[Grammatica] Pro-ces-s

Pagina: 1
Acties:

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo redactie.

Het is mij opgevallen, net als menig ander tweaker, dat er een dubbele schrijfwijze van het meervoud van het woord "processor" rondzwerft.

Welke moet ik nou vertrouwen...
Van Dale zegt:

pro` ces - sor
de -woord (mannelijk)
processors

Maar bij definities word vervolgens gesproken over processoren.
Wikipedia is niet duidelijk, want alhoewel er word gesproken over "processors", op dezelfde pagina komt het "-en" woord ook voor...

Uit persoonlijke ervaring heb ik geleerd: "When in doubt, shoot it shitless", maar die vlieger gaat hier niet op.
Weet iemand hier een antwoord op, of moet ik er maar gewoon aan wennen die beide schrijfwijzes er zijn en iedereen denkt ie zelf gelijk heeft? :+

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het Groene Boekje is duidelijk: het meervoud van processor is processors :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

-en variant lijkt mij een engels woord willen ver-Nerderlandsen. Processor is een engels woord en dus is het meervoud met een s (let wel: beantwoord dmv logisch verstand, geen bronnen :) ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 04-03-2011 13:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Conclusie:
In tegenstelling tot Professor en katalysator, is processor dus grammaticaal een ander woord.
We gebruiken de Engels-talige grammatica om het woord een meervoudsvorm te geven, niet de Nederlandse grammatica.

Ik vind het toch wat vreemd. Je gebruikt het toch in Nederland... dus dan mag je het toch best ver-Nederlandsen?

Mwoah, conclusie is conclusie, dus "Processors" is tòch de goede spelling.
Het zal wel typisch zo'n woordje zijn dat de boeken ingaat als controversieel onopgelost raadsel-achtig mysterie :P.

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB