[W7 x64] Geheugen niet volledig beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Sinds enige weken heb ik een ATi HD5450 1GB DDR3 gemonteerd in mijn Core i3 HTPC. De IGP was toch wat te licht om vlekkeloos blurays af te spelen. Dat gezegd zijnde...

Ik merkte dat het shared RAM dat voorheen gereserveerd was voor de IGP niet volledig terug is vrijgegeven, en ik vraag me af waarom. Nergens op het net kon ik al een antwoord vinden.
Mijn HTPC heeft 2x 1GB RAM (2048MB dus), wat wel ruim voldoende is om wat filmpjes en muziek te spelen. Mijn Win7 x64 ultimate toont echter maar een Total Physical Memory van 1975MB. Waar is de overige 73MB gebleven???

In de BIOS staat PCI-e als primaire graphics adapter, en daardoor zijn de settings voor shared memory en DVMT mode ook niet meer beschikbaar.
Ik heb deze avond nog eens de onboard als primary gezet, en de shared memory op 32MB en DVMT op 128MB gezet, wat voor beide de minimum instelling is. Daarna zo opgestart, terug afgesloten en terug de PCI-e als primair gezet. Maar dat gaf geen verschil.

Mijn andere Win7 PC's tonen mooi hun volledige hoeveelheid RAM (op een luttel aantal MB tekort): eigen desktop met 12GB toont 12279MB (12x1024=12288 ;)) en mijn vrouw haar desktop met 4GB toont 4095MB. Waarom zit er dan zo'n 'groot' verschil op de HTPC?

Ik weet dat RAM tegenwoordig ordinair goedkoop is (daarom ook 12GB in mijn desktop :P), en dat ik met 1975MB ook wel rondkom om wat blurays te spelen. Maar ik vind het gewoon irritant :X
Iemand een idee wat de reden is, en eventueel hoe ik die 73MB kan vrijgeven?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Die is naar mijn weten gewoon nog gereserveerd voor je IGP omdat het ingebakken zit in de chipset constructie.
Heb zelf ook een i3 desktop staan nog beneden met wel een HD4550 erin, maar die heeft ook om en nabij de 80MB minder dan hij 'zou moeten' hebben.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd