Hele domme vraag met partititioneren van externe WD HD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat iemand mij hier zo 1,2,3 snel het antwoord kan geven. Wil namelijk
geen domme dingen doen en heb nou ook niet echt een schijf waarnaar ik alles dan
even kan 'moven'.

Goed, ik heb een 1.5 TB schijf, waarop ik 4 partities had á ... zoveel GB. Eentje voor films,
eentje voor muziek, eentje met troep en nog wat software. Nu is de 'troep' partitie
eigenlijk zo goed als overbodig, heb ik al een hele structuur op mijn muziek-partitie
en wil ik dus dat die 500GB met troep (die ik inmiddels al geformatteerd heb) mergen
met die 500GB partitie van mijn muziek, zodat ik niet 2 muziek-partitie's moet hebben.

Probleem? Je zou zeggen van niet, maar bleek / achteraf dat die partitie (die troep-
partitie) een 'actieve partitie' was. Als ik deze nu óf verwijder, of probeer te mergen
(met een externe app) dan krijg ik het NIET voor elkaar (lees: foutmelding).

Verbeter me als het niet zo is, maar dacht dat primairy altijd voor de BOOT was,
en logical een schijf waar je dus GEEN besturinggsysteem op kunt zetten, maar
dit heeft verder toch geen invloed op het aantal partities en het kunnen veranderen
ervan?

Heb tig manieren geprobeerd maar krijg dit doms nou niet voor elkaar en wil niet
echt een risico lopen (gezien de data die erop staat) om het kapot te maken.

Wie wie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het mergen van de partities niet lukt, waarom haal je de schijf dan niet leeg, mik je alle partities weg, maak je nieuwe aan en zet je je data terug. Als de data belangrijk is dan heb je vast een backup lijkt me (zo niet, dan moet je die heel snel gaan maken, partitioneren kan altijd fout gaan en leiden tot dataverlies, hoe voorzichtig je ook je gang gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:09:
Als het mergen van de partities niet lukt, waarom haal je de schijf dan niet leeg, mik je alle partities weg, maak je nieuwe aan en zet je je data terug.
;)

En ja, ik ben al bezig met het bedenken van iets / oplossing om een 'extra' backup te maken.
Maar voor nu zou ik graag willen weten of dit kan zonder enige risico te lopen met die schijf.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De schijf zal het heus overleven ook als je het herpartitioneert. Het is meer de data (max 1.5 tb als ik je o.p. lees) waar je om moet denken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:47:
;)

En ja, ik ben al bezig met het bedenken van iets / oplossing om een 'extra' backup te maken.
Maar als je al een backup hebt, dan is er toch geen probleem?
Maar voor nu zou ik graag willen weten of dit kan zonder enige risico te lopen met die schijf.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:18:
[...]

Maar als je al een backup hebt, dan is er toch geen probleem?

[...]

Nee.
Alles staat reeds op mijn laptop of op mijn pc, in originele mappen op de originele plek(ken).
Daarvan heb ik backups gemaakt en weggeschreven op / via mijn externe HD.

Voor diegene die mogelijk wel weten of dit mogelijk is, zie hier (kleine beeldvorming
wat ik wil):

Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/9769/66468817.png

Ik wil links uitbreiden met de ongepartitioneerde 'ruimte'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat gaat sowieso niet, omdat de partities niet aansluiten op elkaar. Je kunt wel met partition managers aan de slag gaan die de data verplaatsen, maar als dat fout gaat ben je je data wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Wat dus niet uitmaakt, want hij heeft een backup. Gewoon die twee achterste gebruikte partities naar achteren verschuiven en dan het vrije deel wat daarvoor beschikbaar komt gebruiken om de eerste partitie te vergroten.

[ Voor 63% gewijzigd door MegaTronics op 05-03-2011 10:37 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 08:52:
...en heb nou ook niet echt een schijf waarnaar ik alles dan
even kan 'moven'.
Bedenk ook even dat de schijf zomaar eens kapot kan gaan :). Dan kan het ook zijn dat je alles opeens kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:34:
Wat dus niet uitmaakt, want hij heeft een backup. Gewoon die twee achterste gebruikte partities naar achteren verschuiven en dan het vrije deel wat daarvoor beschikbaar komt gebruiken om de eerste partitie te vergroten.
Andere vraag, sowieso dank voor je antwoord; ik ga NU mijn muziekschijf kopieren / moven naar
een andere 'tijdelijke' schijf, ik wis dan alsware daarna de muziek partitie, per definitie zou dus
de vrije ruimte >900 GB moeten zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37
Wat dacht je van de achterste ruimte partioneren in 2 partities, 1 voor de 97.66 GB, ander voor de 292.97 GB partitie. Deze kopieren. De oorspronkelijke weggooien. Alle lege ruimte mergen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MoiZie schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:17:
Wat dacht je van de achterste ruimte partioneren in 2 partities, 1 voor de 97.66 GB, ander voor de 292.97 GB partitie. Deze kopieren. De oorspronkelijke weggooien. Alle lege ruimte mergen. Klaar.
Held.

Thanks, meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Lees deze site eens door, daar staat veel nuttige informatie op.

http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antwan46 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:06:
Lees deze site eens door, daar staat veel nuttige informatie op.

http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
Sorry, daar staat niet de informatie die ik zoek (lees: nodig heb) want ik heb nooit
meer dan 4 partities gehad. Waarschijnlijk heb ik die laatste 2 partities ooit verkeerd
aangemaakt.

Op wijze van MoiZie is het in ieder geval gelukt, duurde even, maar van die grote
achterste, 2 partities gemaakt en daarop de data van de 2e en 3e naar toe verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die troep partitie, kan zo te zien ook nooit een active zijn geweest, maar een logisch station, je kunt nl. maar 3 primaire partities op eens schijf aanmaken.
Pagina: 1