Problemen met het afspelen van 1080p (schokkend beeld)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41
Ik heb wederom weer de hulp nodig van de tweakers hier.

Ik heb sinds afgelopen dinsdag een nieuwe laptop namelijk een Asus K52JE. Met de volgende specificaties:
CPU-type Intel Core i3 370M
Snelheid 2,4GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM55
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Videochip Radeon Mobility HD5470

Nu ben ik bezig geweest met het instellen van codecs om ook HD-films te kunnen afspelen. Nu zit ik na enkele uren gekut vast en kom ik niet verder.

Het probleem:
Als ik een 1080p film afspeel dan schokt het beeld soms. Alsof het beeld even stil staat en vervolgens weer verder gaat. Het geluid gaat soms wel verder, soms schokt ook het geluid mee. Als ik een 720p (of lagere resolutie) afspeel heb ik geen problemen en het probleem ligt dus specifiek bij 1080p films.

Geprobeerde oplossingen:

1. In eerste instantie heb ik K-lite codec pack geprobeerd en dit gaf geen oplossing.
2. Vervolgens K-lite weggegooid en Shark007 Windows 7 Codec Pack. Ook dit gaf geen oplossing.
3. Vervolgens heb ik Matroska Pack geprobeerd en toen leken de problemen enigzins verminderd te zijn. Nog wel aanwezig, maar er zat dus enige schot in de zaak.
4. Drivers voor m'n videokaart geupdate, geen oplossing.
5. Media Player Classic Homecinema Edition 32 Bit gedownload aangezien deze iets stabieler scheen te draaien dan de 64 bits versie. Wederom enige verbetering maar nog steeds schokkerig beeld.
6. Plotseling geen geluid meer bij MPC, uiteindelijk gefixt.

Status van het probleem:
Enkele constateringen van het probleem:
1. De CPU load blijft hangen rond de 25-30% bij het afspelen van een 1080p film. Ook tijdens de schokkerige beelden verandert de CPU load niet.
2. Het gebruikte geheugen blijft hangen rond de 1,5-1,8GB. Op zich redelijk aan de hoge kant maar er is nog voldoende rest-capaciteit dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over.
3. Ik krijg nergens foutmeldingen, meldingen van ontbrekende codecs of dergelijks. Oftewel er is geen enkel aanknopingspunt waar de fout nu kan liggen.

Voordat er geroepen wordt, "Use the Force, Use Google", dit heb ik al geprobeerd. Ik heb het halve internet al afgespeurd maar kom niet tot een oplossing. De instellingen van MPC heb ik ook al enigzins mee gevarieerd maar ook hier, tot nu toe, nog geen verandering.

Iemand met een briljant idee over hoe ik dit op kan lossen?

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 20:38

Dr C

met C en CK

Aangezien hij zo nu en dan hangt, lijkt het meer een soort buffer probleem te zijn. Misschien kan je de cache iets opvoeren.
Verder wat je kan proberen: VLC player (die gebruikt eigen codecs), gewoon eens afspelen met windows media player. Anders de drivers deinstalleren en ook echt alles verwijderen, ook de videokaart driver (die ATI/AMD opschoon tool gebruiken). Als laatste redmiddel windows 7 opnieuw installeren, aangezien de hardware geen probleem vormt.
succes

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hogere buffer? En probeer eens VLC bijvoorbeeld...

EDIT: spuit11

[ Voor 65% gewijzigd door Beatboxx op 06-03-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

CSL -> CSA

Overigens, codecs :X Altijd gezeik daarmee... Ik heb het nu werkend met windows media player home cinema classic x64, maar erg lekker werkt het niet. Af en toe moet je toch nog even prutsen voordat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101397

Probeer Splash Pro eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
VLC Geeft nog grotere problemen dan MPC Homecinema. Bij VLC is er ook nog eens sprake van "tearing" van het beeld en is het dus helemaal dramatisch te noemen.

De buffer in VLC verhogen zorgde voor het vastlopen van de laptop, terwijl de buffer verhogen in MPC een kleine verbetering oplevert.

@Razorhead55: Splash Pro geeft misschien wel de slechtste output van de spelers die ik tot nu toe heb geprobeerd. Splash Pro doet het nagenoeg helemaal niet en de film start nagenoeg niet eens op...

Zojuist in Media Player Classic Jackass geprobeerd te kijken en op sommige stukken verliep het redelijk, op andere stukken juist weer een stuk minder. De problemen zijn lang niet zo erg als bij andere programma's en MPC lijkt dus, voor mij tenminste, de beste kandidaat te zijn.

@Cramwinckel: Morgen zal ik weer aan de slag gaan met de drivers. Het systeem opnieuw formatteren is iets waar ik het liefst nog even mee wacht. De laptop is net 7 dagen oud en om hem dan gelijk te formatteren is wel een erg drastische oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

dit heb ik ook soms als ik een filmpje kijk
bij mij werkt ie als ik via taakbeheer het proces van de media player op de hoogste prioriteit zet, ook al wordt de CPU helemaal niet zo zwaar belast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Ook dit heb ik geprobeerd en geeft zeker wel een verbetering! Maar toch nog steeds af en toe schokkend beeld. Ook al heb ik verder niks draaien en de CPU blijft rustig rond de 20% hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:11
Hmm ik heb hetzelfde probleem met het afspelen van 1080p films, terwijl mijn laptop in theorie ze makkelijk 'aankan'.
Ben benieuwd of hier een goede oplossing uitkomt.

PS.

Heb laatst CoreAVC (http://corecodec.com/products/coreavc) geïnstalleerd, en mkv bestandjes doen het nu een stuk beter in WMP!

[ Voor 28% gewijzigd door Sibrand op 06-03-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
Wellicht ligt het probleem bij de harde schijf. Laptops bevatten doorgaans 5400 rpm schijfjes die niet al te snel zijn.

Wat is de maximale doorvoersnelheid van je schijf?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 18:45
Media Portal alternatief voor Windows Media Center (Deel 4)
Hier vind je hoe ze hier de codecs installeren, misschien helpt dit.
Pagina: 1