SAP omarmt iPad als zakelijke tablet reclame?

Pagina: 1
Acties:

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Vanmorgen was er een oproep van, ik meen Wilbert de Vries, om hier een topic te openen over de partijdigheid van het SAP artikel. Ik zie dat alles ineens verdwenen is en hier geen discussie is.

Ik vind het idee van het stuk wel goed. Ik vind het alleen echt meer op reclame lijken dan dat er iets toegevoegd word. Er word een verhaal neergezet dat je geleidelijk aan begint en iets moet hebben om je data terug te trekken. Volgens mij is dat bij de geïnteresseerde partijen al wel bekend. Zij doen toch al research of hebben iets vergelijkbaars draaien lijkt me.

Nou kan ik er inkomen dat je dat nog neerschrijft voor het bredere publiek en een frontpage-artikel. Maar wat ik dan vervolgens wel mis is concreet beeldmateriaal. Ik zie drie filmpjes;
1: Een algemeen iPad filmpje
2: 3 min reclame van SAP, dit gaat neem ik aan over HANA. De naam HANA word niet eens genoemd, dit is vooral een filmpje met marketingtermen.
3: Het interview waarin 'iets' word getoond met 'een smartphone (iPhone?)', maar geen iPad dus.

Kortom waar is de iPad in dit geheel? Ik zie geen enkel iets hoe zo iets nu vormgegeven word, geen screenshot, geen enkel iets waarvan ik nu zeg van wow dat is leuk of wow dat wil ik ook! Zonder een echt voorbeeld erbij is alleen een demofilmpje van een afstudeerproject wat van een studiegenoot is ongeveer nog nuttiger. Er besluipt mij toch wel het gevoel dat het meer om reclame gaat dan om een objectief artikel.

Het gaat mij niet om de flame, maar ik ben toch wel benieuwd naar het hoe en het waarom.

• mstam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 13:34
Mee eens. Vreemd artikel. Zou ook wel willen zien wat SAP met al die iPad's dan precies uitvoert.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Eens. Tevens snap ik het sap nieuws sowieso niet helemaal goed op tweakers.net. Vraag me ook af in hoeverre dit aansluit bij de doelgroep waar tweakers zich op lijkt te richten.

Laatst ook al een nieuwsitem over nieuwe bi release. Terwijl er bijna nooit nieuws is uit die hoek of die hele markt op tweakers.net (ik werk in die hoek dus het zou me echt wel opvallen :)).

Ik juich het wel toe hoor als tweakers meer uit zakelijke software en bi markt zou gaan behandelen maar doe het dan kompleet en niet alleen de 'advertenties' van sap.

offtopic:
[quote]jip_86 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:25:
2: 3 min reclame van SAP, dit gaat neem ik aan over HANA. De naam HANA word niet eens genoemd, dit is vooral een filmpje met marketingtermen.
[/quote]
HANA is marketing. Wat ze bedoelen is: he we stoppen al onze data in het ram van een server met een paar terabyte aan ram zodat we kunnen roepen, wij doen aan geavanceerd in-memory analitics. Das hetzelfde als je oracle database op een ramdrive zetten ;). in-memory is tegenwoordig een buzz-word in de industrie. Logisch ook, datavolumes worden groter, memory goedkoper en het belangrijkste is snelheid van verwerking (daardoor sneller beslissingen kunnen nemen).

[ Voor 40% gewijzigd door Danfoss op 07-03-2011 23:54 ]

Sys Specs

Verwijderd

Mee eens.

Maar ik verwacht nu wel dus een review van Albert Heijn en hun overstap naar Dell Desktops, of de Mac Donalds die nu gebruikt maakt van Xerox Printers :+

Ik denk zoeizo dat de gemiddelde tweaker wel door heeft dat dit een sluwe marketing truuck is van SAP.
Alleen vind ik wel dat zulke sluik reclame niet moet kunnen maar dat het gewoon netjes onder de titel moet worden weergeven "Reclame"

:)

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Bij deze ook hier even mijn ideeen hierover:

Om te beginnen was een titel ala "SAP omarmt tablet als zakelijke tool" gezien de trant van het artikel m.i. een betere geweest dan het huidige "SAP omarmt iPad als zakelijke tablet". Dit gezien er juist aardig wat nadruk op wordt gelegd dat hun software ontworpen wordt om tablet-OS onafhankelijk te draaien, en er dus niet specifiek voor de iPad wordt ontwikkeld. Ze gebruiken dus 'toevallig' iPads bij SAP, maar dit is geen vereiste, any tablet should do.

Daarnaast vind ik het enthousiasme van de geinterviewde Bussmann ook bepaald niet objectief overkomen, en zijn argumenten voor zijn grenzeloos enthousiasme weinig steekhoudend:
Bussmann zelf is misschien wel de meest enthousiaste van allemaal: "Ik kan bevestigen dat het een fantastische ontwikkeling is. Als je me zou vragen of ik in mijn dagelijkse werk nog zonder mijn iPad zou kunnen, zou ik 'nee' antwoorden. De snelle toegang tot managementinformatie, de toegang tot onze collaboration tool StreamWorks, het volgen van business- en it-nieuws op het internet en de integratie met sociale media als Twitter en Facebook maken het een onmisbaar apparaat voor mijn dagelijkse werkzaamheden."
Fantastisch dat hij zo happy is met z'n iPad, maar dit zijn allemaal dingen die ook prima op een netbook of laptop kunnen. En die tegenwoordig met een beetje SmartPhone ook goed te doen zijn. Dat hij "niet zonder iPad zou kunnen" lijkt me dus nogal overtrokken. Argumentatie klinkt mij eerder als die van een boy die happy is met z'n new toy en er daarom veel mee speelt, maar zakelijk/argumenttechnisch gezien zegt dat niets natuurlijk.
Verder bevestigd hij zelf even later ook dat de iPad niet kan dienen als laptopvervanger (en uiteraard ook niet als smartphonevervanger), ofwel het is weer een device extra erbij. Dit heeft ook gewoon zijn nadelen, waaronder het iedere keer moeten porteren van data van device A naar device B, waarbij bestandsformaten lang niet altijd compatible zullen zijn. Hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat iOS ongeveer net zo gesloten is als een bankkluis zaterdagnacht om 00:00u, en dat dit niet bepaald ideaal is voor specifieke bedrijfstoepassingen en app-development.

Waarom voldoet een thin-and-light laptop niet? Wat kan de iPad wel dat daarmee niet kan, (want ik kan een heleboel dingen bedenken die zo'n laptop wel en de iPad niet kan)? Waarom kan Twitter (en facebook) integratie niet gewoon via de smartphone (of laptop bij serieuze data-invoer) en moeten we daarvoor perse de iPad laten aanrukken? Hoezo geeft de iPad sneller toegang tot 'managementinformatie' en 'business en IT nieuws'? Hoe zit het met de geslotenheid van en beperkingen in iOS? Heeft Bussmann en zijn team al andere (bijv. Android) tablets geprobeerd? Zo nee, waarom niet; zo ja, wat zijn hun ervaringen?
De hamvraag: Hoe kan het dat in dit artikel door de redacteur dit soort vragen niet gesteld zijn!? Want daarop zou de hele onderbouwing voor het bestaan van dit artikel met deze titel hier op Tweakers gestoeld moeten zijn.

De iPad en andere tablets in het algemeen hebben zeker hun toepassingen, en die zie ik ook best wel. Maar... het volkomen kritiekloze pro-iPad reclameverhaal van Bussmann kan rekenen op een aardige dosis scepsis mijnerzijds, en hetzelfde geldt voor het zonder krititsche vragen te stellen kritiekloos overnemen van dat verhaaltje door Tweakers. Titel en inhoud lijkt wel een Apple/SAP marketingadvertentie voor bedrijven; dit had merendeels zo door Steve Jobs' PR-team geschreven kunnen zijn.
Ik verwacht persoonlijk ook aanmerkelijk meer niveau dan dit, zeker in de [Pro] [Review] sectie.

Ben benieuwd...

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Jammer dat het artikel reclamegevoelens oproept. Dat is uiteraard niet de bedoeling en zeker niet onze insteek geweest. Het bewuste artikel valt in de Pro-categorie, waar we sinds dit jaar op een bredere, andere manier invulling aan geven dan voorgaande jaren. Speciaal voor /Pro hebben we een aparte redacteur aangetrokken om meer relevante inhoud te kunnen produceren voor die grote groep ict-professionals die we bereiken.

Omdat alles wat je nieuw, extra of meer gaat doen, met vallen en opstaan gaat, hebben we de hulp ingeroepen van onze community middels de Expertanels. Voor diverse artikelen hebben we inmiddels waardevolle input gekregen, waarvan sommige informatie ook concreet in artikelen is gebruikt. Bij al deze artikelen heb ik de vraag voorbij zien komen waarom we er over schreven en waarom we dat op die manier deden.

Ik denk dat het handig is om, zeker voor de Pro-rubriek, goed onderscheid te maken tussen de journalistieke vormen die we als redactie gebruiken en inzetten om informatie over te brengen. In alle rubrieken maken we gebruik van de nieuwsvorm, maar voor de achtergronden hanteren we verschillende vormen met ieder hun eigen kenmerken en stijl. Zo is een review van een apparaat heel anders van opzet dan een achtergrondartikel over cloudcomputing en vinden we een Q&A binnen Games wel passen en binnen Pro niet.

Dit zorgt ervoor dat we de in onze ogen beste vorm kiezen bij een artikel. In het geval van dit SAP/iPad-artikel was dat de 'achtergrond'-categorie (wat overigens niet als zodanig was gedefinieerd en nu dus is aangepast). Een achtergrond kan in mijn ogen op twee manieren worden ingevuld: een gewogen en gebalanceerd verhaal waar een probleemstelling wordt besproken die van verschillende kanten wordt belicht, of een artikel over een bepaald onderwerp of naar aanleiding van iets.

Het artikel reviews: Migreren naar de cloud: (niet) geschikt valt in de eerste categorie, het hier bekritiseerde artikel valt in de tweede categorie. Dit doet imho niets af aan de inhoud van het artikel, maar heeft wel invloed op de onderwerpen die aangesneden worden en hoe een artikel wordt opgebouwd. We snappen als redactie dat dergelijke artikelen even wennen zijn, maar zijn wel van mening dat we hiermee op een bredere manier onze Pro-doelgroep bedienen. Deze groep is zo divers dat we het nooit iedereen naar de zin gaan maken, maar in alle eerlijkheid: dat is ook niet het doel. Wel willen we op de diversheid van onze Pro-doelgroep inspelen door diverse onderwerpen te behandelen; de ene keer in een uitgebreid achtergrondartikel waarbij alle kanten worden belicht, de andere keer op een wellicht wat minder uitgebreide manier maar waarbij de geleverde informatie nog steeds waardevol is.

Het iPad/SAP-artikel past wat mij betreft prima in die tweede categorie. Hetzelfde geldt voor enkele andere artikelen die we hebben gepubliceerd op basis van een interview met één persoon. Sommige personen spelen een dermate belangrijke rol binnen een bedrijf, dat wat zij zeggen feitelijk overeenkomt met de visie van dat bedrijf. Dit geldt niet alleen voor de cio van SAP, maar ook voor bijvoorbeeld - even een makkelijk eigen voorbeeld - het gesprek dat ik had met Bob Muglia, destijds de baas van de Server & Tools-divisie van Microsoft. Ook bij dat artikel (reviews: Microsoft: wij zijn klaar voor de cloud-evolutie) vonden mensen dat het commercieel oogde.

Dit wil niet zeggen dat we niets geleerd hebben in de tussentijd, maar geeft wel aan dat ik het redactioneel belangrijk vind dat we in staat zijn artikelen te schrijven waarin één persoon of bedrijf (zoals het geval is bij reviews: Achter de schermen bij Intel) centraal staat. In het geval van Muglia vertelt het iets over de koers die Microsoft voert, en in het iPad/SAP-artikel geeft het de lezer een kijkje in de keuken van SAP.

Dat laat onverlet dat we met onze artikelen bepaalde verwachtingen wekken, waar we graag aan proberen te voldoen. Gezien bovenstaande kritiek en enkele opmerkingen in de reacties onder het artikel gaat dat nog steeds met vallen en opstaan - iets dat ik er graag voor over heb en waarom ik graag de moeite neem om hier toelichting te geven (al zie ik zeker ook positieve reacties van lezers die het artikel op een andere manier 'beoordelen' of op waarde schatten). Enerzijds helpt het ons de artikelen beter te maken, anderszijds hoop ik dat er zo meer begrip ontstaat voor de manier waarop een bepaald artikel is uitgewerkt. In dit geval was ons doel bijvoorbeeld niet om de toepasbaarheid van tablets in de zakelijke markt aan de kaak te stellen (dat had een heel ander artikel opgeleverd), maar hadden we de kans de cio van SAP te interviewen over hoe zij hun tablet/mobiele strategie invullen (wij hebben hen benaderd, niet andersom).

Ergo: er zullen meer van dit soort artikelen komen, maar ook meer bredere artikelen waarbij zaken van meerdere kanten worden belicht. We zullen door de manier van uitwerken beter aan de verwachtingen proberen te voldoen én nog scherper op de titel letten: @ Cheetah, erg goed punt mbt de titel. Ik heb die alsnog aangepast.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 06:28:

Maar ik verwacht nu wel dus een review van Albert Heijn en hun overstap naar Dell Desktops, of de Mac Donalds die nu gebruikt maakt van Xerox Printers :+

Ik denk zoeizo dat de gemiddelde tweaker wel door heeft dat dit een sluwe marketing truuck is van SAP.
Alleen vind ik wel dat zulke sluik reclame niet moet kunnen maar dat het gewoon netjes onder de titel moet worden weergeven "Reclame"
:)
Voor de duidelijkheid: dit artikel heeft niets met de marketingafdeling van SAP te maken, maar komt uit de koker van Tweakers.net. Welke vorm van betaalde reclame dan ook, heeft in redactionele content van Tweakers.net geen plek.

Overigens denk ik dat een artikel over het migratietraject van AH naar een Dell-omgeving erg interessant kan zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilbert de Vries op 08-03-2011 08:36 ]

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Ik las dit topic vanmorgen in de auto en had me voorgenomen een uitgebreide toelichting te schrijven. Ik zie nu dat onze hoofdredacteur prima heeft verwoord wat ik in gedachte had.

Het is mijns inziens overigens een goed idee om (alsnog) een artikel te schrijven, waarin we kritisch naar de strategie van SAP/Bussmann kijken en deze bijvoorbeeld toetsen bij iemand anders. Alle suggesties, verbeterpunten en ideeën zijn uiteraard welkom :).

Bedankt voor jullie feedback.

• jip_86
  • Nu online
Dat lijkt me verder wel duidelijk, bedankt voor het heldere antwoord.

Ik vraag me alleen nog af waarom er niet iets getoond is van de software die SAP dan gebruikt op de iPads/tablets? Naast de technische achtergrond is het voor mij als programmeur wel interessant om te zien hoe zo iets er aan de voorkant dan uit ziet.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik vind het erg jammer (en verbazingwekkend) dat de hoofdredacteur blijkbaar niet begrijpt waarom het artikel reclamegevoelens oproept. Deze reacties had je toch van tevoren kunnen verwachten?
Een achtergrond kan in mijn ogen op twee manieren worden ingevuld: een gewogen en gebalanceerd verhaal waar een probleemstelling wordt besproken die van verschillende kanten wordt belicht, of een artikel over een bepaald onderwerp of naar aanleiding van iets.
Ik ben er van overtuigd dat veel mensen in bovenstaande het volgende lezen:
Een achtergrond kan op twee manier worden ingevuld:
1. een gebalanceerd objectief verhaal.
2. een verpakte reclame boodschap.
De lezers zijn gewend aan het eerste en verwachten dat dan ook. (dat betekent dus dat ze zeer kritische vragen verwachten zoals al eerder verwoord)

De klachten zijn IMO voornamelijk een gevolg van het kweken van een verkeerde verwachting.

Ik snap best dat je interviews wilt houden. Die kunnen ook heel interessant zijn. Maar als je van plan bent "lieve" interviews te houden zorg dan dat je naar je lezers van tevoren de juiste verwachting wekt.
Schaar dat soort artikelen dan onder een kop "interviews". Dan weten mensen wat ze kunnen verwachten, en dat de informatie niet perse objectief zal zijn. Heeft iemand daar geen behoefte aan, dat leest ie het artikel niet en krijg je ook geen klachten.

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

jip_86 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:31:
Dat lijkt me verder wel duidelijk, bedankt voor het heldere antwoord.

Ik vraag me alleen nog af waarom er niet iets getoond is van de software die SAP dan gebruikt op de iPads/tablets? Naast de technische achtergrond is het voor mij als programmeur wel interessant om te zien hoe zo iets er aan de voorkant dan uit ziet.
Ik heb zojuist een verzoek bij SAP Nederland neergelegd voor beter beeldmateriaal.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
mjtdevries schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:39:
Ik vind het erg jammer (en verbazingwekkend) dat de hoofdredacteur blijkbaar niet begrijpt waarom het artikel reclamegevoelens oproept. Deze reacties had je toch van tevoren kunnen verwachten?

[...]

Ik ben er van overtuigd dat veel mensen in bovenstaande het volgende lezen:
Een achtergrond kan op twee manier worden ingevuld:
1. een gebalanceerd objectief verhaal.
2. een verpakte reclame boodschap.
De lezers zijn gewend aan het eerste en verwachten dat dan ook. (dat betekent dus dat ze zeer kritische vragen verwachten zoals al eerder verwoord)

De klachten zijn IMO voornamelijk een gevolg van het kweken van een verkeerde verwachting.

Ik snap best dat je interviews wilt houden. Die kunnen ook heel interessant zijn. Maar als je van plan bent "lieve" interviews te houden zorg dan dat je naar je lezers van tevoren de juiste verwachting wekt.
Schaar dat soort artikelen dan onder een kop "interviews". Dan weten mensen wat ze kunnen verwachten, en dat de informatie niet perse objectief zal zijn. Heeft iemand daar geen behoefte aan, dat leest ie het artikel niet en krijg je ook geen klachten.
Blijkbaar verschillen we van mening over wat kwalificeert als een 'verpakte reclameboodschap'. Zoals ik aangeef ligt er bij ons een taak om duidelijker te maken wat mensen in een artikel kunnen verwachten, daar zullen we rekening mee houden. Al hebben we overigens in dit artikel dat imho op de eerste pagina al erg helder gedaan:
Softwaregigant SAP heeft zichzelf een voortrekkersrol aangemeten als het gaat om zakelijke mobiliteit, en meer in het bijzonder de toepassing van tablets. Tweakers.net kreeg de kans om SAP's chief information officer Oliver Bussmann hierover aan de tand te voelen. Bussman is inmiddels anderhalf jaar cio en heeft in die tijd al een vijfde van de 12.500 werknemers onder zijn hoede van een iPad voorzien.Wij vroegen hem onder andere wat de reden voor de relatief vroege uitrol was, hoe dat in zijn werk ging en hoe de toekomst op het gebied van enterprise mobility er volgens hem uitziet.

• jip_86
  • Nu online
Jan Laros schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:46:
[...]

Ik heb zojuist een verzoek bij SAP Nederland neergelegd voor beter beeldmateriaal.
Top d:)b

Misschien een idee om dit soort artikelen vooraf ook door een paar expertpanel leden te laten lezen? De 'zeurkousen' vinden waarschijnlijk altijd wel wat, maar wellicht zijn sommige puntjes bij voorbaat al te vermijden.

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

We hebben een demo video van SAP gekregen. Deze vervangt de eerdere video op onderstaande pagina:

reviews: SAP omarmt tablet als zakelijke tool

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

@Wilbert: dank voor de uitgebreide toelichting.
@Jan: thanks voor de update.
Ik ben echter wel sterk geneigd met mjtdevries' gedachtengang mee te gaan. In de [Pro] sectie, en zeker onder de header [Reviews] verwacht men dat er een kritische blik op zaken geworpen wordt. Het woord Review houdt in zichzelf eigenlijk al kritische analyse in, waarbij de schrijver van het artikel een duidelijke inhoudelijke rol weggelegd heeft.
Als die er vervolgens eigenlijk niet blijkt te zijn en er feitelijk zo goed als volledig unchallenged de hyperenthousiaste en bepaald niet objectief noch zakelijk overkomende visie/opinie van 1 manager van een commercieel bedrijf blijkt te staan kun je gewoon dit soort reacties verwachten.

Een aparte sectie [Interviews] zou dit inderdaad al gedeeltelijk ondervangen. Of anders tenminste ook rechtstreeks in de titel aankondigen dat het een Interview betreft. Dit gezien een interview wat duidelijker gaat over de opinie/visie van de geinterviewde. Maar zelfs als er een aparte rubriek [Interviews] komt mag er wat mij betreft op wat kritischer / ondezoeksjournalistieker wijze vragen gesteld worden om in iedergeval het idee 'subjectieve opinie / hobbyprojectje (van 1 persoon)' wat te overstijgen.

Want als ik seq genomen kijk naar het SAP/iPad verhaal en bijv. de keuze om direct na introductie - terwijl er nog nauwelijks wat over duidelijk was, zeker zonder serieuze toelichting - 1000 stuks (!!) ervan in huis te halen dan is het eerste wat in me opkomt toch echt: "management-hobbyprojectje". Bij ons aan het werk wilden de mgt-boys er ook meteen eentje, lang voordat ze bedacht hadden wat ze er precies mee gingen doen op kantoor.
Ook dat ze een 'uitermate tevreden' userbase hebben: waar zijn die medewerkers precies tevreden over? Over de fantastische integratie van de iPad en iPad/tablet-apps in hun werkomgeving als businesstool (zo ja: hoe zit het daar concreet precies mee? Hoe is dit gemeten? Wat is de zakelijke gebruiksgraad? Op welke toepassingen? Hoe werken die toepassingen? Want daar zou het artikel dan m.i. i.i.g. gedeeltelijk over moeten gaan...) of over het feit dat ze in tijd van de baas leuk mogen spelen met een gratis gekregen slick $600 kostend gadget waar je mooi de blits mee kunt maken? ;)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Pagina: 1