speakers te veel bas, baspijpen afsluiten met sponzen

Pagina: 1
Acties:
  • 12.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Topicstarter
Mijn Wharfedale diamonds staan op dit moment bij ons aangesloten in de huiskamer via een hifi installatie op onze tv. Ze staan op stands, maar we hebben niet veel ruimte in onze woonkamer, dus de mogelijkheid is er niet om ze ver van de muur te plaatsen. Ze staan zo'n 10cm van de muur. Wat ik ook probeer, ik vind de bas te bonking, te heftig aanwezig. Het geluid is mooi en warm maar zodra er een beat in een programma zit is het te veel van het goede. Nu heb ik de baspijpen aan de achterzijde als experiment afgesloten met een spons (per speakers zitten 2 baspijpjes aan de achterzijde). Dit werkt behoorlijk goed, de bas is veel beter nu, eigenlijk zo als hij zou moeten zijn naar mijn smaak. Maar mijn vraag is, is het een probleem voor de speaker als ik dit doe, de pijpen worden volledig afgesloten. Ik ben niet technisch, maar gaat een speaker er niet van defect als ik dit afsluit? Het is een manier die ik wel vaker tegen kom, maar wil het toch even polsen.. Ik meen zelfs eens gelezen te hebben dat sommige fabrikanten dit soort sponsjes er bij leveren.
Andere suggesties zijn van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 04-03-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een 31-bands grafische EQ kan ook helpen: Filter de frequenties weg die vervelend zijn in je kamer (zijn vaak resonantiefrequenties die je uit kan rekenen door de snelheid van het geluid te delen door de afmetingen van je kamer en dat getal telkens met een integer te vermenigvuldigen (harmonischen). Nu verstoor je de algehele balans van je speaker en zou je dus net zo goed slechtere speakers met minder output in het laag kunnen neerzetten.

De EQ op je versterker zou ook kunnen helpen natuurlijk, al zij dit beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wilf schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:43:

De EQ op je versterker zou ook kunnen helpen natuurlijk, al zij dit beperkt.
Ja, ik kan aalleen bass en treble instellen, als ik de bas weghaal wordt het erg blikkerig. Er staan ook voorgeprogrammeerde EQ-instellingen op m'n versterker die erg goed klinken, maar dus helaas wel te bonkerig worden.

Zo'n 31-bands EQ, zet ik die op de aux in van m'n versterker en aan die EQ dan weer de tv, werkt dat zo?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 04-03-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou het lekker op die sponsjes houden. Veel goedkoper, en als het klinkt zoals jij het wilt hebben, dan is het goed. De kans dat je ze hierdoor beschadigd is vrijwel nihil, tenzij je vaak tegen de limiet van je speakers aan muziek afspeelt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zit ook wel wat in. Als het werkt (voor jou dan) werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
bartvl schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:31:
Ik zou het lekker op die sponsjes houden. Veel goedkoper, en als het klinkt zoals jij het wilt hebben, dan is het goed. De kans dat je ze hierdoor beschadigd is vrijwel nihil, tenzij je vaak tegen de limiet van je speakers aan muziek afspeelt.
tsja dit heeft dan eerder te maken met de vermogens die je speakers aankunnen dan met die sponzen. voor speakers is het verschil met of zonder spons niet te zien, omdat spons goed lucht doorlatend is. het geluid word echter wel gedempt door het absorberend vermogen van een spons (energie hea, geen water XD) sponzen en BAF (=isolatiemateriaal) worden in audioland vaak gebruikt om een speaker te dempen in een gesloten kist. het kan echt geen kwaad om dit te gebruiken als het voor jou werkt. let wel even op vervorming van het geluid, want dit kan een aanwijzing zijn voor beschadigingen aan je driver.

het beste zou natuurlijk zijn om je speakers iets verder uit de hoek te zetten.

equalizer zit voor je speakers en na je versterker niet ervoor. gebruik hem ook alleen om te dempen niet om te versterken. de signaal/ruis verhouding help je dan helemaal naar de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-06 09:57
De 'loudness' knop op je versterker omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
[b][message=35631191,noline] Ik meen zelfs eens gelezen te hebben dat sommige fabrikanten dit soort sponsjes er bij leveren.
Andere suggesties zijn van harte welkom!
Mijn B&W's hebben schuimrubberen dempers standaard bijgeleverd gekregen om de baspoort achter te dempen mocht de bas boemig worden door reflectie van een muur. Dus een spons lijkt me prima. Ik meen zelfs wel 's gelezen te hebben dat handige Tweakers er theedoeken inproppen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Speakers worden op laag tot gemiddeld volume gebruikt. Ik heb de sponsjes wat meer op maat geknipt en er ingezet, en dan ga ik dit eerst eens aankijken. Zolang als het geen kwaad kan en ik geen vreemde afwijken in het geluid bemerk ben ik blij. Iedereen alvast erg bedankt, en mochten er nog meer op of aanmerkingen zijn, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Voor echt goed geluid gebruik je natuurlijk wel designer handoeken of dergelijke materialen :+

Maar zonder gekheid - en zoals reeds aangegeven - maken een paar sponzen in de reflexpijp echt niet uit. Er zijn inderdaad meer dan genoeg merken die dergelijke oplossingen bij hun speakers leveren. Bij SVS Subwoofers krijg je zelfs drie van deze pluggen om de subwoofer op diverse frequenties te laten spelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
supersnathan94 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:37:
tsja dit heeft dan eerder te maken met de vermogens die je speakers aankunnen dan met die sponzen. voor speakers is het verschil met of zonder spons niet te zien, omdat spons goed lucht doorlatend is.
Ook als je de poorten niet volledig dichtstopt maar er iets remmends in stopt wordt de conus rond de afstemfrequentie minder geremd, waardoor hij wel zichtbaar verder beweegt. Maar als je de spons goed samenknijpt / oprolt als je hem erin stopt is hij nauwelijks luchtdoorlatend.

Onder de afstemfrequentie wordt de conus juist meer geremd, hij ziet nu een (half)dichte kast i.p.v. een kast met een gat erin.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 06-03-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

supersnathan94 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:37:
[...]

equalizer zit voor je speakers en na je versterker niet ervoor. gebruik hem ook alleen om te dempen niet om te versterken. de signaal/ruis verhouding help je dan helemaal naar de knoppen.
een eq plaats je tussen je voor en eindversterker.
je regelt dus het onversterkte signaal.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik gebruik 2 opgerolde sokken :) Moet mi wel een beetje stijf zijn zodat ze niet meetrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijn zoon had het geprobeert te dempen met 5 auto's :( dat werkt dus niet kan ik je uit ervaring vertellen.

Ik zou wel bang zijn dat die spons (na een tijdje) met een beetje domme pech naar binnen word gezogen, zelf zou ik hem wel vastmaken op een of andere manier

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

franssie

Save the albatross

Mij lijkt juist dat hoe dichter je de bas poort stopt, of zelfs afsluit, hoe minder de luidspreker kan bewegen tgv de grotere verschillen in lucht druk. Of bedoel je dat de kracht van de lage tonen luidspreker via de tweeter probeert de ontsnappen? Dat zou schade op kunnen leveren bij een zwakkere tweeter. Aan de andere kant zijn er genoeg luidsprekers zonder baspoort of hebben die gescheiden kamers voor hoog en laag?
Kan me een PA luidspreker herinneren (JBL dacht ik) die zowat onbeperkt vermogen aan zou moeten kunnen en die had een reflex gat aan de voorkant, wellicht juist om de luidsprekers te beschermen, dus ws heb je gelijk.

Los van dit alles heb ik mijn luidsprekers op rubberen voeten geplaatst om te ontkoppelen en dat scheelde enorm! Die spikes onder de meeste standaards koppelen juist je luidspreker aan de vloer, wilde ik eerst ook niet geloven maar een simpele test gaf mij daar ongelijk. Als rubber heb ik kleine soort deurstopper plakvoetjes gebruikt (ca 15mm hoog, 25 mm breed) van ebay, voor weinig natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:34:
Mij lijkt juist dat hoe dichter je de bas poort stopt, of zelfs afsluit, hoe minder de luidspreker kan bewegen tgv de grotere verschillen in lucht druk.
Zo werkt het onder de afstemfrequentie. Een woofer in basreflex wordt vrijwel niet geremd bij hele lage tonen (onder de afstemfrequentie), de belastbaarheid is daar ook heel laag.

Je kan de poort en de kast zien als een mass-veersysteem, de lucht in de poort is de massa en de lucht in de kast is de veer. De conus van de woofer drijft het aan. Op de frequentie waarop het massa-veersysteem in resonantie is (de afstemfrequentie van de poort) heb je maximale energieoverdracht van de conus naar de poort, dus wordt de conus maximaal geremd. Als je de poort dempt of dichtstopt resoneert het minder dus wordt de conus ook minder geremd.

Dat zie je ook als je een woofer in basreflex simuleert in WinISD, de grafiek van de cone excursion heeft een dip bij de afstemfrequentie.

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 06-03-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet zeggen dat nu die sponsjes er in zitten het geluid absoluut verbeterd is, geen bonkig geluid meer. Gisteravond naar een film gekeken, mooi geluidsbeeld, merk geen vreemde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
Ik ga dit vanavond proberen! Ik heb even geleden een simpel philips 2.1 setje gekocht. Een dun apparaatje voor aan de muur met dvd speler, 2 speakertjes en een draadloze sub. t klinkt heerlijk...tot ik die sub in t stopcontact duw. Da ding is zo onwijs uit proportie dat de hele slaapkamer ervan trilt! Ik heb nu op de dvd speler de bass op -3 staan en de rest op +3 (-3 is het minimum:) ) en nog klinkt het alsof de bas VOL open staat. Snap niet dat ze die rommel zo verkopen.

Heb nu de stekker maar weer uit t stopcontact gehaald en op zich klinkt t nie heel verkeerd...maar mis toch wel een beetje laag. Es checken of sponzen of theedoeken voor mij een oplossing zijn. anders kan ik desnoods de zoon van Fish even nadoen en kijken of speelgoed werkt;)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Bas Buisjes :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De sponzen van het kruidvat werken prima, en ze maken zo lekker schoon. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 05-03-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 09:50
ik had thuis hetzelfde probleem, ook basreflex buizen aan de achterkant en heb er toen een paar vaatdoeken ingedaan, werkt ook prima, nu ook van de lange doordreunende bassen af en gewoon lekker een strakke gecontrolleerde bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een set grote Monitor Audio's in huis staan (RS8's) en die worden standaard geleverd met een plug per speaker. Het advies van Monitor Audio is simpel, staan de speakers in een relatief kleine ruimte (mijn woonkamer is bijv. maximaal 30 m^2, weet het niet helemaal zeker), dan kan het zijn dat ze in de achterste poorten gestopt moeten worden, om het laag een beetje te dempen. Bij mij maakte dat een subtiel verschil van boomerig/te zwaar naar prettig maar nog steeds vol en diep.

Je speakers beschadig je er echt niet mee. Theoretisch krijgen de woofers iets meer tegendruk te verwerken, maar dat is zo minimaal dat het zeker geen schade kan veroorzaken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

FeaR1986 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:51:
Voor echt goed geluid gebruik je natuurlijk wel designer handoeken of dergelijke materialen :+
Het kan ook nog eens aan je netsnoeren liggen, vergeet dat niet! :+

Serieus: Kijk ook even hoe je speakers staan t.o.v. de muren. Als ze er recht voor staan, met de achterwand evenwijdig aan de muur, probeer ze een beetje te draaien. Daar heb ik tot dusverre ook succes geboekt bij het plaatsen van speakers.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hillie schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:29:
[...]

Het kan ook nog eens aan je netsnoeren liggen, vergeet dat niet! :+

Serieus: Kijk ook even hoe je speakers staan t.o.v. de muren. Als ze er recht voor staan, met de achterwand evenwijdig aan de muur, probeer ze een beetje te draaien. Daar heb ik tot dusverre ook succes geboekt bij het plaatsen van speakers.
Ja, dat kan bij ons helaas niet, te weinig ruimte, te kleine woonkamer. Ze staan recht voor de muur, met een afstand van zo'n 15cm. Sponzen werken tot nu toe erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Bommes schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:19:
[...]

een eq plaats je tussen je voor en eindversterker.
je regelt dus het onversterkte signaal.
ja dat klopt idd. zat kennelijk een beetje te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246470

Ikzelf heb ooit eens de baspijp aan de binnenkant van mijn subwoofer voorzien van een sok omdat kinderen het geweldig vonden om hier diverse speelgoed en uiteindelijk zelfs een afstandsbediening in te stoppen. In eerste instantie leek dit een prima oplossing omdat de bas nog steeds duidelijk hoorbaar was maar uiteindelijk kwam ik bij het afspelen van bepaalde muziek stukken erachter dat er op een bepaalde frequentie ineens een vreemde dip en vervorming in de bass aanwezig was. Na het verwijderen van de sok was deze vervorming weer verdwenen. Ik zou dus wel even alle bas frequenties goed testen nadat je je baspijp voorzien hebt van eigen dempings materiaal zoals sponsen, theedoeken of een simpele sok want de kans is echt wel aanwezig dat de boel ineens niet meer klinkt zoals het hoort te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
ik heb zelf in mijn zelfbouw luidsprekers speciale sponsjes zitten, die zeer lucht doorlatend zijn maar die in de audio winkel er speciaal voor verkocht worden.

deze zitten er voornamelijk in tegen het 'fluiten' van de basreflex poort, dus het is geheel normaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:52
Bij mijn Kef XQ 5 speakers zijn standaard twee schuim proppen per eenheid meegeleverd.
Dezen zitten er ook in om te dempen. Dus kan het gewoon. Of het de levensduur beinvloed,
zal wel mee vallen anders zitten ze er niet standaard bij.

P.S. Als het beter klinkt is het toch goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:16
Ik vond mijn subwoofer te aanwezig/boomerig bij bepaalde muziek, dus in beide bass-reflex poorten een rondje van noppenschuim geplaatst.

Probleem opgelost? Ja, bij muziek wel. Maar nu was er bij films, waar eerst niets aan de hand was, was nu het trillen van de woofer zelf te horen o.i.d. (sub/versterker etc. waren gewoon hetzelfde ingesteld). Dus schuim weer eruit, opnieuw gaan afstemmen en de sub een beetje verplaatsen. Uiteindelijk bleek vooral de kleine afstand tot de muur de grote boosdoener. Dus toch maar de esthetische factor uit mijn hoofd geperst en de sub naar voren gezet, en het klinkt voor zowel muziek als film naar mijn wensen.

Nu heeft de TS eenvoudigweg niet de ruimte om ze naar voren te plaatsen, maar dit was voor mij wel de beste oplossing. Voorheen had ik het waarschijnlijk niet gelooft als iemand me vertelde dat het zo'n groot verschil kon maken tussen 10 en 40cm van de muur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 246470 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 17:10:
Ikzelf heb ooit eens de baspijp aan de binnenkant van mijn subwoofer voorzien van een sok omdat kinderen het geweldig vonden om hier diverse speelgoed en uiteindelijk zelfs een afstandsbediening in te stoppen. In eerste instantie leek dit een prima oplossing omdat de bas nog steeds duidelijk hoorbaar was maar uiteindelijk kwam ik bij het afspelen van bepaalde muziek stukken erachter dat er op een bepaalde frequentie ineens een vreemde dip en vervorming in de bass aanwezig was. Na het verwijderen van de sok was deze vervorming weer verdwenen. Ik zou dus wel even alle bas frequenties goed testen nadat je je baspijp voorzien hebt van eigen dempings materiaal zoals sponsen, theedoeken of een simpele sok want de kans is echt wel aanwezig dat de boel ineens niet meer klinkt zoals het hoort te klinken.
Dat is ook wel logisch, met het dichtstoppen van de bass-reflexpoort beïnvloed je direct de tuning van deze. Vaak gaat het goed, maar soms veroorzaakt het een rare dip (waarschijnlijk op de afstemfrequentie van deze bas-reflex pijp). Dichtstoppen van de bas-reflex pijp is ook altijd een experiment en laatste redmiddel. Plaatsing van de speakers is de eerste stap en als je het daar niet mee redt, dan kan de pijp afgesloten worden.

Slopen doe je de speakers echt niet. De woofers worden meer geremd (bij mijn Monitor Audio's erg mooi te zien als ik ze een 50Hz sinus voedt op hoog volume), meer niet. In zekere zin is het zelfs beter voor de speaker, omdat de demping hoger is en daarmee de controle over de conus groter. Maar het doet wel direct een beroep op de primaire geluidskwaliteit van de speakers zelf.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elipson
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-12-2021
Hieruit blijkt dat een basreflex dreun enkel voorkomen wordt door geen basreflex speaker te nemen wanneer deze niet 1 meter rondom vrij kan staan. Welke speakers hebben dit niet? Gesloten systemen. Door de poort af te sluiten maak je er een gesloten systeem van, maar zo is de speaker niet gefilterd. Dus gewoon een gesloten, of een symmetrisch systeem, zoals van Elipson of Kef, kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Elipson schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:09:
Hieruit blijkt dat een basreflex dreun enkel voorkomen wordt door geen basreflex speaker te nemen wanneer deze niet 1 meter rondom vrij kan staan. Welke speakers hebben dit niet? Gesloten systemen. Door de poort af te sluiten maak je er een gesloten systeem van, maar zo is de speaker niet gefilterd. Dus gewoon een gesloten, of een symmetrisch systeem, zoals van Elipson of Kef, kopen.
Onzin, heeft niets te maken met het type luidspreker. Elke luidspreker heeft "last" van room gain.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:47
Elipson schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:09:
Welkom op Tweakers. Dit is een 10 jaar oud topic. Wellicht niet heel zinvol om de discussie voort te zetten?

[ Voor 93% gewijzigd door mcsluis op 10-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Klik

Wise enough to play the fool

Pagina: 1