• darksync
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11-2021
Ik heb de volgendeconfiguratie
MB gigabyte GA-x58A ud5 rev 2
PROC ; core i7 970 6 core
er staat een origineel coolings blok op die bij de processor zat en nog een extra ventilator

Het probleem
als ik in bios opstart heeft de cpu al minstens 60 graden ern gaat soms naar 70

eens windows opgestart is kijk ik dan met speed fan . de waarden liggen 20 en 25 in rust
maar vanaf ik iets start beginnen de fans hevig te draaien en gaat de warmte flink de hoogte
soms 70 en 80 graden
maar eens alles is opgestart stabiliseerd het snel naar normale waarden ook al draait er veel en de fans vertragen
weer

ik heb test gedaan met hyper pi om cpu eens te belasten en die gaat direkt de hoogte in boven de 80 per core

weet iemand hier raad mee zou het helpen met nieuwe koeling pasta ???

bedankt

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Koeler wel goed bevestigt? Zo ja, draait de koeler wel hard genoeg? Niet iets als Q-fan of andere instellingen in het bios aan staan dat de fanspeed beïnvloed?

Verwijderd

Zou de koeler inderdaad maar eens even checken, grote kans dat die niet goed gemonteerd zit.

• darksync
ok bedankt kzal het eens nakijken en laten weten als het beter is

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Let er wel op dat wanneer je de koeler eraf pakt dat je de oude pasta eraf haalt van zowel de cpu als het koelblok en dan met alcohol en een vezelvrij doekje. Daarna weer een dun laagje pasta ( of een rijstkorrel ) op de cpu aanbrengen alvorens je de koeler er weer op monteert, en mocht dit niet baten dan een aftermarket koeler erop.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

@Roel1966; hij gaat het laten nakijken;) Maar het is nogal duidelijk dat dit je koeler is... Had je dat echt niet zelf kunnen bedenken?

• darksync
bedankt iedereen :) ik doe hem morgen binnen in de shop om eens te checken

• darksync
ik heb ff op youtube zitten zoeken hoe nieuwe thermale paste aanbrengen blijkbaar tonen ze in de videos om het open te smeren en de commentaren zijn niet opensmeren ???

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:04
Als je het onder smeert zorg dan dat het echt een HEEL dun laagje is. Zo dun mogelijk smeren, dus.
De enige functie van de pasta is om eventuele gaatjes tussen koelblok en plaatje op de CPU op te vullen. Hoe minder ertussen zit hoe beter de geleiding en hoe gemakkelijker je cooler in staat is de warmte af te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Urza- op 06-03-2011 20:46 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Smeren is de betere methode, de enige methode eigenlijk om een goede verdeling te kunnen maken. Juist bij een korreltje in het midden en dan de koeler op de cpu drukken weet je nooit hoe de verdeling is... ook niet als je de koeler eventjes draait etc, er kan altijd een klein luchtbelletje ontstaan of je drukt de meeste pasta maar 1 kant op. Zolang je niet teveel pasta gebruikt en met geduld aan de slag gaat, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan. Ongeveer de hoeveelheid van een flinke rijstkorrel pasta erop, dan neem je bijvoorbeeld een boterhamzakje van het gladde soort (zonder de kleine gaatjes erin), doe die strak om je vinger zodat het plastic glad en strak om de top zit en dan lekker smeren tot het een mooie gelijkmatige laag is boven op de cpu :) En niet buiten de lijntjes smeren! En liever ietsje teveel pasta dan te weinig, het moet er natuurlijk niet via de zijkanten uitgeperst worden, maar te zuinig geeft sowieso geen goede geleiding van de warmte. Uiteraard wel even zoveel mogelijk de oude pasta van tevoren verwijderen, hoeft niet perse met alcohol, zolang je maar geen krassende doekjes (goedkoop wc/keuken-papier is vrij schurend bijvoorbeeld) of doekjes met vezels gebruikt. Het helpt overigens als de pc eerst eventjes heeft aangestaan, dan is de pasta doorgaans wat zachter en veeg je het er zo vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 06-03-2011 22:23 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je draait het juist om... uitsmeren zorgt voor luchtbellen.. een korrel juist niet, omdat de enige lucht die er zit door het 'uitspreiden' van de korrel naar de zijkanten wordt gedrukt. Bij uitsmeren heb je zelf een ongelijke verdeling gemaakt en als het op de randen hoger is dan in het midden (logisch gevolg bij uitsmeren) komt er bij het plaatsen van de koeler lucht in het midden die niet weg kan...

daarnaast klopt je beter iets te veel dan te weinig suggestie ook niet. teveel pasta isoleert en gaat dus ten nadele van de warmteoverdracht..

enige methode die gewoon goed werkt is een rijstkorrel in het midden, koeler erop zetten en dan kruislings om en om de schroeven vastdraaien slag voor slag, of in het geval van pushpins kruislings 1 voor 1 de pinnen aandrukken..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Wat hier boven staat is niet waar. Smeren is NIET de beste methode, verschillende communities hebben het getest, en de beste spreiding van je pasta bereik je door een rijstkorreltje in het midden van de die te plaatsen en de druk van je CPU koeler het werk te laten doen. Door te smeren krijg je namelijk een ongelijkmatige laag, en hierin ontstaan bubbeltjes, dit is het laatste wat je wil want niets geleidt warmte slechter tussen 2 oppervlakken dan lucht...

Als je de juiste hoeveelheid TIM gebruikt zal deze zich vanzelf in een egale laag over je CPU verspreiden. Als de druk goed is zal deze ook de geschikte dikte krijgen voor ideaal contact.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Draai je koeler nadat je een rijstkorrel/erwt bolletje pasta hebt aangebracht en hebt aangedrukt, een paar keer links en rechts, wat heen en weer schuiven en 99% van de cpu is vaak dan wel goed bedekt. uitsmeren kan idd zorgen voor luchtbelletjes wat je natuurlijk niet wil.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij een meer core cpu schijnt het zelfs het beste te zijn om geen rijskorreltje te gebruiken maar de lijnmethode toe te passen, hetgeen dus betekent dat er een dun lijntje in het midden over de cores aangebracht word. Maar ik zelf verdeel de pasta altijd net zoals dan Singular1ty schrijft en dan met latex handschoenen aan.

Er worden dus meerdere methodes toegepast en is net afhankelijk ervan hoeveel gedult je kan opbrengen want het uitsmeren is wel een vrij sicure bezigheid. Ook is het ervan afhankelijk hoe smeerbaar de pasta is want niet alle pasta is geschikt om goed te kunnen verdelen en kan nogal eens erg plakken heb ik ontdekt.

Alle 3 de methodes heb ik al eens uitgeprobeerd waarbij in mijn geval de uitstrijk methode de beste resultaten bood en bv de rijstkorrel in mijn geval het minst succes bood. Maar dit kan weer per geval anders zijn en is vaak een kwestie van toch puur in de praktijk dan uitproberen.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 20:34
Ik heb gehoord dat de nieuwe 6 cores van Intel de ''6 point cool HT squirt'' techniek vereisen.. Hier wordt ter hoogte van elke core een lijntje koelpaste aangebracht in de vorm van kleine H's links, en kleine T's rechts. Deze methode werkt vooral optimaal wanneer je HT aan hebt staan...

;)
Pagina: 1