Welke router (specifieke functies)

Pagina: 1
Acties:

• damster_mark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-02-2025
Ik zoek een router die de volgende dingen kan:

1) Wifi B/G (N mag ook)
2) Bij voorkeur geen ADSL modem/router, maar een 'gewone' router
3) QoS (met name voor VoIP)
4) Mogelijkheid om mails te sturen wanneer datalimiet bijna bereikt is (belangrijkste functie!)
5) Geavanceerde firewall (dus niet alleen poortjes forwarden)

Ik ben al enige tijd op zoek, maar kan geen router vinden die puntje 4 kan doen......
Bij voorkeur wil ik hiervoor geen gebruiken willen hoeven maken van SNMP of Syslog

Iemand een idee welke router dit wel kan?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16

lier

MikroTik nerd

Niet helemaal de oplossing...:

- Kan je provider niet een mail sturen als je bijna je limiet bereikt hebt?
- Anders is het misschien een optie om een pc in te richten als router? Dan heb je nog wel een Access Point nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• damster_mark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-02-2025
- Kan je provider niet een mail sturen als je bijna je limiet bereikt hebt?
Nee helaas, het is voor internet via de satelliet (aan boord van schepen). Probleem is juist dat wanneer
ze hun FUP bereikt hebben de snelheid zodanig wordt verlaagd dat VoIP niet meer werkt. Ik wil de mensen
aan boord juist meer bewust maken van de hoeveelheid data die ze verstoken.

- Anders is het misschien een optie om een pc in te richten als router? Dan heb je nog wel een Access Point nodig.
Kan, echter vind ik een router stabieler dan een PC.. mijn voorkeur gaat dan ook uit naar 1 kastje.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
volgens mij voldoet elke router die ddwrt/openwrt oid kan draaien aan je criteria ;) Het hangt er ook een beetje vanaf of je zelf een beetje handig bent, of een kant-en-klare oplossing wilt hebben.

Ik heb zelf een netgear WNDR3700 met openWRT en die kan alles behalve het automatische mailtje, maar ik kan in 5 minuten een scriptje maken dat automatisch een mailtje stuurt als mijne xterne traffic over een bepaalde limiet heengaat ;)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

PfSense is firewall + router in een met heel veel functies, draait op x86. Doet ook captive portal en hotspot.

Mikrotik RouterOS kan ook interessant zijn (kan je op x86 of MIPS (dacht ik) architectuur draaien).

Met beide kan je een hotspot draaien op basis van dataverbruik en kan je dus eerlijk delen. DD-WRT kan dit ook, maar is minder uitgebreid.
[b][message=35642468,noline]
Kan, echter vind ik een router stabieler dan een PC.. mijn voorkeur gaat dan ook uit naar 1 kastje.
Stabiliteit is voornamelijk het OS: zorg je voor goede stroomtoevoer en koeling zijn ze beide stabiel. Voordeel van een x86-based oplossing is dat je veel schaalbaarder bent. Nadeel is de hogere aanschafprijs.

[ Voor 40% gewijzigd door noes op 07-03-2011 12:43 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-02 02:01
mocht je x86 oplossing kiezen, kijk dan naar vyatta, een x86 based routing platform, een "echt router". Volgens mij doet het zelfs BGP ;)

Verwijderd

Ik sluit me aan bij borft, met een ddwrt/openwrt router moet het lukken.
Hier vind je een lijst met hardware die ddwrt kan draaien: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices
En hier openwrt: http://wiki.openwrt.org/toh/start
Pagina: 1