Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Goedendag,
Ik heb dit wel eens vaker meegemaakt, maar dit keer slaat het echt alles.
Zo kon ik op mijn oude Macbook Unibody C2D 2,4GHZ uit 2008 nooit MKV bestanden afspelen. Ik heb werkelijk alles geprobeerd: Plex, Quicktime X + perian en VLC. Zelfs codec x264 gedownload en nog werd het niets. Op Bootcamp Windows 7 kon ik met VLC wel alle MKV bestanden afspelen. Een vriend van mij met een de goedkopere Unibody 2,0GHZ ook uit 2008 kon wel veel/alle MKV bestanden op de Mac afspelen. Hij gebruikte alleen VLC en dat was het. Raar, maar zolang het onder W7 het deed was ik gelukkig.

Sinds een maand of anderhalf heb ik de Macbook Air 13" met 1,86GHZ. Ik kan op OSX veel MKV bestanden afspelen via Quicktime X + perian of VLC. Ik heb geen codecs gedownload, maar het doet het gewoon.

Nu heeft een andere vriend precies dezelfde Air gehaald en ook Quicktime X + perian en VLC geinstalleerd. Hij krijgt dezelfde bestanden gewoon NIET aan het werk. De MKV bestanden lopen direct vast na het openen en soms stottert het even naar 10 seconden.

Op W7 heeft hij het nog niet geprobeerd, maar hij is niet van plan om W7 te installeren vanwege ruimtegebrek op de SSD.

We hebben beide een schone installatie gedaan na aankoop. Geen iLife geïnstalleerd en alles zo kaal mogelijk gelaten. De aankopen zijn gedaan bij de online Apple store.

De MKV bestanden zijn HD 1080p.

Dit kan toch niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laten we vooropstellen dat het wel of niet kunnen openen van een bepaald container formaat weinig te maken heeft met de gebruikte hardware. Echter, ik kan me voorstellen dat een Macbook AIR geen 1080p content uit een MKV container af kan spelen als er geen gebruik wordt gemaakt van hardware acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Installeer VLC 0.8.6b zoals als iedereen op Google adviseert.

Of VLC's preferences -> input/codecs, go -> FFMPEG -> Advanced -> skip the loop filter for h264,- > nonkey

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Bigs schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:38:
Laten we vooropstellen dat het wel of niet kunnen openen van een bepaald container formaat weinig te maken heeft met de gebruikte hardware. Echter, ik kan me voorstellen dat een Macbook AIR geen 1080p content uit een MKV container af kan spelen als er geen gebruik wordt gemaakt van hardware acceleratie.
En hoe accelereer je dat dan? Ik heb op mijn Macbook Air helemaal niets speciaals geïnstalleerd. En toch draait hij bijna alle MKV's zonder enig probleem. Of zijn maximaal wordt niet gebruikt (1,86GHZ) of mijn is overgeclockt? Of bedoel je iets anders?

@Djexplo, werkt niet. Hebben we net getest. Ik draai trouwens de nieuwste versie van VLC waar alles wel op werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door kx22 op 08-03-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

zAo

GPLv2 Fanboy

kx22 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:08:
[...]
En hoe accelereer je dat dan? Ik heb op mijn Macbook Air helemaal niets speciaals geïnstalleerd. En toch draait hij bijna alle MKV's zonder enig probleem. Of zijn maximaal wordt niet gebruikt (1,86GHZ) of mijn is overgeclockt? Of bedoel je iets anders?
[...]
Met Plex .9 wordt er offloading naar de videokaart gedaan, ook op de Air. Dan zou het dus zeker weten moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn Macbook air 11 inch kan ik (makkelijk) alle 1080p MKV's afspelen. Zelfs eentje van 18 GB gaat er moeiteloos doorheen.

Niet toevallig 1 Air met Leopard en de ander met Snow Leopard ivm GPU acceleratie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
De vernieuwing van processoren gaat ook door he. De processor in de 2008 MB is een stuk ouder (ook qua generatie) dan die in de nieuwe Air ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:57:
Met mijn Macbook air 11 inch kan ik (makkelijk) alle 1080p MKV's afspelen. Zelfs eentje van 18 GB gaat er moeiteloos doorheen.

Niet toevallig 1 Air met Leopard en de ander met Snow Leopard ivm GPU acceleratie?
Nee een nieuwe Air wordt alleen nog maar out of the box geleverd met SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
SanderPS3 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:46:
De vernieuwing van processoren gaat ook door he. De processor in de 2008 MB is een stuk ouder (ook qua generatie) dan die in de nieuwe Air ;)
Behalve dat het er geen reet mee te maken heeft wat voor processor erin zit, wordt in de MacBook Air net als in de MacBook Pro van 2008 een Core 2 Duo gebruikt... Zelfde generatie, misschien iets doorontwikkelt maar in de basis dezelfde features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Het is momenteel opgelost, door een verse reinstall. Toch gek. De eerste keer is er blijkbaar iets fout gegaan.
Nu speelt hij ook alle formaten schokloos af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het is in ieder geval een softwareprobleem, waarschijnlijk iets dat je geinstallerd hebt. Als willekeurige Macbooks geen mkv's af zouden kunnen spelen stond het internet er wel vol mee.
Pagina: 1