Netwerkverbinding binnenhuis - plm 10 meter

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Een tijd terug ben ik verhuisd (en heb ik eea ook aangepakt in huis). Ik heb toen geen UTP kabeltje van de router naar mijn computer gelegd aangezien ik dacht van: ach.. dat is 10 meter - draadloos moet dat ook prima op te lossen zijn. Nou.. ik kan mij nu wel 100x voor de kop slaan! :-)

Mijn router (Netgear Rangemax WNRL3500L met standaard firmware) staat dus plm 10 meter van de pc. In de computer zit inmiddels een draadloze netwerkkaart ( TP-Link TL-WN951N Wireless N PCI Adapter) - ik had een USB dingetje, maar die had vaak niet eens verbinding! De snelheid die ik nu heb is ongeveer 15MBps.. opzich OK, maar ik zou graag meer willen aangezien ik graag een NAS wil hebben waarop ik full-hd content wil hebben dat ik dan afspeel op de pc (of eigenlijk dus HTPC) - dat gaat dus niet werken met die snelheid. Overigens is het gekke dat wanneer ik mijn laptop / telefoon op exact dezelfde plek houd als waar de netwerkkaart van de pc zit ik gewoon een prima verbinding heb.

Onlangs heb ik dus op aanraden van collega's een setje homeplugs gekocht (TP-Link TL-PA201 Starter Kit - Bridge - HomePlug AV (HPAV)) - die halen ongeveer 8MBps.. niet echt een vooruitgang dus. Inmiddels kan ik niet heel veel meer bedenken dan gewoon maar de NAS bij de PC neer te zetten (of: de schijven maar in de PC te zetten). Alsnog een kabeltje leggen is niet echt een optie.. als laatste redmiddel dus nog: heeft iemand hier een idee hoe ik de snelheid kan verhogen?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-02 10:59
Er zijn sterkere Draadloze routers, die zou je kunnen proberen(grotere antenne enzo).

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou 15 MB (aangenomen dat je MegaByte bedoelt) een probleem zijn voor full-HD content? Blu-ray is maximaal 40 Megabit.

15MB is wel tegen het maximum wat je van een N-router mag verwachten, overigens.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• n3ck
Daar heb ik inderdaad ook wel aan zitten te denken, maar gegeven het feit dat mijn telefoon en laptop een uitstekend signaal hebben op dezelfde plek (en trouwens ook twee verdiepingen hoger), vraag ik me af of dat gaat werken.. het klinkt in ieder geval wel logish.. aan welke router denk je? Zelf heb ik niet zo heel veel kijk op welke router een beter signaal geeft namelijk.

• n3ck
Herko_ter_Horst schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:25:
Waarom zou 15 MB (aangenomen dat je MegaByte bedoelt) een probleem zijn voor full-HD content? Blu-ray is maximaal 40 Megabit.

15MB is wel tegen het maximum wat je van een N-router mag verwachten, overigens.
Die aanname is niet helemaal goed hoor :) Ik bedoen 15Mbit/s hehe

edit: de homeplug dus ook 8Mbit/s

Met 15Mbyte/s zou ik absoluut niet klagen - er zijn tijden dat streaming radio zelfs een probleem is! Door de computer en router zo te positioneren dat er werkelijk niets tussen de router en kaart zit, is dat opgelost.. maar als je er dus voor langs loopt kan het wel eens zijn dat de radio even hapert 8)7

Wat ook grappig is: soms als de vaatwasser aan gaat, gaat het internet uit..

[ Voor 35% gewijzigd door n3ck op 06-03-2011 12:33 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

heb je al eens met inssid gekeken of er veel rommel op het kanaal zit wat je gebruikt?
http://www.metageek.net/products/inssider/download/

• n3ck
TrailBlazer schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:41:
heb je al eens met inssid gekeken of er veel rommel op het kanaal zit wat je gebruikt?
http://www.metageek.net/products/inssider/download/
Dat heb ik inderdaad ook al gedaan. Ik heb wel gezien dat mijn buren ook al wel het fenomeen wireless ontdekt hebben... al met al flink wat routers en access points om me heen. In ieder geval heeft dat al wel geholpen.. zonder dat ik daar aanpassingen in maakte op de router kon er niet eens geinternet worden.

Verwijderd

Wat voor huis woon jij in op dit moment? Het zou best eens kunnen zijn dat je in een huis woont waarin de muren van b.v. gewapend beton zijn en het daardoor lastiger maakt om het draadloze netwerk volledig te benutten. Als ik voor een andere router zou kiezen zou ik zoiezo een Linksys router kiezen die ook de 5Ghz range kan gebruiken, dit geeft een sterker signaal af dan de 2.4Ghz die op dit moment word afgegeven door de TP-Link modem.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 21:59
Wat je zou kunnen proberen is om op een kanaal te gaan zitten waar het minste andere apparatuur op de 2.4 ghz frequentie zit. Denk hieraan aan kanaal 1, 6 en 11, deze zijn non overlapping.

Daarbij is het probleem dat je 802.11n standaard hebt op de 2.4 ghz frequentie, de kans dat je deze snelheid kan behalen/evenaren is erg klein. Het beste is om een apparaat te nemen met de N standaard die op de 2.4 en 5 ghz frequentie werkt. Cisco levert hierin goede producten in de 1250 en de 1140 serie, maar deze zijn prijzig en ik vermoed buiten je budget. Mischien zou het volgende product wat zijn, maar ik heb daar geen ervaring mee.

• n3ck
Als ik het goed begrijp is de consensus dus dat een andere router het euvel zou moeten verhelpen. Volgens mij moet ik dan ook nog een andere kaart kopen aangezien mijn huidige kaart volgens mij geen 5Ghz aan kan. De computer-verkopers zullen blij met me zijn :)

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 21:59
n3ck schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:26:
Als ik het goed begrijp is de consensus dus dat een andere router het euvel zou moeten verhelpen. Volgens mij moet ik dan ook nog een andere kaart kopen aangezien mijn huidige kaart volgens mij geen 5Ghz aan kan. De computer-verkopers zullen blij met me zijn :)
802.11 b/g zijn alleen 2.4 ghz
802.11 a is 5 ghz
802.11 n is 2.4 of 5 ghz

Stukje info bron wiki:
De primaire onderliggende techniek is een combinatie van MIMO, Multiple Input Multiple Output en de nu in de specificatie vastgelegde channelbonding, gecombineerd met efficiëntere aggregatie methoden in de MAC laag. Het gebruik van MIMO vergt meerdere antennes waarover meerdere (maximaal 4) datastromen parallel worden verstuurd. De bonding van maximaal twee kanalen verhoogt de datadoorvoer met een factor 2. De totale doorvoer in de fysieke laag is dus 8 maal hoger dan in 802.11a.

802.11N = 300 Mbps alleen deze gebruikt een aantal technieken.
MIMO en maakt gebruik van reflecties (signaal bouncing), dus als je iets wilt versturen zeg 123456789.
Dan wordt dit achter elkaar op het medium gezet, alleen kan het zijn dat de ontvanger het zo binnenkrijgt 589647123. Deze gaat het in de goede volgorde zetten en het dan doorzetten, daardoor krijg je hogere snelheden. Om dit te behalen maakt hij gebruik van 2 kanalen op 2.4 heb je 3 non overlapping channels 1, 6 en 11. op de 5 ghz zijn dit er veel meer.

Dit is de link waar je meer info zou kunnen vinden, andere mensen die dit lezen en zien dat ik ergens een foutje heb gemaakt laat het ff weten :D

Verwijderd

Je kan ook twee richtantennes nemen (panelen zijn voldoende).

En toch even nadenken: Is een kabel écht zoveel werk, of het is maar één kaar zwoegen.... Maar daarna tot 1 Gbps verbinding.... ook handig voor je NAS.

• n3ck
Kijk aan! dan moet mijn netwerkkaart dus toch gaan werken - die is volgens mij N compatibel.
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:55:
Je kan ook twee richtantennes nemen (panelen zijn voldoende).

En toch even nadenken: Is een kabel écht zoveel werk, of het is maar één kaar zwoegen.... Maar daarna tot 1 Gbps verbinding.... ook handig voor je NAS.
Tsja.. er ligt nu een mooie houten vloer.. en er zijn dan groeperingen die over de zeik gaan als daar een kebeltje overheen gelegd wordt :) Maar: ik bedacht me ineens wel iets. Ik heb destijds een coax kabel naar de plek van de pc gelegd ivm radio.. die wordt echter nog niet gebruikt. Is die misschien in te zetten als joker?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

n3ck schreef op maandag 07 maart 2011 @ 00:38:
Kijk aan! dan moet mijn netwerkkaart dus toch gaan werken - die is volgens mij N compatibel.

[...]

Tsja.. er ligt nu een mooie houten vloer.. en er zijn dan groeperingen die over de zeik gaan als daar een kebeltje overheen gelegd wordt :) Maar: ik bedacht me ineens wel iets. Ik heb destijds een coax kabel naar de plek van de pc gelegd ivm radio.. die wordt echter nog niet gebruikt. Is die misschien in te zetten als joker?
Ik zou dan naast die kabel een ethernetkabel trekken of in de plaats van.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

UTP eraan knopen en doortrekken!
Pagina: 1