Toon posts:

IRQ_Less_Or_equal BSOD echt ALLES geprobeerd. Advies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een maand of 2/3 heb ik het volgende probleem met mijn PC, en ik word zo ondertussen een beetje moedeloos.

Om te beginnen mijn specs:

Intel 975Bad Axe 2 Extreme Moederbord
Core 2 Quad Q6600 (de "oude" socket 775)
4x 1GB DDR2-800 OCZ Reaper geheugen. (dus 2x2 dual channel, alleen identiek)
1x 120GB Raptor HDD als OS en games schijf
1x 750 GB HDD voor data
1x 1TB HDD voor data (ik weet al niet eens meer welke merken, ik meen 1 nog maxtor, en 1 western digital)
XFX 8800 GTS 320 MB
Als extra kaart: 1xCreative X-FI extreme gamer geluidskaart

Een ongeveer 2,5 jaar oude zlfbouw PC die zijn tijd toen goed bij kon houden maar waarvan ik merk dat hij toch wel wat ouder aan het worden is.

Om te beginnen, ik heb nu al die 2.5 jaar zonder zorgen en problemen kunnen werken met Windows 7 x64.

Maar:
Ik heb nu 3 herinstallaties achter de rug, en na elke herinstallatie krijg ik na een goede week draaien/gebruiken spontaan ineens een BSOD met IRQ_less_Or_equal. De grap is dat ik eerst Windows 7x64 had geinstalleerd, maar dat ik weer eens een schone install wilde, en daarom een herinstallatie had uitgevoerd. Na een week de nieuwe W7x64 te hebben gebruikt kreeg ik ineens de BSOD, en bleef terugkeren bij elke reboot. Indien geen BSOD bleef de PC hangen tijdens het opstarten , of doet het heel even, en dan weer BSOD.
Omdat ik dacht dat het een driver probleem was, (Ik had driver genius gedraaid om alle resterende drivers te downloaden wat ik normaal nooit gedaan had, en ik verdachte een driver conflict) dan maar een herinstallatie van dit keer Windows XP Pro 64. Hier had ik in eerste instantie geen problemen, maar had wel dat als ik COD MW2 aan het spelen was het probleem dat ik wel eens had dat de game met 20 FPS ineens dropte. heel vreemd en vrij irritant. verder is XP64 nou niet echt het meest ideale os qua ondersteuning, dus toch terug naar w7 x64.

Na *weer* een herinstallatie van dit keer weer W7 x64, met alleen de nodige drivers geinstalleerd, kon ik tot op de dag van vandaag prima werken/gamen.. totdat ik nu sinds vandaag ineens WEER de BSOD problemen krijg. Hij start niet meer op, en geeft alleen de BSOD. precies hetzelfde als eerst.
(ik heb 3 verschillende DVD's gebruikt van de installatie)

Samenvattend:
W7 x64, naar XP pro 64, naar W7 x64. Na een week of 2 spontaan een BSOD bij elke herinstallatie, (waarna de PC ook reboot met deze BSOD en je dus niks meer kan doen. )

Na wat meer research, schijnt dat buiten driver conflicten de BSOD met foutmelding: IRQ_LEss_or_equal ook voor te komen bij defect geheugen.
Ik heb een volledige PC-Check test gedraaid, en ook nog speciaal Memtest op de geheugens, maar dit gaf geen foutmeldingen.

Ik heb elke module indivudeel geprobeerd als enige module, maar ook dit had geen effect. Ik denk dus ook niet dat dit aan mijn geheugen ligt. (of ze moeten alle 4 defect zijn. onwaarschijnlijk)
De enige andere boosdoener die ik ernstig verdenk is mijn WD Raptor schijf.
De reden: Mischien word na verloop van tijd met programmas installeren een bepaalde sector/cluster benaderd die corupt is en de BSOD aangeeft? Dit zou kunnen verklaren dat de BSOD pas na een bepaalde tijd voorkomen en ik volop in het installeren ben nog steeds.

De reden waarom ik toch twijfel aan dit, is omdat een HDD probleem vrijwel niet genoemd word op internet bij deze BSOD.

Eventueel hebben mijn 2 andere data schijven er iets mee te maken?

Tevens zou het natuurlijk ook kunnen dat het moederbord stuk is, maar ik betwijfel dat vanwege de aard van mijn problemen die pas na een bepaalde tijd optreden na een herinstallatie.
Tevens is het een Intel Extreme board, en ik weet uit ervaring van mijn oude assemblage baan, dat tijdens hett bouwen van duizenden PC's we echt zelden Intel borden terugkregen.

Wat denken jullie? Ik verdenk dus mijn Raptor HDD als boot HDD, en anders mijn 2 andere HDD's.
Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad en hoop dat jullie me een advies kunnen geven. :|

• zwittrooper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:17
Staan de instellingen voor het geheugen in de bios wel goed?
Ik heb ook wel eens een probleem gehad wat hier veel op lijkt, en dat had ik verholpen door de timings van het geheugen handmatig in te stellen in de bios.
Memtest gaf voordat ik de timings had veranderd trouwens wel veel fouten aan.

[ Voor 11% gewijzigd door zwittrooper op 07-03-2011 22:38 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik zie nergens terug dat je de voeding hebt getest. Ook vermeld je niet welke voeding je hebt.
Probeer het systeem eens op te starten met zo min mogelijk onnodige hardware aangesloten op de voeding, dus alleen de harde schijf met Windows erop, je geluidskaart eruit, optische drives losgekoppeld, etc. Dit is het eerste punt in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
zwittrooper schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:34:
Staan de instellingen voor het geheugen in de bios wel goed?
Ik heb ook wel eens een probleem gehad wat hier veel op lijkt, en dat had ik verholpen door de timings van het geheugen handmatig in te stellen in de bios.
Memtest gaf voordat ik de timings had veranderd trouwens wel veel fouten aan.
Ik heb niet aan de instellingen gezeten en heb verder gewoon altijd meer dan 2 jaar kunnen draaien met de normale standaard bios instellingen. Ik heb wel even gekeken of de bios zelf geen wijzigingen spontaan heeft aangebracht, maar de settings staan bij mij standaard nog steeds op default. Ik denk wat ik daar in moet stellen, (voltage enzo) ook iets meer is voor overclockers? Ik ben daar niet echt in thuis dus lijkt me het zoiezo niet onverstandig de standaard instellingen te behouden.
Memtest gaf bij mij ook geen fouten aan verder, en ik kan ook niet geloven dat ik nu na 2 jaar wel ineens iets in moet stellen in mijn Bios. Ik heb dus ook de PC gestart met elke keer 1 van de 4 modules om zo uit te sluiten dat de geheugens stuk zijn. (ook andere banken geprobeerd)
Rone schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:37:
Ik zie nergens terug dat je de voeding hebt getest. Ook vermeld je niet welke voeding je hebt.
Probeer het systeem eens op te starten met zo min mogelijk onnodige hardware aangesloten op de voeding, dus alleen de harde schijf met Windows erop, je geluidskaart eruit, optische drives losgekoppeld, etc. Dit is het eerste punt in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
nee dat klopt.
Mijn voeding is een Cooler Master iGreen 500Watt.
Ik heb even het wattage verbruik berekend met de Thermal take PSU calculator, en ook op papier is deze voeding ruim voldoende voor mijn systeem. (420W recommended 100% stressed) Ik heb verder ook nog nooit klachten of gekke uitvalsproblemen gehad. Ik kan het uiteraard even proberen maar ik heb op dit moment niet zon andere sterke voeding dus vrees ik dat dat het niet gaat worden.

Hoe groot achten jullie de kans ook dat het mijn Raptor HDD is? hij maakt toch non stop 10.000 toeren en ik ben bang dat er mischien clustors beschadigd zijn oid. (Als kleine goedmaker: Tevens een goed excuus om maar een SSD aan te schaffen haha :P ) Maar ik baal er toch wel van omdat ik niet weet waar ik moet zoeken.

<edit>
Rone schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:37:
Probeer het systeem eens op te starten met zo min mogelijk onnodige hardware aangesloten op de voeding, dus alleen de harde schijf met Windows erop, je geluidskaart eruit, optische drives losgekoppeld, etc
oeps overheen gelezen :F dit heb ik inderdaad nog niet gedaan. gaan we vanavond proberen!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 09:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:59:
[...]

Ik heb niet aan de instellingen gezeten en heb verder gewoon altijd meer dan 2 jaar kunnen draaien met de normale standaard bios instellingen. Ik heb wel even gekeken of de bios zelf geen wijzigingen spontaan heeft aangebracht, maar de settings staan bij mij standaard nog steeds op default. Ik denk wat ik daar in moet stellen, (voltage enzo) ook iets meer is voor overclockers? Ik ben daar niet echt in thuis dus lijkt me het zoiezo niet onverstandig de standaard instellingen te behouden.
Memtest gaf bij mij ook geen fouten aan verder, en ik kan ook niet geloven dat ik nu na 2 jaar wel ineens iets in moet stellen in mijn Bios. Ik heb dus ook de PC gestart met elke keer 1 van de 4 modules om zo uit te sluiten dat de geheugens stuk zijn. (ook andere banken geprobeerd)
Of het aannemelijk is dat het probleem aan het geheugen ligt is een tweede, maar je beseft hopelijk dat je overclockgeheugen hebt dat standaard op hogere voltage dan default hoort te draaien en dat je mobo dat niet kan ruiken dus dat je dat handmatig in moet stellen?

Als je niet aan de instellingen wilt zitten, geen onderdelen kopen die dat eisen :o
[...]

nee dat klopt.
Mijn voeding is een Cooler Master iGreen 500Watt.
Ik heb even het wattage verbruik berekend met de Thermal take PSU calculator, en ook op papier is deze voeding ruim voldoende voor mijn systeem. (420W recommended 100% stressed) Ik heb verder ook nog nooit klachten of gekke uitvalsproblemen gehad. Ik kan het uiteraard even proberen maar ik heb op dit moment niet zon andere sterke voeding dus vrees ik dat dat het niet gaat worden.

Hoe groot achten jullie de kans ook dat het mijn Raptor HDD is? hij maakt toch non stop 10.000 toeren en ik ben bang dat er mischien clustors beschadigd zijn oid. (Als kleine goedmaker: Tevens een goed excuus om maar een SSD aan te schaffen haha :P ) Maar ik baal er toch wel van omdat ik niet weet waar ik moet zoeken.
Kijk eens in de hangen & opstarten troubleshooter, je hebt zo goed als niets wat daar staat geprobeerd. Beetje voorbarig om dan te roepen dat je alles al geprobeerd hebt... begin eens met hardware uit te wisselen om het uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 15:25
Gebruik eens met nirsoft bluescreen view en kijk waar de fout vandaan komt.
Als het steeds bij één driver vandaan komt kan je daar naar kijken anders moet je verder zoeken.

En als je denkt dat het je HD is waarom heb je die nog niet gecontroleerd op fouten ?

[ Voor 28% gewijzigd door SpiriTNL op 08-03-2011 09:42 . Reden: Link ]

• mad_mavrick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

mad_mavrick

There are 10 kinds of people..

Toen ik dit ooit had, heb ik het opgelost door mijn videokaart drivers te updaten. Voor zover ik nog van die tijd kan herinneren is deze BSOD een driver fout.

Asus P8P67 Deluxe - Intel Core i7 2600k - MSI GTX560 ti TwinFrozr II

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:27:
[...]

Kijk eens in de hangen & opstarten troubleshooter, je hebt zo goed als niets wat daar staat geprobeerd. Beetje voorbarig om dan te roepen dat je alles al geprobeerd hebt... begin eens met hardware uit te wisselen om het uit te sluiten.
Ik waardeer je antwoord zeer, en ja ik weet dat ik nog niet *alles* geswapped heb, maar kom op, als je het zo ziet met de aard en het tijdsbestek van deze BSOD is het wat mij betreft tijdverspilling om iets anders te swappen in dit geval dan de geheugens en de eventueel harde schijven. (en voorruit, misschien eventueel moederbord)
Het is wel erg standaard om te roepen dat ik nog niets heb gelezen uit die beginpost omdat ik dat niet gemeld heb, ik heb die standaard dingen (behalve het overige swappen) allang bekeken en afgeturfd.

Ik ben inmiddels niet meer werkzaam in de PC branch, en ik zal alles thuis moeten hobbyen met de beperkte ruimte die ik nu al heb. Verder betekent dat ook dat ik de onderdelen om te swappen allemaal los moet kopen, die al verouderd zijn en dus bijna niet aan te komen. (moederbord is bv al nergens meer te koop, marktplaats ook niet, en geen support meer van Intel op dit product)
Vandaar dat ik ook een realistische afweging moet maken welke onderdelen het zouden kunnen zijn, ik hoop dat je dat toch wel begrijpt? :) no offence tough.

Het loskoppelen van alle compontenten behalve HDD, Mobo, PSU staat wel nog op het to-do lijstje.

vwb mijn PSU: Ik heb deze getest, en hij is gewoon stabiel en idle. Mijn PC loopt na een herinstallatie ook een week of 2 zonder problemen. het is alleen een BSOD die ik krijg na een week of 2 van de herinstallatie. het lijkt me sterk dat een PSU na een herinstallatie 2 weken ineens instabiel gaat worden, en na een herinstallatie weer niks aan de hand is?
dion_b schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:27:
[...]

Of het aannemelijk is dat het probleem aan het geheugen ligt is een tweede, maar je beseft hopelijk dat je overclockgeheugen hebt dat standaard op hogere voltage dan default hoort te draaien en dat je mobo dat niet kan ruiken dus dat je dat handmatig in moet stellen?

Als je niet aan de instellingen wilt zitten, geen onderdelen kopen die dat eisen :o
vereisen? Ik neem aan dat geen 1 fabrikant het vereist dat je de geheugens gaat overclocken? Dat ze erop gemaakt zijn om het te kunnen, ja dat klopt. (Ik snap zelf ook wel dat er standaard grote koelblokken opzitten om te overclocken) maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat dit vereist is. tenminste, dat dat los staat van dit BSOD probleem.
Als de PC nou vanaf het begin deze problemen had gaf je gelijk, maar de PC heeft 2 jaar lang

zonder problemen gedraaid in de standaard instellingen van het geheugen en ik zie echt niet in dat ik nu ineens de snelheid moet aanpassen om dit probleem om te lossen?

kortom, ik wil niet dwars gaan zitten en waardeer je antwoorden zeer, maar ik moet ook realistische hardware componenten hebben die het zouden kunnen zijn.
SpiriTNL schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:36:
Gebruik eens met nirsoft bluescreen view en kijk waar de fout vandaan komt.
Als het steeds bij één driver vandaan komt kan je daar naar kijken anders moet je verder zoeken.

En als je denkt dat het je HD is waarom heb je die nog niet gecontroleerd op fouten ?
Thanks voor dat progje. Ik hoop dat ik het in safe mode kan draaien, maar gisteren kwam ik ook safe mode niet in helaas..

Ik heb PC-Check gedraaid op de HDD, maar die gaf geen fouten aan. Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat het al wel een tijdje geleden is dat ik de check van de Windows CD heb gedraaid. (repair functie en chkdsk) dit gaat ook op het to-do lijstje vanavond! :)

Btw, zou een virus dit werk kunnen doen? een BSOD veroorzaken? Ik kan hier niets van terugvinden bij de BSOD, maar ik sluit enige softwarematige fouten ook niet uit. (kortom driver issue)

Het rare hiervan is wel dat ik verder geen driver heb geïnstalleerd na de eerste dag. eventuele Windows Update issue zou wel kunnen uiteraard en zou met het tijdsbestek ook zeker een realistisch probleem kunnen zijn bedenk ik me nu :/

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 20:24
Naar mijn weten is een IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL BSOD vaak het geheugen.

Ik snap dat je het vreemd vind dat dit opeens gebeurt na 2 jaar, maar je ontkracht voorstellen om je voltage te verhogen op je geheugen.
Mijn voorstel is hetzelfde. Kijk na op welke timings/voltage settings je geheugen zou moeten draaien volgens de fabrikant en stel dit handmatig in de BIOS in.

Het is raar dat dit voorheen geen problemen opleverde maar proberen kan geen kwaad, right? :)

Even voor je opgezocht:
OCZ DDR2 PC2-6400 Reaper HPC 4GB Edition (4GB (2x2048) D/C Kit PN - OCZ2RPR8004GK)
- 5-5-5-18(CAS-TRCD-TRP-TRAS)
- 1.8 Volts

Edit:
Een virus kan van alles veroorzaken, waaronder een driver conflict waar vervolgens een BSOD uit ontstaat. De less or not equal BSOD lijkt me alleen niet van een virus te komen. Na een schone installatie zou ook alles van een virus weg moeten zijn, of het zou op 1 van je andere schijven moeten staan en zichzelf weer een weg in je windows install wurmen.
Probeer eens alleen de boot hdd aan te sluiten en de rest los te hangen?

[ Voor 40% gewijzigd door Gytax op 08-03-2011 10:50 . Reden: Toevoeging. ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, proberen kan geen kwaad zullen we maar zeggen. stap 3 op to do list vanavond d:)b

thanks joh voor de instellingen!!! nou dat moet dan toch gaan lukken ondanks mijn 0-ervaring instellen _/-\o_

<edit na jouw edit haha ;) >

Ja dat waren mijn gedachten ook. misschien een virus op een van de andere 2 schijven wat zich toch naar de system disk wil vervoeren. Tijd om alleen de system disk aan te sluiten vanavond :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 10:51 ]

• Gytax
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:48:
Oke, proberen kan geen kwaad zullen we maar zeggen. stap 3 op to do list vanavond d:)b

(oh god, ik heb alleen werkelijk geen idee hoe, dat word boekje van mijn 975BX2 afstoffen :p het is voltage en FSB instellen toch?)

<edit na jouw edit haha ;) >

Ja dat waren mijn gedachten ook. misschien een virus op een van de andere 2 schijven wat zich toch naar de system disk wil vervoeren. Tijd om alleen de system disk aan te sluiten vanavond :)
In je Bios zou duidelijk DRAM settings aangegeven moeten staan, daar staan dan de timings en de DRAM voltage ook als het goed is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Gytax schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:44:
Even voor je opgezocht:
OCZ DDR2 PC2-6400 Reaper HPC 4GB Edition (4GB (2x2048) D/C Kit PN - OCZ2RPR8004GK)
- 5-5-5-18(CAS-TRCD-TRP-TRAS)
- 1.8 Volts
Geen typenummers gaan gokken, TS kan zelf beter even kijken wat er op het geheugen staat. Volgens de TS is het sowieso 4x1GB (twee dezelfde dual channel kitjes).

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaad 4x 1GB modules.
omdat ik op mijn werk zit kan ik zo even niet fysiek kijken welk type geheugen het is. (op afstand kijken met HWinfo32 gaat nu ook niet werken haha :p)

Ik denk dat het deze is: maar ik zal thuis even moeten kijken voor de zekerheid
http://www.overclock3d.ne...pc_pc28500_2gb_ddr2_kit/1

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 11:50 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:49:
Ik denk dat het deze is: maar ik zal thuis even moeten kijken voor de zekerheid
http://www.overclock3d.ne...pc_pc28500_2gb_ddr2_kit/1
Dat is PC2-8500, je had toch PC2-6400? Probleem is dus dat er heel veel verschillende types zijn, met elk hun eigen specificaties en instellingen. Vandaar het verzoek voor het exacte typenummer.

• Gytax
Nielson schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:00:
[...]
Geen typenummers gaan gokken, TS kan zelf beter even kijken wat er op het geheugen staat. Volgens de TS is het sowieso 4x1GB (twee dezelfde dual channel kitjes).
Ik zag op de site maar 2 setjes, kon geen link naar end of life items vinden. Ik zie dat de poster voor mij dat wel heeft gevonden. Negeer mijn typenummer opmerking ;)
Je hebt in ieder geval een indicatie waar je op moet letten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:13:
[...]

Het is wel erg standaard om te roepen dat ik nog niets heb gelezen uit die beginpost omdat ik dat niet gemeld heb, ik heb die standaard dingen (behalve het overige swappen) allang bekeken en afgeturfd.

Ik ben inmiddels niet meer werkzaam in de PC branch, en ik zal alles thuis moeten hobbyen met de beperkte ruimte die ik nu al heb. Verder betekent dat ook dat ik de onderdelen om te swappen allemaal los moet kopen, die al verouderd zijn en dus bijna niet aan te komen. (moederbord is bv al nergens meer te koop, marktplaats ook niet, en geen support meer van Intel op dit product)
Vandaar dat ik ook een realistische afweging moet maken welke onderdelen het zouden kunnen zijn, ik hoop dat je dat toch wel begrijpt? :) no offence tough.
Kopen lijkt me ook onzinnig, maar wij kunnen je echt geen uitsluitsel geven als je niet zelf gaat testen. Of denk je dat wij kunnen ruiken of het nou geheugen is of mobo of iets anders? Gewoon in je omgeving een gelijk gespeccede bak lenen en onderdelen uitwisselen, gaat prima.
Het loskoppelen van alle compontenten behalve HDD, Mobo, PSU staat wel nog op het to-do lijstje.
Dat staat vrijwel bovenaan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ...

Je zult me nu vast een zeurpiet vinden, maar dan moet je niet zo hoog van de toren blazen dat je ALLES geprobeerd hebt. Dat is gewoon niet waar, zelfs niet de basic dingen die je zonder enige extra hardware kunt testen zoals dit :o
vwb mijn PSU: Ik heb deze getest, en hij is gewoon stabiel en idle. Mijn PC loopt na een herinstallatie ook een week of 2 zonder problemen. het is alleen een BSOD die ik krijg na een week of 2 van de herinstallatie. het lijkt me sterk dat een PSU na een herinstallatie 2 weken ineens instabiel gaat worden, en na een herinstallatie weer niks aan de hand is?
Weet je dan zeker dat het niet gewoon een softwareprobleem is? Zou je niet met een ander OS kunnen proberen en kijken of dat stabiel loopt?
[...]

vereisen? Ik neem aan dat geen 1 fabrikant het vereist dat je de geheugens gaat overclocken? Dat ze erop gemaakt zijn om het te kunnen, ja dat klopt. (Ik snap zelf ook wel dat er standaard grote koelblokken opzitten om te overclocken) maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat dit vereist is. tenminste, dat dat los staat van dit BSOD probleem.
Verdiep je aub even in de materie. De SPD EEPROM op DIMMs geeft aan op welke kloksnelheid en welke timings zo'n DIMM hoort te draaien volgens de fabrikant, maar niet op welke voltage het moet, dat is simpelweg niet voorzien in de SPD spec.

Op moment dat dat iets anders moet zijn dan reguliere DDR2 specificatie (1.8V) dan moet je dat zelf instellen. Stel dat een DIMM 2.1V zou willen en daarmee op 300MHz (1200MT/s) zou draaien. De SPD kan prima de snelheid instellen, maar niet de voltage. Stel vervolgens dat die DIMM niet volledig stabiel wil draaien op 1.8V op die snelheid, dan ga je problemen krijgen en *moet* je dus ofwel handmatig de snelheid lager instellen danwel handmatig de voltage verhogen.
Als de PC nou vanaf het begin deze problemen had gaf je gelijk, maar de PC heeft 2 jaar lang

zonder problemen gedraaid in de standaard instellingen van het geheugen en ik zie echt niet in dat ik nu ineens de snelheid moet aanpassen om dit probleem om te lossen?
In het verleden behaalde resultaten...

Dit zou op softwareproblemen kunnen wijzen, maar het kan bijv ook op verouderende onderdelen wijzen die dus wat kieskeuriger worden (minder strakke voltages vanaf de VRM op het moederbord).
kortom, ik wil niet dwars gaan zitten en waardeer je antwoorden zeer, maar ik moet ook realistische hardware componenten hebben die het zouden kunnen zijn.
Wederom, dat jij bepaalde hardware die nodig is voor diagnose niet hebt maakt niet dat wij dan opeens magisch dat niet meer nodig hebben om definitief te zeggen waar je probleem ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
-In de software, oudere drivers installeren, voor videokaart, geluids driver, misschien chipset nog.
Videokaart software verwijderen, dan met driver cleaner de resten verwijderen, dan pas de nieuwe(oudere) video driver installeren.
-Waar haal je je software vandaan, en wat heb je geinstalleerd, doe zo min mogelijk.
Installeer de drivers van de moederbord van de moederbord website, deze zijn getest met het moederbord.
-Misschien virusscanner of spyware of firewall scanner die blu screen geeft, met google opzoeken of andere firma proberen.

-Misschien ligt het aan de software die je installeerd?

-Zoveel mogelijk hardware verwijderen. Geluidskaart etc verwijderen.
Voeding uitwisselen(lenen en niet kopen).
Geheugen uitwisselen(lenen en niet kopen).
Geheugen en voeding kunnen problemen geven die niet te meten zijn, en uitwisselen is de enige zekerheid om dit te testen, daarom dus niet kopen, maar lenen.

-Met opstarten blijft de pc hangen, waar? Lijkt me belangrijk. In de bios of in windows.

-Zoek op je moederbord, videokaart op problemen, dus met google
Dus type moederbord+problem of type moederbord+bsod etc

-Indien je veel tijd hebt misschien xp eens proberen, dus om te kijken of het probleem dan weg is.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 09-03-2011 06:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hier nog even op dit topic terugkomen.

Ik heb inmiddels *weer* eens W7x64 geherinstalleerd en alleen Mobo drivers, geluidskaart drivers, en video drivers geïnstalleerd. Dit zijn wel de nieuwste weer omdat ik geen oude heb.

''de nieuwste drivers" voor mijn moederbord is trouwens maar relatief, want ik moet hiervoor altijd Vista x64 drivers gebruiken. (dit omdat mijn Bad Axe 2 een discontinued product is, en Intel vrijwel geen Windows7 drivers heeft voor dit bord.)

Ik heb dit keer geen Windows update gedraaid, en tot nu toe draait het systeem alweer bijna een week vloeiend.
Ik heb automatische updates ook uitgezet, en vanaf nu ga ik het even uitzitten. Indien ik na een maand nog steeds goed kan werken, dan is dit dus te verklaren aan bepaalde automatische updates die mijn hardware niet trekt.

IRQ_less_or_Equal blijft voornamelijk gewoon een driver conflict, (mijn geheugen goed getest) en het zou mijn BSOD's ook goed kunnen verklaren.
XP64 draaide ook prima dus voorlopig verklaar ik mijn BSOD's aan bepaalde Windows Updates van Windows 7(x64).
Indien ik toch weer BSOD's krijg laat ik dit ook weten. :)

Iedereen bij deze hartelijk bedankt voor het meedenken! Ik ga binnenkort een Videokaart en HDD upgrade doen, dus hopelijk zijn de problemen dan al helemaal de wereld uit. ;w :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2011 17:18 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Tja dit is aanmodderen als ik het zo lees, als jij een bosd steeds krijgt dan kun je het instellen dat je ook een mini dump of een volledige dump van je geheugen krijgt.
En analyseer die dan eens met microsoft crash analyzer wizard.
Dan weet je waarschijnlijk waar het probleem zit. 8)7
Pagina: 1