Toon posts:

Efficient koperen waterblok idee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een efficient waterblok staat of valt, net zoals een luchtkoeler, met het totale contactoppervlak dat je hebt met het stromende water.

Nu een ideetje:
- Neem een koperen grondplaat van 5-15mm dik.
- Leg een labyrinth aan voor de waterstroom.
- Boor daar om de 5mm gaatjes in van 2.4mm
- Pak koperdraad met een diameter van 2.5mm, slijp er stukjes van van 23mm lang
- Maak de grondplaat en koperdraad schoon met alcohol en zoutzuur. Dan is het blok vet- en oxidevrij.
- Koel de stukjes koperen draad af tot -40 ofzo, en duw ze in de 2.4mm gaten.
- Monteer nu de zijkanten van het blok, de slangtules en de deksel.

Voila! Een waterblok met een groot koper-water raakvlak dat door de pinnen ook nog eens wat turbulentie veroorzaakt in het water.

Zou dit een efficient ontwerp zijn?

Verwijderd

K ben nu aan het testen met m'n waterblok. K zit al op versie 1.6 >:)

K heb al wel gemerkt dat k het water zo rustig mogelijk door het blok moet gaan. D'r moet zeker druk op, maar als het te snel stroomt dan is het ook niet optimaal.

Het perfecte blok heb k nog niet gevonden.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Uhm... Gaat koper niet ontzettend oxideren na contact met water?
Kan je dan niet beter de zaak met chemisch zilver bewerken? (iig de binnenkant)

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 20:49 schreef Kaj. het volgende:
Uhm... Gaat koper niet ontzettend oxideren na contact met water?
Kan je dan niet beter de zaak met chemisch zilver bewerken? (iig de binnenkant)
Daar heb k nog geen last van gehad.
Maar hoe zit dat met dat zilver? Kun je dat zelf? en is dat duur?

Verwijderd

Topicstarter
Een goed metallurgisch hechtend laagje zilver aanbrengen is niet bepaald makkelijk. Met gewone elektrolyse van zilverchloride werkt het in ieder geval niet.

Oxidatie van koper is overigens tegen te gaan door koelvloeistof te gebruiken ipv water, of het koelwater aanzuren met zoutzuur. Wel even op ijzeren/aluminium sdelen letten dan.

Verwijderd

mijn idee :(

stifstof werkt trouwens er trouwens perfect mee..
alleen was ik al ietsje verder..
met stroming enzo... alleen dat is pas echt van toepassing bij 2 peltiers..

ik had gedacht aan een koperplaat van 6-7mm dik ofzo..
dan wordt ie ook niet zo zwaar.

kan je niet gewoon anti-corrosie middel er in doen die geen metaal aantast??

ik wilde ook nog wat alu gebruiken vanwege het gewicht en bewerkbaarheid.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op Friday 16 March 2001 20:35 schreef Tweaky het volgende:
K ben nu aan het testen met m'n waterblok. K zit al op versie 1.6 >:)

K heb al wel gemerkt dat k het water zo rustig mogelijk door het blok moet gaan. D'r moet zeker druk op, maar als het te snel stroomt dan is het ook niet optimaal.

Het perfecte blok heb k nog niet gevonden.
onzin. hoe sneller hoe beter, dan is de tijd dat het water in het blok is korter, en wordt het water dus ook minder warm. het blok wordt dus gemiddeld door minder warm water gekoeld, en hoe groter het temperatuurverschil, hoe beter de warmte word verplaatst. en dus hoe koeler je proc blijft.

Verwijderd

Op Saturday 17 March 2001 00:26 schreef aatos het volgende:
onzin. hoe sneller hoe beter...
voor ALLEEN het waterblok heb je gelijk, maar in de praktijk ligt het toch een tikje anders:
vergeet niet dat je radiator het water nog moet afkoelen, te snel en je water is nog warm als het weer het blok ingaat.

het beste is een 'getunede' waterstroom, die zorgt dat het water net genoeg afgekoeld wordt..

je kan hier kraantje voor halen, MAAR DIE (*^)^&DINGEN ZIJN DUUR!!

ik moest F60,- betalen om 2 van die kranen + 4 slangpilaren te halen (zijn wel van het dikke type he)

stelletje afzetters, maarja... ik had het nodig.

• php
  • Niet online

php

Een dubbele loop is ook mogelijk, door twee pompen te gebruiken (1x waterblok, 1x radiator)

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Gaat koper niet ontzettend oxideren na contact met water?
Dat valt wel mee. Een interessanter probleem is galvanische corrosie. Zie
www.dansdata.com/burning.htm

Koelvloeistof (verkrijgbaar in de autohandel) gebruiken in plaats van kraanwater schijnt dit effectief te onderdrukken.

Art

l'art pour l'art

Verwijderd

Topicstarter
Hey freakyfrank:
Kun jij nog ff jouw ontwerp mailen dan?

art:
Elektrocorrosie is een RAMP. Ik heb er nu ook last van.

Iedereen:
ik geloof er geen bal van dat je je waterstroom moet tunen op snelheid. Je wilt gewoon zoveel nogelijk watermoleculen in contact brengen met het metaal van je waterblok, dus hoe sneller hoe beter. Hoewel 100 liter/uur volgens mij al ruim zat is.

Verwijderd

Op Saturday 17 March 2001 00:26 schreef aatos het volgende:
onzin. hoe sneller hoe beter, dan is de tijd dat het water in het blok is korter, en wordt het water dus ook minder warm. het blok wordt dus gemiddeld door minder warm water gekoeld, en hoe groter het temperatuurverschil, hoe beter de warmte word verplaatst. en dus hoe koeler je proc blijft.
Idd ja, de tijd dat het water in het koelblok zit is korter. En dus kan er in die tijd minder warmte worden opgenomen door het water. En blijft de warmte in het blok. En daar wil je het dus niet!

Het zal heust wel dat je water niet stil moet staan, maar te snel heb je ook nix aan.

Verwijderd

moet zo'n koelblok nu glad of juist textuur hebben van binnen?
textuur verstoort de stroomsterkte door de daarbij vrijgekomen turbulentie, maar zorgt wel voor groter contact-oppervlak.
en daartegen glad, waardoor snellere waterstroom, minder contactoppervlak, maar snellere warmte-afvoer.

Kan je in het koelblok b.v een vertikaal vlak erin, zodat er ook weer meer contact-oppervlakte is, en toch relatief weinig weerstand?:?

Verwijderd

K ben nu aan het testen met een blok wat er ongeveer zo uitziet: K heb vanboven in de buis een vin gemaakt. Die naar beneden wijst. Deze raakt niet de bodem van de doorlaat. Het water kan er dus langs en er onderdoor. Zo heb k geprobeert om m'n contact oppervalk met het koper te vergroten zonder dat m'n water hier hinder van ondervind.

K moet wel zeggen dat het tot nu toe niet tegen valt.

Verwijderd

He tweaky, er moet echt zoveel mogelijk water door het blok. Je moet het zo zien dat met een hogere snelheid dat ene waterdeel misschien wel minder warmte kan opnemen, maar dat wordt altijd ruimschoots gecompenseert. Je vervangt het water namelijk met water van een lager temperatuur dat dus sneller warmte op kan nemen, wat dan weer vervangen wordt enz.

zeg alsjeblieft dat je het vat anders moet ik nog zo'n onleesbare (ben niet zo goed in uitleggen) text tikken.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
Vergelijk het gewoon met luchtkoeling. Er is maar een verschil tussen en water en lucht, en dat is dat het eerste een veel hogere warmte capaciteit heeft.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
in de supermarkt (ja, ik werk er :r)kun je gedestileerd water kopen.
zou het dan minder oxideren.:?

misschien een tip voor jullie dan, want dat gedestileerde water kost bijna niks (2 piek ofzo voor een liter), het staat in de AH bij de wasmiddelen ;)

Verwijderd

Op Saturday 17 March 2001 20:40 schreef The Rapier het volgende:
He tweaky, er moet echt zoveel mogelijk water door het blok. Je moet het zo zien dat met een hogere snelheid dat ene waterdeel misschien wel minder warmte kan opnemen, maar dat wordt altijd ruimschoots gecompenseert. Je vervangt het water namelijk met water van een lager temperatuur dat dus sneller warmte op kan nemen, wat dan weer vervangen wordt enz.

zeg alsjeblieft dat je het vat anders moet ik nog zo'n onleesbare (ben niet zo goed in uitleggen) text tikken.
Ja, k vat wat je bedoel.
K begrijp alleen niet waarom dat dan bij mij niet zo is. :?
Morgen nog maar eens ff gaan spelen met wat koper en water.

• Hielko
in de supermarkt (ja, ik werk er )kun je gedestileerd water kopen.
zou het dan minder oxideren.
Als het goed is wel. Je ziet btw ook vaak dat ze op amerikaanse sites een goedje gebruiken icm demiwater genaamd water wetter om oxidatie tegen te gaan (en daarnaast schijnt het de warmte capaciteit van het water hoger te maken :)). Ik verwacht dat ze hiero in NL in de autoshop ook zoiets dergelijks zullen verkopen.

Verwijderd

uh demiwater is gewoon gedemineraliseerd water, kun je bij de drogist krijgen voor erg weinig.

Verwijderd

Op zaterdag 17 maart 2001 21:18 schreef Tweaky het volgende:
K begrijp alleen niet waarom dat dan bij mij niet zo is. :?
Morgen nog maar eens ff gaan spelen met wat koper en water.
:(
als je nou even gelezen had wat ik had gezegd :

voor ALLEEN het waterblok heb je gelijk, maar in de praktijk ligt het toch een tikje anders:
vergeet niet dat je radiator het water nog moet afkoelen, te snel en je water is nog warm als het weer het blok ingaat.
het beste is een 'getunede' waterstroom, die zorgt dat het water net genoeg afgekoeld wordt..

Verwijderd

neee, denk nu eens na, heeft tweaky het door, kom freakyfrank.

wat je wilt is zo veel mogelijk warmte kwijt. Dus ook zo veel mogelijk water door je radiateur heen pompen. Het water dat erin gaat is namelijk altijd warmer dan wat eruit komt, TIJD IS GEEN FACTOR, alleen temperatuur verschil is bepalende voor de hoeveelheid warmte die afgedragen wordt.

en wilt onder alle omstandigheden, zoveel mogelijk water door je systeem pompen. geen uitzonderingen. ( tenzij de pomp teveel warmte aan het water gaat afgeven, maar das weer het andere uiterste, pompen zijn vrij laag vermogende dingen. Dus dan maak je het wel heel bond.

ff heel concreet, je wilt je reservoir koeler. je kunt dus heel veel water door een radiator pompen=>veel water een klein beetje afkoelen, je kunt ook weinig water veel afkoelen. Dit is echter minder efficient, omdat als het water afkoelt minder warmte afvoer plaats vindt( temp verschil tussen de media moet zo groot mogelijk ). daardoor is de eerste manier de betere.

Zelfs als je na de radiator meteen het koelblok plaatst, want na een tijdje is er weer evenwicht, en die ligt bij de eerste methode lager, dan in de tweede. ( in het begin is de tweede methode wel beter, maar de temp van het water loopt vanzelf op tot boven die van de tweede manier )

p.s. heb nu twee van deze verhalen getikt, en ik ben het zat om 01:31, dus als je met niet gelooft ga je maar eens wat vraagjes stellen aan je natuurkunde leraar.

Verwijderd

Topicstarter
Maareuh, hoe zit dat nou met dat idee van me?
Kan dat nog beter, zijn er nog betere constructies? 'k kan me namelijk niet iets nog idealers indenken.

Hoe zit het met het creeren van turbulentie? Is dat wel of niet verstandig? Extra turbulentie voegt weerstand toe, maar zorgt ook voor een homogenere verhitting van je koelmedium (water in ons geval)

• php
  • Niet online

php

Kijk eens naar het ontwerp van de Senfu waterjacket:

Erg klein (te klein) maar toch verrassend efficient. Dit volgens mij door een vrij ideale vin-dikte, en een vergroot oppervlak op de bodem. Veel oppervlak dus.

Ik zou een Swifttech pennen-heatsink wel eens willen ombouwen......

Verwijderd

met extra turbulentie kan je een slecht ontwerp waterblok verbeteren.
denk aan het 'whirlpool' waterblok.
heel weinig oppervlakte en toch nog redelijk presteren.

het 'pin-design' waterblok creeert daarentegen van zichzelf al veel turbulentie, dus xtra obstakels ter bevordering van turbulentie zorgen alleen voor xtra stroomweerstand.

rapier:
theoretisch gezien heb ik het ook nog niet kunnen verklaren waarom een getunde waterflow beter werkt. Ik was vroeger ook een aanhanger van meer stroomsnelheid=beter. Maar ik werd op mijn vingers getikt door ervaren waterkoelers ergens op een forum. welk forum ? procooling.com.. door wie? o.a. de eigenaar ervan. wie is dat? degene die de grootste mod in heel de waterkoelinggeschiedenis gemaakt heeft.. ohja die. http://www.procooling.com/articles/html/project___double_header_3.shtml

heel de site is trouwens geredesigned.

Verwijderd

Topicstarter
Of die koperen HedgeHog. Da's ook een leuk ding om een waterblok van te fabrieken. Maargoed, die zijn praktisch niet aan te komen en waarschijnlijk erg duur.

• Hielko
theoretisch gezien heb ik het ook nog niet kunnen verklaren waarom een getunde waterflow beter werkt. Ik was vroeger ook een aanhanger van meer stroomsnelheid=beter. Maar ik werd op mijn vingers getikt door ervaren waterkoelers ergens op een forum. welk forum ? procooling.com.. door wie? o.a. de eigenaar ervan. wie is dat? degene die de grootste mod in heel de waterkoelinggeschiedenis gemaakt heeft.. ohja die.
Maar ook Joe heeft volgens mij nog nooit harde testen gedaan met de waterflow vs koeling performance. Maar theoretisch gezien kan een hogere flow volgens mij nooit zorgen voor een lagere performance afgezien dan bij mensen die hun pomp onderdompelen in hun resevoir en ipv een 10watt pompje naar een 50watt exemplaar gaan.

Verwijderd

ik kreeg van joe en una en een paar anderen te horen dat als je het water te snel gaat dat dan de hitte niet meer goed opgenomen kan worden..

klinkt allemaal vaag enzo.. maar ik heb gelukkig (nou ja..) van die stroombegrenskraantjes... die zal ik dan ook maar gebruiken he :) als het niet werkt staat ie zo weer open..

hielko lees dit maar es.. dan snap je er al meer van. in iedergeval waarom je radiator het water langzamer moet hebben.

http://rainwulf.trancetechno.com/principles.html

Verwijderd

he freakyfrank, ik heb dat artikel gelezen. Die persoon, komt wel met voorbeelden, maar bewijzen nul comma nul.

zijn zwembad idee, voor de heatsink is helemaal goed. Waarom zou dat niet opgaan voor de radiator. Je moet alleen er dan al vanuit gaan dat je al veel water gehebt met een hogere temp. Wat je dan doet is de radiator zo warm mogelijk houden( zelfde als de water temp dus), als je het water laat afkoelen, dan wordt de radiator ook koeler, en dus de warmte wisseling langzamer/minder.

p.s. veel water door de heatsink/radiator is altijd beter dan, weinig water. MAAR ik ga uit van een systeem waar het water deze loop maakt, waterbak,pomp,heatsink,waterbak,pomp,radiator.
Pagina: 1