Optibay tweede HDD of SSD, en stroom verbruik?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een SSD gekocht OCZ vertex II 60 GB http://www.digitique.nl/nl/product/10946
en een optibay met externe Superdrive behuizing http://optibay.nl/product.php?id_product=13

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste in de Optibay kan doen de SSD of mijn normale HDD?

En weet iemand hoe het met het stroom verbruik zit, nu ik twee harde schijven heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

licht eraan hoeveel gb is je hdd als dat veel is kun je beter die doen als je meer snelheid maar minder opslagruimte wil moet je die ssd gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag hoort meer thuis in Het SSD in je Apple topic

Daar staan ook antwoorden. Kort: SSD met Mac OS en programma's beter op plek originele HDD.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 06:23
Dat zijn beide geen antwoorden op zijn vraag :/

Ik ga zelf binnenkort ook een optibay aanschaffen, en wat ik gelezen heb doen de meesten de ssd in de optibay, omdat deze minder schokgevoelig is.
De hdd zit veiliger op zijn originele plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+ een halve watt ongeveer, dat is wat een SSD verbruikt.
Je kan de 2e drive ook laten downspinnen als je hem niet gebruikt, dat scheelt weer stroom. Bij mijn laptop ongeveer 1,73w.

Ik heb mij SSD in de optibay zitten, waarom? Volgens mij is de standaard bay betere bestand tegen trillingen dan de el-cheapo optibay die ik had besteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige gebruikers melden dat bij het plaatsen van de SSD in de optibay (voor gebruik als opstartschijf) er soms problemen optreden met de sleepmode. Hoe vaak dit probleem optreedt en of het nog weer afhangt van het type SSD en het type MB(P) is mij niet bekend. Nadeel van plaatsen originele HDD in de optibay is dan weer dat op die plek de originele HDD wat meer geluid genereert. Heb je een unibody (eenvoudig open te maken) dan kun je eventueel ook wat experimenteren met wat het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wat onderzoek gedaan en de SuperDrive is vaak verbonden met je moederboard met een SATA 300 verbinding. De nieuwe macbooks hebben voor de originele plaats van de HDD een SATA 600 verbinding. Er word dus aan geraden om de SSD op de originele plaats te plaatsen om de volledige snelheid te benutten. Hier zet je ook je OS en alle ander aplicaties op. De Optibay gebruik je voor het storen van je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak?

bron? De mac's met SATA600 aansluiting zijn net een week uit, een arrandale chipset heeft geen SATA600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubbel...

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
heb mijn hdd op de originele plaats zitten.
In mijn optibay zit mijn SSD.
Dit omdat de HDD beter gemonteerd zit.
En voor SSD maakt dat minder uit.
Verschil in snelheid heb ik niet gemerkt tussen SSD in optibay of op de HDD plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Volgens mij is het beter om de SSD op de plek van de drive te doen. Er zit een valdetectiesensor in de laptop, en die werkt denk ik niet op de drive maar wel op de normale hdd. Daarnaast heb je een temperatuur sensor die je volgens mij beter op je normale drive kan hebben aangezien die SSD niet te heet zal worden. Enige zou dan je sleep kunnen zijn, maar als je je OS runt daarop dan kan ik me haast niet voorstellen als je daadwerkelijk dingen doet hij zomaar in slaapstand valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orange.x schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:26:
Volgens mij is het beter om de SSD op de plek van de drive te doen. Er zit een valdetectiesensor in de laptop, en die werkt denk ik niet op de drive maar wel op de normale hdd. Daarnaast heb je een temperatuur sensor die je volgens mij beter op je normale drive kan hebben aangezien die SSD niet te heet zal worden. Enige zou dan je sleep kunnen zijn, maar als je je OS runt daarop dan kan ik me haast niet voorstellen als je daadwerkelijk dingen doet hij zomaar in slaapstand valt.
Worden die HDD's nog wel echt heet tegenwoordig? Die kleine losse mobiele HDD's (USB powered) worden tegenwoordig nooit heet meer, tenminste die van WD. De iets oudere kleine van Freecom nog wel.

Verder kan een SSD toch ook te heet worden? In theorie althans.

Hoe dan ook, hebben beide oplossingen voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
Is wel interessant dit. Ik denk ook aan een dergelijke setup. In de nieuwe MBP's, is de superdrive daar aangesloten op een SATA600 of 300 poort? Mochten zowel de HDD als de ODD op SATA600 zitten, dan zet ik de SSD gewoon in de optibay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een SSD op de normale plek en een HDD via een Ebay DVDRW>HDD ding.
Me normale HDD zit daar alleen niet geweldig in en dat besef ik me eigenlijk nu pas. (nu ik dit topic lees)

Wel merk ik dat me Mac een aanzienlijke tijd minder lang mee gaat. Vooral als ik de SSD en HDD samen aan het gebruiken ben. Zodra ik programma's sluit die op de 2de HDD aan het werk zijn (itunes of downloaden bv) dan schiet de accu duur na een paar seconden gelijk weer omhoog.

Is wel jammer maar de snelheid van een SSD maakt dat allemaal goed.

Edit: Unibody 17" uit September 2009

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 06-03-2011 23:41 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^

Daarom gebruik ik mijn HDD dus alleen als bulk opslag voor de wat grotere bestanden, zelfs torrents gooi ik eerst op de SSD om te voorkomen dat de HDD voor een paar KB aan het werk gaat.
Scheelt ook weer een boel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:01:
Sommige gebruikers melden dat bij het plaatsen van de SSD in de optibay (voor gebruik als opstartschijf) er soms problemen optreden met de sleepmode. Hoe vaak dit probleem optreedt en of het nog weer afhangt van het type SSD en het type MB(P) is mij niet bekend. Nadeel van plaatsen originele HDD in de optibay is dan weer dat op die plek de originele HDD wat meer geluid genereert. Heb je een unibody (eenvoudig open te maken) dan kun je eventueel ook wat experimenteren met wat het beste bevalt.
Thanks! Ik denk ook dat de standaard bay beter tegen trillen is. Maar ik heb de SSD toch in de standaard bay gedaan, omdat ik hiervan mijn OS boot. Tevens heb ik gemarkt dat de HDD in de optibay, bijna altijd slaapt. Alleen wanneer ik een bestand van mij HDD wil halen hoor ik hem opstarten. Dus ik denk dat die in de Optibay ook wel veilig is.

Voor de mensen met de nieuwe MBP 2011 zou ik zeker aan raden de SSD in de normale Bay te doen met de snelle SATA 600 poort komt die volledig to zijn recht. De oude SATA 300 begrenst hem eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
als ik dit topic mag geloven, dan werkt de sensor voor alle hdd's in je macbook
Disable Sudden Motion Sensor

The Sudden Motion Sensor mechanism in the Apple notebook line is built into the motherboard. This means that any HD or SSD that is plugged into the computer can benefit from the feature. Designed with the delicate and fast moving read/write heads on mechanical hard drives in mind, this can also tell SSDs to perform an immediate idle state - thereby decreasing performance. SSDs have a shock rating something like 1500Gs, so the SMS is nothing but a hinderance. However...if you also have a mechanical drive installed, suddenly you have to make a choice, absolute security or improved SSD performance. I have mine set to off.
Dus zou niet uit moeten maken. Ik ben zelf nog aan het twijfelen waar ik mijn hdd in stop.
Denk de optibay. Mede omdat de optibay die ik heb max 1.5gbit over de sata stuurt.. en dan mogelijk de SSD weer capt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 06:23
Welke model heb je dat maar 1.5 gbit heeft?
Pagina: 1