HP Proliant server ( G6 ) en non-ECC Kingston geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Hi!

Stel je hebt thuis een HP Proliant ML150 G6 staan. Deze server heeft een Intel 5500 chipset met één quadcore Xeon erin. Ik zou hier graag 16 GB RAM in willen hebben.
Standaard komt ie met 2 GB ECC RAM.

Op de site staat dat het volgende geheugen erin moet : PC3-10600E (UDIMM)

Mijn vraag is of deze servers tegenwoordig kunnen werken met niet-ECC geheugen, dus de goedkopere Kingston 4 GB modules bijvoorbeeld.
Ik zou willen proberen om er 4x4 GB in te zetten en de ECC module eruit te halen.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd of gehoord dat dit werkt? Server is voor thuisgebruik..
Op internet kan ik hier weinig over vinden, misschien omdat niemand zo stom is het te proberen..

Een HP 4 GB module kost c.a. € 120,- en een vergelijkbare Kingston module kost € 36,- Nogal een verschil

[ Voor 14% gewijzigd door metallicelmo op 04-03-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Volgens de datasheet ondersteunt dit systeem het volgende geheugen:
Memory type: 12 DIMM sockets, DDR3 1066 MHz Unbuffered and Registered
Er kan dus ook gewoon standaard unbuffered geheugen in.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Let wel op dat het geregistreerd geheugen moet zijn, anders werkt het nog niet. De vraag is eigenlijk: kun je geregistreerd geheugen krijgen welke geen ecc check erop heeft zitten? Het is normaal dat servers ECC geheugen hebben omdat die geen fouten mogen hebben en met ECC kun je behoorlijk wat fixen als een module niet goed meer is.

Daarom weet ik ook niet of er een fabrikant is die registered non-ecc geheugen heeft.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kfaessen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:32:
Let wel op dat het geregistreerd geheugen moet zijn, anders werkt het nog niet.
Er staat juist dat het registered EN unbufferd geheugen is. Dus het zal niet per se registered mem hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Terw_Dan schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:33:
[...]

Er staat juist dat het registered EN unbufferd geheugen is. Dus het zal niet per se registered mem hoeven te zijn.
Moet het dan niet registered en unbuffered zijn in één module? dat unbuffered zegt mij niets eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
metallicelmo schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:36:
[...]

Moet het dan niet registered en unbuffered zijn in één module? dat unbuffered zegt mij niets eigenlijk..
Zo vatte ik het dus ook op. Unbuffered is dacht ik ecc.

Ik kan me vergissen want ik heb me al heel lang niet meer met geheugen bezig gehouden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Dat kan dus niet :P
Het spul is of registered, of unbuffered. Het kan niet tegelijkertijd wel en niet extra registerchipjes hebben.

Voor mensen die niet weten wat wat is hebben we een mooie FAQ trouwens :P RAM FAQ

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 04-03-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
[...]

Dat bestaat niet. Unbuffered betekent niets meer dan dat het geheugen niet over registers beschikt, in tegenstelling tot Registered geheugen, wat de naam dus ook expliciet vermeldt. Vroeger werd Registered geheugen vaak Buffered genoemd. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Unbuffered memory voor meer info.

En zoals Terw_Dan al aangeeft, dit staat ook allemaal in de RAM FAQ:
Unbuffered
Registered

Eigenlijk staat het in die datasheet een beetje krom vanwege het gebruik van het woordje 'and'.
In deze quickspecs pdf is het al wat duidelijker:
Memory Type: DDR3 Registered (RDIMM) or Unbuffered (UDIMM)

[ Voor 34% gewijzigd door Rone op 04-03-2011 21:49 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:28

Ankh

|true

En op de vraag terug te komen :)

Nee helaas, kan je geen non-ecc geheugen in een HP server stoppen.
Zie ook op de website van kingston.

En nog even een quote van HP config tool:
RDIMM or Registered
Highest maximum capacity
Larger capacities and include address parity protection & advanced memory protection.
Less electrical load on the memory controller; allows systems to remain stable with more memory modules.
Used for applications requiring scalability and stability.

UDIMM or Unbuffered
Limited capacity.
Lower power consumption, limited in capacity but generally lower in price.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Het komt er dus op neer dat hij toch ECC moet hebben? Dit staat volgens mij niet specifiek in de datasheet:

12 DIMM slots supporting up to 48 GB of DDR3
1066 MHz Registered/Unbuffered memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Probeer het eerst met één module, lukt dat, koop er drie bij, lukt het niet ben je maar 36 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik kan je vertellen dat het in de praktijk wel gaat werken. Mijn ML150 G6 heeft 2 GB aan ECC en daarnaast 4 GB aan Corsair Value geheugen. Werkt prima. Een stap lager op de ML110 werkt het ook, maar een stap hoger werkt het niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 04-03-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Trommelrem schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:30:
Ik kan je vertellen dat het in de praktijk wel gaat werken. Mijn ML150 G6 heeft 2 GB aan ECC en daarnaast 4 GB aan Corsair Value geheugen. Werkt prima. Een stap lager op de ML110 werkt het ook, maar een stap hoger werkt het niet meer.
Dat wilde ik graag weten, ik kan namelijk ValueRam bestellen van Kingston, ik ben van plan er 4x4GB in te stoppen. Mocht het niet werken kan ik altijd nog switchen naar ECC maar wel met het risico 16 GB geheugen te hebben liggen wat niet werkt in m'n server..

In de service manual staat het volgende:

-Memory 12 DIMM slots supporting up to 48GB of registered and 24GB of Un-buffered DIMMs with ECC
-460W PSU not support registered DIMMs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Dijkertje schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:27:
Probeer het eerst met één module, lukt dat, koop er drie bij, lukt het niet ben je maar 36 euro kwijt.
Goed idee, hij komt standaard met 1 module van 2GB, dus 1 module van 4GB moet werken. Ik ga er vanuit dat als hij werkt met één 4 GB module dat ie dan ook werkt met 4 van die bankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
In principe gaat dit goed tot 24GB unbuffered op een 5500 chipset. Wellicht dat je in de HP BIOS nog expliciet moet vermelden dat je geen gebruik maakt van ECC, dit is bij DELL wel zo en er staat mij iets van bij dat ik dat bij een HP ook een keer heb moeten doen. Heeft er iets mee te maken dat hij anders maar 2x4 banken ipv. 2x6 banken ziet.

Op het werk in het verleden wel eens aan de hand gehad met een HP. En nu weer met een DELL, het "kan" werken, maar garanties geef ik niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door ConZito op 05-03-2011 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bankjes? Waar komt dat "toverwoord" toch vandaan? Volgens mij heten het DIMM's, maar kan er naast zitten. Hou ook rekening met "single sided" en "daul sided"' geheugen. Het kan voorkomen dat je slechts een aantal "dual sided" DIMM's kan gebruiken en dat je met "single sided" DIMM's alle sloten kan vullen. Maar dat staat ook vermeld in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
DIMM-sloten, sockets, banks, ik heb het allemaal gezien in productspecs van leveranciers. Het moge duidelijk zijn dat iedereen gewoon snapt waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Ik heb inmiddels 2x4GB Kingston besteld. Als het binnen is test ik het even, ik laat wel weten of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 19:42

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Als je slim bent gebruik je natuurlijk altijd HP geheugen wanneer het systeem nog binnen de garantie valt.
Ik ken cases waarbij HP zich terug trekt en geen garantie verleende.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/b4jbiq.png

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/e8qpvn.png

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
metallicelmo schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 23:05:
[...]

Dat wilde ik graag weten, ik kan namelijk ValueRam bestellen van Kingston, ik ben van plan er 4x4GB in te stoppen. Mocht het niet werken kan ik altijd nog switchen naar ECC maar wel met het risico 16 GB geheugen te hebben liggen wat niet werkt in m'n server.
Die 4GB ValueRam modules zijn er toch ook gewoon in ECC en ECC/Registered versies? Prijs scheelt niet zo heel veel, respectievelijk rond de 50 en de 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Unbuffered gaat wel werken, maar non-ECC niet.. Die Xeon wil gewoon niet werken op non-ECC geheugen.
Zoek gewoon op de kingston site je moederbord/server op en kijk welke zij compatible vinden, dan zit je 99.9% goed.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
FireDrunk schreef op zondag 06 maart 2011 @ 10:33:
Unbuffered gaat wel werken, maar non-ECC niet.. Die Xeon wil gewoon niet werken op non-ECC geheugen.
Zoek gewoon op de kingston site je moederbord/server op en kijk welke zij compatible vinden, dan zit je 99.9% goed.
Mijn Xeon werkt anders prima op non-ECC geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Trommelrem schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:10:
[...]
Mijn Xeon werkt anders prima op non-ECC geheugen.
En welke Xeon mag dat dan wel zijn? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
E5504.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Hmm, vreemd, mijn Xeon wil echt niet werken op non-ECC :) (x3430)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
FireDrunk schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:03:
Hmm, vreemd, mijn Xeon wil echt niet werken op non-ECC :) (x3430)
De geheugencontroller in de Xeon alsook in de i5/i7 ondersteunt gewoon beide, het is de gebruikte chipset die bepaald wat werkt, Desktop chipset --> geen ECC, Workstation chipset --> non-ECC en ECC, Server chipset --> ECC only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Maar dat is juist het vreemde :) Mijn x3430 is Workstation / Semi Server. Maar Trommelrem's E5504 is een echte Server Xeon... ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Ik krijg maandag mijn servertje binnen, daar zit standaard 2 GB ECC ram in van HP.
Ik heb 2x 4 GB Kingston gekocht, een goedkope versie namelijk KVR1333D3N9/4G
Als dit niet blijkt te werken heb ik pech, dan stop ik het wel in mijn pc en bestel ik alsnog het juiste geheugen. Dit geheugen is dus non-ECC, ben erg nieuwsgierig of dit werkt.. Hopelijk kan ik maandag even laten weten of hij werkt.

UPDATE: Zojuist getest, werkt uitstekend, start op zonder foutmeldingen... Hopelijk is het ook stabiel maar daar kom ik van de week wel achter.. ESXi 4.1 Update 1 geinstalleerd, 100% compatible..

[ Voor 20% gewijzigd door metallicelmo op 15-03-2011 13:37 ]

Pagina: 1