Ik ben aan het overwegen een auto uit Duitsland te importeren, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, en het lijkt veel gedoe. Zijn hier mensen met ervaringen? Natuurlijk zijn er bedrijven die importbegeleiding aanbieden, maar ik denk dat het in mijn geval (een auto van ongeveer 5000 euro) al gauw onrealistisch veel meer gaat kosten.
Op het Autoweek-forum wordt er wel over gesproken, maar dat is ook al weer een topic van 2007. Op t.net kan ik ook geen informatie vinden.
TL;DR: onderaan deze post staat een samenvatting
Het Nederlandse deel
Autoweek BPM calculator: http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
RDW - invoeren: http://www.rdw.nl/nl/part...voeren/Pages/default.aspx
De RDW heeft een 2-in-1 service, waarbij de auto tegelijkertijd wordt ingevoerd én APK gekeurd. De kosten hiervoor zijn:
- voertuigbewijs (deel 1a) € 38,-
- tenaamstelling (deel 1b) € 9,25
- (inschrijving voertuig € 53,-)
- inschrijving + APK € 84,-
Daarmee kom ik op een totaal van € 131,25
Voor het vervoer binnen Nederland, op de dag van keuring, naar het keurstation, is een gratis ééndagskenteken te verkrijgen. De BPM is te betalen op het BPM-kantoor dat op dezelfde locatie is gevestigd. Is het eendagskenteken inclusief verzekering, of moet ik die apart afsluiten?
Dan is er nog een CVO aangeraden, wat mag dat betekenen?
Het Duitse deel
Het bovenstaande is nog wel eenvoudig, maar aan de andere kant van de grens geldt dat niet helemaal.
Ik heb begrepen dat je een Duits exportkenteken kunt krijgen, maar het is niet geheel duidelijk of dit inclusief (WA-)verzekering is. Je zou namelijk kunnen lezen dat het inclusief is, maar volgens mij heb je nog wel een aparte verzekering nodig. De combinatie verzekering (Doppelkarte) en exportkenteken (Ausführkennzeichen) geldt dan in heel Europa. Het Strassenverkehrsamt zegt dit:
Echter, als ik op de website van het Strassenverkehrsamt een kenteken-aanvraag doe, krijg ik een quote voor € 218,-. Het ziet er zo uit. Dat lijkt verdacht veel op een groene kaart wat ze daar laten zien voor € 199,- en komt overeen met de kosten voor een verzekering van 90 dagen.
Als ik dan weer op een andere website (http://www.bpmberekenen.com/procedure-exportkenteken.html) kijk, staat daar weer die Doppelkarte via het internet voor € 40,- (of ter plaatse voor € 80,-), waarna bij de Zulassungsstelle een kenteken kan worden gehaald en gedrukt (€ 30 + 20)
.
Samenvatting
Als ik het goed heb gelezen komt het hier op neer:
- Ik koop mijn auto en omdat de Duitsers nogal formeel zijn, doen we dat aan de hand van een koopcontract
- Doppelkarte: internet, vooraf (€ 40) of ter plekke (€ 80)
- Ik ga met de autopapieren naar het dichtstbijzijnde Strassenverkehrsamt voor een Zollkennzeichen (€ 30,-)
- Naar de Schildermacher om de platen te drukken (€ 20)
- Met het exportkenteken voorrijden bij de Zulassungsstelle van het Strassenverkehrsamt, waar ik m'n stickers op het kenteken krijg
- Plankgas naar Nederland (op de dag van aankoop)
- Eventueel stallen zonder kenteken op eigen terrein
- Met een eendagskenteken naar de RDW voor de keuring
Totale kosten: € 90--130,- (D) plus € 131,25 (NL) plus het BPM-bedrag, dat afhankelijk is van de gekozen auto.
Vragen
Eigenlijk heb ik met dit overzicht wel alles voor mezelf beantwoord, maar is het ook correct? Toch blijven nog twee (of drie) vragen staan:
- Waar komt de 219 euro vandaan als ik een Zollkenzeichen op internet bestel? Moet ik dit gewoon negeren en ter plaatse zo'n kenteken laten maken (i.t.t. toezending)?
- Moet ik m'n auto met eendagskenteken voor de keuring in Nederland ook verzekeren, of mag ik er die dag gewoon mee rondrijden?
- Klopt bovenstaande samenvatting?
Alvast bedankt!
Op het Autoweek-forum wordt er wel over gesproken, maar dat is ook al weer een topic van 2007. Op t.net kan ik ook geen informatie vinden.
TL;DR: onderaan deze post staat een samenvatting
Het Nederlandse deel
Autoweek BPM calculator: http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
RDW - invoeren: http://www.rdw.nl/nl/part...voeren/Pages/default.aspx
De RDW heeft een 2-in-1 service, waarbij de auto tegelijkertijd wordt ingevoerd én APK gekeurd. De kosten hiervoor zijn:
- voertuigbewijs (deel 1a) € 38,-
- tenaamstelling (deel 1b) € 9,25
- (inschrijving voertuig € 53,-)
- inschrijving + APK € 84,-
Daarmee kom ik op een totaal van € 131,25
Voor het vervoer binnen Nederland, op de dag van keuring, naar het keurstation, is een gratis ééndagskenteken te verkrijgen. De BPM is te betalen op het BPM-kantoor dat op dezelfde locatie is gevestigd. Is het eendagskenteken inclusief verzekering, of moet ik die apart afsluiten?
Dan is er nog een CVO aangeraden, wat mag dat betekenen?
Het Duitse deel
Het bovenstaande is nog wel eenvoudig, maar aan de andere kant van de grens geldt dat niet helemaal.
Ik heb begrepen dat je een Duits exportkenteken kunt krijgen, maar het is niet geheel duidelijk of dit inclusief (WA-)verzekering is. Je zou namelijk kunnen lezen dat het inclusief is, maar volgens mij heb je nog wel een aparte verzekering nodig. De combinatie verzekering (Doppelkarte) en exportkenteken (Ausführkennzeichen) geldt dan in heel Europa. Het Strassenverkehrsamt zegt dit:
dus om zo'n kenteken aan te vragen heb ik eerst verzekering nodig? Zoeken op 'Doppelkarte' geeft me bijvoorbeeld deze link, waar ik voor € 40,- een groene kaart voor 15 dagen kan krijgen: http://www.nondos.de/. Die wordt dan toegezonden, waarna ik bij een Zulassungsstelle of Strassenverkehrsamt mijn kenteken kan krijgen en deze groene kaart (laten) invullen.Es werden folgende Dokumente benötigt:
* Gültiger Personalausweis des zukünftigen Fahrzeughalters oder Reisepass (mit Meldebestätigung des Einwohnermeldeamtes).
* Versicherungs-Doppelkarte der Versicherung (grüne Karte)
* Tüv und AU Bescheinigung
* Den Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein oder Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II.
Echter, als ik op de website van het Strassenverkehrsamt een kenteken-aanvraag doe, krijg ik een quote voor € 218,-. Het ziet er zo uit. Dat lijkt verdacht veel op een groene kaart wat ze daar laten zien voor € 199,- en komt overeen met de kosten voor een verzekering van 90 dagen.
Als ik dan weer op een andere website (http://www.bpmberekenen.com/procedure-exportkenteken.html) kijk, staat daar weer die Doppelkarte via het internet voor € 40,- (of ter plaatse voor € 80,-), waarna bij de Zulassungsstelle een kenteken kan worden gehaald en gedrukt (€ 30 + 20)
Samenvatting
Als ik het goed heb gelezen komt het hier op neer:
- Ik koop mijn auto en omdat de Duitsers nogal formeel zijn, doen we dat aan de hand van een koopcontract
- Doppelkarte: internet, vooraf (€ 40) of ter plekke (€ 80)
- Ik ga met de autopapieren naar het dichtstbijzijnde Strassenverkehrsamt voor een Zollkennzeichen (€ 30,-)
- Naar de Schildermacher om de platen te drukken (€ 20)
- Met het exportkenteken voorrijden bij de Zulassungsstelle van het Strassenverkehrsamt, waar ik m'n stickers op het kenteken krijg
- Plankgas naar Nederland (op de dag van aankoop)
- Eventueel stallen zonder kenteken op eigen terrein
- Met een eendagskenteken naar de RDW voor de keuring
Totale kosten: € 90--130,- (D) plus € 131,25 (NL) plus het BPM-bedrag, dat afhankelijk is van de gekozen auto.
Vragen
Eigenlijk heb ik met dit overzicht wel alles voor mezelf beantwoord, maar is het ook correct? Toch blijven nog twee (of drie) vragen staan:
- Waar komt de 219 euro vandaan als ik een Zollkenzeichen op internet bestel? Moet ik dit gewoon negeren en ter plaatse zo'n kenteken laten maken (i.t.t. toezending)?
- Moet ik m'n auto met eendagskenteken voor de keuring in Nederland ook verzekeren, of mag ik er die dag gewoon mee rondrijden?
- Klopt bovenstaande samenvatting?
Alvast bedankt!
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together