Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Software niet meer leverbaar, legaal of illegaal ?

Pagina: 1
Acties:
  • 977 views

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort poog ik bij een lokale vereniging alle (ver) verouderde pc's draaiende te houden.

Nu probeer ik alles uiteraard zo legaal mogelijk te houden, maar helaas is dat vrijwel onmogelijk omdat de sofware versies waarmee gewerkt wordt niet meer leverbaar zijn.

Even voor de goede orde, ze draaien op Windows XP, en dat is dan ook gelijk het enige legale op de PC's :)

Verder gebruiken ze onder andere Office XP professional, Photoshop 7.0, Filemaker pro 6.0, Indesign 2.0 en nog een zwik van dat soort zeer verouderde software. Een gedeelte kan ik wel officieel maken zoals de winzip en nero achtige software.
Overstappen op open-office en andere gratis software is ook geen echte optie, dat krijg ik die mensen (veelal ouderen) niet meer aan verstand gepeuterd om daarmee te gaan werken. Verder zijn er natuurlijk ook weinig alternatieven voor een Filemaker en een Indesign achtige software.

Er staan een stuk of 8 PC.s als een soort flex werkplekken. Iedereen moet met zijn eigen inlognaam op elke PC terecht kunnen.

Al deze pakketten zijn dus niet meer officieel leverbaar. Ik vraag me dan ook of dit nog steeds als illegale software aangemerkt zou worden, mocht er een keer controle zijn bij die vereniging.

Weet iemand hier hoe er met dit soort situaties omgegaan wordt bij een non-profit vereniging met dus zeer weinig geld in kas?

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Om maar kort en bondig antwoord te geven: dit is niet legaal.
Voor dit soort paketten zijn in de regel altijd licenties nodig. Overigens raad ik je aan om gewoon de licenties aan te schaffen of toch over te stappen op freeware-alternatieven.

Abandonware, zoals software heet die zonder licentie mag worden gebruikt (en "verlaten" is door de fabrikant), is vrij zeldzaam bij dit soort categorien.

[ Voor 6% gewijzigd door EoG op 07-03-2011 15:54 ]

Verwijderd

Waarom twijfel je daaraan? Niet leverbaar is niet gelijk aan gratis. Legacy of inderdaad abandonware is weer wat anders, maar dat is het ook niet, met name omdat het vaak om versies gaat. Het programma bestaat nog wel, alleen in versie zoveel, en dus word je 'gedwongen' te updaten naar iets wat nog wel leverbaar is.

Tussendoor: Ik kan photoshop en Indesign niet rijmen met 'veelal ouderen'. :)

En trouwens, juist als je een soort van uitleg geeft aan ouderen is open source of linux toch veel spannender? Dat kost hun niks, pluspunt! verkoop dat nou eens aan ze :) In plaats van dat die oudjes altijd maar op doorgeef pc's uit het jaar nul zitten van zoonlief of dochterlief...

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54
Stel het aan de ouderen voor dat ze zelf een bijdrage voor de software zullen moeten leveren.

Mijn YouTube Channel

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10

MsG

Forumzwerver

EoG schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:53:
Om maar kort en bondig antwoord te geven: dit is niet legaal.
Voor dit soort paketten zijn in de regel altijd licenties nodig. Overigens raad ik je aan om gewoon de licenties aan te schaffen of toch over te stappen op freeware-alternatieven.

Abandonware, zoals software heet die zonder licentie mag worden gebruikt (en "verlaten" is door de fabrikant), is vrij zeldzaam bij dit soort categorien.
Abandonware is net zo illegaal als verkrijgbare software. De fabrikant geeft hier nooit toestemming voor, maar vaak wordt dit gewoon gedownload. Zoals vaak met DOSgames waarbij mogelijk de rechthebben al failliet zijn gegaan. Maar zonder licentie mogen deze officieel niet legaal gebruikt te worden.

Kan je op Marktplaats of eBay niet eens kijken naar legale licenties van deze oudere varianten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
ik zie het ook niet voor me wat betreft ouderen en dat soort software. Ga naar open source kijken. Photoshop vervangen voor paint.net. Enzovoorts.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het niet legaal is, dat weet ik uiteraard. Wat ik me wel afvraag is hoe ze bij een eventuele controle bij een non-profit vereniging er mee omgaan.

Op ebay is idd veel software te vinden, maar volgens mij is het enige wat er legaal aan is de cd waar het op gebrand is :)
Ebay schiet ik dus helaas weinig mee op.

Enige andere mogelijkheid zou nog overblijven (in het geval er wel voldoende geld aanwezig zou zijn) om officieele versies aan te schaffen en de oude versies te blijven gebruiken.
Kan me namelijk niet voorstellen dat de software huizen er bezwaar tegen zouden hebben dat je een oude versie gebruikt terwijl je een licentie voor een nieuwere versie hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:58:
Dat het niet legaal is, dat weet ik uiteraard. Wat ik me wel afvraag is hoe ze bij een eventuele controle bij een non-profit vereniging er mee omgaan.
Als je er angstig voor bent dat de FBI bij jou binnenvalt, of de fiscus, of de politie tijdens een nachtelijke raid om software piraten te naaien, moet je je er tegen indekken. Dus koop wat legaals, of doe net als 50% (true story!) van Nederland en heb lak aan copyright en leef je leven.
Enige andere mogelijkheid zou nog overblijven (in het geval er wel voldoende geld aanwezig zou zijn) om officieele versies aan te schaffen en de oude versies te blijven gebruiken.
Kan me namelijk niet voorstellen dat de software huizen er bezwaar tegen zouden hebben dat je een oude versie gebruikt terwijl je een licentie voor een nieuwere versie hebt.
Als jij tegen een penningmeester van een verening zegt 'het kan zo doorgaan, of we betalen voor software dat niet kan draaien op onze oude pc's' Dan denk ik dat het een hele goede peningmeester is wanneer ie zegt dat je gewoon zo door moet gaan.

Het word ingewikkelder als je hier naam en adres van je vereniging neer gaat zetten...maar volgens mij zit je redelijk safe. Net als 50% van je medemensen. Microsoft, Adobe etc, gaan niet de huizen langs, of ouderen verenigingen pesten. Het word wat anders als er aan je software verdient word, maar ik neem even aan dat die oudjes niet aan het werk worden gezet.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Arunia schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:55:
ik zie het ook niet voor me wat betreft ouderen en dat soort software. Ga naar open source kijken. Photoshop vervangen voor paint.net. Enzovoorts.
Ga voor open source idd

Openoffice.org of LibreOffice of zelfs AbiWord
Gimp
Inkscape

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Henk007 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:17:
Ga voor open source idd

Openoffice.org of LibreOffice of zelfs AbiWord
Gimp
Inkscape
Er staat toch in de TS:
Overstappen op open-office en andere gratis software is ook geen echte optie, dat krijg ik die mensen (veelal ouderen) niet meer aan verstand gepeuterd om daarmee te gaan werken. Verder zijn er natuurlijk ook weinig alternatieven voor een Filemaker en een Indesign achtige software

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Hoe groot is de pakkans? Denk dat wie dan ook wel meer te doen heeft dan een non profit bejaardensoos lastig te vallen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:47:
Verder gebruiken ze onder andere Office XP professional, Photoshop 7.0, Filemaker pro 6.0, Indesign 2.0 en nog een zwik van dat soort zeer verouderde software. Een gedeelte kan ik wel officieel maken zoals de winzip en nero achtige software.
Overstappen op open-office en andere gratis software is ook geen echte optie, dat krijg ik die mensen (veelal ouderen) niet meer aan verstand gepeuterd om daarmee te gaan werken. Verder zijn er natuurlijk ook weinig alternatieven voor een Filemaker en een Indesign achtige software.
Je kunt mensen natuurlijk ook vrij eenvoudig voorhouden dat jij de verantwoordelijkheid niet neemt. Het is dan aan het bestuur om (hoofdelijk) verantwoordelijkheid te accepteren.

Overigens kun je voor die oude software wellicht nog wat legale retail versies 2e hands op de kop tikken. Voor Office XP kun je de licentievoorwaarden voor een niet-commerciele versie eens doornemen of dat van toepassing kan zijn en anders ook 2e hands aanschaffen of overgaan op iets als Google docs.

En natuurlijk: vanaf nu komt er geen illegale versie meer binnen. Met wat creativiteit en de 2e hands markt moet je toch een flink eind kunnen komen.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:58:
Op ebay is idd veel software te vinden, maar volgens mij is het enige wat er legaal aan is de cd waar het op gebrand is :)
Ebay schiet ik dus helaas weinig mee op.
Dan zoek je niet goed ben ik bang, want ikzelf heb mijn Office en Adobe pakketten origineel op eBay gekocht, nieuw in plastic, volledige en ongeactiveerde versie's. (en nee, het zijn geen studenten of VLK licentie's) gewoon retail pakketten.

Ik zal nooit honderden euro's betalen voor dergelijke pakketten maar 50 tot 100 dollar (dus ± 75 Euro) heb ik er best voor over voor een wat oudere versie die net zo goed werkt.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 10:59
Overstappen op open-office en andere gratis software is ook geen echte optie, dat krijg ik die mensen (veelal ouderen) niet meer aan verstand gepeuterd om daarmee te gaan werken.
Leg mij nog eens uit waarom 'veelal oudere' mensen, die waarschijnlijk toch voor het eerst met een groot pakket als Photoshop of Filemaker aan de slag gaan, geen andere (opensource) software zouden accepteren? Het enige dat ze bij aanvang waarschijnlijk kennen is de term 'gefotosjopt', omdat die term zo nu en dan in de media (krant, tijdschrift enz.) gebezigd wordt.

Als die mensen foto's willen bewerken, dan zijn er echt meer wegen naar Rome. Bijvoorbeeld het al genoemde Paint.Net, waar ook nog eens ontieglijk veel plugins voor te vinden zijn. Het gaat om de manier van werken die ze moeten leren, en niet dat voor het blurren ze het 7e knopje van links op de 2e alinea moeten onthouden.

Just my two cents. :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

Ik denk dat die oudere mensen heel snel overkunnen naar andere, goedkopere, versies als ze opeens heel veel geld moeten betalen aan hun vereniging.

Of ze betalen meer aan hun vereniging zodat de vereniging die paketten kan aanschaffen, of ze gaan met andere software werken en betalen niet extra...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klojum schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:42:
[...]

Leg mij nog eens uit waarom 'veelal oudere' mensen, die waarschijnlijk toch voor het eerst met een groot pakket als Photoshop of Filemaker aan de slag gaan, geen andere (opensource) software zouden accepteren? Het enige dat ze bij aanvang waarschijnlijk kennen is de term 'gefotosjopt', omdat die term zo nu en dan in de media (krant, tijdschrift enz.) gebezigd wordt.

Als die mensen foto's willen bewerken, dan zijn er echt meer wegen naar Rome. Bijvoorbeeld het al genoemde Paint.Net, waar ook nog eens ontieglijk veel plugins voor te vinden zijn. Het gaat om de manier van werken die ze moeten leren, en niet dat voor het blurren ze het 7e knopje van links op de 2e alinea moeten onthouden.

Just my two cents. :)
Wel eens geprobeerd ouderen iets aan het verstand te brengen bij een nieuw softwarepakket? ;)
Voor jou en mij is het simpel, we kennen de termen en leggen relaties tussen "hoe het menu heet" en "hoe het knopje heet" waarom die bij elkaar horen en of ze eventueel onder een ander menu geplaatst zouden kunnen zijn omdat daar ook een relatie voor te bedenken is.

Vaak denken oudere mensen juist heel anders. Die vervallen in de gewoonte dat ze X willen en dat dat op plek Y moet zijn. Is dat daar niet, dan is het paniek alom.
Even als voorbeeld, ik moest pas een ouder iemand helpen met de upgrade van Office 2003 naar 2007. Naja, prima, office 2007 er op en toedeledokie.
Krijg ik een half uurtje later telefoon dat er echt niet mee gewerkt kan worden want niks kan meer worden gevonden.
En dan ga je er maar een hele middag naast zitten om uitleg te geven. Dat gaat een paar dagen goed en dan is het weer raak en kan je weer komen opdraven.
Uiteindelijk maar weer Office 2003 er op gezet en stiekem nog even wat importfilters voor Docx files er bij geinstalleerd zodat er iig in de toekomst geen problemen optreden met documenten die niet geopend kunnen worden.

Ergo: het is al drama als het knopje verplaatst, laat staan dat je er een manier van denken doorheen gedrukt krijgt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
[flauw/grappig]
En die jeugd is allemaal crimineel tegenwoordig!!!!
En kijk die oudjes eens illegale software gebruiken!!!
[/flauw/grappig]

Serieus, als je zelf je werk uit hobby doet dan zou ik gewoon zo doorgaan en het illegaal laten.
Heb je echter een bedrijf (als is het een eenmanszaak/zzp), dan kun je dit niet maken en ben ik van mening dat je de software zult moeten laten aanschaffen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Owjah, ik mis m'n conclusie nog :+
Wat Jimbo zegt dus. Zolang jij het niet als betaalde baan doet en dus illegale software aan het verkopen bent kan je het prima maken.
Stichting Brein e.d. komt echt niet bij de oudjes vereniging binnen rennen met een swat team en een huiszoekingsbevel.

Geef die oudjes lekker hun oude software, installeer eventueel wat importfilters voor nieuwe file formats (zoals DocX spul van office 2007 en later) zodat dat geen gezeik oplevert en blijf lekker "illegaal" bezig. Het is niet zo dat je de fabrikant direct inkomsten mis laat lopen. De nieuwe software hadden ze toch niet gekocht en de oude verkoopt de fabrikant niet meer.

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:59:
[...]

Wel eens geprobeerd ouderen iets aan het verstand te brengen bij een nieuw softwarepakket? ;)
Voor jou en mij is het simpel, we kennen de termen en leggen relaties tussen "hoe het menu heet" en "hoe het knopje heet" waarom die bij elkaar horen en of ze eventueel onder een ander menu geplaatst zouden kunnen zijn omdat daar ook een relatie voor te bedenken is.
[...]
Ergo: het is al drama als het knopje verplaatst, laat staan dat je er een manier van denken doorheen gedrukt krijgt.
Meh, nieuw software pakket, laat ze een dagje alleen en ze kunnen al surfen (internet is immers internet) en van daaruit volgt meer. Als ze niet willen leren werken met techniek dan zitten ze daar niet, of wel?
Het is een vereniging, waar wat materiaal staat, en daar gaan ze mee aan de slag. Staat vast niemand met een sweepje bij.

Het is vaak dat ze misschien daarna thuis wat willen doen. Dat ze vaak XP van zoonlief of dochterlief krijgen voorgeschoteld, met alle dailers en oude software er nog op...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:12:
[...]

Meh, nieuw software pakket, laat ze een dagje alleen en ze kunnen al surfen (internet is immers internet) en van daaruit volgt meer. Als ze niet willen leren werken met techniek dan zitten ze daar niet, of wel?
Het is een vereniging, waar wat materiaal staat, en daar gaan ze mee aan de slag. Staat vast niemand met een sweepje bij.

Het is vaak dat ze misschien daarna thuis wat willen doen. Dat ze vaak XP van zoonlief of dochterlief krijgen voorgeschoteld, met alle dailers en oude software er nog op...
Ik weet niet wat voor vereniging het om gaat, maar als het gaat om opleiden heb je gelijk. Is het voor "de ouderen vereniging" als organisatie, dan deel ik die mening niet.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 08-03-2011 15:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.