Jammer dat het artikel reclamegevoelens oproept. Dat is uiteraard niet de bedoeling en zeker niet onze insteek geweest. Het bewuste artikel valt in de Pro-categorie, waar we sinds dit jaar op een bredere, andere manier invulling aan geven dan voorgaande jaren. Speciaal voor /Pro hebben we een aparte redacteur aangetrokken om meer relevante inhoud te kunnen produceren voor die grote groep ict-professionals die we bereiken.
Omdat alles wat je nieuw, extra of meer gaat doen, met vallen en opstaan gaat, hebben we de hulp ingeroepen van onze community middels de Expertanels. Voor diverse artikelen hebben we inmiddels waardevolle input gekregen, waarvan sommige informatie ook concreet in artikelen is gebruikt. Bij al deze artikelen heb ik de vraag voorbij zien komen waarom we er over schreven en waarom we dat op die manier deden.
Ik denk dat het handig is om, zeker voor de Pro-rubriek, goed onderscheid te maken tussen de journalistieke vormen die we als redactie gebruiken en inzetten om informatie over te brengen. In alle rubrieken maken we gebruik van de nieuwsvorm, maar voor de achtergronden hanteren we verschillende vormen met ieder hun eigen kenmerken en stijl. Zo is een review van een apparaat heel anders van opzet dan een achtergrondartikel over cloudcomputing en vinden we een Q&A binnen Games wel passen en binnen Pro niet.
Dit zorgt ervoor dat we de in onze ogen beste vorm kiezen bij een artikel. In het geval van dit SAP/iPad-artikel was dat de 'achtergrond'-categorie (wat overigens niet als zodanig was gedefinieerd en nu dus is aangepast). Een achtergrond kan in mijn ogen op twee manieren worden ingevuld: een gewogen en gebalanceerd verhaal waar een probleemstelling wordt besproken die van verschillende kanten wordt belicht, of een artikel over een bepaald onderwerp of naar aanleiding van iets.
Het artikel
reviews: Migreren naar de cloud: (niet) geschikt valt in de eerste categorie, het hier bekritiseerde artikel valt in de tweede categorie. Dit doet imho niets af aan de inhoud van het artikel, maar heeft wel invloed op de onderwerpen die aangesneden worden en hoe een artikel wordt opgebouwd. We snappen als redactie dat dergelijke artikelen even wennen zijn, maar zijn wel van mening dat we hiermee op een bredere manier onze Pro-doelgroep bedienen. Deze groep is zo divers dat we het nooit iedereen naar de zin gaan maken, maar in alle eerlijkheid: dat is ook niet het doel. Wel willen we op de diversheid van onze Pro-doelgroep inspelen door diverse onderwerpen te behandelen; de ene keer in een uitgebreid achtergrondartikel waarbij alle kanten worden belicht, de andere keer op een wellicht wat minder uitgebreide manier maar waarbij de geleverde informatie nog steeds waardevol is.
Het iPad/SAP-artikel past wat mij betreft prima in die tweede categorie. Hetzelfde geldt voor enkele andere artikelen die we hebben gepubliceerd op basis van een interview met één persoon. Sommige personen spelen een dermate belangrijke rol binnen een bedrijf, dat wat zij zeggen feitelijk overeenkomt met de visie van dat bedrijf. Dit geldt niet alleen voor de cio van SAP, maar ook voor bijvoorbeeld - even een makkelijk eigen voorbeeld - het gesprek dat ik had met Bob Muglia, destijds de baas van de Server & Tools-divisie van Microsoft. Ook bij dat artikel (
reviews: Microsoft: wij zijn klaar voor de cloud-evolutie) vonden mensen dat het commercieel oogde.
Dit wil niet zeggen dat we niets geleerd hebben in de tussentijd, maar geeft wel aan dat ik het redactioneel belangrijk vind dat we in staat zijn artikelen te schrijven waarin één persoon of bedrijf (zoals het geval is bij
reviews: Achter de schermen bij Intel) centraal staat. In het geval van Muglia vertelt het iets over de koers die Microsoft voert, en in het iPad/SAP-artikel geeft het de lezer een kijkje in de keuken van SAP.
Dat laat onverlet dat we met onze artikelen bepaalde verwachtingen wekken, waar we graag aan proberen te voldoen. Gezien bovenstaande kritiek en enkele opmerkingen in de reacties onder het artikel gaat dat nog steeds met vallen en opstaan - iets dat ik er graag voor over heb en waarom ik graag de moeite neem om hier toelichting te geven (al zie ik zeker ook positieve reacties van lezers die het artikel op een andere manier 'beoordelen' of op waarde schatten). Enerzijds helpt het ons de artikelen beter te maken, anderszijds hoop ik dat er zo meer begrip ontstaat voor de manier waarop een bepaald artikel is uitgewerkt. In dit geval was ons doel bijvoorbeeld niet om de toepasbaarheid van tablets in de zakelijke markt aan de kaak te stellen (dat had een heel ander artikel opgeleverd), maar hadden we de kans de cio van SAP te interviewen over hoe zij hun tablet/mobiele strategie invullen (wij hebben hen benaderd, niet andersom).
Ergo: er zullen meer van dit soort artikelen komen, maar ook meer bredere artikelen waarbij zaken van meerdere kanten worden belicht. We zullen door de manier van uitwerken beter aan de verwachtingen proberen te voldoen én nog scherper op de titel letten: @ Cheetah, erg goed punt mbt de titel. Ik heb die alsnog aangepast.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 06:28:
Maar ik verwacht nu wel dus een review van Albert Heijn en hun overstap naar Dell Desktops, of de Mac Donalds die nu gebruikt maakt van Xerox Printers
Ik denk zoeizo dat de gemiddelde tweaker wel door heeft dat dit een sluwe marketing truuck is van SAP.
Alleen vind ik wel dat zulke sluik reclame niet moet kunnen maar dat het gewoon netjes onder de titel moet worden weergeven "Reclame"

Voor de duidelijkheid: dit artikel heeft niets met de marketingafdeling van SAP te maken, maar komt uit de koker van Tweakers.net. Welke vorm van betaalde reclame dan ook, heeft in redactionele content van Tweakers.net geen plek.
Overigens denk ik dat een artikel over het migratietraject van AH naar een Dell-omgeving erg interessant kan zijn
[
Voor 7% gewijzigd door
Wilbert de Vries op 08-03-2011 08:36
]