Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synchronisatieprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Hoi, ik heb meerdere pc's, en meerdere bestanden, hoe zorg ik dat alles gesynchroniseerd wordt en welke programma's kan ik hiervoor gebruiken?
Ik wil dat dit gesynchroniseerd wordt tussen alle computers van mij:
Firefox (geschiedenis, bladwijzers, addons)
Skype (gespreksgeschiedenis)
MSN (gespreksgeschiedenis)
Pidgin (account data, gespreksgeschiedenis)
Een server voor een spel
Nog een paar mappen.

Ik heb 2 pc's, op 1 pc zit Ubuntu 11.04, en op de andere Ubuntu 10.04 en Windows XP.
Welke programma's kan ik hier voor het beste gebruiken om te synchroniseren? En hoe weet dat programma welke versie het nieuwste is op welke pc?
(Eventueel ook opslag op een eigen server die ik ter beschikking heb)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor alles wat je noemt wordt wel lastig. Wat ik zelf momenteel doe is het volgende:
- Firefox: ingebouwde sync gebruiken.
- Voor verschillende apps zoals Pidgin gebruik ik Dropbox. Gratis 2GB opslag en daarmee sync je je data tussen verschillende pc's. Ik gebruik dan de portable versie van Pidgin welke je uitpakt ergens in je Dropbox-folder.

Dropbox is er ook voor Linux, maar apps kun je dan niet echt goed sharen. Wellicht dat je in de betreffende programma's kunt instellen waar ze hun data opslaan en dat laten verwijzen naar Dropbox (of een ander sync-systeem).

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Kan ik deze dropbox ook op m'n eigen server zetten?
Want ik denk wel dat er meer data dan 2 GB op gaat staan.

Verwijderd

Ftp server maken en een ftp map mounten als een schijf? Moet vast wel mogelijk zijn, zowel onder Windows als Linux.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Dan moet ik dus elke keer handmatig alles overzetten, of begrijp ik het verkeerd?

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:18:
Ftp server maken en een ftp map mounten als een schijf? Moet vast wel mogelijk zijn, zowel onder Windows als Linux.
ftp is alleen niet echt veilig. Zou het dan met een veiliger protocol doen. Zijn vast wel syncprogjes die op een zelfde manier werken als dropbox. Al blijft dat toch een beetje oppassen als je er zelf niet genoeg verstand van hebt, want je zit er niet op te wachten dat anderen bij je data kunnen. Want zo te zien wil TS ong. zn hele hebben en houden erin zetten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 06-03-2011 12:24 ]

Verwijderd

Palomar schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:24:
[...]

ftp is alleen niet echt veilig. Zou het dan met een veiliger protocol doen. Zijn vast wel syncprogjes die op een zelfde manier werken als dropbox. Al blijft dat toch een beetje oppassen als je er zelf niet genoeg verstand van hebt, want je zit er niet op te wachten dat anderen bij je data kunnen. Want zo te zien wil TS ong. zn hele hebben en houden erin zetten ;)
Dan gebruik je FTP over SSH. Of je gebruikt een VPN verbinding.
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:21:
Dan moet ik dus elke keer handmatig alles overzetten, of begrijp ik het verkeerd?
Misschien kun je de programma's zo instellen dat ze hun configuratiebestanden op de FTP schijf opslaan?

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:13:
[...]

Dan gebruik je FTP over SSH. Of je gebruikt een VPN verbinding.

[...]

Misschien kun je de programma's zo instellen dat ze hun configuratiebestanden op de FTP schijf opslaan?
Niet handig, omdat ik ook wel eens programma's gebruik als ik geen internettoegang heb.

• Palomar
  • Niet online
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:03:
[...]

Niet handig, omdat ik ook wel eens programma's gebruik als ik geen internettoegang heb.
Eigenlijk moet je dat een lokale direcotory maken waarin je deze instellingen opslaat, welke je synchroniseert met een netwerklocatie (bijv. via sftp). Dan ben je niet afhankelijk van je internetverbinding. Dropbox werkt ook op deze manier.

Ik zou als ik jou was toch eens naar Dropbox kijken. Als dat bevalt kun je altijd nog naar alternatief hiervoor zoeken welke op je eigen server draait.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
En hoe weet dat programma nou welke bestanden de meest recente zijn?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar mogelijk (zoals Ff) wil je specifieke synctools/-plugins gebruiken. Verder idd een dropbox, een ftp-server oid. aangevuld met een van de vele synctools zoals Synctoy (zie Google/GoT-search). Dat is zat voor zo'n beetje alles wat je noemt (al zie ik niet waarom je settings van, laat staan een hele, gameserver zou willen syncen). Of evt. iets als svn.

Je hebt ongetwijfeld al diverse tools geprobeerd; welke/waarom voldeed het niet? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Omdat ik als ik onderweg ben of ergens anders, wil ik aan me server kunnen werken (plugins maken), en testen (server draaien), maar ik wil ook als ik thuis ben kunnen spelen op een groot scherm (op een andere pc), maar dan moet ik wel die server weer op die andere pc hebben.

• Palomar
  • Niet online
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:23:
En hoe weet dat programma nou welke bestanden de meest recente zijn?
aan de datum van het bestand misschien? :P

En is het voor die server-applicatie niet een idee om dat ook op je server te draaien ipv. lokaal op je pc? Want dat lokaal draaien en dan via een gesyncte map lijkt me toch niet de meest ideale oplossing. Wordt iig veel instelwerk en mogelijke problemen omdat de settings op de ene pc misschien toch iets anders zijn dan op de andere pc (vooral als je het ook nog weer tussen linux en windows synchroon wilt houden).

• Jay-Connected
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03-2024

Jay-Connected

Onderaan :)

Misschien een webdav oplossing? Ubuntu one? SugarSync? Een online messenger? er zijn zoveel oplossingen.. (en de daarbij horende problemen :D )

Bovenaan :)

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Palomar schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:00:
[...]

aan de datum van het bestand misschien? :P

En is het voor die server-applicatie niet een idee om dat ook op je server te draaien ipv. lokaal op je pc? Want dat lokaal draaien en dan via een gesyncte map lijkt me toch niet de meest ideale oplossing. Wordt iig veel instelwerk en mogelijke problemen omdat de settings op de ene pc misschien toch iets anders zijn dan op de andere pc (vooral als je het ook nog weer tussen linux en windows synchroon wilt houden).
Van die server hoef ik maar 1 map over te zenden, maar het zijn heel veel kleine losse bestandjes.
Op de server draaien kan wel, maar als ik iets aan wil passen dan moet ik eerst via ftp verbinding maken met de server, en kan ik niet direct vanuit Notepad++ iets aanpassen.
En als ik onderweg ben kan ik ook niet heel veel doen als het op me server staat.

Verwijderd

Zet die 'map' op een externe harddisk of usb stick...

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Dat gaat heel lang duren, en hoe weet ik dan welke map het meest recent is? Dan moet ik voor elk bestand (en ja, het zijn 13412 bestanden (waaronder een paar gecomprimeerd), en ik heb geen zin om ze allemaal stuk voor stuk te controlleren. Naar usb kopieëren duurt ook heel lang...

• Palomar
  • Niet online
Daar heb je synchronisatieprogrammaatjes voor. Bijv. SyncBack.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Volgens mij weet ik al wat voor soort iets ik wil, zoiets als Ubuntu One, maar dan op m'n eigen server.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Firefox is het probleem niet, dat kan Firefox zelf. Skype en MSN is ook het probleem niet, daar zijn genoeg sync programma's voor zoals Windows Live Mesh. Zelfde met Pidgen, dat moet ook prima lukken. Kan eventueel ook prima door gebruik te maken van een netwerk drive en die offline beschikbaar te maken. Kan elk programma keurig dezelfde bestanden gebruiken.

Enige probleem is die server met z'n vele bestanden, maar ook daar snap ik het probleem niet. Je kijkt enkel naar problemen en niet naar oplossingen, je wilt iets kant en klaar aangedragen kijken maar kijkt niet verder.
Er zijn letterlijk tientallen programma's die mappen kunnen synchroniseren. En dan heb je het over lokale mappen, netwerk shares, mappen op een FTP server. Waarom zou je daar niet een van kunnen gebruiken die on demand kijkt welke bestanden gewijzigd zijn en waar de nieuwste staan en enkel die uitwisselt.

Je hebt 13412 bestanden, worden die elke keer ook aangepast? Want zoveel bestanden kopiëren duurt lang, maar als je enkel de wijzigingen kopieert is dat toch geen enkel probleem?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Alexxxxxxxxxx schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:55:
Dat gaat heel lang duren, en hoe weet ik dan welke map het meest recent is? Dan moet ik voor elk bestand (en ja, het zijn 13412 bestanden (waaronder een paar gecomprimeerd), en ik heb geen zin om ze allemaal stuk voor stuk te controlleren. Naar usb kopieëren duurt ook heel lang...
Of je werkt gewoon altijd op de usb schijf. Zowel op je laptop, desktop etc. De versie op de usb schijf is de primaire versie, en die heb je bij je als je er aan wil werken. Als USB te traag is, neem je een esata schijf.

Ik snap trouwens nog steeds niet wat voor soort data het is? Is het broncode? Dan is iets als SVN of GIT misschien een oplossing?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 23:37 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
eSata kan niet aangesloten worden op een laptop.
Het gaat om gespreksgeschiedenis van Skype, MSN, Pidgin (account data, gespreksgeschiedenis)
Firefox (geschiedenis, bladwijzers, addons)
Een server voor een spel (een map met allemaal losse bestanden)
Nog een paar mappen. (gewoon als ik iets wil hebben op een andere pc)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar Firefox hadden we al weggestreept, dus die hoeft niet meer. Verder moet jij nu de keuze maken of je de server als synchronisatie server wilt instellen of dat je software zoals Live Sync wilt ge bruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Sorry, ik had je bericht niet gelezen, hoe plaats ik die Firefox dingen op mijn server dan?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Firefox heeft zijn eigen synchronisatie software.

• Palomar
  • Niet online
Even googlen op firefox sync.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Ja, maar dan worden de bestanden opgeslagen op de servers van Firefox. Ik wil het op m'n eigen server.

• Palomar
  • Niet online
Even googlen op firefox sync own server.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is wel erg veel 'ik wil' in plaats van 'ik probeer' of 'ik doe'. Er zijn ook andere Firefox plugins die wel een eigen server toe staan.
@ Palomar: In Firefox 4 kan dat niet meer.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:04:
Omdat ik als ik onderweg ben of ergens anders, wil ik aan me server kunnen werken (plugins maken), en testen (server draaien), maar ik wil ook als ik thuis ben kunnen spelen op een groot scherm (op een andere pc), maar dan moet ik wel die server weer op die andere pc hebben.
Als je wilt kunnen programmeren op verschillende plaatsen waar je niet altijd een netwerkverbinding hebt, moet je voor je code een gedistribueerd versiebeheersysteem gebruiken.
Er zijn heel wat keuzes mogelijk, maar Mercurial (http://mercurial.selenic.com/) is voor beginners goed te snappen.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-11 22:36
Windows Live Mesh gebruik ik hiervoor. Synct mijn desktop, laptop, vriendins desktop en macbook naar je Windows Live Account. Je kan zelf kiezen welke mappen, en terug gaan naar vorige versies is geen probleem.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Imo heeft iedereen je nu wel voldoende opties gegeven alleen neem je de tijd niet om naar die opties te kijken. En als je er al naar kijkt en het niet precies is wat je nodig hebt doe je het af als "dat voldoet niet aan mijn eisen". Je kan ook even wat verder kijken/googlen/uitzoeken.

Je wilt ook redelijk specifieke dingen zonder er echt beargumentatie aan te geven waarom. Ik zie bvb niet in wat er mis is met de standaard firefox sync mogelijkheden. Ja, het staat niet op je eigen server. Maar dat is een probleem waarom?

Dan komt het grootste probleem. Je probeert data te syncen tussen ubuntu en xp. Nu kan je hoog een laag springen. Maar er is nu eenmaal niet een simpele manier om dat allemaal met 1 druk op de knop via je eigen server te laten verlopen. Met andere woorden, je zult er wat meer tijd en moeite in moeten stoppen als je het allemaal zo wilt laten werken.

edit: just my 2 cents.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Craven schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 12:27:
Je wilt ook redelijk specifieke dingen zonder er echt beargumentatie aan te geven waarom. Ik zie bvb niet in wat er mis is met de standaard firefox sync mogelijkheden. Ja, het staat niet op je eigen server. Maar dat is een probleem waarom?
Dan kan ik er niet bij als ik geen internet heb thuis.

Verwijderd

Alexxxxxxxxxx schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:28:
[...]

Dan kan ik er niet bij als ik geen internet heb thuis.
En wat moet je precies met Firefox zonder internet? :?
En hoevaak komt het voor dat internet uitvalt?

Nogmaals
Tsurany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:19:
Het is wel erg veel 'ik wil' in plaats van 'ik probeer' of 'ik doe'.
Craven schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 12:27:
Imo heeft iedereen je nu wel voldoende opties gegeven alleen neem je de tijd niet om naar die opties te kijken. En als je er al naar kijkt en het niet precies is wat je nodig hebt doe je het af als "dat voldoet niet aan mijn eisen". Je kan ook even wat verder kijken/googlen/uitzoeken.
Aangezien blijkbaar niets voldoet aan je eisen; misschien moet je gewoon je eigen software schrijven. Kun je het helemaal maken zoals jij wil. Koop een boek C++ en dan zien we je over 10 jaar terug, ok?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 14:38 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Firefox heb ik nodig om mijn server te beheren en websites te maken.

Ik vraag me gewoon af of er geen kant en klare dienst is die ik op me eigen server kan draaien...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je ook maar iets geprobeerd wat hier genoemd is? Want je toont echt 0,0% inzet en loopt alleen maar te zeuren. Gaat de lol van helpen er heel snel af.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Ik heb wel een aantal programma's geprobeerd, maar geen van die programma's kunnen (zover ik weet) op me eigen server opslaan...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En als je nou eens niet naar een kant en klare oplossing kijkt maar zelf iets in elkaar zet zoals hier al vele malen is gesuggereerd?

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Ik kan niet met C++ overweg..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik geef het op, zulke luiheid ga ik echt niet stimuleren.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Als ik Firefox sync wil gebruiken, zegt hij dat ik eerst een account moet maken, maar hoe doe je dit zonder toegang tot internet? (ik wil hem namelijk aan me eigen server koppelen)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Er zijn een heel aantal mensen die hun best gedaan hebben om je te helpen met het vinden van een oplossing. Je zal toch echt wat meer inzet moeten tonen. Voor dit topic is het mooi geweest, als je specifieke andere vragen hebt kan je altijd een nieuw topic openen. Hier gaat in ieder geval een slotje op!

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.