Encryptie/Decryptie voor linux (ubuntu)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
Ik ben aan het onderzoeken of we een aantal computers op kantoor op Ubuntu kunnen laten draaien. Voor alle windows software heb ik nu een goede vervanger gevonden, behalve voor het encrypten/decrypten van bestanden met 448 bits BlowFish encryptie.
Wij krijgen regelmatig bestanden binnen van een klant die op deze wijze zijn versleuteld. Heeft iemand een tip voor een goed programma, liefst met GUI (maar command line is niet zo'n ramp) om deze bestanden te decrypten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Cryptsetup wordt veel gebruikt voor encryptie van filesystemen en mappen, maar ik weet niet of dit ook gaat werken voor losse bestanden.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Dank voor je reactie. Helaas is dit inderdaad niet voor losse bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bcrypt?

Het rept wel over "Paul Kocher's implementation of the algorithm", dus ik weet niet of 't 100% compatible met elkaar is? Maar dat kun je zelf wel uitvinden gok ik zo.

[ Voor 64% gewijzigd door Osiris op 04-03-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 09:55

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

met seahorse-plugins zou het moeten mogelijk zijn te decrypten via de Nautilus gui ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Helaas werkt seahorse niet, ik krijg alleen de optie ' versleutelen', en dus niet ' ontsleutelen'.
Bcrypt krijg ik niet gecompiled, ik krijg de melding "zlib.h: Bestand of map bestaat niet"
mcrypt geeft aan dat het bestand niet uitgepakt kan worden, terwijl ik hem onder windows met Free File Encrytpion wel kan decrypten.
Free file encryption werkt helaas niet onder Wine...

[ Voor 58% gewijzigd door Wtrdk op 04-03-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
w.d schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:02:
Bcrypt krijg ik niet gecompiled, ik krijg de melding "zlib.h: Bestand of map bestaat niet"
Tja, kleine moeite om eventjes te zoeken hoe je onder Ubuntu aan zlib.h komt?

Vooruit dan maar: zlib1g-dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Osiris schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:19:
[...]

Tja, kleine moeite om eventjes te zoeken hoe je onder Ubuntu aan zlib.h komt?

Vooruit dan maar: zlib1g-dev
Je hebt gelijk, sorry, ben aan weekend toe ;)
bcrypt doet de klus helaas ook niet, omdat de passphrase max 56 karakters mag zijn, en onze klant levert langere passphrases, en wil daar niet vanaf stappen (we hebben het vaker gevraagd omdat het reteirritant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mischien kun je sowieos vragen of ze overwillen stappen op een iets gangbaardere crypto? Ik zeg niet dat blowfish nou obscuur is maar AES is toch allicht beter vertegenwoordigd in de utilities.

Overigens: 56*8 == 448.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 04-03-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[b][green]user@desktop[/][blue] ~ $[/][/] openssl enc -bf -in blowfish.test -out blowfish.test.enc -pass "pass:Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin dignissim adipiscing tellus et pulvinar. Sed fermentum egestas accumsan. Integer aliquet ultricies sapien sit amet vulputate. Nulla pretium leo at est suscipit sollicitudin. Etiam elit sapien, luctus quis suscipit a, ultrices at lectus. Proin eget enim non purus gravida vestibulum quis ut ligula. Nulla at dui a nisi faucibus pulvinar. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Duis et tortor quis eros volutpat imperdiet. Fusce ac augue ligula, et venenatis nibh. Aliquam quis mi a neque lobortis pulvinar ac ut ipsum. In in dolor eros, eu tincidunt odio. Suspendisse vitae lorem id sapien facilisis aliquam. Vestibulum porttitor quam et magna vehicula eget congue mi malesuada. Fusce at velit enim."
[b][green]user@desktop[/][blue] ~ $[/][/] openssl enc -bf -d -in blowfish.test.enc -out blowfish.test.dec -pass "pass:Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin dignissim adipiscing tellus et pulvinar. Sed fermentum egestas accumsan. Integer aliquet ultricies sapien sit amet vulputate. Nulla pretium leo at est suscipit sollicitudin. Etiam elit sapien, luctus quis suscipit a, ultrices at lectus. Proin eget enim non purus gravida vestibulum quis ut ligula. Nulla at dui a nisi faucibus pulvinar. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Duis et tortor quis eros volutpat imperdiet. Fusce ac augue ligula, et venenatis nibh. Aliquam quis mi a neque lobortis pulvinar ac ut ipsum. In in dolor eros, eu tincidunt odio. Suspendisse vitae lorem id sapien facilisis aliquam. Vestibulum porttitor quam et magna vehicula eget congue mi malesuada. Fusce at velit enim."
[b][green]user@desktop[/][blue] ~ $[/][/] md5sum blowfish.test*
75581f54cdee26e05f37c406f22a8b79  blowfish.test
75581f54cdee26e05f37c406f22a8b79  blowfish.test.dec
0dd4d8f071356b02ec3f33bd0b2e8b4c  blowfish.test.enc
gerjan@desktop ~ $ 

Van blowfish.test -> blowfish.test.enc -> blowfish.test.dec met goed resultaat én een retelang passphrase ;) :Y)

Nice tip CyBeR :)

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 04-03-2011 12:49 . Reden: Ff in/out-argumenten naar voren geschoven voor de duidelijkheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Als ik jouw voorbeeld probeer, krijg ik 'bad magic number' als foutmelding. Ik heb die melding gegoogled, maar ik word er niet veel wijzer van. Met de optie -nosalt geeft hij geen foutmelding, maar is het resultaat niet te openen. (het gaat om een zip bestand)
Ondertussen heb ik de klant gemaild met het verzoek de encryptie te wijzigen in AES. Ben benieuwd, het is niet de meest flexibele klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

w.d schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:49:
Als ik jouw voorbeeld probeer, krijg ik 'bad magic number' als foutmelding. Ik heb die melding gegoogled, maar ik word er niet veel wijzer van. Met de optie -nosalt geeft hij geen foutmelding, maar is het resultaat niet te openen. (het gaat om een zip bestand)
Mischien kun je een testbestandje ergens online dumpen? Er zijn meerdere manieren om die crypto te doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
ik gok erop dat het niet werkt omdat je 2 verschillende prorgamma's gebruikt voor het encoden en decoden; er wordt geencodeerd met winzip (die er dus een .zip container van maakt met blowfish encoded inhoud) .. terwijl de voorbeeldscriptjes decoderen met openssh en gzip, wat toch niet hetzelfde is (omdat niet de inhoud wordt gedecrypt maar de hele container+inhoud.

winzip draait echter ook onder wine, dus het is misschien raadzaam om wine te installeren op je ubuntu machine, en via wine start je dan je winzip op.

http://appdb.winehq.org/o...?sClass=application&iId=2

disclaimer: ik gebruik geen wine, en heb geen clou of wine wel bij linux files kan komen, maar je kunt allicht proberen, toch?

edit: en de bad magic number komt, omdat je passphrase niet werkt op je geencodeerde bestand. want .. container != container+inhoud

[ Voor 8% gewijzigd door DrClaw op 04-03-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
DrClaw schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:06:
ik gok erop dat het niet werkt omdat je 2 verschillende prorgamma's gebruikt voor het encoden en decoden; er wordt geencodeerd met winzip (die er dus een .zip container van maakt met blowfish encoded inhoud) .. terwijl de voorbeeldscriptjes decoderen met openssh en gzip, wat toch niet hetzelfde is (omdat niet de inhoud wordt gedecrypt maar de hele container+inhoud.

winzip draait echter ook onder wine, dus het is misschien raadzaam om wine te installeren op je ubuntu machine, en via wine start je dan je winzip op.

http://appdb.winehq.org/o...?sClass=application&iId=2

disclaimer: ik gebruik geen wine, en heb geen clou of wine wel bij linux files kan komen, maar je kunt allicht proberen, toch?

edit: en de bad magic number komt, omdat je passphrase niet werkt op je geencodeerde bestand. want .. container != container+inhoud
Leuk geprobeerd, maar ik heb net (in WINE ;)) eventjes gekeken wat WinZIP allemaal voor encryptie ondersteunt en da's "Zip 2.0 compatible", "128-bit AES" en "256-bit AES". Ik zie er geen Blowfish staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
hoe komt hij dan aan een .zip bestand met blowfish ?

edit: blijkbaar kan ie onder windows zn zipjes decrypten met http://www.file-encryption.net/download.php .. dan zou ik zeggen, probeer dat dan met wine =)

[ Voor 60% gewijzigd door DrClaw op 04-03-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[b][green]user@desktop[/] [blue]~ $[/][/] openssl enc -bf -pass "pass:zomoeilijkisdatniet" -in mkv2vob-2.4.8-source.zip -out mkv2vob-2.4.8-source.zip.encoded
[b][green]user@desktop[/] [blue]~ $[/][/] 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
OpenSSL zou mij inderdaad een goed plan lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:24:
OpenSSL zou mij inderdaad een goed plan lijken.
Moeten we alleen ff weten hoe de klant van de TS z'n files encrypt dunkt me, want schijnbaar lukt 't de TS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
De klant encrypt z'n bestanden ook met Free file encryption, en die krijg ik onder Wine niet aan de praat.
Een andere klant gebruikt bijvoorbeel Sophos Utimaco, en dat werkt prima onder Wine.

@Osiris: via die manier krijg ik geen foutmelding, maar kan ik het bestand niet openen omdat het dan niet herkend wordt als .zip bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

GPG of PGP geen optie?

Goede Windows GUI (voor zover nodig) en goede commandline tools...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Is alleen een beetje jammer dat dat File Encryption released is onder de "GNU license" (wut? bedoelt ie GNU GPL?), maar dat er geen source te vinden is..

Hm, geen wonder dat 't met OpenSSL niet werkt: OpenSSL gebruik een 128 bits key bij Blowfish en de TS heeft het over een 448-bits key.

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 04-03-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is sowieso een slecht idee om een onbekend encryptie-pakket van internet te halen. Hoe weet je dat dit programma niet stiekem een kopietje van je data naar China stuurt.

Encryptie zonder source zou een rood stoplicht moeten zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Da's natuurlijk eventueel simpel genoeg te sniffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat maakt de combinatie van doelloze paranoia "de passphrase moet lang!1" en een naief vertrouwen dat een of ander obscuur stuk software waar nog nooit iemand van gehoord heeft cryptografisch degelijk inelkaar zit niet minder lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Daar heeft geloof ik elk ICT-achtig bedrijf wel last van, lachwekkende klanten :P Je hebt helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:52:
Hm, geen wonder dat 't met OpenSSL niet werkt: OpenSSL gebruik een 128 bits key bij Blowfish en de TS heeft het over een 448-bits key.
De key size is variable bij OpenSSL.

Het probleem is dat die file-encrypt util een wachtwoord neemt en daar vervolgens een key van maakt. Maar we weten niet hoe. Ik kan in die util prima zeggen dat 'ie blowfish met een 448-bit key moet gebruiken, maar vervolgens geef ik 'test' als wachtwoord in en werkt 't prima. 'test' is slechts een 32-bit key. Daar zit nog een stap tussen, met andere woorden.

Je hebt ook nog de IV nodig trouwens.

Nóg een puntje is dat dat programma er een header voor propt met, in ieder geval, welk soort crypto 't gebruikt heeft. Blowfish levert ##$00 op, AES ##$09.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 04-03-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:32:
[...]

De key size is variable bij OpenSSL.
Blowfish and RC5 algorithms use a 128 bit key.
Uit je eigen post hierboven ergens ;) Staat niets over variabel.
Het probleem is dat die file-encrypt util een wachtwoord neemt en daar vervolgens een key van maakt. Maar we weten niet hoe. Ik kan in die util prima zeggen dat 'ie blowfish met een 448-bit key moet gebruiken, maar vervolgens geef ik 'test' als wachtwoord in en werkt 't prima. 'test' is slechts een 32-bit key. Daar zit nog een stap tussen, met andere woorden.
Ik kon zo snel ook niet in wat Blowfish-pagina's vinden of er een default password-hash-iets was om er een key van te maken.
Je hebt ook nog de IV nodig trouwens.
Ook dát nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:51:
[...]

[...]

Uit je eigen post hierboven ergens ;) Staat niets over variabel.
Excuseer. Ik keek naar de openssl library, daar is de key wel variabel in lengte; althans volgens de docs:
lowfish is a block cipher that operates on 64 bit (8 byte) blocks of data. It uses a variable size key, but typically, 128 bit (16 byte) keys are considered good for strong encryption. Blowfish can be used in the same modes as DES (see des_modes(7)). Blowfish is currently one of the faster block ciphers. It is quite a bit faster than DES, and much faster than IDEA or RC2.

Blowfish consists of a key setup phase and the actual encryption or decryption phase.

BF_set_key() sets up the BF_KEY key using the len bytes long key at data.
Wellicht is het verschil of je zelf een key geeft (met -K en -iv, cq direct met de library) of als je openssl zelf een key/iv laat genereren met een wachtwoord.

TS: bovenstaand probleem is een probleem met de gebruikte software ongeacht de crypto. Ook met AES256 weet je de daadwerkelijke keys en iv's niet, dus kun je nooit je data decrypten (die header zit ook in de weg maar dat is vrij simpel eraf te halen.) Het is zover ik kan zien ook niet mogelijk om die informatie expliciet in te stellen.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 04-03-2011 22:22 ]

Pagina: 1