Verwijderd

Topicstarter
Allereerst een introductie ik ben lacey 25 jaar studente psychologie, aangenaam kennis te maken. Na enig aarzeling besluit ik toch een topicje te plaatsten, alhoewel ik niet optimistisch meer ben over de pc.

Zo hier het probleem, mijn pc heeft voorheen altijd gewerkt, maar deze dagen blijkt hij totaal rare dingen te doen.

Bij sommige spellen, onder andere left for dead 1 en 2, na 1 1/2 uur spelen besluit de pc soms abrupt te stoppen. Alles stopt ermee en de computer herstart dan, soms krijg ik een blauw scherm en voert het een memory dump uit alvorens opnieuw op te starten. ook bij filmpjes zoals youtube stopt de pc of hakkelt als een oud omaatje..daarna krijg ik het bericht van NVIDIA dat ik de verkeerde driver heb ( heb ze onderhand allemaal al geprobeerd ) een kernel error

Ik heb de pc apart op rand aarde aangesloten, de pc stof vrij gemaakt van binnen, uiteraard met de spanning eraf en mijzelf eerst geaard natuurlijk. Helpt nix. Eigenlijk ben ik ten einde raad, de 1 zegt het is je voeding die niet goed werkt de ander zegt het ram, en weer een andere zegt het moederbord. En weer een andere zegt dat ik een andere bios nodig hebt ( ?!)Ik kan trouwens geen memory mapping inschakelen in de bios of iets met het geheugen uitvoeren daar is de optie niet voor.

Hier zijn mijn specs

windows 7 64 bits
intel quad 6600 2.6 ghz @ 2400 Mhz
ram DDIM DDR 2, 2 slots van 1 gig en 2 van 2 gig ( windows herkent ze als 6 gig maar er is alleen 2,75 gig in gebruik ) weer zoiets vaags
grafische kaart nvidia GT220
monitor syncmaster SAMSUNG

Ben eigenlijk ten einde raad op dit punt, denk ik dat het aan de voeding ligt...maar het ram werkt ook niet goed meer. En de videokaart ook niet...het rare is ook ik game met vrienden een goed uur soms, en alles werkt perfect..dan de 2 game...en vliegt er weer uit. Mijn laatste optie zou formatteren zijn of door een expert laten kijken, maar laten we eerlijk wezen die vraag soms grof geld zonder ook maar iets te weten of het probleem nou werkelijk dat gene is dat zei vermoedden.

Wat me nog het meest boos maakt voordat ik de pc kocht heb ik om advies gevraagd over het ram alvorens er extra n te plaatsen, volgens beide de bedrijven zou dit geen probleem zijn..nja dus wel.

Help iemand? Een suggestie zou mooi zijn heb bekant alles geprobeerd, zo niet dan schaf ik een laptop aan en is het gamen afgelopen. :F

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een vervelend probleem zoals ik lees echter om erachter te komen waar het probleem door veroorzaakt word zal je toch helaas moeten gaan beginnen met onderdelen te gaan verwissellen. Mij lijkt het de voeding te zijn en dit kan inderdaad zulk soort rare dingen veroorzaken wanneer de diverse onderdelen te min of te veel stroom krijgen.

Evenzogoed kan het ook de combinatie van de dimms zijn en je eens kan proberen met alleen de 2 x 2 GB dimms en dus de 2 x 1 GB dimms er eens even uit te laten. Ook kan je proberen de dimms eens los uit te proberen en dan memtest een aantal uren erop los laten.

Verder is het belangrijk dat je ook eens de temperaturen van je systeem gaat nakijken maar niet met bv Speedfan want dat is te onnauwkeurig en raad ik je eerder Aida van Lavalys aan, want temperaturen zijn ook heel belangrijk en kunnen je systeem onstabiel maken.

Dan nog een belangrijk punt is eens na te kijken of je de laatste bios-update gebruikt en daar aan aansluitend eens kijken of alle drivers nog up to date zijn. Dus een heel pakket vol aan mogelijkheden die je nog eerst eens kan gaan doorlopen alvorens het systeem aan de kant te gaan schuiven.

Overigens bij je systeemspecificaties is het wel zo handig als je ook merk en typenr. bij vooral je moederboard en videokaart erbij zet zodat mede-tweakers wat uitgebreider kunnen kijken voor je. En nog een tip dat je ook eens op V&A kan kijken bij diensten die mensen aanbieden om pc's weer in orde te maken en bij jou dan in de buurt wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 04-03-2011 17:22 ]

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
Tsja,

Ik zou eerder naar de videokaart kijken als ik heel eerlijk ben.
(Een voorkomend probleem bij kaartjes van circa 2 jaar oud, iets met slechte soldeer)

Verder zijn voeding en geheugen ook vaak een boosdoener, echter als je het alleen bij spellen
(als L4D, waarvoor hulde) reboots en crashes hebt zou ik toch de videokaart als boosdoener aanwijzen.

Dus als je bij iemand even een "leen" kaartje kan scoren weet je in ieder geval waar het 'm al dan niet in zit.

Ik weet niet waar je zit, maar is er niet een tweakert die voor een bakkie koffie even een blik kan komen werpen?

Dus als je bij iemand even een "leen" kaartje kan scoren weet je in ieder geval waar het 'm al dan niet in zit.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:15

Quad

Doof

Hoi Lacey,
Welkom op GoT;).

Zoals ik kan lezen heb je dus al wel een aantal dingen geprobeerd, vooral op software matig niveau dus.
Aller eerst de BSOD schermen, daar kan nuttige informatie zitten.
Meestal wordt een BSOD opgeslagen als minidump in X:/Windows/minidump.
Gelukkig is Microsoft zo fijn om een programma te hebben waarmee je die dump files kan inlezen: Debugging tools, MSDN: Download and Install Debugging Tools for Windows .

Verder kom ik tegen in je verhaal mbt je ramgeheugen, er zit 6GB geplaatst, maar 2,75GB wordt herkent.
Wat je zou kunnen proberen is wat zie je als je 2GB + 2GB erin hebt zitten? of 2GB + 1GB?
Probeer het ook met andere dimmetjes als je die eventueel kan lenen ergens.

Trouwens, welke temperaturen zijn er gemeten tijdens het spelen van de spellen? Kan ook interessant wezen.

Probeer dus het e.e.a. uit, en met name de temps en de minidumps zijn op het moment even van belang, kunnen namelijk veel duidelijk maken.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Roel1966
  • Niet online
Misschien is het wel zo aardig als de TS een reactie schrijft en wat je zoal na de tips hierboven ondernomen hebt, ook wel voor mensen die misschien met hetzelfde probleem zitten en er wat van kunnen op steken.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:58:
intel quad 6600 2.6 ghz @ 2400 Mhz
Dit zal waarschijnlijk net andersom zin, maar waarom maar 200 mhz overclocken?
ram DDIM DDR 2, 2 slots van 1 gig en 2 van 2 gig ( windows herkent ze als 6 gig maar er is alleen 2,75 gig in gebruik ) weer zoiets vaags
Tja, als je niets doet gebruikt windows ook niets....

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Draai eens Memtest(tenminste 10 Pass), Furmark en Linx(beiden minimaal 3 uur), en monitor bij de twee laatste de temperaturen. Ik denk dat je voeding misschien brak is, of wel je RAM. Als bij Linx&Furmark een crash optreed, draai ze dan eens los van elkaar

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:15
Ramgeheugen van 2.75 gb is een windows setting, kan je veranderen.

start-->run-->msconfig-->boot-->advandced options-->vinkje weg bij maximum memory.

Het restart probleem is waarschijnlijk een probleem met de videokaart. Ga naar device manager onder windows selecteer de videokaart, druk op delete. Hierna restarten en driver opnieuw installeren. probeer het spel hierna nog eens, mocht dit nog niet helpen. Probeer OCCT voor de videokaart en de voeding, deze software levert ook grafieken waarmee je wat kan.

Verwijderd

Topicstarter
Heb OCCT met de CPU gedraait, het testen duurde een uur maar op het laatste moment sloeg de pc weer eens af? de temp ligt op zijn max rond de 60 lijkt wel een stofzuiger dan.

Sorry voor de late reactie maar ik had andere dingen aan mijn hoofd, heb inmmiddels geformatteerd wat ook niks helpt.

over het ram dat staat niet aangevinkt in windows als een max, helpt dus niks helaas. Ook de driver is correct en werkt naar behoren, pc slaat nog steeds af...zucht..

Verwijderd

Topicstarter
heb de mem test ook gedaan 10 passes geen errors

nu heb ik een vermoeden dat de cpu over verhit raakt, maar waarom de cooler werkt gewoon naar behoren ook is nix overklokt...mysterieus probleem.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:56:
heb de mem test ook gedaan 10 passes geen errors

nu heb ik een vermoeden dat de cpu over verhit raakt, maar waarom de cooler werkt gewoon naar behoren ook is nix overklokt...mysterieus probleem.
Wanneer je cpu tot 60 graden komt dan lijkt het mij sterk dat die oververhit geraakt zou zijn maar ik vraag mij af waarmee je de temperatuur checked. In een uiterst geval kan het zijn dat de sensor slecht is en de cpu misschien toch veel warmer word en je als eerste dan eens de koeler het beste kan schoonmaken.

Eerder vermoed ik dat je videokaart misschien wat te warm word en je ook de koeler van de videokaart eens onder handen kan gaan nemen en ook je airflow in de kast eens na kijken. Wanneer dat niet helpt dan ontkom je er toch niet aan eens onderdelen te gaan uitwissellen en bv eens de voeding en de videokaart mee te gaan beginnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 07-03-2011 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
de cooler heb ik pas geleden helemaal schoon gemaakt ook de cool ribben alles is schoon.

Heb nog steeds een flikkerende scherm met nvdiia kernel driver error volgens windows

ik denk dat ik het probleem gevonden heb

mijn power supply

FSP group power supplies fps 300 60 GTM

mijn power supply kan het denk ik niet aan waardoor het conflicten geeft, de max ouput van dat ding is 300 watt. Te weinig voor de gt220 kaart denk ik..

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=121313&mpage=1

soort gelijk probleem denk dat ik eindelijk een bingo heb.

beetje tegenstrijdig want NVIDIA zegt 18 amps en 300 watt zou in principe genoeg moeten zijn...

de kaart ga ik niet vervangen, is 2 maanden oud. jammer van de vele spellen die ik heb heb er nu nix meer aan...word het een beetje zat nu..lol

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 17:27 ]

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Kan de voeding zijn maar een GT220 trekt niet zoveel ergo 300W als minimum volgens Nvida

En aangezien onder Youtube filmpje de pc stopt , denk ik het geheugen
Ik zou toch om te beginnen eens met de 2x2 GB alleen werken
of 2x1 GB indien de crashes blijven bestaan meeste probs hier vanwege timings die bij de ene geheugen-set ok zijn voor de ander funest , zeker met verschillende soort (GB) of gebruikte chips

Verwijderd

Topicstarter
ja met de ram ga ik later nog aan de slag heb de kaart eruit gehaald en vervangen met de oude ATI radeon pro lang niet zo goed...maar eens kijken of hier dezelfde problemen mee voordoen.

en heb ineens iets meer ram...zal wel een winblows ding zijn..had voorheen 2,75 gig nu 3,25 gig hahah...

heb net de andere kaart geprobeerd, hij geeft aan 70 graden en de cool rib is loeiheet en craste weer ingame ..op de 1 of andere manier raakt iets over verhit...steeds de graph kaart...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 18:20 ]

• DaxHyena
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09-2022

DaxHyena

Morior Invictus

Ben je 100% zeker dat je PC wel Windows 7 64 bit draait(Kun je zien boven aan in het eigenschappen venster).
In x86(32bit) modus kan windows enkel 3.25 GB allocaten(Dit kan ook een bios setting zijn).
Anyways,
Als ik het goed heb zou het aan de video kaart kunnen liggen, Kan je kijken of er ergens een fout code in de aard van 0x000007B(Dit is een voorbeeld, codes kunnen anders zijn).
Wat je ook kan proberen is een bios upgrade.
Voor je naar de juiste links te versturen zou ik wel moeten weten wat het model is van je moederbord.
De HDD zou ik voor de zekerheid ook eens testen maar ik twijfel of het dat is kan nooit geen kwaad.

Dus tl;dr:
1. Noteer de BSOD errorcode/.sys fout
2.Download UCBD en zet het op een CD of usb stick en boot er van, Ga naar HDD, Diagnostic en dan Vivard.
Selecteer je schijf en start de test.
3. Zet hier het model van het moederbord

We all make choices, but in the end, our choices make us.

Verwijderd

Topicstarter
ja zeker weten 64 bit heb net gefmratteerd gisteren en naar 64 gegaan.

een bios upgrade ben ik niet verzot op als het mis gaat ben ik alles kwijt namelijk

de kaarten grafische kaarten heb de radeon gebruikt en de NVDIA gt220 allebei dezelfde kuren met pixels...ik geef het bijna op zit alles telkens te veranderen...dadelijk is alles verrot...heb de ram van kingston eruit gehaald en er zit alleen de orginele bijgeleverde ram van samsung in nu..kijken wat dit nou weer doet.

een bios update zou kunnen, ik had zelfs driver agent 1maal gekocht maar dat programma is gewoon een rip off ( geen leuk gel geintje opzich)

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

Lijkt me echt een videokaart overhittingsprobleem.
Je hebt al een andere kaart geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ja heb ik al geprobeerd, 2 kaarten zelfde shit. zit ik net te vertellen Heb de nieuwe ram...noujah nieuwe de gekochte eruit gehaald heb maar 2 gig nu maar de kaart werkt wel, heb net 2 games l4d gedaan en werkt als een zonnetje.. dus ligt niet aan het moederboard of power supply of de cpu was gewoon het ram...scherm flikkert ook niet meer.

iig bedankt iedereen, ik post de ram modules later nog wel met de details ervan.

• Roel1966
  • Niet online
Een 300 watt voeding kan inderdaad wel eens de oorzaak zijn want die 300 watt zegt verder weinig en zal hoogstwaarschijnlijk het maximale zijn wat die voeding aan kan. Dus het is zeker niet verkeerd om de voeding te vernieuwen of in elk geval eens iemand vragen waarvan je even de voeding kan lenen om uit te proberen.

Wat betreft dat Driver Agent gebeuren raad ik je zeer zeker af want veelal zijn dat soort detectives alleen maar virusvangers voor je pc. Beter is om bv Aida te gebruiken waarmee je mooi kan zien wat er allemaal in je pc zit, of je schroeft je pc open en kijkt op de diverse kaarten naar typenummers en merken en aan de hand daarvan de drivers zoeken.

Let er wel op dat wanneer je de videokaartdrivers gaat updaten of downgraden dat je de oude drivers eerst verwijderd en dan daarna nog eens Driversweeper gebruikt om alle restanten te verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
zal ik doen heb nog steeds hetzelfde probleem alleen minder flikkeren..maar nog steeds wel..jep misschien is het een goede aanrader om de voeding te vervangen..ooit

Verwijderd

Zo duur is een nieuwe voeding niet, voor 4 a 5 tientjes kom je al een heel eind.
Pagina: 1