• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb sinds kort thuis een servertje staan. Hier zitten geen cooler fans in op de fan van de voeding na. Deze maakt helaas teveel lawaai als de server een beetje intensief bezig is en ik wilde het geluid dan ook dempen d.m.v. een hushbox. Nu vraag ik mij enkel af of zo'n hushbox niet teveel warmte vasthoud en zo ja, of er eventueel een manier is om deze warmte af te voeren uit de hushbox.

Zijn er misschien ook alternatieven om het aantal db's naar beneden te halen, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over de warmteafvoer?

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Je kan een extra ventilatorgat maken in het systeem en daar een klein fanetje in maken of je isoleert de huidige fan beter en of vervangt hem met een stillere (zoek is naar rubbers ipv schroeven voor je fan). Als je hem in een extra box plaatst zoals ik in principe ook doe met mijn server in de halkast en je sluit deze af van de buitenwereld komt er zo een 10 graden bij en gaan de temp gevoelige fans harder draaien zonder voor voldoende koeling te zorgen dit is dus niet wenselijk. Zo eenn hushbox doet ongeveer het zelfde maar kan er wel voor zorgen dat het geluid drastisch minder word je kan er (mits het materiaal het toelaat en het design) een extra fentilatorgat inmaken en deze nog met een fanfilter bedekken.

• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09-2025
Bedankt voor de tips. Ik ben nu toch eerst maar eens aan het kijken voor isolatieplaten die ik aan de binnenkant van de kast kan plakken. Dit moet, volgens verschillende websites, al een hoop schelen in de geluidsproductie. Indien dit niet werkt ga ik toch maar eens verder kijken naar het bouwen van een hushbox.

Edit: Heb zojuist even mijn serverkast bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat als ik isolatieplaten gebruik ik de ventilatiegaten dichtstop en daarmee de airflow teniet doe. Daarom val ik toch terug op de hushbox. Heeft iemand tips voor goed isolatiemateriaal dat weinig tot geen warmte afvoert, maar wel goed het geluid absorbeerd? Heb op internet iets gelezen over een isolatiemateriaal van geperste vlokken dat bij elke doe-het-zelf zaak te halen zou zijn. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 44% gewijzigd door DimitryK op 04-03-2011 21:33 ]