Gaat mijn HDD dood?

Pagina: 1
Acties:

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:32
Hoi tweakers,

Een van mijn WD20EADS schijven begint erg vreemd te doen. Het openen van mappen op programma's duurt soms wel 30 seconden en het kopieren van bestanden varieert van 0,5 tot 5 MB. Mijn 3 andere 2TB schijven van WD doen gewoon lekker vlot 80MB/s.

Windows staat op mijn 80GB Intel SSD en er draaien ook geen processen vanaf de bovengenoemde HDD.

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hdd_fail_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hdd_fail_02.jpg

Ik ben nu snel alles aan het backuppen zolang dat nog kan, alhoewel snel... kuch... maar goed. Denken jullie dat deze dood gaat ofzo want smart ziet er wel enigsinds oke uit volgens mij.

Specs:
- Asus P5K-E
- Intel Q6600
- 6GB DDR2 RAM
- nVidia GTX260
- 4x 2TB HDD van WD
- 1x 80GB Intel SSD
- Windows 7 Pro x64

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:29
SMART ziet er inderdaad niet slecht uit, maar dat maakt het niet onmogelijk dat hij kapot is/gaat.
Back uppen is in ieder geval al een goed plan, dan kan je hem eens formatteren en kijken of het probleem opgelost is. Schijfcontrole uitvoeren kan je bv ook eens proberen.

Hoor je trouwens fysiek iets tikken, schijf down spinnen of iets dergelijks?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
Best eens testen met WD live guard. ( http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en )

Maar aan je uitleg te zien vermoed ik dat hij zelfs een quick test niet zal voltooien. Read error in hdtune zegt al genoeg :).

RMA : http://websupport.wdc.com....asp?custtype=end&lang=en

Verwijderd

Je SMART zegt precies het probleem: 1419 current pending sectors; dit zijn bad sectors die niet gelezen kunnen worden en ook niet omgewisseld kunnen worden omdat er nog niet geschreven is naar de bad sector.

Dit zijn vrij ernstige fouten die dataverlies veroorzaken, maar hoeft geen reden te zijn dat de schijf er zelf mee voor gezien houdt. Het is wel een hoog aantal.

Om de schade te repareren kun je een zero-write uitvoeren of Spinrite gebruiken als je de data erop nog nodig hebt. Na reparatie zou de Current Pending Sector 0 moeten aangeven, en zouden je benchmarks weer op normaal niveau moeten zitten.

• Sir_Hendro
Tja op de schijf staan wel belangrijke dingen zoals:

- Al mijn gemaakte dingen, (werk tekeningen, video's montages, geluidsfragmenten).
- Al mijn foto en video opnames van mijn camera's.
- Mijn grote software collectie die ik over de jaren heb opgebouwd bestaande uit ISO's enzovoort.

Momenteel is alles aan het kopieren naar een andere HDD wat tot zover zonder problemen verloopt, behalve dat het erg traag gaat. Als ie ergens niet uit komt ga ik Spinrite gebruiken. Zodra dan alles veilig is ga ik zero-write erover doen en dan RMA sturen.

Enkele maanden terug was ook al een WD20EADS door bad sectors eruit gevlogen en toen RMA gestuurt nadat deze ongeveer 4000+ uren gedraait heeft. Mijn 2 andere 2TB HDD's zijn WD20EARS die beide tegen de 1000 uren zitten.

WD handeld RMA gelukkig wel vlot af dus ik zie er niet zo tegen op om hem weg te sturen.

Verwijderd

Een schijf met bad sectors kan rustig nog 20 jaar correct werken, alhoewel je hem wel door de RMA heen krijgt denk ik. Alle schijven met hoge datadichtheid hebben extra last van dit probleem dus een nieuwe schijf zou dit op een gegeven moment ook krijgen.

Dus beste is om voortaan backups te maken. Met 2TB voor 65 euro hoef je dat ook niet meer te laten; gewoon 2 van die schijfjes kopen en je bent klaar, toch? Voor nu inderdaad je data terughalen en daarna een zero write en dan kun je nog besluiten tot een RMA ja of nee.

• Sir_Hendro
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 14:37:
Dus beste is om voortaan backups te maken. Met 2TB voor 65 euro hoef je dat ook niet meer te laten; gewoon 2 van die schijfjes kopen en je bent klaar, toch? Voor nu inderdaad je data terughalen en daarna een zero write en dan kun je nog besluiten tot een RMA ja of nee.
Als je mijn posts goed leest zie je dat ik al 4 stuks 2TB schijven heb van WD. Daarnaast heb ik ook nog een externe HDD van 1TB. Gelukkig is slechts ongeveer 70% ingebruik van de beschikbare ruimte dus kan ik het nog op de beschikbare ruimte van de andere HDD's plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hdd_fail_00.jpg

E partitie is de gene die niet goed werkt en wordt nu gekopieerd naar D.

[ Voor 9% gewijzigd door Sir_Hendro op 05-03-2011 14:54 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Overweeg RAID. Zoals met RAID5 zou er op dit moment 1 van je 4 mogen falen zonder dat je iets verliest, alhoewel je dan vrijwel geen ruimte meer vrij hebt. Maar ook naast RAID een backup hebben.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Raid met 1 zo''n half rotte disk levert je wellicht juist het probleem op dat hij heel traag wordt maar dat je niet weet welke disk.

En voor belangrijke dat (data waarvan je de waarde meer vind dan de hade schijf war het op staat) heb je uiteraard een backup. raid is geen backup.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Sir_Hendro
RIAD zie ik als HDD verspilling. Handig voor servers die moeten blijven draaien maar een huis PC kan wel even uit service gehaald worden voor onderhoud. Dus een HDD mag wel even tijdelijk als niet beschikbaar worden bestempeld voor onderhoud of vervanging.

Ik hou SMART regelmatig bij en begin mij tot nu toe pas zorgen te maken als er bad sectors verschijnen of als de HDD rare geluiden gaat maken. In dit geval waren bij beide geen vreemde kenmerken maar andere waardes in SMART zetten me wel aan het twijvelen mede door pending sectors. Dus normaal gesproken ben ik altijd de dood van een HDD voor en krijg ik alles optijd eraf. Ook tot nu toe gaat alles nog moeiteloos eraf en kan hij straks RMA.

Ik probeer ook altijd ruimte beschikbaar te houden voor dit soort gevallen. Met een totaal van 8TB interne opslag waarvan 5TB in gebruik zit dat wel goed.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Wat je dus eigenlijk doet is zelf voor raid controller spelen alleen minder veilig...
Je houdt ruimte over voor het geval je moet gaan backuppen als je merkt dat een disk gaat falen. Het is veel veiliger dan een raid5 array aan te maken, dan is er altijd al parity data van alles. Trouwens als je hdd-printplaat plots moest doorbranden ben je wel je data kwijt (tenzij je al een nieuwe printplaat erop gaat plaatsen enzo) terwijl je in het geval van raid beschermd bent tegen plotse diskuitval.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Pagina: 1