Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-03-2023
Hoi mensen,

Mijn nieuwe sandy bridge systeem van begin februari werkt prima, maar er is één ding dat sinds het begin al kuren vertoont: na het booten van Win7 (64bit) valt de CDrom al snel weg. Ik heb (herhaaldelijk) zonder problemen windows vanaf CD kunnen installeren, maar eenmaal in windows kun je even 1x de inhoud bekijken en dan komt er niets meer. In explorer zie je hem dan blijven proberen, en ook bij disk management kun je eeuwig blijven wachten.

Het is een Optiarc dvdrom die in mijn vorige systeem prima werkte.

De sata kabel heb ik al vervangen, en ik heb hem ook in de andere controller geprobeerd (ik mijd sowieso de beruchte sata300 controllers). Asus drivers staan er gewoon netjes op, ook een bios update (versie 1 maart) helpt niet.

Heeft iemand misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijder de drive eens uit apparaatbeheer en herstart dan de pc. Op die manier worden de drivers opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
Bedankt voor de suggestie, maar dat helpt niet... het zou ook niet verklaren dat de cdrom na een verse Win7 installatie gelijk al niet werkt.

Als ik windows even laat sleepen en dan weer wakker maak werkt de cdrom trouwens ook altijd weer even, maar nooit langer dan een minuut. Echt bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
Misschien dit het probleem? nieuws: Intel geeft details over ontwerpfout Sandy Bridge-chipsets

[ Voor 7% gewijzigd door The_Greater op 05-03-2011 16:55 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Of een kapot sata kabeltje. ;)
Tip: Koop een sata kabel met een klip. (Dan weet je dat hij goed vast zit na de klik)

[ Voor 10% gewijzigd door LogiForce op 05-03-2011 17:37 ]

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
Waarschijnlijk niet, want het gaat ook fout op de controllers die buiten die ontwerpfout vallen (= niet "berucht" zijn). Misschien dat de cdrom in het begin wel op die buggy controller heeft gezeten, maar de kans dat dat binnen een paar weken tijd de cdrom sloopt is astronomisch klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 17:42:
Sata connectoren kunnen ergerlijk los zitten, zo'n metalen clip zit inderdaad veel beter.
Met clip, passen zij alleen niet in ieder sata slot, gelukkig is zo'n clipje er dan eenvoudig af te slopen. O-)
Dank voor de tip. Maar bij dit gloednieuwe mobo zaten al de geavanceerde sata-kabels-met-clipje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
Helpt helaas ook niet!

Kan het iets met die AHCI mode te maken hebben in het bios? M'n primaire schijf is een SSD; dan moet AHCI toch aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
sebassie1980 schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:36:
[...]

Helpt helaas ook niet!

Kan het iets met die AHCI mode te maken hebben in het bios? M'n primaire schijf is een SSD; dan moet AHCI toch aan staan?
Het kan inderdaad daarmee te maken hebben.
Als je de SATA poorten in IDE-mode zet, zal je optische drive waarschijnlijk wel werken.
Helaas is dat wel van invloed op de performance van de SSD.
Ik hoop dat de SATA300 en SATA600 interfaces apart in te stellen zijn in de BIOS van dat board.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57
Koop gewoon een nieuwe voor 25 euri ben je er vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
TD-er schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:41:
Ik hoop dat de SATA300 en SATA600 interfaces apart in te stellen zijn in de BIOS van dat board.
Hmm, nee dus. Maar dat klinkt wel raar, als SSD's niet goed kunnen samenwerken met cdroms... dat zou problematiek zijn waar ik in elk geval nog nooit over heb gelezen.
Groentenman schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:47:
Koop gewoon een nieuwe voor 25 euri ben je er vanaf...
Ik zou het maar al te graag direct oplossen voor 25 euro! Alleen lijkt de kans me niet zo groot dat een kapotte cdrom de oorzaak is :) Hij deed het namelijk direct na de hardware upgrade al niet goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een optical kan ook gewoon werken met de controller in AHCImodus hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik lees op de internets dat de Marvell controller sowieso niet goed werkt met cdroms, en dat je het beste wel de sata300 controller kunt gebruiken. Al geprobeerd? Data corruptie ga je er niet van krijgen lijkt me, het is geen brander toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:19:
Een optical kan ook gewoon werken met de controller in AHCImodus hoor.
De beperkende factor is hier ook niet dat het een optische drive is, maar dat sommige (voornamelijk oudere) optische drives niet met de AHCI-modus uit de voeten kunnen. Die moeten dus aangestuurd worden in de IDE-compatibiliteitsmodus. Echter dan werken zaken als eSATA-hotplugging en NCQ niet meer.

Sommige BIOSen bieden voor dit soort compromissen een dergelijke modus-instelling per SATA poort, of per set van SATA poorten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebassie1980
Het lijkt erop dat de dvdrom niet goed werkt op een controller in AHCI mode.

M'n Asus P8P67 deluxe heeft drie controllers: 1x Intel sata300, 1x Intel sata600, en 1x Marvell sata600 (en een JMicron voor externe sata).
  • In het bios kun je voor de Intels de IDE / AHCI / raid mode selecteren. Zet ik deze op IDE, dan werkt de dvdrom prima op beide controllers; zet ik hem op AHCI, dan gaat het al snel fout. Wat me hier opvalt is dat de mode niet instelbaar is per sata poort -- er is één instelling die overkoepelend is voor beide (!) Intel controllers.
  • Bij de Marvell controller weet ik niet hoe je de mode instelt (in elk geval niet in het bios), maar op deze controller werkt de dvdrom prima. Misschien dat deze standaard in IDE mode staat..
Weet iemand hoe je de huidige mode op zo'n Marvell opzoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artilux
  • Laatst online: 11-09 11:37
Deze opmerking is te n00b... Sorry. Er wordt in het originele bericht gesproken van de " Beruchte Sata300 controllers" En toch verwijs je er naar... Schiet dan niet op toch?

Succes

Antfarmer

Pagina: 1