MySQL mysql_connect instellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Ik ben bezig om MySQL en PHP onder de knie te krijgen. Nu heb ik een aantal query's (o.a. create table en insert) die ik via php aan de database wil toevoegen. Dat gaat prima, te makkelijk eigenlijk.

De vraag is misschien te simpel voor woorden, maar hoe stel ik in dat, bijvoorbeeld alleen user X met password Y het script kan uitvoeren? Van de gebruikelijke mysql_connect en/of mysql_select_db trekt de database zich niets aan. Ik voer de testjes lokaal uit op een XAMPP server.

Alle zoektochten eindigen op mensen die problemen hebben om te connecten, ik wil juist het tegenovergestelde.

[ Voor 10% gewijzigd door Fornoo op 06-03-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

grant privileges in mysql?
Over wat voor user heb je het eigenlijk? webapp-users, linux-users, db-users?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt aangeven bij mysql_connect als wat voor gebruiker je wil connecten en wat voor wachtwoord hij moet gebruiken, die gebruikers moet je aanmaken in mysql en dan de juiste rechten geven ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Fornoo op 06-03-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Boudewijn schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:48:
grant privileges in mysql?
Over wat voor user heb je het eigenlijk? webapp-users, linux-users, db-users?
Het gaat over dit stukje code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
$host = "localhost";
$user = "root";
$password = "";
$dbname = "test";

$connect = mysql_connect($host, $user, $password);

Of ik dit stukje code nu wel of niet in php include, mysql vind alles best en voert het ook zonder deze code uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Fornoo op 06-03-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

en die connectie is dan ook werkelijk geopend? Kijk eens in je error settings en test eens of het dan ook daadwerkelijk werkt!

Je doet domme aannames momenteel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hint
servername
Optional. Specifies the server to connect to. Default value is "localhost:3306"

username
Optional. Specifies the username to log in with. Default value is the name of the user that owns the server process

password
Optional. Specifies the password to log in with. Default is ""
Kennelijk gebruik je een standaard zelfde username als gebruiker en de databaseuser

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ben inmiddels wat verder.

Heb nu drie users op een denkbeeldige tabel;

1 user fornoo, password fornoo
2 (standaard) user root, password fornoo
3 (standaard) user 127.0.0.1, password fornoo

Zonder deze inloggevens kan ik nu niets meer toevoegen, zo ver ben ik.
User 1 werkt alleen met de ingevoerde naam een password. Correct
User 2 & 3 werken zowel met zowel het ingevoerde password als "" (blanco)?

Dat laatste is toch niet correct? Als ik "" invul zou php toch een "Access denied" melding moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Of dat correct is kunnen we zo niet zeggen natuurlijk. Er zijn genoeg standaard installaties van MySQL die een root user zonder wachtwoord hebben. Of die user er bij jou nog is, geen idee. Maar dat is simpel te conroleren door de User tabel in de database mysql te bevragen.

Ayway, met programming heeft dit topic niks te maken. Het is puur een MySQ administratie probleem. Waar je vragen daarover kwijt kan staat prima uitgelegd in Waar hoort mijn topic? dus lees dat eens door. Kijk in eerste instantie (nog eens?) op http://dev.mysql.com/doc/...r-account-management.html waar alles over het gebruikersbeheer van MySQL. Eventuee kan je ook iets as phpmyadmin installeren waarbij je ook eenvoudig een lijst van alle gebruikers kan ophoesten. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan kan je een nieuwe topic openen. Let dan wel op dat je dat op de juiste plek doet, en dat je wat meer informatie geeft.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.