• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 21:21
Hallo Tweakers,

Sinds ik mijn nieuwe systeem heb loopt mijn PC regelmatig vast, en ik kan niet ontdekken waardoor dit komt.
Het gebeurt geheel willekeurig, soms loopt hij vast 2minuten na het inloggen op windows en soms een paar dagen niet. Eergisteren liep hij wel 4 keer vast.

Ik lees bijvoorbeeld een forum of zit in een game o.i.d. en dan ineens freezed mijn scherm (alsof je een printscreen bekijkt) en het geluid stopt. Alle lampjes blijven gewoon branden (scherm gaat niet op slaapstand, muis lampjes blijven branden, toetsenbord lampjes ook, lampjes aan de voorkant van mijn kast ook). De fans blijven ook gewoon doordraaien op normale speed, alleen reageert niets meer. Als ik mijn systeem een tijdje na het vastlopen "aan" laat staan gaat hij vanzelf uit. Wil ik eerder weer opnieuw opstarten dan moet ik de aan/uit knop ingedrukt houden totdat mijn PC echt uit gaat, dan start ik opnieuw op en krijg ik een Windows did not shut down correctly melding waarbij ik uit Safe Mode en Normal etc. kan kiezen.

Ik weet in ieder geval dat het niet aan iets van mijn installatie o.i.d. ligt, want ik heb 1 week nadat ik mijn nieuwe systeem gekocht heb nog een nieuwe schijf gekocht en daarbij een geheel nieuwe Windows 7 installatie gedaan.

Mijn (nieuwe) systeem:
Moederbord: Asrock P67 Pro 3
Geheugen: 8GB (2x4) Transcend DDR3 1333 Dual
Processor: Intel Core i5 2500k (Sandy Bridge)
Videokaart: AMD Sapphire Radeon HD5850

Wat ik al gedaan heb:
De temperatuur van de PC in de gaten gehouden, maar deze wordt niet te hoog.
USB 3.0 controller uitgezet.
Nieuwe muisdrivers (Razer Diamondback 3G, deze gaf eerst BSOD met als melding muisdrivers, maar dit is nu over).

Het lijkt mij iets in de hardware, aangezien het ook al bij mijn oude schijf/installatie plaatsvond (op dit systeem), met mijn oude systeem had ik er geen last van (zelfde installatie als die ik één week met mijn nieuwe systeem had).

Ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen/tips kunnen geven!

Alvast bedankt!

5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05

D4NG3R

kiwi

:)

1e om te doen:
Stresstesten.

Dit kan je doen met bijv:

Prime95 - CPU & RAM (De 2e optie kiesen "Maximum heat and power consumption"
Furmark - GPU (Extreme Burning Mode aanzetten)

Zorg ervoor dat de temps niet boven deze waarden komen. Doen ze dit wel dan is je koeling niet optimaal.

CPU: 65 (Met uitzondering 70c)
GPU: 85c (Met uitzondering 90c)

-Ja ik weet dat je wel ietsje hoger kan, maar dit zijn standaard temps welke je het beste kan aanhouden-

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 20:26
je hebt iig je schijven aangesloten op sata 600 poorten en niet op de 300 poorten?

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 20:24
Heb je de windows logs al nagekeken?

• Rynji
Ashy schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:33:
je hebt iig je schijven aangesloten op sata 600 poorten en niet op de 300 poorten?
Ik heb 6 SATA poorten op mijn mobo, 2 witte en 4 paarse. Als ik in het boekje van het moederbord kijk zijn de 2 witte SATA3 connectors en de paarse SATA II.
Ik gebruik 2 SATA aansluitingen (Schijf en DVD Brander) deze zitten beide op de 2 witte (de SATA3 dus).
-
Waar kan ik de Windows logs precies vinden/Welke moet ik precies hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Rynji op 04-03-2011 12:40 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05

D4NG3R

kiwi

:)

Rynji schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:39:
[...]

Ik heb 6 SATA poorten op mijn mobo, 2 witte en 4 paarse. Als ik in het boekje van het moederbord kijk zijn de 2 witte SATA3 connectors en de paarse SATA II.
Ik gebruik 2 SATA aansluitingen (Schijf en DVD Brander) deze zitten beide op de 2 witte (de SATA3 dus).
-
Druk ze voor de gein eens in de SATA6 poorten. Aangezien de SATA3 poorten een bug hebben. (Wat deze bug precies doet weet ik niet)
Lees ook: nieuws: Intel staakt levering Sandy Bridge-chipsets wegens ontwerpfout

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:25

dimako_

Vogel

Ik had dit probleem ook (of heb) en dit lag aan mijn hardeschijf, ik heb er een andere hardeschijf er aangehangen met clean install erop en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

OF inderdaad wat hierboven word gezegd dat je wel op de juite sata poorten moet aansluiten.

• Rynji
Die 4 SATA II zijn dus SATA6?
Het ligt niet aan mijn hardeschijf/install, aangezien ik die beide al vervangen heb.

• mad_mavrick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

mad_mavrick

There are 10 kinds of people..

Ik heb zelf een tijdje terug op mijn huidige systeem ook hangers gehad. Spontaan alles bevroren.

Toen ik in het event log ging kijken zag ik disk-errors staan. Ik heb toen meteen een andere schijf besteld toen een vriend van me zei dat hij dat ook had.

Resultaat: het probleem lag bij mij niet aan de schijf maar aan het feit dat na verloop van tijd mijn SATA kabels niet goed contact meer maakten. Een keer kabel los en terug erop loste het probleem weer een tijdje op.

Uiteindelijk heb ik toen satakabels gekocht met een metalen lipje waarmee je de kabel echt vastklikt op je dirve/bord. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Wellicht heb je er wat aan :)

Asus P8P67 Deluxe - Intel Core i7 2600k - MSI GTX560 ti TwinFrozr II

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:23
Probeer eens memtest te draaien met 1 bankje geheugen. Wat voor spanning staat op je geheugen en wat heeft het nodig? Het zou best eens een geheugenprobleem kunnen zijn.

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-01 20:24
Rynji schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:39:
[...]
Start->Control Panel->System and Maintenance->Administrative Tools->Event Viewer
Ik doe alles in het engels, poging in het nederlands:
Start->Configuratiescherm->Systeemwerkset->Systeembeheer->Windows logboek
Correct me if I'm wrong =)
Je kan ook in het startmenu zoeken naar logboek of Start->Uitvoeren->eventvwr.msc

In het eerste scherm krijg je een overzicht van de belangrijkste fouten. Kijk de 'critical' en 'error' na =)

Het zou ook heel goed de eerder beschreven bug kunnen zijn.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Als je nog geen rev. 3.0 of versie b3 (een van twee aanduidingen) hebt dan kan je het beste alleen de sata 600 poorten (de twee witte dus) gebruiken.
Rynji schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:45:
Die 4 SATA II zijn dus SATA6?
Het ligt niet aan mijn hardeschijf/install, aangezien ik die beide al vervangen heb.
Nee dus, de witte zijn sata 600.
De sata 300 zullen op een bepaald moment fouten geven door een ontwerpfout in de aansturingchip.
kijk dus even in je mail of je een rev 3.0 of b3 versie hebt. Als je dat niet hebt bovenstaande van toepassing.
Je kan je mobo gratis omruilen voor een rev 3.0 als je die sata bug verwijderd wil hebben. kwestie van contact opnemen met je leverancier van je pc.
Als je al wel een nieuw mobo hebt, dan word het lastiger.

[ Voor 23% gewijzigd door SouLLeSSportal op 04-03-2011 14:37 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Rynji
In het event log staan geen interessante dingen, alleen dat mijn PC unexpectedly afsloot, maar dat weet ik zelf ook wel :P
Prime95 tijd aan gehad, ook niets aan de hand.
Schijf zit ook in de goede aansluiting, vastgeklikt met klikkabel.
Memtest moet ik nog uitvoeren.
Vandaag is hij al 3keer vastgelopen, 2keer vlak na het opstarten (1x zelfs bij het Welkom venster tussen inloggen en bureaublad in, 1 keer net in Windows en nog een keertje 10minuten in Windows...

Verwijderd

probeer eens een van de 2 geheugen sticks eruit te halen en zien wat er dan gebeurd.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
D4NG3R schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:43:
[...]

Druk ze voor de gein eens in de SATA6 poorten. Aangezien de SATA3 poorten een bug hebben. (Wat deze bug precies doet weet ik niet)
Lees ook: nieuws: Intel staakt levering Sandy Bridge-chipsets wegens ontwerpfout
niet om te zeuren, maar door de onduidelijke naamgeving haal je het nu door elkaar..

komt ie:

SATA 2 ofwel SATA 300 (staat voor 300 Gbps)
SATA 3 ofwel SATA 600 (staat voor 600 Gbps)

op de B2 revisie P67 chipsets zijn de SATA 2 (SATA 300) poorten onbetrouwbaar vanwege de transistor bug in de chipset.

dus TS: je wilt al je schijven/opticals aansluiten op je SATA 3 (SATA 600) aansluitingen, zoals jij dit aangeeft zijn dat dus de 2 witte poorten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:34
In de veilige modus doet hij het zeker ook?
En de event-log, wat zegt hij voordat hij unexpected afsluit?

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-02 01:07
Ik heb wel eens vreemde vastlopers gehad doordat er afstandbusjes in de kast onder het moederbord zaten waar die niet hoorden, en dus kortsluiting maakten. Misschien is dat het, kijken kan geen kwaad!

• Rynji
Mijn RAM draait nu op een lagere clockspeed en hij is sinds 3 dagen nog niet vastgelopen, hopelijk blijft dat zo. Als hij over een week nog niet vastgelopen is, kan ik het wel als opgelost zien denk ik. Ik update de post dan wel.

• Rynji
PC loopt nogsteeds even random vast, heb vannacht en vanochtend een memtest aan gehad.
Resultaat: 12 passes met 0 errors, dus geheugen lijkt mij niet de oorzaak.

• reapor
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem gehad.

Bij mij lag het probleem 100% aan het geheugen, volgens mij kun je dit het beste uit proberen door ander geheugen in je PC te plaatsen (misschien kun je deze van een vriend lenen ofzo).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
reapor, geheugen kan van alles veroorzaken... BSOD kan door van alles komen.

Het is niet zo dat 'als geheugen defect => BSOD' en daarom 'BSOD/Freeze = geheugen'

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:34
ja, het lijkt erop alsof iedereen die conclusie heel snel trekt.

Maar het probleem zit hem 80% van de gevallen toch echt in de software!

Tip, zet CCC uit in het "opstart" menu. (msconfig)

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 07-04-2011 19:51 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Start eens op met live cd / installeer Ubuntu. Gebruik die een week (langer?) en kijk of je nogsteeds freezed

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Draait je PC op de standaard settings of ben je aan het overclocken gegaan?

Wat doet je PC met alleen de schijf aangesloten die je eerst had.

Verder: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

ARME AOW’er

• Rynji
Ik draai op standaard clockspeed, en ik heb exact hetzelfde probleem met mijn oude HDD.

@Beatboxx
Als ik Ubuntu installeer dan denk ik niet dat ik een week lang mijn PC wil gebruiken, ik game voornamelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Rynji op 08-04-2011 11:49 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb een vergelijkbaar probleem, bij mij komt het omdat mijn geheugen niet helemaal compatibel is met mijn Asus P5Q-E moederbord. Zo'n freeze komt maar 1-2x per maand voor, niet vaak genoeg dat ik mijn oude tragere geheugen ervoor terug ga zetten (dat wel probleemloos werkt).
Overigens kan ik memtest draaien wat ik wil, ik krijg geen fouten te zien. Dus net als de meeste anderen zeg ik dat het waarschijnlijk aan het geheugen ligt.
jeroen3 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 19:51:
ja, het lijkt erop alsof iedereen die conclusie heel snel trekt.

Maar het probleem zit hem 80% van de gevallen toch echt in de software!

Tip, zet CCC uit in het "opstart" menu. (msconfig)
Hoeveel ervaring heb je specifiek met Windows 7? Deze is wat flexibeler als het op software aankomt, zelfs bij een drivercrash blijft je systeem vaak gewoon doorwerken.

🖥️ | 🚗

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb een vermoeden dat het Transcend geheugen toch de oorzaak is. Ik dacht gelezen te hebben 4 x 2 GB maar het is dus 2 x 4 GB en dat staat niet in de QVL. Ik zou maar eens overwegen om 4 x 2 uit die lijst te nemen.

De Vrijdagservice http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=P67 Pro3

Probeer ook eens een andere, eerdere of nieuwere, versie van het BIOS.

[ Voor 43% gewijzigd door Guardian Angel op 08-04-2011 12:58 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1