Naaldprinter!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Mijn vader gebruikt (om professionele redenen) een naaldprinter.
Hij heeft tot nu toe een NEC P22Q (geen idee hoe oud die is!) en die draaide perfect onder Win XP. Nu heeft ie een nieuwe laptop - inclusief docking station met LPT-poort - met Win 7 (64-bits) en we vinden absoluut geen drivers waarmee we het ding aan de praat krijgen, ook de generieke drivers en andere NEC-drivers brengen geen soelaas.

Weet er iemand:
- of er drivers te vinden zijn voor die printer, voor win 7 64-bit
- of er andere naaldprinters bestaan die dan wél geschikte drivers hebben?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dan niet gewoon blijven gebruiken onder XP? Never fix something that ain't broken.
Je kan kijken of je drivers kan vinden voor Vista, die werken over het algemeen ook onder Win7.
Laatste optie is dualboot config gaan draaien of gewoon bij XP blijven, desnoods op een aparte pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Epson LX 300+II of LQ590 zijn USB-printers, werkende op W7...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 16:23
En als mogelijke optie; via VirtualBox de printer aansluiten op windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:07:
Waarom dan niet gewoon blijven gebruiken onder XP? Never fix something that ain't broken.
Je kan kijken of je drivers kan vinden voor Vista, die werken over het algemeen ook onder Win7.
Laatste optie is dualboot config gaan draaien of gewoon bij XP blijven, desnoods op een aparte pc.
Akkoord, maar de laptop kwam met win 7 pre-installed...

Dankjewel voor de tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, zoek dan drivers voor Vista, grote kans dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Groot probleem is dat 32 bits drivers meestal wel blijven werken, maar dat 64 bits drivers voor oude hardware nooit uitgebracht zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Church of Noise schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:20:
[...]

Akkoord, maar de laptop kwam met win 7 pre-installed...
Dus?

Dat iets pre-installed is wil niet zeggen dat het optimaal is of zelfs gaat werken met een uiterst afwijkende legacy-toepassing zoals een paralelle dot-matrix printer die letterlijk decennia oud is :o

Als je sterk afwijkende apparatuur gebruikt en wilt blijven gebruiken moet je daar expliciet rekening mee houden, wat mogelijkerwijs je keuze aan software en zelfs overige hardware zal beperken.
leuk_he schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:26:
Groot probleem is dat 32 bits drivers meestal wel blijven werken, maar dat 64 bits drivers voor oude hardware nooit uitgebracht zijn.
Inderdaad, maar ik zou geen garantie willen geven dat de drivers überhaupt 32b zijn, het zouden zomaar 16b drivers kunnen zijn, en dat gaat zeker niet werken onder Vista of 7 :o

Gek genoeg ben je voor combo van support van nieuwe en stokoude hardware vaak beter uit onder Linux, waar in de nieuwste kernel nog modules te vinden zijn voor apparatuur van 25 jaar geleden. Maar goed, applicaties die even oud zijn als deze printer werkend krijgen onder een totaal ander OS zou ook nog eens een grote uitdaging kunnen worden.

Toch zou ik het niet gelijk uitsluiten, met name omdat vaak uitgerekend Windows XP drivers ontbreken voor nieuwe laptops, waardoor XP geen optie is. Bedenk dat je DOS even goed onder Linux als onder Windows kunt draaien, o.a. mbv Dosbox, incl het draaien van Windows 3.x bovenop DOS, en dat je latere Windows versies ofwel kunt virtualiseren, danwel kun je ze dmv Wine via de native APIs draaien. Dat klinkt ingewikkeld, en vergt zeker enige inleeswerk, maar het zou zomaar kunnen dat dat beter en makkelijker gaat dan combo van antieke HW en SW onder Windows 7 draaiend krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Dion_b,

Klopt allemaal, alleen is de gebruiker m'n vader, die op geen enkele wijze ook maar in de buurt van 'n tweaker komt. Daarnaast is z'n prog windows-only en is er geen alternatief.

Bottom line is dus dat ik ofwel win xp op 'n oude PC ga installeren (die combo werkte voordien wel), ofwel 'n Epson ga bestellen zodat ie geen twee systeempjes nodig heeft (ik verkies deze optie).

Nu enkel nog een issue oplossen (maar dat hoort in 'n ander topic).

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:43
http://www.bravofiles.com/driver-NEC-Pinwriter-P22Q.html

Supported OS: Windows 2000/XP/2003/Vista/7(Seven)

Weet niet of je zelf al gegoogled had, maar dat kostte me een minuut of 2 :P

of deze ook gaat werken op x64 durf ik je niet te vertellen.

[ Voor 29% gewijzigd door marti-n op 05-03-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je Win7 Pro of Ultimate hebt, is Windows XP Mode nog een optie misschien.

Verder zijn er OKI 5520 printers met USB aansluiting te krijgen, die prima werken in Win7 x64. Wel wat prijzig, dat wel.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Church of Noise schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 16:08:
Dion_b,

Klopt allemaal, alleen is de gebruiker m'n vader, die op geen enkele wijze ook maar in de buurt van 'n tweaker komt. Daarnaast is z'n prog windows-only en is er geen alternatief.
Heb je niet gelezen wat ik schreef? Je kunt veel Windows software gewoon onder Linux draaien.
Bottom line is dus dat ik ofwel win xp op 'n oude PC ga installeren (die combo werkte voordien wel), ofwel 'n Epson ga bestellen zodat ie geen twee systeempjes nodig heeft (ik verkies deze optie).
Nogal duur en IMHO niet echt Tweaker-waardig om op te geven voordat je ook maar iets anders dan porteminnaie trekken geprobeerd hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Buiten dat: als het eenmaal geinstalleerd is hoeft de eindgebruiker echt niet te weten van alle technische lagen tussen gebruiker en printer. Al met al vind ik dion_b's oplossing eigenlijk niet eens zo gek.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1