Toon posts:

advies sdhc kaart gevraagd (fujifilm finepix s1600)

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum leden,

Ik heb een Fujilm Finepix S1600 gekocht. Ik ben nu opzoek naar een geschikte sdhc kaart. Ik heb mij verdiept in de materie sdhc kaarten, echter ben ik een leek op gebied van fotografie en begrijp ik er niet zo veel van.

De bedoeling is dat ik veel foto's wil gaan nemen in de tropen, en wellicht wat korte filmpjes. Nu vraag ik me dus af welke klasse sdhc kaart ik nodig heb? Kan iemand mij daar in adviseren? Ik denk zelf dat een klasse 6 geschikt zou zijn, maar dat zeg ik alleen omdat ik dan het idee dat ik safe zit.. qua schrijfsnelheid.

Ik dacht er zelf aan om een 16 GB kaartje te kopen, of is dat te groot? en red ik het ook met een 8 GB kaartje? En kan ik dan beter 4x 4 GB kopen of 1x 16 GB?

Alvast bedankt voor de reacties.

Zazoo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 11:07 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Over het algemeen is de snelheid van het kaartje niet zo erg van belang, maar wel bij schieten van (HD) video (omdat dan een bepaalde schrijfsnelheid gehaald moet kunnen worden en als je snel meerdere foto's achter elkaar wilt kunnen schieten.

Voor die eerste:
When shooting HD movies, please use a memory card rated SD Speed Class 4 or higher to ensure minimum sustained data writes of 4MB/sec.
Voor die tweede is het simpelweg: hoe meer hoe beter. Maar in dit geval is de camera de beperkende factor: er kunnen maximaal 3 foto's achter elkaar op hoge resolutie worden geschoten (en dat duurt ongeveer 1,7 seconden), dus ook daarvoor is een Class 4 kaartje genoeg.

Of je 8 of 16 GB moet nemen is aan jezelf. Zie daarvoor de tabel op de pagina waar ik al eerder naar linkte. Hier staat ook dat er ongeveer 1300 foto's genomen kunnen op een 8 GB kaartje. Denk je dat dat genoeg is?

En wat voor kaartjes je moet nemen: kies zelf maar wat je belangrijk vind: prijs, gebruiksgemak en/of veiligheid. Als je één kaartje gebruikt hoef je nooit kaartjes te wisselen. Echter: mocht het kaartje stuk gaan (of je camera gestolen, wat mij is overkomen - gelukkig had ik net het kaartje gewisseld) dan ben je alle foto's kwijt als je één kaartje hebt en ze niet hebt overgezet op een computer. Met meerdere kaartjes spreidt je dat risico.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:05
Op GoT verwachten we dat je eerst zelf probeert om je probleem op te lossen. Naar de website van de fabrikant gaan is dan een van de eerste dingen die je kan doen, en zoals je ziet is daar een hoop te vinden.
In Fotografie technische FAQ en Koopadviezen staat ook een hoop info, en in de bovenstaande post uiteraard :)
Dit topic gaat op slot.

Dit topic is gesloten.