SSD volledig clonen naar een grotere SSD, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Kees V
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06-2025
Wie heeft hier ervaring mee, dat het ook daadwerkelijk gelukt is?

mijn situatie: ik heb een lenovo X301 laptop met 1.8 SSD 64GB en wil naar 128GB, uiteraard wil ik niet alles opnieuw installeren, maar een clone van de hele schijf op de nieuwe zetten.

ik heb de nieuwe schijf om de clone op te maken aangesloten via een USB naar SATA kabel die op de SSD past (MS16PUSB1CBL). en vervolgens met 3 progs het geprobeerd, acronis, paragon en easeus, alle drie werken niet ! het clonen lijkt wel te beginnen, maar wordt weer afgebroken, als ik de support van hun raadpleeg geven ze antwoorden alsof ik van mars kom, en adviezen als zet de virusscanner uit enz...
Deze clone progs werken wel op HDD's maar de vraag is of ze SSD ondersteunen, er is iets speciaals met SSD's betreffende bootsector of zoiets....?

Wie o wie heeft hier succesvol ervaring mee, of weet een andere werkbare methode, ik denk dat het zus of zo zit heb ik niet veel aan, dus wel graag bewezen werkende methodes.

danku computerfreaks

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

Ik heb niet specifiek verstand van SDD's, maar wellicht biedt CloneZilla wat je zoekt? Open Source én gratis beschikbaar: http://clonezilla.org/

Gebruik ik zelfs omdat Acronis de laatste paar keren er enorm lang over deed.

[ Voor 21% gewijzigd door MsG op 04-03-2011 14:57 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Heb zelf twee ssd's: een 64 GB Samsung 470 en een 32GB Corsair Extreme.

Aangezien ik de Corsair enkel als geclonede backup gebruik, heb ik al verscheidene malen in beide richtingen het OS overgezet.
Gebruik Acronis True Image Home 2011, en had bij de eerste pogingen ook problemen, zoals het niet meer reageren of het afbreken van het proces.
Enkel via de hierondervolgende route ging het goed en zonder problemen.

Start Acronis
Go to main screen
Tools & utilities
Disk management: Clone disk
Clone mode: automatic
Choose source
Choose destination
Proportional
Start operation
The computer needs to be rebooted: press any key to reboot

Nadat de computer herstart is, en Acronis het proces voltooid heeft, kun je de computer afsluiten om de "oude" schijf evt. af te koppelen.
Dan herstarten, om de boot settings in het BIOS aan te passen.
Herstarten...
Klaar.

En, niet onbelangrijk: de alignment blijft behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 18:38 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Ja, Acronis is fijntjes :)

• Kees V
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06-2025
vraag aan JSW: hoe had je de SSD's gekoppeld, via interne SATA of extern zoals ik via USB, dat kan ook nog uitmaken namelijk?

en aan Thinkpad : ook deze vraag...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je Windows 7 hebt, kun je gewoon de lokale backup en restore optie gebruiken. Zou prima moeten werken.

Zo nee: probeer DriveImageXML, is gratis en met een zelf te maken Ultimate Boot CD is dat terug te zetten. Kost je wel een uurtje om zo'n CD te maken.

Verwijderd

Kees V schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:44:
vraag aan JSW: hoe had je de SSD's gekoppeld, via interne SATA of extern zoals ik via USB, dat kan ook nog uitmaken namelijk?

en aan Thinkpad : ook deze vraag...
Goede vraag... ;)

Via SATA, maar heb daarbij ook een interne-externe SATA bracket op mijn desktop computer...
Gebruik de Corsair ssd dus als een externe disk...
Als een clone van de Samsung...

Niettemin heb ik ook wel eens een clone gemaakt naar een USB 3.0 stick...
De cloning op zich lukte prima, echter wilde Windows XP niet van de stick doorstarten bij het verschijnen van het welkomsscherm...
Maar dat laatste is een ander onderwerp... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 00:49 ]

Pagina: 1