Quad core "verplicht" voor Crossfire?

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 11:03
Hey,

Ik ben zelf in het bezit van een HD5870 van Sapphire, welke gewoon stock draait.
Nu ben ik wat aan het rondneuzen geweest naar de Crossfire opties hiervan en de resultaten die hiermee geboekt worden. In veel applicaties/benchies was toch wel een 30-40% winst te behalen op 1920x1200.

Bij deze reviews werd het ten sterkste aangeraden om alleen een HD5870 in Crossfire te draaien als je in het bezit bent van een goede (overclockte) quadcore, of zelfs een hexacore, omdat anders de prestaties tegen zullen vallen door CPU bottlenecking.

Nu is mijn huidige setup als volgt:

Asus P5Q
E8400 @ 3.8 GHz
Sapphire HD5870 @ stock
GEIL 4gb DDR2 1066 MHz
CoolerMaster m620 RealPower
Intel Postville 80gb SSD
Western Digital 640gb Sata

Klopt het dat ik beter even kan wachten tot ik mijn nieuwe sandy bridge systeem ga aanschaffen? (ik ben van plan te wachten tot eind 2011, of iig tot Q3/4 voor de nieuwe chips) Of zal mijn E8400 nog steeds snel genoeg zijn om een Crossfire setup te ondersteunen?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik denk dat twee 5870's te snel zijn voor je CPU. Natuurlijk haal je er voordeel uit, maar weet niet of dat dan vergelijkbaar is met de reviews die je gelezen hebt.

Je processor is een vrij rappe (zelf ook gehad) maar twee 5870's is wel erg zwaar geschut. Waarom wacht je niet, tot je een nieuwe PC koopt in Q3/4, en koop je er dan 1 of 2 nieuwe videokaarten bij? dan ben je meteen weer vorozien van het nieuwste in plaats van nu geld uit te geven aan een "verouderde" kaart (de 6000 serie is er immers al) en wie weet wat er in Q3 te koop is..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Veel games hebben weinig baat bij multicore, dus dan is het zinniger gewoon te zorgen dat je een snelle CPU hebt, niet zo zeer dat je veel cores hebt.

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 11:03
Pixeltje schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:06:
Ik denk dat twee 5870's te snel zijn voor je CPU. Natuurlijk haal je er voordeel uit, maar weet niet of dat dan vergelijkbaar is met de reviews die je gelezen hebt.

Je processor is een vrij rappe (zelf ook gehad) maar twee 5870's is wel erg zwaar geschut. Waarom wacht je niet, tot je een nieuwe PC koopt in Q3/4, en koop je er dan 1 of 2 nieuwe videokaarten bij? dan ben je meteen weer vorozien van het nieuwste in plaats van nu geld uit te geven aan een "verouderde" kaart (de 6000 serie is er immers al) en wie weet wat er in Q3 te koop is..
Daar was ik inderdaad al wel een beetje bang voor, aangezien men in die reviews bijna allemaal een rappe i7 9xx gebruikt.

Nou, ik kwam op het idee van Crossfire, omdat de prijs goed aan het zakken is (destijds geloof ik 380 euro betaald voor de HD5870, nu nog zijn ze er al voor rond de 200) en de prestaties winsten best goed te noemen zijn. Als de rest van het systeem het ondersteund in ieder geval :P

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk en ik zou misschien toch maar voor de meest verstandige keuze moeten gaan, alhoewel een HD5870 in Crossfire over een jaar nog steeds een powerhouse zal zijn, vooral op de wat hogere resoluties. Als ik wat geld heb opgespaard begint het altijd te kriebelen ;)
Terw_Dan schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:09:
Veel games hebben weinig baat bij multicore, dus dan is het zinniger gewoon te zorgen dat je een snelle CPU hebt, niet zo zeer dat je veel cores hebt.
Hoewel dat in veel gevallen inderdaad waar is, doe ik ook redelijk wat rendering en video-editing en alhoewel ik nog steeds goed kan vertrouwen op mijn oude vriend, een sprong van 2 cores naar 8 (4 met HT) zal een goede verbetering zijn. Om over het multitasken nog maar niet te spreken :)

[ Voor 47% gewijzigd door Arachnan op 04-03-2011 12:22 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-02 16:20
Laatste generatie spellen is zeker gebaat bij een Quad Core.
Battlefield
UT engine

Oudere spellen die niet geoptimaliseerd zijn voor een quad draaien zowiezo snel genoeg op een 5870. (Uitzonderingen als S.T.A.L.K.E.R en Crysis niet meegerekend)
Je kan overwegen om je E8400 door een C2Q te vervangen mits de prijs OK is.
Draai zelf een Q9550 op 3.6Ghz met een 5970 + 5850 in Tri-fire op een 1900*1200 28"
CPU is hier een bottle neck maar de extra 5850 geeft toch een hele leuke boost, zeker op shader intensieve titels.

Mocht je de PC voor applicaties als Zbrush, 3Ds, rendering en Video editin gebruiken dan is de keus makkelijk -> Meer Cores -> betere prestaties.

Anyway;
http://www.legionhardware.com/articles_pages/gaming_the_core_debate,3.html

[ Voor 11% gewijzigd door Zanac-ex op 04-03-2011 14:14 . Reden: linkje toegevoegd ]

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
ook moet je kijken of je Moederbord (PQ5) wel 2x 16x heeft, anders kan dat ook weer minder prestaties geven.

heb ff gekeken, maar weet niet welke specifice PQ5 jij hebt. Ik wil ook CF draaien, alleen mijn MB heeft 1x16 en 1x 4. en voor mij schiet het niet op...

Wel kan ik zeggen dat mijn Q6600 lekker snel is vergeleken met een Dualcore... maar zoals in de link van Zanac staat, dat een Quadcore, 2 daulcores zijn, die aan elkaar is geplakt .. ;)

De keuze blijft altijd nog bij jou, maar ik zou gewoon meer sparen en uiteindelijk in q3/q4 2011 een nieuwe systeem kopen.

Hoe meer geld je spaart, das de betere PC heb je aan het eind van 2011 :D

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:15

rossinl

Audio/Videophile

Terw_Dan schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:09:
Dit is al lang achterhaald, recente games als Mafia 2, F1 2010, BBC 2, Black Ops etc. gebruiken intensief 4 cores. Meest intensieve multicore game die ik ken is RUSE. Dit spelt weet zelfs nog mijn 2600K op 4,5Ghz voor ca. 80% te belasten in de CPU benchmark, gebruik makende van zowel de 4 cores als de 4 fictieve Hyperthreading cores.

De TS's Crossfire setup wordt 100% zeker gebottlenecked door zijn processor. Even ter vergelijk, mijn oude Q6600 @3,2Ghz bottleneckte mijn GTX 295 ook ontzettend:
Op een resolutie van 1920x1200 met max settings en dezelfde videokaartdrivers ben ik 80% (!) op gemiddelde framerate vooruit gegaan bij F1 2010 en 70% bij Mafia 2. Bij Black Ops is mijn minimum framerate van 33 naar een stabiele 60 gegaan. Het loont zich dus echt om een snelle processor te hebben bij een dual videokaart setup.

[ Voor 31% gewijzigd door rossinl op 04-03-2011 15:00 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Pagina: 1