xxmm-->60mm converter

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar de verschillende mogelijkheden om een xxmm-->60mm converter te maken. Na toch al best een tijdje nadenken blijkt dat toch niet zo eenvoudig. Ik kwam zelf op het volgende idee:

-uitzagen bovenkant PET fles (je hebt dan nog de keuze uit diverse modellen), aan beide kanten plaatjes plastic vastplakken met 1sec lijm zodat je um kan bevestigen.
Nadeel: Volgens mij is een 80-->60 converter nog mogelijk, groter niet

Andere ideeen die ik ben tegengekomen:
-Een trechter maken van karton oid.
Nadeel: Lijkt me niet stevig genoeg: houtje touwtje oplossing

-Plantenpotje misbruiken
Nadeel: Ik ben nog geen potje in de gewenste afmetingen tegengekomen

Ik ben ook op zoek geweest in diverse bouwmarkten voor dingen die te gebruiken zijn hiervoor, maar heb niets kunnen vinden.

Ook heb ik GoT al afgezocht naar andere ideeen, maar echt heel werkbare oplossingen ben ik niet tegengekomen.

Zijn er mensen die goede ideeen hebben hiervoor?

Verwijderd

Zelf een beetje kloten met een houtje-touwtje-mal ding op de juiste maat en dan een mooi ding knutselen met vloeibaar epoxy-hars en wat inleg-kunstof-canvas-spul etc, dan wordt het wel stevig. Of polyester ofsow.

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 16:12
Wat dacht je van een plaat metaal die je in de juiste vorm knipt/zaagt/maakt
en die dan buigen?
Plaatje staat in andere 60mm-->80mm thread...

Verwijderd

Tsja, dan kun je net zow goed meteen aan het lassen gaan met een beetje dun plaatmateriaal en er iets moois van maken, precies op maat voor jouw kast ;)

• RutgerJan
Niet goed genoeg gezocht dus...
De volgende links zijn dus interessant:
[topic=134282]
http://www.laferle.com/adapters/
[topic=117680]

RJ

Verwijderd

Heb de mijne van een koffiefilterzakjeshouder gemaakt.
120mm.fan-->60mm.cpu fan nadeel hier van is dat m'n cpu koeler 1000rpm minder snel draait.
Zal wel door de onderdruk komen ofzo.
In combinatie met m'n coolermaster DP5-6H51 is temp is hiermee 9C gezakt.
Die S-orb koelde toch slecht.

• RutgerJan
Op Friday 16 March 2001 18:37 schreef M_G_ het volgende:
Heb de mijne van een koffiefilterzakjeshouder gemaakt.
120mm.fan-->60mm.cpu fan nadeel hier van is dat m'n cpu koeler 1000rpm minder snel draait.
Zal wel door de onderdruk komen ofzo.
In combinatie met m'n coolermaster DP5-6H51 is temp is hiermee 9C gezakt.
Die S-orb koelde toch slecht.
Heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar de koffiefilterzakjeshouders *D die ik kon vinden waren niet rond, maar ovaal onderin. Is dat bij jou niet het geval? Of is het geen probleem?

RJ

Verwijderd

Nee hoor geen probleem dat ie wat ovaal is.
Alles werkt prima.*D
Heb hem met die zilveren tape op m'n koeler geplakt.
Die 120mm papstfan draait 24@12 volt is +/-2200rpm

Verwijderd

Gaat dat wel goed dan zo'n convertor? word dan alle lucht samengeperst ofzo? of hoe moek het zien. Je hebt normaal kleinere fans, en ook kleiner midden gedeelte!

Verwijderd

Met z'n grote fan als ik heb, heb je een groot dood punt in de midden.
Door z'n trechter los je dit op.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/pics/koelers/92mm_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/pics/koelers/92mm_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/pics/koelers/92mm_6.jpg

gewoon een fingergaurd gebruiken en op de koelblok zelf schroeven...
daarna duimschroeven om de fan aan vast te maken .... daarna nog een fingergaurd om het netjes af te werken... :9~

• RutgerJan
Bedankt voor jullie reacties!

M_G_: je hebt het over 'die zilveren tape'. Wat bedoel je daarmee?
Bedoel je verder dat die papst gemaakt is om op 24V te draaien?

Black_Adder: Als je een converter gebruikt gaat er volgens mij minder luchtstroom verloren ==> betere prestaties.

Verder nog het volgende:

Er is nog een aantal andere aspect aan het maken van een converter:

-Je kan kiezen voor een ronde, taps toelopende converter, of een vierkant 'taps' toelopende (opgebouwd uit een viertal trapezoiden). Deze laatste heeft als voordeel dat het makkelijker te maken is. Ik zou echter zeggen dat een ronde een beter resultaat geeft.
-Als je voor een vierkante kiest, kun je ervoor kiezen om de uitmonding rond te maken, door er een plaatje tussen te zetten, waarin een ronde ipv vierkante uitsparing zit. Intuitief zou ik zeggen dat je dan de verplaatste luchtstroom efficienter (of juist effectiever?) gebruikt.
-Verder zou je natuurlijk de uitmonding (die op de hs komt) nog kleiner kunnen maken dan die 60mm, zodat een kleiner gedeelte meer cfm krijgt. Mijn intuitie zegt mij dat dat nog helemaal niet zo'n gek idee is; de kern van de heatsink (op de core) krijgt de meeste warmte te verstouwen.

Ik hoor het graag als dit allemaal onzin is! Ik ben benieuwd naar jullie ideeen omtrent het bovenstaande.

RJ

• RutgerJan
Stom stom stom!

Je moet natuurlijk gewoon bij de blokker of zo een trechter kopen en die gebruiken in het maken van de converter.

Verder iemand suggesties voor bovenstaande punten?

RJ

Verwijderd

Met die zilveren tape heb ik die converter aan m'n papst vast getaped.
Die papst die ik heb is een orginele 24volt cooler.
Heb er drie stuks van in m'n kast zitten, allen draaiend op 12volt, en heb ze op een aparte voeding aangesloten omdat ze 5 watt per stuk trekken.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Black_Adder: Als je een converter gebruikt gaat er volgens mij minder luchtstroom verloren ==> betere prestaties.
nee juist niet... de zijkanten van mijn coolermaster koeler werden heel heet... nu blijven die gewoon koud..(met trechte komt daar geen lucht langs stromen)

TEMP normaal(idle) : 45 graden
TEMP normaal(stressed): 57 graden
TEMP modded (idle) : 30 graden
TEMP modded (stressed): 42 graden
Pagina: 1