Ik ben opzoek naar een PhysX kaart omdat ik merk dat mijn GTX285 het niet helemaal meer trekt. In Mirror's Edge is merk ik dat de FPS inzakt, en GPU-Z geeft aan dat de GPU 100% belast wordt. Momenteel heb ik als tijdelijke oplossing de GPU op mijn nForce 780a geactiveerd, maar ook deze heeft het er moeilijk mee merk ik. Hierom ben ik dan ook opzoek naar een videokaart welke de PhysX berekeningen wel fatsoenlijk kan doen. Ik heb hiervoor gekeken naar de GT 240, GT 430 en de GT 440. Hoewel ze allemaal vele malen beter zijn dan de onboard GPU, vraag ik me af of ik echt verschil ga merken. Een overzicht van de specs van de kaarten:
Een belangrijk punt voor mij is dat de videokaart zover mogelijk het energieverbruik kan reduceren, aangezien ik niet de hele dag PhysX games aan het draaien ben. Daarnaast heb ik geen ruimte meer voor een dualslot kaart, maar aangezien alle kaarten waar ik naar aan het kijken ben als singleslot te vinden zijn, mag dit geen probleem zijn.
Online heb ik al gevonden dat de GT240 in games beter (sneller) is dan de GT430, dus ik vermoed dat dit ook geld voor de PhysX performance. Hierdoor gaat de eigenlijke keuze tussen een GT 240 en een GT 440. Welke raden jullie aan voor pure PhysX berekeningen?
De specificaties van mijn systeem:
| GPU | CUDA cores | GPU clock | Shader clock |
| nForce 780a | 16 | 500MHz | 1200MHz |
| GT 240 | 96 | 550MHz | 1340MHz |
| GT 430 | 96 | 700MHz | 1400MHz |
| GT 440 | 144 | 594MHz | 1189MHz |
| GTX 285 | 240 | 648MHz | 1476MHz |
Een belangrijk punt voor mij is dat de videokaart zover mogelijk het energieverbruik kan reduceren, aangezien ik niet de hele dag PhysX games aan het draaien ben. Daarnaast heb ik geen ruimte meer voor een dualslot kaart, maar aangezien alle kaarten waar ik naar aan het kijken ben als singleslot te vinden zijn, mag dit geen probleem zijn.
Online heb ik al gevonden dat de GT240 in games beter (sneller) is dan de GT430, dus ik vermoed dat dit ook geld voor de PhysX performance. Hierdoor gaat de eigenlijke keuze tussen een GT 240 en een GT 440. Welke raden jullie aan voor pure PhysX berekeningen?
De specificaties van mijn systeem:
| Moederbord | Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe |
| CPU | AMD Phenom II X4 940 BE @ 3,5GHz |
| RAM | 4x Melco 800MHz DDR2 2GByte @ 932MHz |
| GPU | nVidia GeForce GTX 285 nVidia nForce 780a |
| HDD | 1TByte Hitachi (systeem) 2TByte Western Digital (programma's) |
| Scherm | 2x LG Flatron W2042 1680x1050 |