Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik heb een windows 7 pc draaien met daarop een netwerk-share. Deze share heb ik netjes gemount op mijn macbook pro en Imac. Gebruik hier nu een simpel automator-script voor.

Dit werkt uitstekend. Echter, zodra mijn macbook pro of iMac in sluimerstand geraakt, gaat het fout. Als ik ze weer uit de sluimerstand haal, zie ik de netwerk-share nog steeds in de finder en op mijn werkblad maar zodra ik erop klik en OSX de share dus om info vraagt, 'hangt' finder of welk ander programma dan ook wat dit probeert. Overigens werkt internet wel gewoon al die tijd, het probleem is puur het eigen netwerk niet kunnen benaderen. Ook dan maar unmounten resulteert in een 'hang'.

Enige remedie is om de machine uit te zetten middels het 4 seconden vasthouden van de aan/uit switch.

Op een ander forum had ik al iets gevonden wat leek te werken: in de terminal het volgende intypen:
sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
en
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
(macbook / iMac hierna 1x restarten)

Linkje: http://superuser.com/ques...to-smb-shares-after-sleep

Dit werkte de 1e 4 keer sluimerstand prima, daarna 'hing' OSX weer. Erg vervelend.

Overige info:
Het probleem ontstaat alleen maar in OSX, niet als ik windows 7 in bootcamp draai. Op de windows7-machine waarop de share staat, draait norton internet security met diens firewall aan. Deze staat ingesteld om alle aanvragen komend vanaf mijn eigen netwerk toe te staan. Windows firewall staat uit.
Ook al zet ik alle firewalls/norton int. sec. uit, dit heeft geen enkel ander effect.
Alle machines hebben een vast IP-adres.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Of heeft iemand dit zelf ook bij de hand? Ik wordt er gek van; de sluimerstand gebruiken is nu voor mij aardig nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Kun je na een sleep de shares wel opnieuw mounten via je mount script? Dus zonder eerst een unmount of eject te doen!

[ Voor 25% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 07-03-2011 18:29 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:28:
Kun je na een sleep de shares wel opnieuw mounten via je mount script? Dus zonder eerst een unmount of eject te doen!
Hoi, volgens mij niet, volgens mij hangt osx dan ook. ik twijfel even omdat de share dan normaal nog op mijn werkblad staat. Ik ga het straks proberen en laat het hier weten.

Gisteren voordat ik de macbook dichtklapte de share ge-unmount en vanochtend kon ik 'm direct weer mounten.

Dus dat gaat wél goed, maar betekend ook dat het nog steeds fout gaat als de macbook zelf in sleep valt, voordat ik zo wijs ben geweest om te unmounten....en dat is erg vervelend.

Dat, en het feit dat het soms heel lang duurt om bepaalde directories op de share te browsen (krijg dan in de finder een klein ronddraaiend cirkeltje te zien; windows laat wel direct de directories zien) zijn over de afgelopen jaren de enige punten waar ik me blauw aan erger, voor de rest wil ik nooit meer terug naar windows ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
mjah, een van de nadelen van windows is cifs, het werkt op windows over het algemeen wel goed, maar interoperability met andere os-en is altijd een beetje shady. Is het een optie om een afp of nfs server op de windows bak te installeren?

Ik heb zelf een linux machine met samba server, en als ik mijn mac dicht en weer openklap gaat dat goed, hoef niet opnieuw te mounten, maar de share is dan nog steeds gemount. Nog sterker, als ik mijn mac dichtklap (met share gemount) en hem vervolgens ergens anders openklap, maakt osx gewoon melding ervan dat ie de server niet kan vinden en wordt de share ge-unmount. Crashes hierdoor heb ik nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
borft schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:53:
mjah, een van de nadelen van windows is cifs, het werkt op windows over het algemeen wel goed, maar interoperability met andere os-en is altijd een beetje shady. Is het een optie om een afp of nfs server op de windows bak te installeren?
Hoi, dank je voor het meedenken! Hmm ik hoopte het 'origineel' te kunnen houden maar als dat niet anders kan?

Ik zit al wat te googlen naar afp-client for windows maar kom nog niet veel verder. Heb jij een voorbeeld van een goede? Nfs zouden nogal wat security-risks aan zitten meen ik een tijdje geleden gehoord te hebben.

Afp moet wel naast smb kunnen draaien want andere zaken hier in huis moeten daar nog wel mee kunnen connecten..

Had hiervoor een ubuntu-server draaien i.p.v. de windows7-bak, maar ik mis dan toch teveel windows-zaken die ik nog zou willen doen (o.a. gamen).

[ Voor 8% gewijzigd door Zonnetje83 op 08-03-2011 11:16 ]