Toon posts:

Geluid niet via koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met Linux op mijn laptop, namelijk als ik de koptelefoon inplug,, hoor ik wel geluid via de koptelefoon, maar het geluid gaat ook nog over de speakers :( Meer mensen hebben blijkbaar dat probleem, sommige zeggen dat het een bug is in pulseaudio, maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden. Ik heb al een gespeeld met pulseaudio en van alles geprobeerd maar nog niks heeft geholpen.

Overigens heb ik het met de live cd's van Fedora, Ubuntu, Opensuse en Mint. Op Windows 7 werkt het uiteraard wel goed, geen hardware probleem dus en op mijn desktop heb ik het probleem niet, iemand een idee waaraan het kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Mogelijk is het geen bug in pulse audio.

Het heeft misschien te maken met alsa, de soundcard en de drivers.

Wat voor soundcard heb je eigenlijk?

Vanaf de command line:

code:
1
2
3
4
5
cat /proc/asound/cards

cat /proc/asound/card0/pcm0c/info

cat /proc/asound/version

Ik gok dat je een hdaintel kaart hebt. Daarmee heb ik 2x vergelijkbare problemen gehad. Eén keer kon ik het oplossen een andere keer niet.

De fix was iets aanpassen in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

Zie voor meer informatie hier:

https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Volgens mij kan je in System > Preferences > Sound en vervolgens een tabblad kiezen of je het output signaal naar zowel de laptopspeakers als de hoofdtelefoon stuurt of slechts een van beide. Weet niet meer precies waar omdat ik nu niet achter een Linux PC zit maar dit is de manier waarop ik het in Ubuntu heb gedaan, ik hoop dat dit is wat je bedoelt ben zelf ook nog niet zo pro hiermee dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door AxzZzeL op 04-03-2011 14:38 ]

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?