win7 + agp ati = problemen, maar wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb een amd 3700+ systeem, werkt prima, heb er windows 7 prof 32bit op draaien (kreeg een prestatieindex van 4,5 ofzo, dus goed voor dagelijks gebruik). Sinds een maandje geeft itunes een foutmelding: kan niet door albumhoezen bladeren. nou keek ik gisteren eens in het apparaatbeheer en zag daar dat mijn ati radeon 850pro agp video kaart een uitroepteken had. oftewel: alle grafische dingen draaien veel slechter.
nieuwe drivers installeren? niks (legacy-drivers ook niet). nieuwe chipsetdrivers? niks.
ik heb vandaag maar weer eens een verse win7 install gedaan, en de bios gelflashed. 1e boot: geen uitroepteken, daarna weer wel. De driver is de microsoft WDM driver, hij accepteert geen catalyst drivers meer voor agp kaarten.
nou staat het halve internet vol met dit probleem: nforce3 + windows 7 + ati agp kaarten werkt niet lekker samen.

Ach ja, zal je denken. tijd voor een upgrade. Maar het probleem is: die windows 7 install is een upgrade dvd, dus niet te verhuizen naar een nieuwe pc voor zover ik weet.

wat kan ik nu het beste doen?
- nieuwe agp kaart kopen die wel compatible is (scheelt mij een hoop geld voor een nieuwe pc)
- toch proberen die win7 install te verhuizen (maar hoe?)
- middels briljant advies van jullie de kaart weer draaiend krijgen. Gekke vind ik dat hij het altijd gewoon gedaan heeft, dus wat is er veranderd?

ps het probleem is het niet werken van mijn videokaart, maar als jullie dit meer een mobo/processor - of een windows vraag vinden : ook best

[ Voor 5% gewijzigd door knuppelhout op 07-03-2011 20:39 ]

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Heeft te maken met DX9(c shader 3.0?) compatability denk ik,

dus of veranderen van itunes ( andere player ) of andere videokaart vrees ik.
Ik weet uit het verleden dat de ati x8xx geen DX 9 (c shader 3.0?) compatability hadden waardoor ook sommige spellen het niet meer deden en dus ook een uitroepteken geven bij win7

-edit- zie dat je agp hebt, probeer een agp x19xx op de kop te tikken, dan kan je voorlopig weer even vooruit.. ;)

[ Voor 110% gewijzigd door Humma Kavula op 07-03-2011 21:07 ]

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Ik geloof dat 9.3.1 de legacy driver is voor ATI. Die zou je kunnen proberen.

Als je een nieuwere kaart had, zou je iets aan de AGP hotfix kunnen hebben gehad.

• knuppelhout
  • Niet online
ja precies, klinkt zo logisch he, de agp hotfix voor agp kaarten van ati die niet met win7 willen werken. maar helaas.
ik heb nu drivers werkend: 7.7 catalyst voor xp, compatibiliteitsmodus enzo. hij geeft geen uitroepteken meer, maar wel is de prestatie-index 1.0 nu (door grafische prestaties). en de 2e boot wilde hij helemaal geen berekening meer maken :)
verder ploeteren dan maar...

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• knuppelhout
  • Niet online
Humma Kavula schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:58:
Heeft te maken met DX9(c shader 3.0?) compatability denk ik,

dus of veranderen van itunes ( andere player ) of andere videokaart vrees ik.
Ik weet uit het verleden dat de ati x8xx geen DX 9 (c shader 3.0?) compatability hadden waardoor ook sommige spellen het niet meer deden en dus ook een uitroepteken geven bij win7

-edit- zie dat je agp hebt, probeer een agp x19xx op de kop te tikken, dan kan je voorlopig weer even vooruit.. ;)
okee, zouden de x1850, en de x38xx het dan wel doen?
en de nieuwere ati HDxxxx serie? zag daar ook wel problemen bij op google.
de geforce, is die beter ondersteund? dan kan ik ook op zoek naar een 6200-serie met 256 of 512mb lijkt me, toch?

Verwijderd

Ik zou de lokale computerwinkels langs gaan en kijken of ze nog een leuke AGP 8x kaart hebben liggen.
Voor ATI moet die dan de HD 2xxx serie of hoger zijn, dat weet je nu.
Het moet niet moeilijk zijn voor een paar tientjes iets te vinden dat beter is dan wat je nu hebt.
Let wel even of je de juiste stekkers voor de kaart aan je voeding hebt hangen (molex, floppy voeding).

In de pricewatch zag ik helaas geen AGP kaarten met DirectX 11 staan :-( Dat zou wel leuk zijn geweest ivm Windows 7.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:44

Quad

Doof

Ik heb zelf in een medion PC een ATI x800 kaart gehad, pci-e welliswaar.
Maar ik heb daarop Windows 7 niet werkend gekregen, helaas.
Elke keer het probleem met die videokaart.

Als je kunt kijken naar een x1900 oid die wel doet is het aan te raden ;).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 13:12
Hier ook iemand met W7 met een AGP Ati, en niks dan Bsod's ermee. Ben nu een Nvidia aan het opscharrelen.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Een leuke 512mb X1950pro AGP moet vast wel te vinden zijn, 3850 AGP zal wel de snelste zijn, hoewel er ook een HD4650 1Gb variant op een AGP voetje uitgebracht is geworden. Keuze genoeg lijkt me zo.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• knuppelhout
  • Niet online
er is nog wel genoeg te vinden idd, maar ik wil graag vooraf weten of ze samenwerken met win7. die x1950, daarover lees ik verschillende dingen.
ik zoek dus in principe naar een HD3xxx serie, die zijn nieuw voor 40 euro te koop.
ook zie je veel geforce 6200 ddr1 kaartjes, maar die lijken me langzamer. klopt dat? zijn ze echter wel altijd compatible?

[ Voor 42% gewijzigd door knuppelhout op 08-03-2011 08:13 ]

Verwijderd

Van de Geforce 6xxx serie moet je de 6600 of 6800 hebben. 6200 is meer het niveau van onboard graphics.
Zie ook http://www.tomshardware.c...graphics-card,2521-8.html

Van Windows 7 is net Service Pack 1 uit. Dus ik zou een kaart nemen die op dit moment nog driver ondersteuning heeft voor SP1. Vrij simpel uit te zoeken, je kijkt bijvoorbeeld naar de release notes van de nieuwste Radeon drivers. Daar staat een lijst met kaarten die nu ondersteunt worden. Alles wat ouder is zal niet meer gefixed worden door ATI.

Iets wat sinds Windows 7 al geen ondersteuning heeft gebruiken is vragen om problemen. Tenzij de drivers van Windows Update 'nog' goed werken, maar als je wilt gamen ga je toch voor de geforce of radeon drivers van nVidia en AMD.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29

Audione0

Strijdt der titanen

Laat ik hier toevallig een HD1950pro en een HD3850 agp hebben liggen voor een leuk prijsje.

Om mijn verkoop praatje nog wat aan te dikken:P: deze kaartjes werkte onder win 7 ultimate x64 icm amd64 4000+ gewoon goed, geen problemen mee. Kon er zelfs COD MW2 met redelijk eye candy en acceptabele frames mee spelen.

Ik hoor het wel..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• knuppelhout
  • Niet online
@audione0: wat zijn je vraagprijzen?
ik zag bij pixmania ook al hele redelijk prijzen voor 3650 en GeForce kaartjes trouwens. en marktplaats kan ik ook nog eens doorzoeken, al zijn er opvallend veel mensen die het idee hebben dat ze een hele supergave videokaart verkopen terwijl het een agp gevalletje is.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:21:
Ik geloof dat 9.3.1 de legacy driver is voor ATI. Die zou je kunnen proberen.

Als je een nieuwere kaart had, zou je iets aan de AGP hotfix kunnen hebben gehad.
10.2 ;)
http://support.amd.com/us...es/radeonaiw_vista32.aspx
(Vista omdat ik niet zo gauw de 7 versie kon vinden.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• knuppelhout
  • Niet online
heb ik geprobeerd, die krijg je aanbevolen als je de details op amd invult, maar helaas. nu overigens geen uitroepteken bij een win2k driver geinstalleerd in compatibilitymode, maar prestaties duiden erop dat hij aangestuurd wordt als standaard vga adapter.

Verwijderd

Hmm, 9.3 legacy. 10.2 legacy. Misschien wordt 11.3 ook wel weer legacy! Kan elk moment uitkomen volgens twitter.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29

Audione0

Strijdt der titanen

knuppelhout schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:59:
@audione0: wat zijn je vraagprijzen?
ik zag bij pixmania ook al hele redelijk prijzen voor 3650 en GeForce kaartjes trouwens. en marktplaats kan ik ook nog eens doorzoeken, al zijn er opvallend veel mensen die het idee hebben dat ze een hele supergave videokaart verkopen terwijl het een agp gevalletje is.
Ik zal eens kijken wat redelijk is.. Veel zal het niet zijn.. Het is natuurlijk niet meer "state of the art" meuk :o

Je hoort nog van mij.. Dit laat ik je wel via een PM weten, ok?

Ff een plaatje voor het idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/08/1299601210-930.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 08-03-2011 21:43 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• knuppelhout
  • Niet online
perfect. een 3850 lijkt me prima. 30 inc verzenden okee voor jou? ik woon in rdam.
groet'n!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Voor kopen en verkopen is het onderdeel Vraag & Aanbod, dat is op het forum niet toegestaan. Via DM regelen kan natuurlijk ook.

Het lijkt er niet op dat dit nog ergens heen gaat, dus ik gooi dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.