Headset 5.1 + desktop 2.1 setje tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 14:34

V3g3ta

Fueled by Games!

Topicstarter
Ik ben van plan om een headset te kopen, een Roccat Kave (iemand een andere suggestie?), maar wil, als ik geen gebruik maak van de headset, gewoon mijn 2.1 desktop speakers blijven gebruiken voor muziek, internet en zulke dingen.

De Roccat Kave gebruikt alle aansluitingen van mijn onboard geluidskaart (Supreme X-Fi II), de geluidskaart word overigens ook later vervangen door eentje van Creative (Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series), omdat de onboard niet al te best is. Anyway, de Roccat kabels:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/24pcd4k.jpg

Nou heeft mijn 2.1 speakersetje maar een kabel en dat is die groene.

Nou, als ik deze splitter gebruik, kan ik dan beide tegelijk gebruiken?
Dus beide groenkleurige plugs in de splitter.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2rpbf6f.jpg

Vraag is dan, gaat windows moeilijk doen, of de creative drivers omdat de headset 5.1 is en het andere setje 2.1? Of kan ik dan gewoon de headset gebruiken, 2.1 setje uitzetten middels de dock die er bij zit (Creative i-Trigue L3500) en andersom?

Laatste optie, een 5.1 switch, al heb ik die nog nergens kunnen vinden.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows zal niet moeilijk doen, maar gewoon het geluid doorsturen naar je 2.1 set en de headset, waarbij je wel het risico loopt dat je 2.1setje enkel het frontgeluid laat horen, en niet de rest, omdat die enkel naar je headset wordt gestuurd.
Maar dat ding heeft een USBpoort, is het niet mogelijk gewoon alle geluid daar overheen te sturen als je de headset wil gebruiken, zodat je die 3.5mm jacks niet meer nodig hebt?

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Topicstarter
De USB poort is puur om de headset van stroom te voorzien, heeft verder geen andere functies.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:04
Mijn geluidskaart heeft meerdere uitgangen die los van elkaar kunnen werken, ik kan ook 2 uitgangen als line-out instellen, misschien werkt dat voor jou ook wel?

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Topicstarter
Welke geluidskaart heb jij?

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:14
Mijn ervaring met zo'n kabeltje is dat het geluid wat minder wordt.. (lager volue)

en dt wil je niet hebben denk ik met je 5.1...

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:11
Ikzelf heb ook zon splitter, naar mijn stereo en stereo-headset. Het volume verlaagd inderdaad iets, maar als je maar 1 van de 2 gebruikt, is dat bijna niet merkbaar.

• Roel1966
  • Niet online
Eerlijk gezegd kan ik het nut van een 5.1 koptelefoon niet echt zien want de effecten van 5.1 gaan verloren doordat je maar 2 oorschelpen hebt. UIteindelijk zal dus alle geluid geconcentreerd worden binnen die 2 oorschelpen waarbij meerdere speakertjes ook niet veel uit zal maken voor de beleving van 5.1.

Het is niet voor niets dat een gewoon 5.1 set net bestaat uit meerdere speakers die je ook als zodanig moet opstellen om net het ruimtelijke effect te creeeren. Dus ik zelf zou eerder zeggen van pak een goede stereo koptelefoon waarbij je evenzogoed genoeg 5.1 achtige effecten kan toevoegen. Op die manier bespaar je je een boel toestanden met extra verloopstukjes die de kwaliteit van je geluid echt niet ten goede komen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier.

Een koptelefoon is een audiodevice, een 5.1 geval pretendeert allicht zelfs "HiFi" te zijn. Zou dat dan niet beter in Audio & HiFi horen?

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Roel1966 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:42:
Eerlijk gezegd kan ik het nut van een 5.1 koptelefoon niet echt zien want de effecten van 5.1 gaan verloren doordat je maar 2 oorschelpen hebt. UIteindelijk zal dus alle geluid geconcentreerd worden binnen die 2 oorschelpen waarbij meerdere speakertjes ook niet veel uit zal maken voor de beleving van 5.1.

Het is niet voor niets dat een gewoon 5.1 set net bestaat uit meerdere speakers die je ook als zodanig moet opstellen om net het ruimtelijke effect te creeeren. Dus ik zelf zou eerder zeggen van pak een goede stereo koptelefoon waarbij je evenzogoed genoeg 5.1 achtige effecten kan toevoegen. Op die manier bespaar je je een boel toestanden met extra verloopstukjes die de kwaliteit van je geluid echt niet ten goede komen.
De plaatsing van de speakers in de hoorschelp komt redelijk overeen met een normale '5.1 speaker setup' en geeft zeker wel een aardig 5.1 effect. Effect voor en achter je zijn wel degelijk hoorbaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Tazzios

..

Roel1966 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:42:
Eerlijk gezegd kan ik het nut van een 5.1 koptelefoon set niet echt zien want de effecten van 5.1 gaan verloren doordat je maar 2 oorschelpen hebt. UIteindelijk zal dus alle geluid geconcentreerd worden binnen die 2 oorschelpen waarbij meerdere speakertjes ook niet veel uit zal maken voor de beleving van 5.1.
precies het zelfde geld voor een set ;)

OT:
De splitter gaat prima werken, mogelijk is het volume wat achter maar daar heb de volume regeling voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 09-03-2011 16:10 ]

Verwijderd

Je kan ook kiezen voor een Logitech G35 headset. Die zit in de zelfde prijsklasse.
Die is 7.1 en heeft zijn eigen geluidskaart ingebouwd. Je hebt enkel een vrije USB poort nodig. De kabel(s) in je onboard geluidskaart kun je laten zitten.
Ik heb zelf ook de G35 en die werkt heel goed. Zodra ik de headset inplug, schakeld hij zelf mijn (onboard) audio uit. Zodra ik de G35 er uit haal komt het geluid weer uit mijn versterker. Geen gedoe met kabels en/of splitters. Makkelijker kan het niet.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je niet een front connector op je kast, dan kan je daar je speakers op aansluiten. Via de geluidsdriver kan je dan wisselen van uitgangen

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:19:
Je kan ook kiezen voor een Logitech G35 headset. Die zit in de zelfde prijsklasse.
Die is 7.1 en heeft zijn eigen geluidskaart ingebouwd. Je hebt enkel een vrije USB poort nodig. De kabel(s) in je onboard geluidskaart kun je laten zitten.
Ik heb zelf ook de G35 en die werkt heel goed. Zodra ik de headset inplug, schakeld hij zelf mijn (onboard) audio uit. Zodra ik de G35 er uit haal komt het geluid weer uit mijn versterker. Geen gedoe met kabels en/of splitters. Makkelijker kan het niet.
hoe is dat afsluiting van de G35? Van de Roccat Kave is die enorm goed en hoor je, letterlijk, niet dat er iemand naast je komt staan en een vraag stelt.

• Roel1966
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:00:
De plaatsing van de speakers in de hoorschelp komt redelijk overeen met een normale '5.1 speaker setup' en geeft zeker wel een aardig 5.1 effect. Effect voor en achter je zijn wel degelijk hoorbaar.
Hetgeen ik ermee bedoel is dat je hetzelfde effect ook met een gewone koptelefoon kan bereiken met bijvoorbeeld SRS surround hetgeen ik dan op mijn Sennheiser zitten heb. Ik weet overigens wel hoe een 5.1 set in mekaar steekt aangezien ik zelf een min of meer hi-end 5.1 set hier heb staan ( Marantz receiver met 2 x Kef Carlton en 2 x Kef 104 AB, Kef woofer en middentoner )

Verwijderd

itons schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:24:
[...]

hoe is dat afsluiting van de G35? Van de Roccat Kave is die enorm goed en hoor je, letterlijk, niet dat er iemand naast je komt staan en een vraag stelt.
De G35 heeft noice cancelling die wel goed werkt.

Uit de review van Zontar:
"Daarbij sluiten de oorschelpen echt elk geluid van buiten goed af. Buren in de tuin zijn niet meer te horen, familieleden 2+ meter van je vandaan hoor je ook niet meer. Je wordt dus echt het spel ingezogen. Zelfs als iemand naast je gaat staan hoor je die persoon eigenlijk niet, wat misschien niet altijd handig is (lees: vriendin die heel verhaal vertelt maar wat jij niet hoort) maar wat wel de kwaliteit van de 'noise cancelling' benadrukt."

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Topicstarter
Berichtje van Roccat zelf:
Hello Roger,

no, that’s unfortunately not possible. As a real 5.1 Surround Headset, the Kave uses the same plugs like your Surround Speaker set. You would have to unplug them for the time being.

Viele Grüße / Kind regards,

Tibor Fischer
Community Manager
Buiten het feit dat hij het over mijn surround speaker set heeft, die ik niet heb (2.1), zou het dus niet mogelijk zijn. Terwijl er hier in het topic gezegd word dat het wel werkt, maar met verlies met wat volume (wat je zelf weer harder kan zetten). Het gaat tenslotte alleen maar om de groene plug voor mijn 2.1 set, die moet dus gedeeld worden met de headset middels de plug.

Ik ben nu ook naar alternatieven aan het kijken, onder andere de USB headset's zoals de Logitech, maar ze lijken niet in de buurt te komen van de Roccat Kave, die in zowat elke review 10/10 scoort...

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 15:56:
Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier.

Een koptelefoon is een audiodevice, een 5.1 geval pretendeert allicht zelfs "HiFi" te zijn. Zou dat dan niet beter in Audio & HiFi horen?

Move OH -> AH
Excuseer mij.

• Ikje1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:04

Ikje1979

Never argue with an idiot.

Heb thuis een vergelijkbare setup: 5.1 headset en 2.1 set op het bureau.
De 2.1 set is aangesloten op de koptelefoon aansluiting voorop mijn kast en de headset achterop. Via de drivers kan ik instellen of ik geluid over beide uitgangen wil hebben of alleen de koptelefoon uitgang totdat deze wordt losgekoppeld.
Heb het momenteel in de laatste configuratie en dat bevalt prima. Normaal zit de 2.1 set in de koptelefoonuitgang en verzorgt mijn geluid, ga ik over om met koptelefoon op te spelen dan haal ik de stekker van de set eruit en gaat het geluid naar de headset. Voordeel is dat de microfoon wel continue te gebruiken is.

Don't judge me on my creatifity, my genie is mentaly challenged.

Pagina: 1