Is mijn videokaart een monitor-killer?!

Pagina: 1
Acties:

• AkkieTakkie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo,

Ik heb (had) een dual monitor opstelling, en nu gaan binnen 1 maand de 2 monitoren achter elkaar aan kapot.
Het betreft de volgende machine:
Operating System
MS Windows 7 32-bit
CPU
Intel Pentium 4-2,8
Northwood 0.13um Technology
RAM
2.0GB DDR (2.5-3-3-7)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P4S533MX (PGA 478)
Graphics
256MB GeForce 6200 (EVGA) 57 °C
ForceWare version 260.99

De monitoren zijn Iiyama Prolite H430B TFT-tjes, nu een jaar of 6 a 7 oud.
Wat mij opvalt is dat de videokaart ook erg warm is (terwijl hij niet belast word).
Misschien is de kaart aan t einde, maar kan deze dan ook er voor zorgen dat de monitor kapot gaat?
De twee zijn nu kapot(ook op andere PC's geen beeld), laten geen beeld meer zien, power button gaat wel "aan", maar verder niets. Ze worden ook niet warm, lijkt of de voeding het niet meer doet ? Heb ze open gemaakt, maar er is niets afwijkends te zien, horen of ruiken..
Mijn laptop herkent de monitor wel, maar laat ook daar geen beeld zien.

Ik heb dus eigenlijk 2 vragen,
- kan een videokaart een monitor slopen?
- is er een truck om de monitoren tot leven te wekken?

Alvast bedankt

Arjan

Verwijderd

Grote kans dat de tft schermen gewoon aan het eind van hun leven waren. Lijkt mij namelijk stug dat een videokaart een monitor sloopt.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
AkkieTakkie schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:49:
Hallo,

Ik heb (had) een dual monitor opstelling, en nu gaan binnen 1 maand de 2 monitoren achter elkaar aan kapot.
Het betreft de volgende machine:
Operating System
MS Windows 7 32-bit
CPU
Intel Pentium 4-2,8
Northwood 0.13um Technology
RAM
2.0GB DDR (2.5-3-3-7)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P4S533MX (PGA 478)
Graphics
256MB GeForce 6200 (EVGA) 57 °C
ForceWare version 260.99

De monitoren zijn Iiyama Prolite H430B TFT-tjes, nu een jaar of 6 a 7 oud.
Wat mij opvalt is dat de videokaart ook erg warm is (terwijl hij niet belast word).
Misschien is de kaart aan t einde, maar kan deze dan ook er voor zorgen dat de monitor kapot gaat?
De twee zijn nu kapot(ook op andere PC's geen beeld), laten geen beeld meer zien, power button gaat wel "aan", maar verder niets. Ze worden ook niet warm, lijkt of de voeding het niet meer doet ? Heb ze open gemaakt, maar er is niets afwijkends te zien, horen of ruiken..
Mijn laptop herkent de monitor wel, maar laat ook daar geen beeld zien.

Ik heb dus eigenlijk 2 vragen,
- kan een videokaart een monitor slopen?
- is er een truck om de monitoren tot leven te wekken?

Alvast bedankt

Arjan
Ik zou eerder bij neerleggen dat de oorzaak ouderdom is. Wat er waarschijnlijk is bij beide schermen de backlight stuk is gegaan.

Verwijderd

De voeding is ook nog een grote kanshebber.

Verwijderd

Heb je ook gecontrolleerd op bolle elco`s. Op m`n werk heb ik ook IIyama`s gehad waarvan de elco`s bol stonden

na het vervangen van de elco`s deden ze het weer meestal.
http://www.sat4all.com/fo...on%20TS4H%20satelliet.jpg

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:56
Schermen eens openleggen en kijken of er geen capacitor's kapot zijn. Laats ook 2 exact dezelfde HP tft'jes gehad die binnen de maand achter elkaar uitvielen nieuwe cap's erin en beide werken weer.

EDIT: Net te laat :)

[ Voor 6% gewijzigd door MJ-Princeps op 06-03-2011 15:06 ]

• AkkieTakkie
Allereerst, dank voor jullie snelle reacties!

Ja, ouderdom heb ik ook aan zitten denken, maar als de gemiddelde levensduur van een TFT monitor 35000 uur is, zijn ze bij normaal (10 uur per dag ;-)) gebruik pas ongeveer op 1/3 van hun levensduur (lijkt mij ook veel, maar goed, Google he). En dan is het toch ook raar dat ze alletwee binnen 1 maand de geest geven?

En die hoge temperatuur van de videokaart, ik heb het een beetje in de gaten gehouden, eigenlijk altijd rond de 60-65 graden ( en ik internet alleen maar een beetje), is dat in orde???

Groet Arjan

• AkkieTakkie
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:04:
Heb je ook gecontrolleerd op bolle elco`s. Op m`n werk heb ik ook IIyama`s gehad waarvan de elco`s bol stonden

na het vervangen van de elco`s deden ze het weer meestal.
http://www.sat4all.com/fo...on%20TS4H%20satelliet.jpg
Ik heb gezocht naar afwiijkende elco's, maar niet gevonden., maaar dankzij je foto weet ik waar ik naar moet zoeken, Ik schroef m weer open.

Groet Arjan

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
De temperatuur van de videokaart is normaal voor een passief gekoelde kaart. Ik heb hier een systeem staan met een Asus ENGT8500 Silent (256MB) en dit staat idle op 65 graden te draaien.

Seriously? Nope, not a bit...

Verwijderd

AkkieTakkie schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:07:
Allereerst, dank voor jullie snelle reacties!

Ja, ouderdom heb ik ook aan zitten denken, maar als de gemiddelde levensduur van een TFT monitor 35000 uur is, zijn ze bij normaal (10 uur per dag ;-)) gebruik pas ongeveer op 1/3 van hun levensduur (lijkt mij ook veel, maar goed, Google he). En dan is het toch ook raar dat ze alletwee binnen 1 maand de geest geven?

En die hoge temperatuur van de videokaart, ik heb het een beetje in de gaten gehouden, eigenlijk altijd rond de 60-65 graden ( en ik internet alleen maar een beetje), is dat in orde???

Groet Arjan
Graag gedaan.
Hou er wel rekening mee dat het om electronica gaat en als er iets onvoorspelbaars is, dat dat electronica is.
Heb zelf ook een vreemd geintje meegemaakt. Was net verhuist en stak de stekker van mijn video in het stopcontact. Hij ging even uit en daarna was hij dood. Geen ramp dacht ik, heb er toch 2 (identieke). Stak de stekker van de 2e video in het stopcontact. Ook deze ging even aan en was daarna dood. Had wel 2 verschillende groepen gebruikt, dus daar kon het niet aan liggen in mijn redenering. Tot die tijd hadden beide video's het prima gedaan. Na de reparatie (nieuwe voeding) werkten ze beide weer zoals het hoorde.
Over de videokaart, je kan eens kijken of je koeler niet vol met stof zit.

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Opzich, als je twee apparraten hebt van hetzelfde merk/model en ze bij dezelfde winkel hebt gekocht heb je aardig wat kans dat ze direct na elkaar gemaakt zijn. Best vaak gaan deze producten ongeveer tegelijk kapot, dat zie je ook vaak met hardeschijven in raid. Ik denk dat het ook bij jou monitoren zo is ivm. ouderdom en ze nu gewoon beiden de geest hebben gegeven. Een videokaart geeft gewoon een signaal door, die sloop je scherm echt niet :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
THE_FIREFOX schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:54:
[startpost]

Ik zou eerder bij neerleggen dat de oorzaak ouderdom is. Wat er waarschijnlijk is bij beide schermen de backlight stuk is gegaan.
Mensen die de startpost gaan quoten, is toch niet nodig 8)7

Zoals gezegd, de temperatuur is prima in orde, helemaal als er geen actieve koeler op zit, videokaarten kunnen met gemak 90 graden worden zonder dat ze er aan kapot gaan (koeler is natuurlijk altijd beter, maar met 65 graden hoef jij je echt niet druk te maken.

Wat betreft je monitoren, grote kans dat de backlight inverter, of backlight zelf defect is. Aangezien de monitoren wel herkend worden, het lampje van de monitor gaat branden. Als een van die 2 inderdaad kapot is, moet je beeld zien als je heel goed kijkt, alleen de verlichting van de monitor is dus defect, waardoor alles donker blijft.

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02 18:05

Bejit

Svenska Faderland

Videokaart kan geen monitor slopen.

6 a 7 jaar is vrij oud voor LCD. Het is hoogstwaarschijnlijk ouderdom waaraan de schermen zijn overleden.

Systeempje

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 20:24
Over de temperatuur van de videokaart;
Het is welbekend dat Nvidia kaarten bij een multi-monitor opstelling niet kunnen terugklokken naar 2d snelheden. Daarom blijft de kaart constant op 3d snelheden draaien en blijft de temperatuur dus wat aan de hoge kant.

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Gytax schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:27:
Over de temperatuur van de videokaart;
Het is welbekend dat Nvidia kaarten bij een multi-monitor opstelling niet kunnen terugklokken naar 2d snelheden. Daarom blijft de kaart constant op 3d snelheden draaien en blijft de temperatuur dus wat aan de hoge kant.
Dat geld niet alleen voor NVIDIA kaarten maar ook voor AMD kaarten. Verder kun je volgensmij niet spreken van 2D of 3D snelheden? Gaat gewoon om hoeveel load er op de kaart word gezet. In multi-monitor setup draait deze wat hoger idle dan bij single monitor setup om bijvoorbeeld flikkeren van de schermen te voorkomen. Dat heb ik tenminste gelezen...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jporter schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:45:
[...]

Dat geld niet alleen voor NVIDIA kaarten maar ook voor AMD kaarten. Verder kun je volgensmij niet spreken van 2D of 3D snelheden? Gaat gewoon om hoeveel load er op de kaart word gezet. In multi-monitor setup draait deze wat hoger idle dan bij single monitor setup om bijvoorbeeld flikkeren van de schermen te voorkomen. Dat heb ik tenminste gelezen...
Daar kan je wel van spreken ;)
Voor het verwerken van 2D zijn bepaalde delen van de GPU compleet overbodig en die kunnen uitgeschakeld worden. Daarbij gaat de clockspeed ook drastisch omlaag omdat er simpelweg niet zoveel snelheid nodig is voor het verwerken van 2D.

Een extra scherm zet echt niet veel extra load op een videokaart.
Ik heb hier zelf een Radeon HD4670 en die loopt met twee schermen net zo warm als met 1.
Core clock staat hier nu op 200Mhz (van 780Mhz max).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 20:24
McKaamos schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:55:
[...]

Daar kan je wel van spreken ;)
Voor het verwerken van 2D zijn bepaalde delen van de GPU compleet overbodig en die kunnen uitgeschakeld worden. Daarbij gaat de clockspeed ook drastisch omlaag omdat er simpelweg niet zoveel snelheid nodig is voor het verwerken van 2D.

Een extra scherm zet echt niet veel extra load op een videokaart.
Ik heb hier zelf een Radeon HD4670 en die loopt met twee schermen net zo warm als met 1.
Core clock staat hier nu op 200Mhz (van 780Mhz max).
Precies, de kloksnelheden gaan zwaar omlaag in idle/2D mode.
Als ik jouw verhaal goed begrijp dan hebben AMD kaarten geen last van het niet underclocken met 2 schermen? Maargoed, dat terzijde, de poster heeft namelijk een Nvidia kaart, bij dezen is de temperatuur verklaard.

[ Voor 0% gewijzigd door Gytax op 07-03-2011 14:33 . Reden: Typo. ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gytax schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:32:
[...]

Precies, de kloksnelheden gaan zwaar omlaag in idle/2D mode.
Als ik jouw verhaal goed begrijp dan hebben AMD kaarten geen last van het niet underclocken met 2 schermen? Maargoed, dat terzijde, de poster heeft namelijk een Nvidia kaart, bij dezen is de temperatuur verklaard.
Mijne niet iig. M'n huidige HD4670 evenmin als de X1600pro die ik er voor had.

Anyway, om te dubbelchecken kan je GPU-Z gebruiken. Op het tabblad "Sensors" vind je de huidige clocksnelheden en temperaturen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ik vrees dat 35000 uur sterk overdreven is hoor, misschien dat dat in een ultiem geval eens voorkomt
aangezien beide hetzelfde type zijn en vermoedelijk vrij gelijkaardig zijn qua branduren, is de kans groot dat bv het backlight van beide het begegeven heeft
de kans dat de videokaart de boosdoener is lijkt mij klein aangezien de pc het scherm nog herkent

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Backlight levensduur opgegeven door fabrikanten van de panelen gaat in sommige zelfs tot 60.000 uur en dan is het nog niet eens dat ze dan stuk zijn, maar dat ze de helft van hun initiële maximale helderheid hebben verloren. Hoe ze dat testen weet ik niet, want 60.000 uur is bijna 7 jaar.

Nu weet ik wel van werktuigbouwkunde dat je bijvoorbeeld de levensduur van onderdelen die tegelijk zwaar belast worden en blootgesteld worden aan hoge temperaturen kan testen door de temperatuur nog een stuk hogere te nemen (als normaal bijvoorbeeld 600°C is, dan neem je nu 850°C) dan waar het onderdeel normaal aan blootgesteld zou worden. Hierdoor kan je een test die onder de standaard bedrijfsomstandigheden misschien wel 30 jaar zou duren in bijvoorbeeld 100 uur doen.

Maar ik zou eigenlijk niet weten hoe je dat in dit geval zou moeten doen. Misschien kan je het ook testen door de backlight gewoon zwaar te overbelasten en dan kijken hoe snel hij stuk gaat en dat ze dan uit kunnen rekenen hoe snel hij onder normale omstandigheden stuk zou gaan.

In ieder geval lijken die waarden mij over het algemeen zeer optimistisch, bij 10 uur gebruik per dag komt een levensduur van 60.000 uur uit op exact 16 jaar en 160 dagen.
Pagina: 1