Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Beste,

Voor mijn ouders moet ik een Beamer uitzoeken voor in hun nieuwe huis. De vorige bewoners hebben een versterker en een 5.1 surround sound systeem achter gelaten. Die is al ingebouwd in de muur, net als een vga en power kabel uit het dak.

Ik ben erg bekend met elektronica, maar beamers zijn nieuw voor mij. Daarom ga ik elke keer een paar kleine vragen stellen zodat ik er wat meer van te weten kom. Om te beginnen:

Wat is de maximale resolutie van een VGA kabel? Kan het gewoon een 1080p signaal versturen? Of zal de versterker zoals hieronder beschreven de bottlenek zijn? Ik hoop namelijk dat ik geen nieuwe HDMI kabel hoef te trekken, of nieuwe versterker hoef te kopen voor Fullhd beeld.

Extra info:
- Beamer wordt aangesloten op:
o Versterker: Pioneer VSX-D714 > met daarop:
- 5.1 Surround-Sound: Sony SA-VE835ED
- UPC MediaBox HD DVR Cisco 8485DVB
- Laptop met HD films

[ Voor 17% gewijzigd door BamBamBam59 op 07-03-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

SeatRider

Hips don't lie

Op zich kan VGA prima 1920x1080 aan, ware het niet dat bvb die UPC box geen VGA uitgang heeft, maar HDMI (en nog wat analoge dingen). Ik zou zeker een HDMI kabel trekken. En misschien de receiver vervangen voor eentje die ook HDMI kan switchen, scheelt een hoop ellende (onder meer met lipsync).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ik geloof dat die vga kabel in het dak uiteindelijk bij de versterker wel een component kabel oid is. Dus hij verandert van component naar vga.
Dat is volgens mij een bottleneck voor HD, of heb ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

BamBamBam59 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:22:
Ik geloof dat die vga kabel in het dak uiteindelijk bij de versterker wel een component kabel oid is. Dus hij verandert van component naar vga.
Dat is volgens mij een bottleneck voor HD, of heb ik dat fout?
Ook component kan prima 1920x1080 aan. Maar die UPC box kan dat niet aansturen. HD signaal kan alleen digitaal, dus HDMI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Dat zeg ik ook, maar het is voor hen ook een kwestie van geld. Dus ik wilde eigenlijk 3 beamers met hun toebehoren aan hun voorleggen en dan kunnen zei kiezen wat ze de beste prijs vinden.

Eentje waar er alleen een beamer hoeft worden gekocht, en dan met deze versterker.
Tweede 720p beamer met hdmi kabels en nieuwe versterker etc
Derde 1080p beamer met hdmi kabels en nieuwe versterker etc

Maar als ik me er iets in verdiep en het lukt om over component/vga toch een HD-ready of Full-HD signaal te sturen, scheelt dat hun geld, en mij het ook nog eens uitzoeken van een versterker en alles aanleggen etc.

Btw: op deze pagina, staat onder "video features": Frequency Response Component Video
(720p compatible)

Betekend dat dus dat deze receiver maximaal 720p kan verwerken?

[ Voor 12% gewijzigd door BamBamBam59 op 07-03-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Dat lijkt me dan wel. Maar je kunt natuurlijk ook de dvd/blu-ray rechtstreeks op de beamer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ah.

En dan het geluid van de laptop uit de headphone jack? Gaat daar gewoon 5.1 geluid uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
De keuze valt waarschijnlijk op de Acer H5360. Native 720p dus dat past in dit plaatje. En uitstekende reviews. Een nieuwe versterker etc. beginnen we niet aan.

Dan nog een vraag over een plafond beugel.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/08/1299593103-050.jpg
Kan dat houtje en Acer beamer samen gaan met deze standaard beugel: link.

ps. Excuse voor het groote plaatje, zal de volgende keer thumpnailen.

[ Voor 32% gewijzigd door BamBamBam59 op 08-03-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Bij nader inzien gaat het niet werken met die Acer, hoewel ik er al verliefd op was na het lezen van wat reviews. haha
De throwing distance oid is te klein. Het monteer punt zit op 430 cm van de muur, maar de muur waarop de projectie komt is maar 205 cm breed. En die Acer H5360 heeft geloof ik een redelijke short-throw oid, en helaas zijn er ook geen losse lenzen bij te kopen.
Amaright?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
We gaan waarschijnlijk voor de Epson EH-TW3200. Toch een Full-HD beamer inderdaad. Ach ja, kunnen we misschien nog eens een andere keer een versterker erbij kopen.
De keuze voor de Epson is omdat alle andere goedkopere beamers bijna geen lens opties hebben, waardoor ze de zogenaamde 'Throw ratio' van 2,1 die hier nodig is, niet halen. Viel me toch tegen. Meeste beamers gaan niet echt hoger dan 1.7 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 23:10
De Epson's hebben inderdaad hele goede lens shift opties wat andere beamers niet hebben.
Kijk even naar dit programmaatje. Wel even de juiste beamer selecteren..

Aan dat miniatuur houten blokje moet je geen €700+ beamer willen hangen. Daar is het echt VEEEEL te klein voor (gezien de verhouding met de eurostekker)

Ik zou er btw zeker een HDMI kabel naast leggen. Kost tegenwoordig bijna niks meer en je bent voorbereid op de toekomst.
Een laptop/spelcomputer/mediaspeler is dan veel makkelijker aan te sluiten!
Met een beetje geluk zit er achter dat plaatje een mooie kabelgoot. De VGA kabel is er ook doorheen gekomen, dan moet een HDMI kabel ook passen.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan00 op 22-03-2011 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27
Helaas is er geen beamer topic.
Dit zou er moeten komen vind ik!
Maar daarom post ik maar hier.
Ik heb ook wat vragen:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om je muur zo te stucken dat je geen scherm nodig hebt?
En waarom zijn sommige 720p(of nog niet eens) beamer zo extreem duur 2dehands?
Ok dat ze een veel betere lens hebben. Maar ze geven toch geen 1080p en dat verschil zie je toch?

Nou goed, ik was deze beamer tegen gekomen.
Is dit wat? Ik vind de advertentie een beetje raar. Er staat nergens welk type beamer het is...
Ik vrees dat een nieuwe kopen de enigste goede optie is!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Laatst online: 22-08-2024
Was sinds een maand geleden ook een leek in beamer land, maar ik heb een tijdje op het net geken en weet nu al een stuk meer dus ik zal je wat proberen te helpen :)
alaintje schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:39:
Helaas is er geen beamer topic.
Dit zou er moeten komen vind ik!
Maar daarom post ik maar hier.
Ik vind het ook jammer dat er geen beamer topic is, maar een threadjack is nooit leuk, maak gewoon snel even een nieuwe.
Ik heb ook wat vragen:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om je muur zo te stucken dat je geen scherm nodig hebt?
Dit weet ik niet zeker, maar een scherm gaat zeker wel betere prestaties leveren, een scherm kopen gaat waarschijnlijk ook goedkoper (uren werk incl.) en makelijker zijn.
En waarom zijn sommige 720p(of nog niet eens) beamer zo extreem duur 2dehands?
Ok dat ze een veel betere lens hebben. Maar ze geven toch geen 1080p en dat verschil zie je toch?
Omdat mensen vanuit gaan van "ik heb er 800€ aan betaald en dus wil ik er €600 nog voor terug hebben" zonder rekening te houden met de leeftijd van het product en de technologische vooruitgang. Spijtig genoeg kopen veel mensen een beamer zonder dat ze er iets van af weten en proberen ze hem te verkopen zonder te beseffen dat ze er marginaal veel voor vragen
Nou goed, ik was deze beamer tegen gekomen.
Is dit wat? Ik vind de advertentie een beetje raar. Er staat nergens welk type beamer het is...
Deze beamer word als nieuw verkocht door een winkel, dus hij is nog niet eens 2dehands, kijk de links in de advertentie maar na. Verder heeft deze beamer een XGA (1024x768) resolutie en support tot 1080p. Dit is dus helemaal niet een full hd beamer! Kijk altijd naar de native resolutie en chek verschillende bronnen (google de beamer even).

Let op bij marktplaats of dergelijke, want supported resolution =/= native resolution! Als de prijs te goed is om waar te zijn, is het dat vaak ook!
Ik vrees dat een nieuwe kopen de enigste goede optie is!
Lees eerst nog eens wat op het net dat je de specs van een apparaat beter kunt beoordelen, dan vind je mischien nog een goed koopje voor een 2dehands beamer. Als je echter niet te veel tijd en energie in wil steken, koop dan een nieuwe bij een winkel die je vertrouwde of via de pricewatch van tweakers, die laat altijd de native resolution zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
er zijn maar 40 beamers ofzo te kop op marktplaats ben ze allemaal door gegeaan en geen een vanonder de 700 heeft native 1080p.
Een nieuwe beamer kost ongeveer 700 euro, dus dan scheelthet zich niet zo veel.
Ik wou dit topic niet kapen, ik vond het jusit nutteloos alweer een nieuwe te maken, er zijn er al zo veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
alaintje schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:49:
er zijn maar 40 beamers ofzo te kop op marktplaats ben ze allemaal door gegeaan en geen een vanonder de 700 heeft native 1080p.
Een nieuwe beamer kost ongeveer 700 euro, dus dan scheelthet zich niet zo veel.
Ik wou dit topic niet kapen, ik vond het jusit nutteloos alweer een nieuwe te maken, er zijn er al zo veel!
Een centraal topic (zoals die voor veideokaarten, procs, ...) voor beamers zou idd wel tof zijn.

En ik ben het met je eens de mensen op marktplaats vrage te veel voor hun beamers. :S
Je gaat een tijdje mogen zoeken voor je een leuke aanbieding ziet en zelfs dan vliege er meteen 4 of 5 leken op die de hoofdprijs ervoor willen betalen (of de adverteerder bied er stiekem zelf op).

In ieder geval, nog succes met je aankoop. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Misschien het topic starten, ik zou deze dagen nog eens een modje informeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
Ik zou er niets mee inzitten om een topic ocer beamers te beginnen en te onderhouden, echter ben ik niet zeker of ik daar wel genoege (technische) informatie over kan verschaffen, er zijn namelijk tig meer tweakers die het vast beter weten als ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik wil best een algemeen topic starten over beamers.
Ik werk voor een pro av distributeur/importeur en werk met verschillende merken. Ik ken de verschillende technieken achter beamers en hoe ze in elkaar zitten. Waar je op moet letten als je er 1 wilt kopen en hoe je ze het beste kan aansluiten/ophangen.
Als er genoeg animo voor is mag een Mod mij benaderen en zal ik een topic schrijven. (aangezien ik nog niet eerder een verzameltopic heb geopend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Alaintje heeft inmiddels via DM toestemming gevraagd en gekregen om een dergelijk topic te starten. Wellicht kunnen jullie gezamelijk een topic starten? De expertise van kleefei lijkt me onmisbaar :)

Bij het starten van het topic geef je dan een mede-auteur op. Zodoende kun je samen werken aan een topicstart.

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 15-06-2011 11:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:12
Grrrrrene schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:32:
Alaintje heeft inmiddels via DM toestemming gevraagd en gekregen om een dergelijk topic te starten. Wellicht kunnen jullie gezamelijk een topic starten? De expertise van kleefei lijkt me onmisbaar :)

Bij het starten van het topic geef je dan een mede-auteur op. Zodoende kun je samen werken aan een topicstart.
Ik vind het prima, ik wacht rustig af op een uitnodiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
Mocht 2 auteurs niet genoeg zijn, dan wil ik ook nog wel een handje helpen :o
Laat maar iets weten.
Pagina: 1