 5770 'maar' 128mbit, zodra je AA en AF gaat inschakelen gaat hij op zijn gat, de 5870 1024mb heb ik op 3x22" aangesloten en speel TDU:2 en ook NFS Shift op een resolutie van 5380x1050, biede op de hoogste settings en kan zelfs nog AA inschakelen, dus om te roepen dat 1gb niet voldoende is, is wat kort door de bocht..

De rest van je systeem is ook belangrijk, mijn i7 920 loopt op 4ghz met HT on, als deze weer default draait op 2,6ghz zal ook wel wat minder lopen.
voldende is het wel. maar als je er wel lekker op wilt gamen zou je toch een 2 Gb gaan nemen. genoeg site waar het staat dat 1 GB gewoon niet genoeg is om lekker te gamen. fps ook te laag op 3 schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je moet niet alles geloven wat je leest, en ik weet het uit persoonlijke ervaring...

Heb je zelf wel eens Eyefinity gedraaid, vind het zo vreemd dat hier allemaal van die 'deskundigen' zitten die alles moeten tegenspreken, net als in dat andere topic waar ik aangeef dat een vga to dp adapter altijd werkt, en hij toch maar op advies van andere tweakers een actieve dp to dvi dongle aanschaft die niet blijkt te werken...

Leuk dat je erover leest, maar om dan meteen foute adviezen te geven die je daarop baseert gaat me wat te ver... :/

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
sain onez schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 23:09:
Je moet niet alles geloven wat je leest, en ik weet het uit persoonlijke ervaring...

Heb je zelf wel eens Eyefinity gedraaid, vind het zo vreemd dat hier allemaal van die 'deskundigen' zitten die alles moeten tegenspreken, net als in dat andere topic waar ik aangeef dat een vga to dp adapter altijd werkt, en hij toch maar op advies van andere tweakers een actieve dp to dvi dongle aanschaft die niet blijkt te werken...

Leuk dat je erover leest, maar om dan meteen foute adviezen te geven die je daarop baseert gaat me wat te ver... }:|
begrijp me niet verkeerd hoor. ga geen andere mensen advies geven waar ik helemaal geen verstand van heb. nou heb ik wel een beetje verstand van eyefinity, omdat ik zelf een eyefinity setup bezit met een hd5870. en het is gewoon niet genoeg als je alles op max gaat spelen. dat is gewoon zo.
YouTube: F1 eyefinity setup dacht post ik dit ook maar even.
F1 trekt die wel makkelijk en lekker snel. nou met need for speed shift ging die wel wat moeilijk doen. en moest ik de setting wat lager doen.

[ Voor 12% gewijzigd door elmalonl op 08-03-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

No problem, mijn exuses, de smiley is niet helemaal de juiste..

met 3x22" (1680x1050) weinig problemen met de 5870 1gb, terwijl ik ook al een 6970 2gb heb gehad maar door tegenvallende resultaten weer weg is gedaan en de 5870 is teruggezet,
vaak is de engine van de game ook beperkend waardoor 2gb videoram ook niets meer brengt...

Alleen als je met 1gb zónder AA ( en AF in mindere mate) op zulke hoge resos normale speelbare framerates krijgt, en je met inschakelen van de AA die laat inkakken doordat er een tekort op bandbreedte komt, en het dus écht minimale frames worden ( 2-5 fps waar je zonder de AA nog bv 50 haalde)
dan heb je een tekort aan videoram.

Vaak zorg de resolutie al ervoor dat de game engine al de beperking is, en het met minimale, onspeelbare fps gaat en 1 of 2 gb videoram absoluut niets uitmaakt. Niet dat dan ineens die 2gb magische extra fps geeft tov de 1gb variant. Tis maar net waar de bottleneck zit..

edit: nice setup en grappig filmpje, ik heb er nog een playseat voor staan, dus die game ga ik ook eens checken van het weekend... ;)
en zoals je al aangeeft, als het net niet speelt ligt het niet aan de hoeveelheid ram maar rendervermogen van de kaart..

[ Voor 18% gewijzigd door SAiN ONeZ op 09-03-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altruis
Zoals jullie het erover hebben lijkt het inderdaad alsof ik dan ook een nieuwe videokaart nodig heb. Momenteel heb ik ook een 22" scherm met 1680x1050 resolutie, dus dat scheelt ook een hoop qua prestaties. Mijn mobo ondersteunt crossfire, ook speciaal voor uitgekozen, alleen mijn behuizing is te klein voor 2 videokaarten. Het is ook maar de vraag of er een grotere videokaart in past. Daarnaast, ik heb net mijn PC uit elkaar geschroefd en ik zag dat ik maar 500W voeding had (Ik dacht dat ik 750 had, maar blijkbaar had ik me hierin vergist). 2 videokaarten is dus inderdaad niet de beste oplossing. Als ik een nieuwe videokaart ga kopen lijkt mij een 6870 het beste voor wat ik nodig heb? Of is het toch handig om 2 gb videoram te hebben en voor de 6950 te gaan?

Mijn processor is een AMD Phenom II X4 920 (Black Edition, maar niet overclocked). Zeker niet de beste processor, maar ik geloof niet dat dit de bottleneck zou zijn?

Pfff, elke keer dat ik zoiets doe denk ik weer: Damn, ik moet wéér mijn PC upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Persoonlijk zou ik een 2e hands 5870 zien te scoren, die heb je voor 150-175e en draait als een tierelier, vaak net wat beter dan een 6870 en ook op je voeding en tevens kan je AMD quadcore ook nog wel wat geOCt worden, dan ben je ineens Eyefinity-ready!

En je hoeft niet op 22"+ te werken, ben zelfs van mening dat in landscape de widescreen verhouding het alleen maar erger maakt en bv 3x 17 of 19" (5:4) of nog beter (maar duurder, doordat ze zeldzaam worden) 3x 20/21" (4:3) 1600x1200 lcds, dat zal er beter uitzien dan 3x 24" widescreens.. (of helemaal goed, 1x21" (4:3) dan in het midden een 24" WS en als 3e weer een 21" (4:3) )

Het gaat om de beleving van de 3 schermen voor je, de resolutie en settings zijn maar bijzaak.. ik speel al jaren met stuurtjes race games, omdat dit een extra dimensie in dit genre geeft en zo doet Eyefinity dit ook, Track IR is ook zoiets..

[ Voor 7% gewijzigd door SAiN ONeZ op 09-03-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
moet er wel bij zeggen als je eenmaal eyefinity hebt wil je niet meer terug!. en niet alleen bij het gamen. waar gewoon als je op je bureaublad bent en of aan het internetten bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een Eyefinity-setup, met drie 23"-schermen, goed voor een resolutie van 5760x1080. Persoonlijk vind ik twee HD 5850's, oftewel eeen HD 5970 het minimum. Dan kun je nog op redelijke hoge settings blijven gamen, maar ook met mijn HD 5970 moet ik de settings regelmatig naar beneden bijstellen.

Als je het doet, doe het dan goed is mijn motto :) Twee HD 5850's, tweedehands, hoeven niet duur te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altruis
Dat is zeker waar. Maar ik hoef in zekere zin ook niet de nieuwste spellen op max te spelen in eyefinity :P Een 5970 lijkt me dus een beetje overkill, maar een 5870 zoals pricewatch: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 zou best kunnen? Alleen volgens de recensie die ik daarop lees zou ik dan ook een nieuwe kast moeten kopen. Misschien een idee om even te wachten met eyefinity en de volgende generatie videokaarten van ATI kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik zou eerder een HD 6870 kopen, die kosten al snel 170 euro, toch aanzienlijk minder.

En als je toch rond de 200 euro uit wilt geven, waarom dan niet een HD 6950 2GB, zoals deze: pricewatch: Asus EAH6950/2DI2S/2GD5

Dan kun je over een jaar er nog een goedkoop bijzetten? Of je koopt nu een tweedehands HD 5850 voor 130 euro of minder, zoals deze V&A aangeboden: Asus EAH5850 DirectCU/2DIS/1GD5

Opties genoeg. Afhankelijk van je budget, zou ik proberen om iets te kopen waar je er in de nabije toekomst nog een tweede van kun kopen. Dus met een krap budget, zou ik de HD 5850 kiezen en dan later nog een erbij, dan ben je uiteindelijk misschien 250 euro kwijt. Met de HD 6870 heb je wel iets meer kans dat je ook daadwerkelijk een tweede exemplaar kunt vinden, maar is ook weer iets duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik draai zelf met 5760x1080 met 2x 6870 maar ik vind het net te traag gaan moet vaak bij spellen de settings naar beneden schroeven.

Als je het om het gamen doet probeer het dan eens met 6970 en als die het niet trekt 2

Kost wel wat maar 2 schermen op zwart hebben staan omdat je videokaart(en) het niet trekt op 5760x1080 is FUBAR

mijn advies is wachten tot het goedkoper wordt of er meer geld aan uit geven een halve en toch dure oplossing is irritatie.

[ Voor 15% gewijzigd door stamp op 10-03-2011 17:16 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altruis
Zelfs met een 6870 vind je het traag gaan? Jeetje, dan is mijn 5770 wel verre van geschikt. Ik hoef dan ook niet de nieuwste spellen op max te spelen, zo nodig is dat nou ook weer niet. Ik wacht dan nog wel even met mijn eyefinity set-up en wacht op de volgende generatie videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:56
de 6870 is dan ook ongeveer even snel als de HD5770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje overbodige kick, ik gooi dit topic daarom op slot. Het topic kan eventueel weer worden geopend op verzoek van Altruis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.