Toon posts:

Klein beetje netwerk advies graag...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers, het is inmiddels alweer een hele tijd terug dat ik voor het laatst op GOT gepost heb maar ik heb een vraag waar ik een beetje advies bij kan gebruiken.

Het verhaal in het kort: Ik ben in december 2010 verhuisd en heb een leuk appartementje gekocht, maar ik ben nog druk doende met het eigen te maken. Voor ik verhuisde ook geen HD tv dus ook geen behoefte om HD content naar een TV te streamen en had Wlan voor mijn iphone en ipad. (sinds gisteren geen iPad meer, en alleen de iphone nog, geen laptop in het vooruitzicht.

Een Ipad armer, maar vorige maand wel een 37" Led TV gekocht en ik wil binnenkort een NAS halen voor de nodige backup van mediabestanden, waar nu mijn PC deze taak volbrengt samen met een externe USB harddisk. (wat met het downloaden van HD content toch een probleem begint te worden)

Het probleem

Aangezien ik een NAS bij wil omdat mijn opslag capaciteit nu aan de lage kant is, en er in de toekomst naast naar de PC ook media naar de TV en eventuele extra PC's op het netwerk wil streamen/uploaden moet ik misschien toch wat doen aan mijn netwerk/router... Ik gebruik nu een TP Link TL-WR740N wireless router met 4x 10/100mbit poorten voor bedraad netwerk en daarvan zijn er nu 2 poorten bezet: Main PC en de printer. Met de NAS erbij komt het op 3 poorten, en dan blijft er nog 1 poort over voor eventueel een media player voor bij de TV, en als er dan later nog een BD speler bijkomt, heb ik een probleem, en ik wil nog wat poorten overhebben voor de enkele keer dat kennissen van me langs komen om te lannen... Wireless is het probleem niet echt, maar het zou leuk zijn als je de beschikking zou hebben over een paar extra gigabit aansluitingen. :) Wat ook weer een probleem is, gezien mijn huidige router alleen beschikt over 10/100mbit poorten.

Hier de huidige situatie, plus de geplande NAS:

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/Netwerklayout-1.jpg

En op foto:

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4235-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4236-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4237-1.jpg

(De NAS proppen we ergens weg in de boekenkast, of ik maak op termijn er een custom wandkast)

Modem + router zitten netjes weggewerkt achter een paar meubelpaneeltjes samen met alle kabelbrij die daar samenkomt dus eigenlijk wil ik deze niet verplaatsen. De ruimte links is nu min of meer mijn computerhok, al staat dit in open verbinding met de woonkamer. De printer wil ik uiteindelijk een andere plek geven, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik deze ruimte in ga richten. De NAS kan er ook staan, maar met een beetje kabel trekken zou deze ook in de meterkast kunnen staan. (1 UTP kabel trekken en het is klaar) Helaas heb ik de bestaande leiding voor de oude telefoonkabel gebruikt om een extra groep te trekken vanuit de meterkast, ik heb nu 6 stopcontacten extra in de woonkamer met randaarde waar de pc, tv en multimedia op aangesloten zit.

Een UTP kabel erbij wurmen kan wel, maar lijkt me niet veilig....

Helaas is er na het aansluiten van de NAS nog maar 1 netwerk aansluiting over voor richting het TV meubel.... Daar kan dus nog een mediaspeler aan, of een aansluiting naar een BD speler... Ik wil graag de opties voor beide open houden, en in het computer deel van de woonkamer ook nog een paar aansluitingen houden voor als ik visite krijg die hun pc meeneemt :) Er komt iig niet een console in huis, dus er hoeft niet een link naar een Xbox, Wii etc. Gamen we niet? Jawel hoor, maar daarvoor hebben we geen netwerk aansluiting nodig ;)

Ik heb al gekeken naar routers met meer dan 4 RJ45 poorten, maar qua prijs is dat niet echt een optie. Ik heb 25mbit internet via UPC, en voor wat ik doe is dat plenty. Dus ik zou eventueel een gigabit switch achter de router kunnen hangen, maar misschien zijn er betere opties.

wat ik wil

Zowiezo 1gigabit link naar de PC-NAS en eventuele extra gigabit aansluitingen (voor eventuele lan party) en naar eventueel een mediaspeler bij de TV kan denk ik wel via 100mbit, anders moet dit ook gigabit lan worden... Als ik dit aanleg, wil ik het goed doen, maar gezien het een thuisnetwerk betreft, mogen de kosten niet te hoog oplopen... heb ook nog een hypotheek te betalen.. :+ Ik heb nu een 10/100mbit router, en ik heb nog ergens een 10/100mbit switch liggen van... *kuch* sweex *kuch* is het beter om bijvoorbeeld de printer en minder belangrijke zaken op de 10/100mbit switch te laten lopen, en er een 1Gbit router te halen, of een Gbit router en switch? of zijn er nog andere betaalbare opties?

Alvast bedankt voor al het advies! _/-\o_

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 23:21

Illusion

(the art of)

Allereerst: Mooie openingspost!

Ik zou bij je PC een simpel 5 of 8 poort gigabit-switchje neerleggen. Je kan daar de PC, Printer en NAS op aansluiten en hebt dan daar gelijk 1 of 4 poorten over voor lanparty/laptop. Op je router heb je dan ineens weer 3 poorten vrij voor mediacenters e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 07-03-2011 22:40 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Illusion schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:35:
Allereerst: Mooie openingspost!

Ik zou bij je PC een simpel 5 of 8 poort gigabit-switchje neerleggen. Je kan daar de PC, Printer en NAS op aansluiten en hebt dan daar gelijk 1 of 4 poorten over voor lanparty/laptop. Op je router heb je dan ineens weer 3 poorten vrij voor mediacenters e.d.
Euh, Dankjewel... _/-\o_

Ok, dus ik kan volstaan met alleen een switch bij de PC? Deze zou eventueel ook nog wel in het kastje kunnen waar de router en modem in gepropt zitten, gezien daar alle kabels samen komen (wordt wel ff passen en meten en extra kabels trekken) maar krijg ik dan geen problemen met het streamen van HD video naar de TV/Mediaspeler? Of moet dat geen probleem geven over 100mbit bekabeld? Ik wil liever niet achteraf weer alles gaan lopen veranderen omdat achteraf blijkt dat 100mbit een bottleneck blijkt bij het streamen van forse .mkv bestanden...

Maar je hebt gelijk... Een switch bij de PC lost direct het probleem op van extra lan poorten en de snelheid van pc naar nas en visa versa, en aangezien er nu nog niet een mediaspeler/BD speler in huis staat kan deze setup prima, en eventueel kan op den duur de router vervangen worden door een gigabit versie waarbij de doorstroming ondanks dat er een switch tussen hangt voldoende is voor een mediaspeler.

Ok, ga vandeweek eens even kijken naar een gigabit switch, bedankt! _/-\o_

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

100Mbit is geen enkel probleem voor het streamen van Full HD content, dat komt niet boven de 50Mbit uit. Wat ik wel kan aanraden is overal cat5e of cat6 kabels neerleggen. Mocht je een sneller netwerk willen hoef je niet alle kabels te vervangen maar enkel de apparaten die niet geschikt zijn voor gigabit netwerk te vervangen voor een die het wel is. Dan kan je gewoon een gigabit switch kopen om je oude switch te vervangen en een gigabit router kopen om je oude router te vervangen en dan ben je klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken, Modem naar WAN poort router: CAT 5. van Router naar PC: CAT 5E Naar printer: CAT 5E Niet aangesloten: CAT 5 :( Naja daar kan de printer wel op, en ik heb een 5 poorts Gbit switch gehaald bij de Mycom vandaag. De switch staat nu wel bij de PC, wat ik wat minder elegante oplossing vindt, maar op deze manier heb ik wel direct 2 gigabit poorten over in de ruimte waar de pc staat. 2 poorten is niet veel, maar zo vaak zal het niet voorkomen en als de nood aan de man is kan er altijd nog een switch tussen. En als we gaan lannen, dan kunnen die extra kabels wel ff onder het vloerkleed door. :) De UTP kabel voor de nas moet nog even naar de Gbit switch verhuizen, maar dan heb ik op de router precies 2 poorten over voor en een mediaspeler, en eventueel een uplink naar een BD-speler. Problem solved! En eventueel op termijn de router vervangen voor een gigabit versie, maar als het niet nodig is, dan laten we het zo.

Soms lijken de dingen achteraf toch moeilijker dan gedacht. Nu maar wachten op de bestelde NAS :)

• Darkman7
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02-2021
Tja, je had ook gewoon een gigabit nic in je pc kunnen stoppen en die met een crosscable direct aansluiten op je NAS, was wellicht het goedkoopst geweest. Je PC had een directe gigabit toegang gehad tot de NAS en je had dan via de 10/100 adapter kunnen routeren in het geval er mensen langs waren gekomen om te lannen, als je hen ook toegang wilde verschaffen tot de NAS uiteraard. Maar goed nu je toch al een gigabit switch hebt gekocht... ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enkel moet je PC kan continu aanstaan wil je via een ander apparaat bij de NAS kunnen komen en dat wilt hij in de toekomst juist kunnen vermijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:29
Alex Candea schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:12:
Tja, je had ook gewoon een gigabit nic in je pc kunnen stoppen en die met een crosscable direct aansluiten op je NAS, was wellicht het goedkoopst geweest. Je PC had een directe gigabit toegang gehad tot de NAS en je had dan via de 10/100 adapter kunnen routeren in het geval er mensen langs waren gekomen om te lannen, als je hen ook toegang wilde verschaffen tot de NAS uiteraard. Maar goed nu je toch al een gigabit switch hebt gekocht... ;)
Uit ervaring weet ik dat routeren via een gewoon werkstation met Windows XP/Windows 7 in theorie prachtig zou moeten werken, maar dat in de praktijk nogal eens nalaat. Voor de extra mogelijkheden die je krijgt en het gezeik dat het je bespaart is zo'n gbit switch die paar tientjes wel waard...

Verwijderd

Topicstarter
Schumaster schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:41:
[...]

Uit ervaring weet ik dat routeren via een gewoon werkstation met Windows XP/Windows 7 in theorie prachtig zou moeten werken, maar dat in de praktijk nogal eens nalaat. Voor de extra mogelijkheden die je krijgt en het gezeik dat het je bespaart is zo'n gbit switch die paar tientjes wel waard...
Klopt als een zwerende vinger... Er zit in mijn pc een extra nic, omdat ik in 2009 heel kort een laptop heb gehad en deze via een switch bedraad aan het internet wou knopen... Nou met vista was netwerken geen probleem, maar internet delen wou op de 1 of andere vage manier niet lukken. Nu Gbit switch gekocht, eigenlijk bang dat ik een hoop gezeik zou krijgen met configgen en dergelijke, maar dit was letterlijk plug en play. Mijns inziens die 30 euro wel waard voor de switch. O-)

Iig, even een korte update in het netwerk aanleggen verhaal voor degenen die het intereseert: Gisteren switch gehaald, aangelegd en getest. Alles werkt, krijg ook link naar de printer die nog op de router aangesloten zit maar helaas kwam ik tijdens het copieren van een DVD hoesje er wel achter dat scannen via het netwerk niet werkt met een Canon MP620 printer... :( Magoed geen ramp, ff USB stickje zoeken... euh uitgeleend, beide... :( digicam eraan hangen en opslaan op geheugen = win! :P

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4238.jpg

Hier de huidige setup bij de PC... De switch ligt nu even voor het gemak op de subwoofer.

Vandaag even bezig geweest met optie 2 voor het plaatsen van de NAS. Volgens de tracking die Afuture verstuurde was het pakket onderweg, dus tijdens het werk ff gechecked: eerste afleverpoging mislukt... GRRR... Ach, heeft geen haast, en ik heb het toch druk zat met het aanleggen van de kabel naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4239.jpg

Even een stukje afsnijden....

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4240.jpg

Onder de plint door, alleen nog ff een stukje van het laminaat afzagen...

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4241.jpg

Hoppa UTP in de meterkast!

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4242.jpg

Wel wat extra lengte natuurlijk... beter te lang dan te kort...

Terwijl ik druk bezig ben een gat in de muur te boren (wel even dat stalen HE profiel ontwijken wat stiekem in de muur zit) gaat de deurbel: De postbode... Ja ik kom nu maar ff langs, want je bent er morgen toch ook niet? Klopt, werk enzo... Dus de nas staat nu naast me zijn 2e disk te rebuilden dus die gaat morgen richting meterkast! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k65/FiXeL666/DSCN4243.jpg

>:)

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-02 07:48
Ondersteund jouw switch 'jumbo frames'? want ik heb de zelfde nas, en bedraad kom ik niet boven de 15 mb uit (m'n router ondersteund geen jumbo frames). Verder: was een Gigabyte switch zijn ook de kosten niet. waarom koop je niet gelijk voor je hele netwerk een goede upgrate.

Je printer scannen over het netwerk blijft een issu (mijn mp630, die ik laat verbinden vian m'n nas (Netgear readynas dou 2000) doet het ook niet. evenals dubbelzeidig printen.

verder kudo's voor ts!

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet gekeken naar de switch of ie jumbo frames ondersteund, gisteren er gewoon aangeknoopt en gaan, net als vandaag met de NAS. Ach we zien wel, net als de afwerking die nog moet gebeuren. Het hele netwerk upgraden naar 1 mbit kan wel, maar ik wil het toch enigzins betaalbaar houden, en dit leek op dit moment de voordeligste oplossing. Zo even wat bestanden overzetten naar de NAS gaat met 15-18Mb/sec, maar hij is nog bezig met het synchen van de 2e HD die erin zit.

Edit: Het schijnt dat de schrijfsnelheid niet echt beinvloed wordt als ie bezig is de 2e disk te mirroren, maar ik ben intussen even aan het klooien geweest... De switch ondersteunt geloof ik geen Jumbo frames, want met die optie aan haal ik maar 9-10MB/sec en zonder zit het ergens tussen de 18,3-19,4MB/sec. (constante doorvoor, zonder de pieken)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 23:32 ]

Pagina: 1