Draadloos netwerk delen met laptop verbonden via ethernet

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De situatie:

Airport \|/ Mac Pro ---- Macbook

Ik heb dus een Airport staan die mijn Mac Pro via wireless voorziet van internet. Vervolgens hangt er aan de Mac Pro een Macbook via een LAN kabel. Ik zou nu graag het internet dat mijn Mac Pro heeft delen met de Macbook.

Wat zijn momenteel de instellingen?
De volgorde van voorzieningen op de Mac Pro:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/14x0ys7.png
De Airport staat dus als eerste in de lijst zodat het internet in ieder geval blijft werken vanaf het moment dat ik een LAN kabel in de Mac Pro stop.

Verder zijn mijn Mac Pro en Macbook met elkaar verbonden en kunnen ze elkaar pingen via onderstaande instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2lvybl0.png

Aangezien ik het internet wil delen ben ik ook al het spelen geweest met deze optie in het configuratiescherm van de Mac Pro, echter tot nu toe dus zonder resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/wmjrcn.png

Wat is er momenteel mis aan deze configuratie, en hoe krijg ik dus ook toegang tot het internet via mijn Macbook? (voor de goede orde, ik wil dus niet draadloos verbinden met mijn Macbook)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:12
Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar ben wel erg nieuwsgierig naar de reden waarom je dit wilt... heeft je mac pro een beter bereik? Ik kan verder geen voordelen van deze setup bedenken...

Strava

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 14:32

Step

step@tweakers.net#

Sjoerd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 16:44:
De situatie:

Airport \|/ Mac Pro ---- Macbook

Ik heb dus een Airport staan die mijn Mac Pro via wireless voorziet van internet. Vervolgens hangt er aan de Mac Pro een Macbook via een LAN kabel. Ik zou nu graag het internet dat mijn Mac Pro heeft delen met de Macbook.

Wat zijn momenteel de instellingen?
De volgorde van voorzieningen op de Mac Pro:
[afbeelding]
De Airport staat dus als eerste in de lijst zodat het internet in ieder geval blijft werken vanaf het moment dat ik een LAN kabel in de Mac Pro stop.

Verder zijn mijn Mac Pro en Macbook met elkaar verbonden en kunnen ze elkaar pingen via onderstaande instellingen:
[afbeelding]

Aangezien ik het internet wil delen ben ik ook al het spelen geweest met deze optie in het configuratiescherm van de Mac Pro, echter tot nu toe dus zonder resultaat:
[afbeelding]

Wat is er momenteel mis aan deze configuratie, en hoe krijg ik dus ook toegang tot het internet via mijn Macbook? (voor de goede orde, ik wil dus niet draadloos verbinden met mijn Macbook)
Geeft op de Macbook ook je Mac Pro aan als DNS server en vul een subnet in, dan zou het moeten werken.

Geen DNS = geen nameserver = geen internet (die names omzet in ip-adressen). :)

Sowieso moet je Deel verbinding via: Airport invullen omdat je Mac Pro daar van gebruik maakt, Naar computers met Ethernet. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Step op 05-03-2011 20:17 ]

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Als je simpelweg je internet wilt delen en verder niet moeilijk wilt doen kun je het beste de Ethernet configuratie op DHCP zetten en de IP adressen door Internetdeling op laten lossen. De machines zoeken dan onderling uit wat ze aan IP gegevens nodig hebben en maken de internet toegang voor je MacBook werkend.

Maar zoals ook al eerder gevraagd: waarom laat je je MacBook niet gewoon via Airport internetten? Lijkt me een stuk simpeler.

while (! ( succeed = try ()));

• Step

Step

step@tweakers.net#

hans_lenze schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 21:53:
Als je simpelweg je internet wilt delen en verder niet moeilijk wilt doen kun je het beste de Ethernet configuratie op DHCP zetten en de IP adressen door Internetdeling op laten lossen. De machines zoeken dan onderling uit wat ze aan IP gegevens nodig hebben en maken de internet toegang voor je MacBook werkend.

Maar zoals ook al eerder gevraagd: waarom laat je je MacBook niet gewoon via Airport internetten? Lijkt me een stuk simpeler.
Ik kan me goed voorstellen dat hij veel aan data-transfer doet tussen de Mac Pro en de Macbook, dan is deze opstelling veel sneller. :)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 14:51
moet het toevallig ook geen "cross"cable zijn?
Aangezien je 2 netwerk kaarten rechtstreeks aan elkaar koppelt.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb op men Macbook als DNS-server nu het ip van de Mac Pro gegeven, verder de optie router ook ingevuld en ook daar hetzelfde ip gegeven, ook de subnet gegevens zijn nu op beide machines hetzelfde ingevuld.

Op de Mac Pro heb ik de internetdelen instellingen aangepast zodat "Deel de verbinding via:" op Airport staat en "Met computers die gebruikmaken van:" 'Ethernet 2"

Helaas nog steeds geen internet op de Macbook.

Er zijn twee redenen waarom ik deze setup wil, de eerste is inderdaad voor het overzetten van bestanden, de tweede is dat ik de Macbook uiteindelijk wil vervangen door mijn Arduino met Ethernetshield, die ik zelf een ipadres, subnet en dergelijke kan toewijzen. Voordat ik echter verder ga met de Arduin wil ik eerst zeker weten dat die gegevens correct zijn door te testen met mijn Macbook :+

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Step

Step

step@tweakers.net#

The Fatal schreef op zondag 06 maart 2011 @ 08:08:
moet het toevallig ook geen "cross"cable zijn?
Aangezien je 2 netwerk kaarten rechtstreeks aan elkaar koppelt.
Dit hoeft geen cross-cable te zijn want de netwerkkaarten van beide systemen zorgen er voor dat het wel kan communiceren. :)

Probeer het eens op DHCP zoals Hans aangaf, kijken wat ie daarmee doet. Ik heb het zelf vaak genoeg gebruikt dus het werkt. :)

Pagina: 1