• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 21:38

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ik draai een AMD X6 op 4100Mhz, en ben in het bezit van 2X een 5850. Dit draai ik nu al een aantal maanden en ik heb geen enkel nieuw spel wat een beetje fatsoenlijk wil draaien.

De volgende spellen zou ik graag fatsoenlijk spelen:

Left 4 Dead 2.
GTA 4.
Test Drive Unlimited 2.
Mafia 2.

Geen enkel van de bovenstaande spellen draait enigsinds soepel. Neem bv Left 4 Dead 2, ik heb alles op max staan dat moet hij makkelijk draaien. Af en toe draait hij dat ook zonder problemen. Maar meestal schokt het als een malloot. Als ik dan crossfire uitzet draait het opeens wel goed.

GTA4, ok dat blijft een gare port, maar dat speelt continue met 16 fps ofzo. Ook al zet ik de graphics lager het blijft schokken als een malloot. Het enige dat goed draait is die benchmark modus.

Mafia 2: Continue schokken.

TDU 2: Alles een beetje medium draait het wel redelijk goed, maar zodra ik de graphics omhoog schroef begint het ook weer te schokken.

Het frapante van dit alles is dat mijn systeem gewoon totaal niet belast wordt. Om bv L4D2 te bekijken, als het spel schokt gerbuikt hij 30% cpu, en op beide videokaarten ongeveer 30% GPU utilization. En maar schokken continue.

Ditzelfde tafereel herhaalt zich bij al deze spellen.

Wat heb ik al geprobeerd: Nieuwste drivers van zowel mobo,videokaart noem maar op. Dat maakt allemaal geen ene worst uit. Ook de ATI profile 1 & 2 helpen niets.

Het enige wat lekker draait is 3dMark, daar haal ik dan ook 24000 punten. Mensen die ik ken die ook crossfire draaien hebben bij dezelfde spellen ook precies dezelfde problemen. Zijn de hedendaagse spellen gewoon totaal niet geoptimaliseerd voor AMD ofzo? Vroeger als een spel ging schokken kwam dat omdat je systeem op z'n knieen ging bij 90+ CPU en GPU utilization. Mijn systeem zit bijna letterlijk uit zijn neus te vreten en het schokt als een malloot.

De volgende aankoop wordt dan ook gewoon een nvidia + intel setup in de hoop dat het daar beter mee gaat.

Het frapante is dat ik onlangs met geupgrade van een X4 met 4GB DDR2 geheugen naar een X6 met 8GB geheugen. In de hoop alle nieuwe spellen fatsoenlijk te kunnen draaien maar niets in minder waar.

Ik heb serieus echt al super veel instellen geprobeerd, en telkens krijg ik nul op het rekest. Het is gewoon niet mogelijk voor spellen om mijn systeem voor 80% + te stressen ipv 40% met schokken. Wie kan mij een paar pointers geven waar ik nog op kan letten buiten de gewoonlijke catalyst, en ati game profiles?

Sorry voor deze lange klaagbede, maar naar een paar maanden wordt ik er een beetje simpel van. Ik liep nog met het idee om er een 3e 5850 bij te schakelen, maar als deze net zo goed niet wordt benut is dat natuurlijk een kansloze onderneming.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 09:58
Heb je zelf al gegoogled?

http://www.overclockers.c...ret-of-sli-and-crossfire/

Klinkt zeer erg alsof jij hier last van hebt. Lees het eens door en kijk of dat het is :)

Succes!

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ik weet wat micro stuttering is, maar volgens mij heb ik ergens anders last van. Ik heb gewoon last van frame drops waarbij het ook door fraps gemeten naar beneden keldert. En als ik filmpjes op youtube bekijken met voorbeelden van micro stuttering lijkt het daar niet op.

En sowieso, als een spel niet FPS capped is moet deze toch gewoon je systeem hoger belasten dan 30% ?

Ik dacht ook dat micro stuttering niet meer optrad bij hoge frames rates?

[ Voor 9% gewijzigd door me1299 op 06-03-2011 00:25 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

DeathKnight24 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:08:
De volgende aankoop wordt dan ook gewoon een nvidia + intel setup in de hoop dat het daar beter mee gaat.
Als je dingen gaat vervangen die de oorzaak niet zijn gaat het niets helpen natuurlijk ;) Een singlecard opstelling in plaats van dualcard zou al een hoop moeten schelen, want dan heb je het probleem niet. SLI/Crossfire is leuk, maar heeft wel haken en ogen.

Je zegt wel dat het geen microstutter is, maar wat je omschrijft is verder wel exact hetzelfde als in die link staat (geen probleem met een enkele kaart bijvoorbeeld).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 00:19 ]

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Toch zie ik online hele volkstammen met crossfire/sli opstellingen gamen je gaat mij niet vertellen dat die allemaal geen enkel spel fatsoenlijk kunnen spelen. Dan zou men toch allang amd & nvidia terug naar de tekentafel sturen?

Ik dacht dat micro stuttering inhield dat je frames gewoon goed bleven maar dat sommige frames door elkaar liepen e.d. waardoor er een schokkerig beeld optreed. Zo heb je bij 3DMark vantage ook de test GPU Particales, die heeft duidelijk last van micro stuttering (ook bij andere mensen die ik ken) terwijl de andere testen wel allemaal vloeiend verlopen. (behalve de PhysX test dan ;) )

[ Voor 46% gewijzigd door me1299 op 06-03-2011 00:24 ]

Verwijderd

DeathKnight24 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:22:
Toch zie ik online hele volkstammen met crossfire/sli opstellingen gamen je gaat mij niet vertellen dat die allemaal geen enkel spel fatsoenlijk kunnen spelen. Dan zou men toch allang amd & nvidia terug naar de tekentafel sturen?
Ja, op zich is dat ook wel een beetje gek. Heb je toevallig andere invloeden die de twee kaarten uit balans kunnen trekken? Ik weet niet of het ook in werkelijkheid gebeurt, maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een moederbord met een 4x en een 16x slot op hoge resoluties zorgt voor een 'hinkel' in de videobeelden (al schijnt het effect van een 4x slot in de praktijk ook geschikt mee te vallen).

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
we missen een overzicht van je specs... wel handig om de boel beter te kunnen beoordelen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ok hier de specs ;)

Asrock 890GX Extreme4.
AMD X6 1090T @ 4100Mhz. (core 6 op 4000Mhz)
8GB Geil DDR3 1600 CAS8.
1X XFX 5850 met Asus bios @ 825/1250.
1X Sapphire 5850 @ 825/1250.
2X Intel 80GB SSD in Raid 0.

Windows 7 SP1 met de nieuwste drivers etc. Redelijk kaal met enkel steam een aantal games en een paar basic apps. Recent geïnstalleerd.

De XFX heeft een X16 slot, de tweede een X4 slot (eerst een X8 slot maar dat past niet meer vanwege mijn nieuwe Scythe Musashi) Maar in X8 was het probleem exact hetzelfde.

[ Voor 19% gewijzigd door me1299 op 06-03-2011 00:37 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en wat voor scores krijg je als je een benchmark als 3dmark vantage of 11 draait?

en waarom draait core 6 op 4000?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
nedernakker schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:36:
en wat voor scores krijg je als je een benchmark als 3dmark vantage of 11 draait?

en waarom draait core 6 op 4000?
Als ik 3Dmark vantage draai haal ik een score van zo'n 24000 punten. Core 6 draait op 4000Mhz omdat die over de zeik gaat bij 4100Mhz. Maar ook al draai ik op stock snelheden dan maakt dat voor het probleem niks uit.

Verwijderd

Doet het dit met alles op stock ook?

Fu, ninjapost :p

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 00:38 ]

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Is het niet een warmte probleem? Ik draait SLI maar de 2e videokaart krijgt lauwe lucht van de kaart eronder en die is stukken warmer daardoor.

Kan je nog een ander crossfire kabeltje proberen?

Wat is je vantage score met 1 kaart eruit?

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Nee de kaarten worden minder warm dan ooit met mijn nieuwe cooler. Kaart #1 wordt met 100% util slechts 55 graden en kaart 2 65.

Voorheen werden ze ronde 90 graden. De vantage score met 1 kaart is zo'n 18000.

[ Voor 11% gewijzigd door me1299 op 06-03-2011 02:20 ]

Pagina: 1