Computer start niet meer op, AMD 1055T

Pagina: 1
Acties:

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:13
Hallo,
Vanochtend heb ik mij pc overclockt naar 3,4Ghz, alles liep goed voor een minuut of 10, daarna heb ik even de Intelburn test gedaan om te kijken of alles echt stabiel liep. Na de 3e run sprong de computer spontaan uit.
Ik dus weer proberen aan te doen, maar tevergeefs. Dus kast opengemaakt en kijken of er misschien iets los zat of wat dan ook, maar niks gevonden. Als ik nu dus op de aanknop druk dan gebeurd er echt niks, helemaal niks. Hoor dus niks draaien van fans of wat dan ook.

Hierbij dan nog even mijn kast:

Processor - AMD Phenom 1055T
Moederbord - MSI 880GM-E41
Geheugen - Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9
Voeding - be quiet! Pure Power L7 530W
Video - Onboard HD 4250
Behuizing - Xigmatek Asgard II

Iemand dus enig idee waar het aanligt? De pc is trouwens ongeveer 2 maanden oud.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Reset je CMOS eens, zodat je de default biossettings hebt en probeer het dan eens opnieuw. Werkt het dan nog niet, dan kun je iig de overclock uitsluiten.

Verwijderd

*Mompelt iets over spelen, vuur, blaren en zitten...*
Het eerste wat je kan doen, is even je voeding ontkoppelen van de externe stroomkabel en een keer of wat de powerknop indrukken. Vervolgens reset je even de bios en ga je een kopje koffie, thee of wat dan ook drinken.
Daarna sluit je de stroomkabel weer aan en geef je het een poging. Werkt het niet, dan wordt het troubleshooten.

• triplecore
Ga het nu even proberen.

• triplecore
Net even geprobeerd, maar tevergeefs, computer wil nog steeds niet opstarten.
Iemand misschien andere ideeen?

Verwijderd

Zo kaal mogelijk opstarten, dus alleen mobo, cpu en geheugen, dan kijken wat er gebeurt oftewel troubleshooten (zoals eerder gemeld).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd

demonteer je cpu eens en kijk eens naar de pinbezetting of je hier wat zwarts ziet.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:58:
demonteer je cpu eens en kijk eens naar de pinbezetting of je hier wat zwarts ziet.
|:( _/-\o_

• triplecore
Heb even alles losgehaald, en alleen Mobo, proc en geheugen getest, alleen nog geen resultaat.
Hierbij nog wat foto's, misschien dat jullie er iets aan hebben, zal wel niet, maar toch.

http://img541.imageshack.us/i/img0400t.jpg/
http://img811.imageshack.us/i/img0401d.jpg/
http://img689.imageshack.us/i/img0402zo.jpg/

[ Voor 51% gewijzigd door triplecore op 05-03-2011 11:33 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd

Leuk zo'n fotootje van de onderkant van een koeler....
Cpu al gecontroleerd op eventuele brandvlekken? Aan zo'n foto hadden we wat gehad.

• triplecore
Ja.
Het enigste wat een beetje overkomt is dat of m'n mobo of m'n voeding kapot is. Echter, deze zijn pas 2 maanden oud en vanuit het niets kapot is nogal vreemd, of zie ik het verkeerd?

@KeDeShCh
Heb maar gewoon wat op de foto gezet, dus vandaar.
Maar nee, geen brandvlekken te zien, alles ziet er nog gewoon gaaf uit.

[ Voor 26% gewijzigd door triplecore op 05-03-2011 11:37 ]

Verwijderd

Toch is het mogelijk, dus dat wordt uitsluiten. Dat ze pas 2 maanden oud zijn, zegt helemaal niets, je hebt lopen spelen met je hardware en dan kan dit het resultaat zijn. Het is dus niet vanuit het "niets" kapot.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 11:41 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

triplecore schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:36:
Echter, deze zijn pas 2 maanden oud en vanuit het niets kapot is nogal vreemd, of zie ik het verkeerd?
Ja....wat denk je zelf!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
De kans bestaat natuurlijk dat het moederbord het begeven heeft nadat de cpu overgeclockt is naar 3,4GHz. Het mobo ondersteund cpu's van 95W, maar niet 125W. Op een hogere snelheid verbruikt je cpu al aanzienlijk meer stroom.

Beste is om een andere voeding te bemachtigen en daarmee te kijken of de computer start. Is dit het geval, dan is hoogstwaarschijnlijk je voeding kapot. Zo niet, haal alles los, en ook je geheugen eruit (dus alleen stroomkabels op mobo aansluiten). Als de fans aanslaan en het moederbord continu piept, zit er iig wel wat leven in. Daarna alles 1 voor 1 aansluiten en kijken of het werkt, beginnende met 1 geheugenbankje.

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 12:21
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:16:
Reset je CMOS eens, zodat je de default biossettings hebt en probeer het dan eens opnieuw. Werkt het dan nog niet, dan kun je iig de overclock uitsluiten.
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:32:
[...]

Heb je deze al doorgenomen?
Ik heb nog geen reactie van je gezien op deze zinnige suggesties Triplecore.....heb je de CMOS al gereset ?

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Verwijderd

Ik denk dat 1 van de MOSF's stuk is.
John767- zei het al, je moederbord ondersteund geen 125 Watt CPU's.
De meeste 1055T's die er te koop zijn, zijn de degene die een TDP hebben 125 Watt.
Die wordt niet ondersteund.

Als je geluk hebt, dan is je CPU nog heel, maar je moederbord stuk.

• triplecore
@ Tstick
Heb hier al wel antwoord opgegeven, kijk maar een paar berichten hierboven.
CMOS heb ik al gereset.

Heb net even alles los gemaakt en alles gecontroleerd. Heb tevens een computer met AM2+ mobo erbij gepakt om mee te testen.
Heb m'n 1055t in de AM2+ computer gedaan, deze begon te draaien ( fans ) alleen ik kreeg geen beeld.
Is mijn cpu nu defect? Heb daarna alles weer inelkaar gezet om te kijken of die het nu wel deed, maar tevergeefs.

• Nielson
  • Laatst online: 00:16
triplecore schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 13:31:
Heb m'n 1055t in de AM2+ computer gedaan, deze begon te draaien ( fans ) alleen ik kreeg geen beeld. Is mijn cpu nu defect?
Heb je gecontroleerd of dat bordje de 1055T uberhaupt ondersteund, anders heeft 't niet zoveel nut 'm daarop te testen?

• triplecore
@ Nielsen.
Ja, alleen ben er achter gekomen dat die dan wel een Bios update nodig had. Heb 'm dus net even geflashed en nu blijkt het dat de 1055T wel werkt. Dus het defecte onderdeel moet dus nu de voeding of het moederbord defect zijn. Moet dus nu even kijken hoe ik dit ga aanpakken.

Verwijderd

Je koopt een nieuwe voeding en gaat testen, lijkt me goedkoper dan een nieuw mobo.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:49:
Je koopt een nieuwe voeding en gaat testen, lijkt me goedkoper dan een nieuw mobo.
Maar als je dit verhaal leest lijkt me de kans 10 x zo groot dat het het moederbord betreft...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
:X je voeding kun je de testen door deze op je am2 mobo aan te sluiten :+

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
@Ljarutten of andersom, die van de am2 mobo op je am3 mobo.
EDIT: Ik zie dat je nu ook niet echt de allersterkste voeding hebt. Met een 530 watt overclocken is imo vrij risky.

[ Voor 49% gewijzigd door BeefHazard op 06-03-2011 09:43 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Wat? 530 watt krap voor overklokken in combinatie met deze setup? Die voeding kan het makkelijk trekken, zelf met overklok. Daarbij komt dat 3.4GHz niet echt een overklok is waarbij het stroomverbruik ver toeneemt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
StefanvanGelder schreef op zondag 06 maart 2011 @ 09:56:
Wat? 530 watt krap voor overklokken in combinatie met deze setup? Die voeding kan het makkelijk trekken, zelf met overklok. Daarbij komt dat 3.4GHz niet echt een overklok is waarbij het stroomverbruik ver toeneemt.
Zonder overcloclk vind ik het al te weinig, dus met overclock is het zeker te weinig.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:52

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

jan99999 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 10:01:
[...]

Zonder overcloclk vind ik het al te weinig, dus met overclock is het zeker te weinig.
Lul niet stom. Hij heeft niet eens een aparte videokaart, een 530 watter is ruim voldoende, zelfs met overklok.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
BeefHazard schreef op zondag 06 maart 2011 @ 09:42:
@Ljarutten of andersom, die van de am2 mobo op je am3 mobo.
EDIT: Ik zie dat je nu ook niet echt de allersterkste voeding hebt. Met een 530 watt overclocken is imo vrij risky.
O ja 8)7 idd dat kan ook

• mrd555
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:22
Heb hetzelfde probleem ook eens gehad met een AsRock 890GM Pro3 welke defect bleek te zijn (CPU voedingscircuit bleek kapot). Dit had ik op de volgende manier getest:

Probeer eens met alleen de 24pin power stekker aangesloten (en eventueel nog een power-knop van je behuizing, verder helemaal niets, zelfs geen cpu) op te starten. Als het goed is blijft je voeding nu aan staan (fan blijft draaien). Als dit niet gebeurt voeding even 10 min van de stroom af halen om eventuele kortsluitingsbeveiliging te resetten en nog eens proberen.

Haal de stroom er vervolgens vanaf en sluit ook de 4-pin CPU power stekker aan (zonder CPU nog steeds). Probeer nu weer te starten. Als de voeding nu meteen er mee ophoud is zeer waarschijnlijk je CPU voedingscircuit doorgebrand op het moederbord.

• triplecore
Zal het straks even gaan proberen mrd555. Bedankt voor de tip.

• triplecore
Net getest, idd voeding doet het nog zonder cpu erin. Moederbord is dus stuk. Bedankt iedereen.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

StefanvanGelder schreef op zondag 06 maart 2011 @ 09:56:
Ik draai een i5 2500k met oc (zonder voltage verhoging) en 6850 met oc (zonder voltage verhoging) op 4,4ghz en 900 mhz core en 1150 geheugen voor de videokaart op een voeding van 500 watt. Nul problemen, al is dit wel een seasonic. Deze setup kan PRIMA met een 530 watt voeding aan zolang het een beetje kwaliteitsvoeding is.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1