Sennheiser HD598/ HD5xx reeks bouwkwaliteit...

Pagina: 1
Acties:

• Seraphic
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Hallo,

Zijn er hier mensen die in het bezit zijn van een Sennheiser HD598 of een ander lid van de HD5XX reeks? (De HD555/HD558/HD595/...)

Ik ben op zoek naar een nieuwe koptelefoon en het sennheiser geluid bevalt me wel. Ik heb echter al enkele waarschuwingen gelezen van gebruikers die zeggen dat de hoofdband van de 5xx reeks (die van hard plastic is) blijkbaar zèèr gevoeling voor kraakjes/scheurtjes en dit soms al na een maand gebruik. Nogal logisch dat als je er niets aan doet, deze barstjes na verloop van tijd groter worden en je dure koptelefoon plots uit wat meer delen bestaat dan je zou willen...

Een voorbeeld van het probleem: (zou altijd op dezelfde plaats beginnen, dit zou voorkomen bij alle 5xx modellen)

Afbeeldingslocatie: http://assets.head-fi.org/7/77/1000x500px-LL-77a49921_mail.jpg

Dit is een meer extreem vb waar de hoofdband al 8 dagen na aankoop begint te barsten en de persoon zou er voorzichtig mee zijn omgesprongen... (dat zeggen ze allemaal trouwens - diegene die er last van hebben... :|)

Ik vraag me af of dit enkel een paar luidroepers betreft of dat dit echt een wijdverspreid probleem/ontwerpfout is? Hebben tweakers hier er last van?

Schrikt me wat af tbh terwijl de reviews toch bijna allemaal goed tot zeer goed zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Seraphic op 09-03-2011 18:43 ]

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 20:24

SmidsY

hallo!?.............

Heb zelf jaren met veel tevredenheid gebruik gemaakt van een HD555 en deze heeft in die tijd wel aardig wat (onbedoeld) abuse doorstaan zonder last te hebben van de genoeme problemen. Nu weet ik niet of er verschil zit tussen de HD555 van toen en nu qua fabricage proces.

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb mijn HD555 ongeveer een jaar en half (als ik me niet vergis) en niet zo lang geleden heb ik die barstjes ook opgemerkt. Ik spring er normaal mee om (denk ik toch) maar ook niet extreem voorzichtig, ik zet hem niet elke avond in een glazen stolp. Maar hij is nooit gevallen of zo. Ik dacht eigenlijk dat ik wel iets verkeerd gedaan had, als ik maar 1 schelp op mijn oor heb en de andere in mijn nek dan komt daar wel wat spanning op te staan.

Maar nu ik dit lees ga ik toch eens terug moeten gaan. Ik ga eens wat zaken bij elkaar zoeken.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben tevreden met mijn AKG :P ;)

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 15:41
Ik heb al 1,5 een 555, die is, na enkele keren enorm over de draad te pleuren, nog helemaal heel. Alleen de verf of wat het ook is, is er aan één kant een beetje af.

Ik heb wel gelezen dat de nieuwe 558 behoorlijk anders zou klinken. Puntje om rekening mee te houden!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Ik heb de HD595 en de HD650. Bij beide heb ik het probleem niet kunnen ontdekken. Vooral de 595 krijgt bij mij best wel wat te verduren. Deze wordt meegesleept in trein, bus, auto en vertoeft in koffers, tassen, etc. |Mooi is hij niet meer, veel plekken waar de verf eraf gesleten is, maar nog geen barstje te bekennen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik heb zelf de HD595 in mijn bezit. Na een maand van amper gebruik vertoond hij dezelfde barsten als op de foto. Koptelefoon is niet uit huis geweest en alleen af en toe voor online gamen gebruikt. Ik zat zelf dan ook met verbazing te kijken toen ik dit voor het eerst opmerkte.

Heb besloten hier niets aan te doen, gezien het mij om het geluid gaat en niet het uiterlijk.

Gebruik hem nu bijna een jaar en valt me op dat de barsten niet echt gegroeid zijn.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn HD570 heeft na 10 (?) jaar nog geen enkel scheurtje in de hoofdband. Terwijl ik hem wel vaak laat vallen op de vloer. Maar misschien is het productieproces anno 2011 anders?

Wel is na 8 jaar het schuim aan de binnenkant (dat tussen de speakers en je oor zit) gaan scheuren en verpulveren. Blijkbaar is dat biologisch afbreekbaar of zo na een aantal jaar :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Killer

Killer

Hatseflats!

Gizz schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:17:
Mijn HD570 heeft na 10 (?) jaar nog geen enkel scheurtje in de hoofdband. Terwijl ik hem wel vaak laat vallen op de vloer. Maar misschien is het productieproces anno 2011 anders?

Wel is na 8 jaar het schuim aan de binnenkant (dat tussen de speakers en je oor zit) gaan scheuren en verpulveren. Blijkbaar is dat biologisch afbreekbaar of zo na een aantal jaar :P
De oorkussens en het schuimlaagje kun je bij Sennheiser nieuw bestellen. Kost je niet al te veel en heb je voor weinig je koptelefoon weer fris..

Als ik bovenstaande reacties zo lees, kan het best zijn dat de huidige modellen van een ander plastic gemaakt zijn, dan de wat oudere modellen. Mijn HD595 is al weer een jaar of 4 oud en heeft geen enkele barst.

Verwijderd

Ik zou zowieso de sennheiser 5xx series laten liggen. heb zelf heel wat koptelefoons versleten en als de bouwkwaliteit evenzwaar meeweegt als geluidskwaliteit, ben je beter af met beyerdynamic als sennheiser.
Probeer eens een keer een 32 ohms beyerdynamic dt 880 zou ik zeggen.

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Ik heb sinds kort (een ruime maand) de HD558. Komt, naar mijn inziens, goed geluid uit, al mis ik wel een beetje bass. Dat vind ik eigenlijk het enigste wat tegenvalt, maar verder ziet die er nog super goed uit (dus geen krasjes) en het comfort is ook heel goed. Enkel de bass had dus wat aanweziger mogen zijn...

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-01 22:10
Ik heb nu al twee jaar een HD595, en nog nooit problemen ermee gehad. Het is wel zo dat ik er zuinig mee omga en hem meestal netjes aan de meegeleverde houder/haak hang. Ik gebruik hem ook niet niet veel voor de MP3, en ik gebruik hem ook niet buiten de deur. Hij is namelijk bedoeld voor mijn dig. piano

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ikke26 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:19:
Ik heb nu al twee jaar een HD595
Ik nu zo'n driekwart jaar.
..en nog nooit problemen ermee gehad.
Idem :)
Het is wel zo dat ik er zuinig mee omga en hem meestal netjes aan de meegeleverde houder/haak hang.
Al wil de HD595 ook wel eens naast het bed belanden als ik geen zin heb om uit bed te gaan om de koptelefoon op zijn haakje te hangen.
..en ik gebruik hem ook niet buiten de deur.
Voor buiten vind ik zoiets ook te lomp en door het open design ook niet heel prettig. Voor buiten gebruik ik mijn Sennheiser in-ears.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Ik heb nu al 4 jaar een HD515.
Zowel de band, de oorschelpen en de kabel zijn, zeer flexibel en toch solide.
Het ding heeft in totaal 8 maanden in een rugzak gezeten en hoewel ik erg zuinig ben op mijn spullen heeft de HP al de nodige smakkers gemaakt.

Dit is geen garantie dat alle modellen / reeksen zo sterk zijn maar, je kan er in mijn ogen en oren geen miskoop aan doen.
Ga er normaal mee om en dan heb je er jaren plezier van.

Het is overigens wel echt een HP voor binnen. Vooral dankzij het open design.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier idem ;) Een K240DF van bijna 9 jaar oud en nogsteeds als nieuw, ondanks intensief gebruik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoewel ik zelf uiterst tevreden ben over de geluidskwaliteit van Sennheiser hoofdtelefoons, stel ik me toch ook vragen bij de bouwkwaliteit van sommige onderdelen. Ik heb zelf een HD600 en HD650 - toch niet bepaald low-budget hoofdtelefoons. Bij beide hoofdtelefoons brokkelt de lak in het midden van de hoofdband af. Het gaat enkel om de lak - het plastic zelf blijft solide en scheurt niet. Ik maak me dan ook geen zorgen dat de hoofdtelefoons ooit in meerdere stukken zullen uiteenvallen.

De hoofdtelefoons worden normaal gebruikt en de hoofdband is zeker nooit verder uitgerekt/geopend dan nodig om de hoofdtelefoon op je hoofd te zetten. Dit overkomt trouwens niet alleen mij. Het is een veelgehoorde klacht over de HD6x0-serie. Mijn HD600 is ooit omwille van dit probleem onder garantie vervangen, maar omdat het nieuwe exemplaar na enige tijd dezelfde verschijnselen vertoonde heb ik niet meer de moeite gedaan nogmaals om te ruilen en heb ik het bij de HD650 ook maar zo gelaten. Ze klinken fantastisch en dat is voor mij het belangrijkste.

Toch is het onbegrijpelijk dat deze top-Sennheisers gebreken vertonen die je enkel bij goedkope producten verwacht. Je kunt toch haast op voorhand verwachten dat een dikke harde lak wel moet barsten op een ietwat flexibele hoofdband?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rFNi9i9ROAiljMp6o49PS5X9/full.jpg

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb mijn HD595 nu ongeveer 4.5 jaar. Het enige wat er mis mee was, was dat afgelopen jaar ik toch merkte dat de oorkussentjes aardig waren ingedeukt door het vele dragen en dus slap waren geworden. Nieuwe oorkussentjes besteld en hij is weer als nieuw.

Ik heb 'm zojuist nog eens goed bekeken maar geen scheurtje te zien.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Killer

Killer

Hatseflats!

satcp schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:49:

Toch is het onbegrijpelijk dat deze top-Sennheisers gebreken vertonen die je enkel bij goedkope producten verwacht. Je kunt toch haast op voorhand verwachten dat een dikke harde lak wel moet barsten op een ietwat flexibele hoofdband?
Het probleem is niet zozeer dat men harde lak gebruikt, maar lak waaruit de weekmakers verdampen, waardoor deze bros wordt. Als de lak af fabriek al hard was, dan zou bij de eerste buiging deze al brokkelen.

Ik geef toe dat het eigenlijk niet hoort bij dure hoofdtelefoons. Alhoewel ik er bij mijn HD650 geen last van heb moet ik zeggen (net nog eens even gecontroleerd)

Verwijderd

Ik heb een HD 555 sinds oktober 2009 en ik had ook reeds midden 2010 last van barstjes. Ik moet hem eigenlijk dringend binnenleveren want het zou wel eens kunnen gebeuren dat het plastiek helemaal breekt op een bepaald moment, zo groot is die scheur nu geworden.

• Seraphic
Bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad ook gelezen dat oudere versies (>3 jaar) geen last zouden hebben van dit fenomeen, dit wordt hier bevestigd. Mss is dit een teken dat het materiaalgebruik inderdaad veranderd is doorheen de jaren.

Ik lees hier en ook andere plaatsen wat tegenstellingen over de barstjes. De HD598 is relatief "nieuw" dus daarvan zijn de ervaringen beperkt, maar wat andere modellen betreft hebben sommige mensen er mee leren leven omdat de barst niet groter lijkt te worden na verloop van tijd. Waar dit dan bij anderen weer wèl het geval is... Ik veronderstel dat de druk die op de hoofdband wordt uitgeoefend, hiervoor bepalend is.
dilemma's dilemma's |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Seraphic op 09-03-2011 18:51 ]

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:37
Ik heb een HD555 (bijna 1,5 jaar) en zie bij mij wat kleine scheurtjes op dezelfde plek als op de foto, ik had ze nog niet eerder gezien en ik denk niet dat het een probleem gaat worden bij mij.
Ik ga redelijk voorzichtig om met mijn spullen dus de oorzaak zal niet bij ruw gebruik liggen. Enige is dat hij 1x per jaar in de rugzak gaat op weg naar een lanparty.

Verwijderd

Ik heb ook een HD555, ongeveer een half jaar in bezit nu. Mijn broer stuurde dit topic door en vroeg of ik er ook last van had. Ik bekijk mijn koptelefoon en inderdaad, precies dezelfde scheurtjes als op de screenshots...

Ook ik ben er erg zuinig mee, ligt alleen maar op mijn werk en hij is nog nooit gevallen ofzo...moet ik nu contact opnemen met de verkoper ivm garantie of zullen ze niet verder uitscheuren?

• Killer

Killer

Hatseflats!

Dat moet je zelf bepalen. Ik vind dat het niet hoort bij een product met die leeftijd. Ik zou terug gaan.

Verwijderd

Sennheiser stelt hoge eigen aan comfort en gemak. Dit is alleen en enkel te bereiken dmv zeer licht materiaal. Gebreken als deze komt dus vrij vaak voor indien je niet echt voorzichtig bent met je sennheiser.
Ik kan mij een situatie herinneren met een 650 van een klasgenoot die geen koptelefoonstandaard gebruikt en steeds zijn sennheiser neerlegt op zijn bureau. door het te vaak te doen kreeg hij na een week of 4 een heel klein "lakdeukje" precies daar waar de kopteleofoon contact maakt met zijn tafel.
Na verloop van tijd wanneer hij die steeds opzet (en de headband steeds uitrekte), brokkelde steeds meer en meer stukken af. Uiteindelijk terug naar winkel maar helaas viel dit niet onder de garantie.

tip, koop een koptelefoonstandaard of gebruikt zoon hanger die ze bij de 595 erbij hebben gedaan. Voorde 650 bezitters onder ons, plak een heel klein beetje plakband op de plaats waar je headband contact maakt met de tafel. dit voorkomt zeg maar het initiële gaatje (omg wat een raar zin).

groetjes

• Seraphic
Ik acht de kans groot dat dit een ontwerpfout (=materiaalkeuze) is die bij alle hd5xx modellen voorkomt sinds +-2009. Het probleem lijkt alleszins een hoog percentage gebruikers te treffen en dit al na enkele maanden (voorzichtig/normaal) gebruik. Dit zou je toch echt niet verwachten van een >€100 headphone en een serieuze afknapper.

Imo zou iedereen die overweegt een sennheiser koptelefoon te kopen van dit type toch op z'n minst hiervan op de hoogte van moeten zijn. Goeie reclame is het allezins niet, ik vraag me af hoeveel ze er nog zouden verkopen... :X

Het enige dat nog in het voordeel van sennheiser lijkt te spelen is dat de scheur niet bij iedereen groter wordt na verloop van tijd. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de druk die wordt uitgeoefend op de hoofdband.

[ Voor 10% gewijzigd door Seraphic op 12-03-2011 07:41 ]

• haakjesluiten
  • Laatst online: 29-01 21:33
Ik heb een sennheiser 595 sinds mei 2010 en de scheuren worden inmiddels wel zo erg dat ik het gewoon te gek vind worden. Iemand hier ervaring hoe sennheiser hiermee omgaat wat betreft garantie? Ik heb het vermoeden dat ik dit niet hoef te proberen bij de winkel waar ik hem gekocht heb die zullen dit ongetwijfeld onder schade door verkeerd gebruik scharen.

Toch erg jammer dit, het zijn echt fantastische koptelefoons en als ik nu een nieuwe zou zoeken zou ik hem zo gelijk weer kopen.

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/IMG_20111212_212442.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 12-12-2011 21:26 ]

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 13:40
Ik heb mijn HD555 nu ook ongeveer 2 jaar en heeft precies het zelfde probleem als jouw. Het begon ongeveer 1 jaar geleden en ben toch iemand die super zuinig is op mijn spul. Nooit meegenomen en nooit ruw mee om gegaan. Al helemaal koptelefoons ben ik zuinig op. Probleem word steeds erger :(

Heb reeds een beyerdynamic aangeschaft, ook op aanbevelingen van de mannen hier op tweakers en ik moet zeggen, klinkt een HEEL stuk beter (naar mijn smaak) en die bouwkwaliteit is subliem. Waar ik bij de sennheiser het gevoel had dat hij het niet lang vol zou houden, heb ik het gevoel dat ik van die beyer nog jaren plezier ga hebben. Heerlijk koptelefoontje. Ben er dusdanig tevreden over dat ik er een 2e modelletje bij heb besteld.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• ktf
  • Laatst online: 08:12

ktf

Jup, sinds april 2010, en die scheur zit er bij mij ook al heel lang, aan beide kanten even groot.. De mijne wordt bijzonder veel gebruikt (zeg 4 uur per dag) en ik neem hem vrij vaak mee, niet altijd even voorzichtig. Ik zie de scheurtjes niet groter worden, ik maak me er ook niet zo'n zorgen om. Zo moeilijk kan het niet zijn het even aan mekaar te lijmen ;)

edit: en ik ken dan weer een Beyer's waar ik helemaal niet tevreden over ben, dus. Kwestie van smaak, maar daar gaat dit topic dus niet over.

[ Voor 20% gewijzigd door ktf op 12-12-2011 22:26 ]

• haakjesluiten
  • Laatst online: 29-01 21:33
Tja dat is kwestie van smaak en setup. Ik heb een xonar d1 geluidskaart die naar een versterker gaat en daar plug ik de sennheiser in en dat scheelt behoorlijk. Maar goed de bouwkwaliteit laat wat te wensen over wat niet hoort in deze prijsklasse (€150).

Ik heb net eens gekeken naar een rma aanvraag en dat is helemaal geautomatiseerd. wordt alleen naar datum van aanschaf gekeken en dan krijg je een soort bon die je bij het pakket moet voegen. Ook moet je verzenden op eigen kosten. Ik weet niet je ook nog opdraait voor onderzoekskosten ofzo. Dus ik ga morgen maar even bellen want ik ga hem niet zomaar opsturen...

Verwijderd

Mijn HD515 gaat nu al een jaar of 4 mee. De afgelopen 2 maanden heb ik heb thuis gebruikt tijdens het mixen (HD 25 is weg voor reparatie) en daardoor heb ik de koptelefoon in de meest rare en onmogelijk posities op mijn hoofd gehad maar, het ding is zo flexibel dat het bij mij alles kan hebben.

Geen scheurtjes te bekennen in ieder geval maar, ik hoor het wel vaker.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:20
De HD595 die ik heb wordt gebruikt door mijn zeven jaar jonge dochter om films mee te kijken achter de pc of laptop. Deze koptelefoon is al een aantal keer onbedoelt op de plavuizen vloer terecht gekomen en het valt me nog mee dat er alleen maar smalle barstjes in zitten. Deze zit op exact dezelfde plek als Crazyanz hierboven ook al aangeeft en alleen aan één kant, namelijk de linkerkant.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik heb een HD 580 die dit probleem niet heeft. De constructie is ook heel anders. Ook slijtage in de hoofdband zie ik niet. Wel wat afgesleten verf op de punten waar de koptelefoon contact maakt met de ondergrond, maar dat ziet er uit als normale slijtage en heeft geen invloed op de stevigheid.

Ik ben enorm tevreden over de headphone. Ik heb hem nu ongeveer 8 jaar en wordt met tussenpozen intensief gebruikt. De kabel is al tientallen keren onbedoeld overreden door de bureaustoel. Ik verwacht dat ik de komende 15 jaar nog geen nieuwe hoef te kopen. Alleen de pads beginnen wat te slijten, maar die zijn als het goed is eenvoudig te vervangen. Dat hoeft de komende jaren echter nog niet te gebeuren.
Pagina: 1