Toon posts:

Vraagje over AGP overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als je de AGP bus boven een bepaalde snelheid laat draaien werken de meeste (of alle) kaarten hier niet meer op. Hoe komt dit?

En ik zat te denken, als je die videokaart dan ook overclockt, is het probleem dan opgelost?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

nee...fout gedacht. Als je je videokaart gaat overklokken gaat de processor van de videokaart sneller communiseren met het geheugen op de videokaart...en dat ding gaat geloof ik zelf ook sneller rennen, maargoed.

De informatie die de kaart krijgt van de pc komt via de agp poort binnen, en heeft dus niet te maken met de snelheid van het geheugen of de 'processor' op de kaart. Jammer, maar dit gaat dus niet op.

Verwijderd

Door het overclocken van de AGP-bus naar bijv. 80 Mhz wordt die kaart aggressiever aangesproken. die vidcard moet dus sneller werken, maar maakt daarbij ook meer hitte.
Ga je die arme AGP-kaart ook nog overclocken, dan wordt ie nog heter en loopt ie ook vast.

Verder vindt ik het ook een vaag verhaal, dat sommige kaarten die niet aankunnen. mijn ATI rage 128 GL wordt niet zo heel heet ok 80 Mhz, maar na een uurtje 3D is ie niet meer aan te raken :o

Verwijderd

Stel je klokt je FSB van 66mhz naar 75mhz, gaat dan de bus van de AGP ook harder lopen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze, als ik zo verder ga klokken, niet te hoog gaat worden (de snelheid) zodat ie raar gaat doen??? En geldt dit ook voor PCI, hoe stel ik het in zodat er niet teveel power op komt (power=teveel mhz)???

Greet
S

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mijn AGP draait op 75Mhz (Asus TNT2 U), de fsb draait op 112Mhz, cpu op 504 (PIII450), PCI 37Mhz, en de temp van mijn cpu wordt 42 graden zonder extra coolers. Met extra koelers 36 Graden.
Heb een reepje van 133 en 1 van 100 Mhz, zou het problemen op leveren dat die van 100 nu op 112 draait, heb nog nixs gemerkt.
SiSoft 2000 Pro meld dat mijn temp 44 is, maar MBM zegt van 41, en het tooltje van Asus zegt ook 44, welke moet ik nu geloven.
En is de temperatuur ook in orde zonder extra coolers.
Heb trouwens een Asus P2B-F Mutsenplank.

Ik ben van plan om ook een Temp meter op mijn videokaart te plakken, waar kan ik dat het beste bevestigen, zodat ik een correcte meting krijg en hoe warm mag het dan worden.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Het gaat er niet om dat de kaart te warm wordt dat hij het neit meer doet.
Wat er gebeurt is dat er als de je AGP bus vergroot er meer data de kaart in wordt gepropt.
De chip/geheugen op de kaart kunnen deze snelheid niet meer aan en sommige berekingen krijgen dan een foute uitkomst wat weer zorgt voor meer foute uitkomsten etc. tot op het moment dat er gewoon niets meer gebeurt.

Als een chip warm wordt dan gaat verandert de geleiding tussen de onderdelen in een chip waardoor die niet meer goed zijn afgesteld en dus ook weer fouten gaan maken etc etc.
Dus je kan je kaart coolen wat je wil, maar soms wil ie gewoon echt niet.

Verwijderd

Ik heb zelf een GF 2 GTS en ik heb hem 30 mhz overgeclocked met "rivatuner"._/-\o_
Zet ik hem nog 10 mhz hoger(core en memory), slaat alles vast tijdens GTA VC. :r

specs:
2000+
512 ram @ 333mhz
GF2 GTS
Asus a7v8x met nieuwste biosupdate

GF2 GTS Overgeclocked:
core: van 199 naar 229mhz
memory: van 334 naar 365mhz

welke kan ik beter door clocken, de core of het geheugen, of kan ik uberhaupt niet door clocken met deze kaart.
De kaart wordt niet zo warm dus dat is het probleem niet want ik koel hem momenteel met 2 fans(1 op de processor van kaart en 1 op de achterkant van de kaart).

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
Wow, deze is oud :o

Ik denk niet dat deze topic nog zit heeft omdat dit nu allemaal ook wel in de faq beschreven staat. TR dan maar :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Oude }:O

Zie voor dit soort vragen de search en dan het V&B subforum (hier doen we niet aan videokaart overclocken, althans, we hebben het er hier niet over :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.