• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 11:20
Mijn probleem is het volgende.

Onderstaand systeem heeft een half jaar goed gedraaid maar de laatste tijd kreeg ik steeds vaker problemen tijdens opstarten.
Als ik namelijk koud opstart (systeem heeft een tijd uitgestaan) gaan beide videokaarten max blazen en blijft mijn hd led continue branden (geen beeld, geen asus startscherm dus geen mogelijkheid om in de bios te komen).
Als ik nu maar lang genoeg wacht (1-5 minuten) start het systeem wel op en kan ik in bios of start de pc door naar windows. Tijdens dit wachten reageert de pc niet op de reset of aan/uit knop!
Echter bij een herstart heeft de pc geen problemen.

Wat heb ik al geprobeerd:
Beide videokaarten eruit (bord heeft onboard graka) > Geen problemen
1 videokaart erin > zelfde probleem
Nieuwe set geheugen gekocht 2x2Gb kingston hyperX blue > zelfde probleem
Cmos batterij gewisseld (omdat hij een tijdje uit moet staan om het probleem te reproduceren) > zelfde probleem
Alles losgekoppeld behalve ssd, 1 reep geheugen (alle 4 de reepjes geprobeerd), 1 graka > zelfde probleem

Ik dacht eerst dat het aan een instelling van de bios kon liggen waarmee je de volgorde van de keuze van videokaart kan aangeven:
GFX0-GPP-IGFX-PCI
GPP-GFX0-IGFX-PCI
PCI-GFX-GPP-IGFX
IGFX-GFX0-GPP-PCI

Maar ook hier vind ik geen instelling die geen problemen geeft.
Aangezien alles het probleemloos doet als ik de onboard graka gebruik denk ik eigenlijk niet dat het mobo of geheugen het probleem kan zijn en blijven de graka's over. Blijft dan vreemd dat ze beide tegelijk de geest zouden gaan geven......
Mijn vraag is dus of iemand hier nog tips of ervaringen heeft die me verder kunnen helpen?

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB€ 48,40€ 96,80
1Dell Ultrasharp U2410€ 470,-€ 470,-
1Antec Performance One P183€ 128,98€ 128,98
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
4Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,75€ 23,-
1Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14, 120mm€ 10,90€ 10,90
1Antec CP-850€ 99,90€ 99,90
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB€ 148,10€ 148,10
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1AMD Phenom II X6 1055T€ 141,90€ 141,90
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 114,-€ 114,-
2Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 125,-€ 250,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,58

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:28
Kun je een andere voeding proberen? Want het lijkt net of je systeem niet genoeg stroom krijgt. Je voeding is zwaar zat maar misschien is hij wel stuk.

• rsvmark
Nee heb niet echt een backup voeding van dezelfde orde :P
Kan wel kijken of ik niet een andere rail kan gebruiken van dezelfde voeding.
Als ik tijdens het booten de aan/uit knop van de voeding schakel wil de pc nog wel eens goed doorstarten.....

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:18

D4NG3R

kiwi

:)

Beide videokaarten al eens apart getest in beide sloten? Ofwel:

Slot1 - Videokaart 1
Slot1 - Videokaart 2
Slot 2 - Videokaart 1
Slot 2 - Videokaart 2

Als hij blijft hangen bij een vna de bovenstaande combos. Weet je gewoon dat er iets mis is met: Of de videokaart, of de PCI-E lane.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rsvmark
Bij dit bord zit er in het bovenste slot een dummy kaart bij gebruik van een graka.
Dus volgens het boekje zit de graka altijd in het ondertse slot tenzij je er twee gebruikt.
Ik weet dus eigenlijk niet of ik dat slot kan gebruiken bij een single graka opstelling

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Volgens reviews maakt deze kaart geen bal uit. Zelfs met een HD5870 was er geen preformanceverschil te merken.

• Starke
  • Laatst online: 13:40
En als je de IGP nou is uitzet in je BIOS en dan je PC met Crossfire laat starten?

(PC zonder extra videokaarten opstarten, op IGP aangesloten, de IGP uitzetten in de BIOS, opslaan, PC hard uitzetten nadat deze is geladen, videokaarten erin in crossfire en pc weer starten).

[ Voor 12% gewijzigd door Starke op 07-03-2011 16:04 ]

• rsvmark
D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:57:
Volgens reviews maakt deze kaart geen bal uit. Zelfs met een HD5870 was er geen preformanceverschil te merken.
Wat bedoel je precies?
Ik kan de dummy kaart dus gewoon weg laten en elk van de twee sloten gebruiken voor de graka?

• rsvmark
Starke schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:01:
En als je de IGP nou is uitzet in je BIOS en dan je PC met Crossfire laat starten?

(PC zonder extra videokaarten opstarten, op IGP aangesloten, de IGP uitzetten in de BIOS, opslaan, PC hard uitzetten nadat deze is geladen, videokaarten erin in crossfire en pc weer starten).
Ja toen ik aan het stoeien was met die volgorde instellingen heb ik ook deze variant geprobeert met hetzelfde resultaat...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ondanks dat je voeding het toch wel zou moeten kunnen trekken lijkt het wel er verdacht veel op dat je voeding de boosdoener is vooral omdat je zonder videokaarten en met alleen de onboard kaart geen problemen ondervind. Met een beetje logica zou je dan zeggen dat met gebruik van de videokaarten er dan net teveel stroom weggetrokken word hetgeen je voeding niet meer aan kan, en met onboard videokaart ie net onder die grens blijft.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als je alleen je nieuwe videokaart los test, in dezelfde setup als dat je je oude videokaart had. Boot hij dan wel op normaal tempo?

• rsvmark
Ik denk idd dat de voeding de grootste verdachte is.
Heb net een van de graka's in mijn home server geplaatst (wist niet meer dat die voeding ook een pci-e aansluiting had) en de pc (en dus ook de videokaart) start prima op.
Wil zo nog proberen de pc's naast elkaar te zetten om dan de graka in mijn nieuwe pc te voeden met de pci-e van mijn server. Als dit werkt ben ik er wel van overtuigt dat het mijn voeding is.

De antec 850 voeding had nog twee extra uitgangen waar ik pci-e lijnen aan kon sluiten.
Na dit gedaan te hebben heb ik nog steeds hetzelfde probleem.....

[ Voor 17% gewijzigd door rsvmark op 07-03-2011 18:29 ]

• rsvmark
Nou let op, dit wordt leuk (eigenlijk juist niet....)

Graka 1 in mijn 2e pc getest > doet het!
Graka 1 terug in de 1e pc (onderste slot en bovenste slot de dummy zoals in het boekje) > Doet het niet!
Graka 1 terug in de 1e pc (onderste slot en bovenste slot de dummy zoals in het boekje) nu met voeding van pc2 > doet het niet...

Conclusie 1: Mobo stuk! (in ieder geval het tweede pci-e slot)

Toch nog even verder:

Graka 1 in bovenste slot, voeding van pc zelf > Doet het niet!
Graka 1 in bovenste slot, voeding van 2e pc > Doet het! :?
Nog drie keer om alle 4 de pci-e lijnen te testen > drie lijnen geen beeld 1 lijn na lang wachten beeld (zoals het probleem begon)

Conclusie 2: Voeding stuk!

Dus voor de fun nog even de tweede graka in bovenste slot met voeding van 2e pc.
8)7 8)7 Doet het niet :? :? :?

Conclusie 3: Fuck ..... 2e graka ook stuk.

Toch de tweede graka nog even in pc2.
DOET HET GEWOON!!!!

Zeg het maar.................... ik weet het niet!

Ik neig ernaar om het mobo en voeding ter garantie aan te bieden.
De voeding zal wellicht het mobo een dusdanige voedingspiek gegeven hebben dat de pci-e slots niet betrouwbaar meer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door rsvmark op 07-03-2011 21:21 ]

• rsvmark
Shit heb ik de doos van mijn moederbord in een opruimwoede weggegooid......
Laat ik die nou nodig hebben om hem RMA te zenden.

Iemand een doos voor een Asus M4A89GTD PRO/USB3 die ik mag lenen??????????????

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
NEE DIE HEB IK NIET!!1111!!! .

Het is wat fijner, als je de leestekens iets zorgvuldiger zou gebruiken.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:41

Quad

Doof

Maar kort samengevat:
Beide graka werken alleen in slot 2 met voeding 2e pc?
Beide graka werken niet in slot 1 met voeding 2e pc en standaard voeding?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• rsvmark
Quad schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:04:
Maar kort samengevat:
Beide graka werken alleen in slot 2 met voeding 2e pc?
Beide graka werken niet in slot 1 met voeding 2e pc en standaard voeding?
Bijna goed.
De tweede graka werkte niet in slot 2 met voeding pc2 maar wel in pc 2 :?
Ik wil morgen nog proberen wat de beide graka's eigenlijk doen in de 2e pc met de voeding van de eerste.
Ben bang dat de pci-sloten van mijn pc gewoon niet betrouwbaar zijn en dus soms wel soms niet werken waardoor ik aan alles (geheugen, voeding, mobo) ga twijfelen.

@ ricardohuisman
Viel toch wel mee :?

• rsvmark
Nou na nog wat testen komt het in het kort hierop neer.
Als ik de onboard video gebruik heeft het bord geen problemen.
Als ik een of twee videokaarten erin doe (die het beide in een tweede pc probleemloos doen) start het bord niet of traag op.

Conclusie:
Mobo of voeding.
Vanavond probeer ik nog met een multimeter de voeding te testen (Ook belast proberen maar weet niet of dit lukt) om die nog uit te sluiten.

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 11:23
Stop er eens een andere videokaart in; kun je zien of het een voedingsprobleem is of een moboprobleem.

Gelet op het feit dat het goed heeft gewerkt, nijg ik naar een moboprobleem.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• rsvmark
rodemannetje schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 20:13:
Stop er eens een andere videokaart in; kun je zien of het een voedingsprobleem is of een moboprobleem.

Gelet op het feit dat het goed heeft gewerkt, nijg ik naar een moboprobleem.
Nou ik ga idd nu twijfelen aan de videokaart (alhoewel vreemd want dan zouden ze beide ineens hetzelfde probleem hebben ik draaide nml 2 5770's in crossfire)

Gisteren m'n voeding laten testen bij de lokale pc boer en die was goed (met zo'n testkastje dus volgens mij onbelast...)
Ook een nieuw moederbord geplaatst (zelfde type) en toen leek het goed maar geeft hetzelfde probleem.

Wat opvalt is de hd led die continue brandt als de pc blijft hangen en de dram led op het mobo welke niets doet.
Normaal licht de dram led even op tijdens opstarten. Als mijn systeem blijft hangen is deze led nog niet aan geweest. Als ik nu lang genoeg wacht lijkt het mobo opnieuw te starten en start hij ineen keer goed door (met het oplichten van de dram led)

• rsvmark
Na alles los op mijn bureau aangesloten te hebben deed alles het normaal :?
Alles weer ingebouwd en het lijkt goed.......

Iedereen bedankt voor het meedenken!!!! (geen idee wat het geweest is....)
Pagina: 1