Toon posts:

HDD geschikt voor Time Machine?

Pagina: 1
Acties:

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 12:34
Hallo allen,

Ik werk nu op een MBP met een hardeschijf van 250GB.
Nu heb ik namelijk nog een externe HDD liggen van mijn Windows tijdperk van ook 250GB.

Hierop staan nog een aantal zaken zoals onder andere foto's(moeten bewaard worden) en oude school documenten.
Nu kunnen deze zaken gerust op de MBP staan.

De HDD is 150 GB mac format en 100 GB windows formattering. Hier wil ik dus een 250GB mac format van maken. HSF is dat dacht ik of zo...

Ik denk/gok dat als ik alle zaken van de externe HDD gekopieerd heb naar mijn MBP ik nog ongeveer 60/70 GB overhoud(lege ruimte) op de HDD van de MBP.

Op dit moment draai ik geen Time Machine puur door het feit dat ik geen locatie heb waar ik naar kan back-uppen.
Ik wil dus Time Machine wel gaan laten draaien omdat ik nu wel geïntegreerd ben op mac en dus nu alles op orde heb en wil houden.

Nu is dus mijn vraag, kan ik Time Machine laten back-uppen op een externe HDD die 250GB groot is en er maar 180/190GB geback-upt hoeft te worden?
En kan Time Machine deze dan ook telkens bijwerken en als de externe HDD vol is het oudste deel van de back-up deleten?

Want ik zou het zonde vinden als ik weer (een dure) externe HDD moet halen omdat die van 250GB te groot is en ik dus de oude(250GB) dan toch niet meer gebruik.

Ik hoop niet op reacties van: probeer het zelf eens.
Want anders als het niet werkt kan ik alles weer terug kopiëren e.d.. Wil het gewoon eventjes weten.

Alvast bedankt!

Gegroet

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
Ja, dat gaat allemaal automatisch. Te groot bestaat niet. Gewoon formatteren, GPT/GUID partitie indeling met HFS+ Journaled bestandssysteem. 1 partitie, that's it.

Daarna stekker er in en dan vraagt ie 't wel, of het een time machine schijf mag worden. Dat sta je dan toe en dan gaat alles automatisch. Je hoeft verder niks in te stellen. Hoe groter je schijf, hoe verder je terug kan in de tijd met time machine qua bestandswijzigingen.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 29-11 14:23
Time machine werk incrementeel, dus alleen je eerste backup kost je 180Gb daarna enkel maar de ruimte die het verschil tussen de vorige en de huidige backup. En wat er als eerste op is gezet, wordt er ook weer als eerste vanaf gehaald. Het is een soort sliding window. En je kunt aangeven dat bepaalde folders niet mee hoeven. Ik zelf neem bijvoorbeeld mijn download folder niet mee, en mijn iTunes folder ook niet omdat dat ik daar al een kopie van heb ivm een upnp server op mijn nas.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 12:34
Oke, bedankt!! :D

Het korte antwoord is dan toch gewoon: JA?
(Sorry, wil het duidelijk hebben ;))

Ik skip "films" dan wel gewoon...

• Jesse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-12 22:35
Trezzahn schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:36:
Oke, bedankt!! :D

Het korte antwoord is dan toch gewoon: JA?
(Sorry, wil het duidelijk hebben ;))

Ik skip "films" dan wel gewoon...
Als het gaat om deze vraag:
Nu is dus mijn vraag, kan ik Time Machine laten back-uppen op een externe HDD die 250GB groot is en er maar 180/190GB geback-upt hoeft te worden?
Waarom zouden ze Timecapsules van 1 en 2 TB verkopen terwijl bijna niemand zoveel nodig heeft voor de initiele backup?
En kan Time Machine deze dan ook telkens bijwerken en als de externe HDD vol is het oudste deel van de back-up deleten?
Heb je je al verdiept in wat Time Machine eigenlijk is en kan? Door bijvoorbeeld http://www.apple.com/findouthow/mac/#timemachinebasics en http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=nl_NL eens door te lezen?

Antwoord op je vragen staat overigens al letterlijk in de reply's hierboven.

[Voor 29% gewijzigd door Jesse op 08-03-2011 09:36]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee