Toon posts:

Raid 6 NAS plus raid 0 werkschijf, @ 1GB/s van A naar B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mede-tweakers,

Mijn doel is het bouwen van een NAS met veel opslag capaciteit in raid 6, met daaraan gekoppeld een werk schijf in raid 0, de raid 6 nas moet lees snelheden aan kunnen halen van 1GB/s, en de raid 0 schijf een schrijfsnelheid van 1 GB/s. (meer mag :) )

Met deze configuratie wil ik met grote snelheid grote bestanden van A (raid 6 nas) naar B (raid 0 werk schijf) kunnen verplaatsen.

Voor de Nas in raid 6 zat ik te denken aan 36 TB aan ruimte, 20 x 2TB schijven. (Samsung F4)
De raid 0 werk schijf hoeft maar over 500 GB te beschikken, meer mag natuurlijk.
De nas staat niet 24/7 aan.

Dit is de uitdaging !

Ik heb al ter beschikking een Highpoint rocketraid 2340 (raid 5) met 16 sata poorten,
En ik heb al 8 1TB samsung F3 schijven en een aantal F4 schijven.
Verder moet ik alles nog aanschaffen, dus alles is mogelijk.

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken ? (zo goedkoop mogelijk)

Verder heb ik nog een paar vraagjes, is het mogelijk een partitie op een harde schijf te maken die alleen maar gebruik maakt van de buitenste (snelste) ring van een schijf ?

Stomme vraag misschien, is het mogelijk als ik software raid 6 van Linux gebruik randapparatuur op de server aan te sluiten die onder Windows draaien ? ( en gebruik kunnen maken van de data op de nas)

Als er nog vragen zijn, of ik niet duidelijk ben geweest, laat het mij weten,

Alvast bedankt ! :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
-Raid 0 nooit gebruiken.
En raid 0 kan op zeer snel defect gaan.

-1GB/s netwerk zegt niks over de snelheid, 1 stukje hardware die langzaam is, dan haal je langzamere snelheden.
1GB/s haal je natuurlijk nooit. Dus zoek op forums de echte snelheden.
Een snelle, grote nas kan natuurlijk niet goedkoop zijn.

-http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44
Hier vind je veel info over welke hd's te kopen, en waar je op moet letten met hd's en raid.
Hier vind je ook voorbeelden van nassen etc.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 20:46
1GB/s is natuurlijk echt onzin, dan moet je al een 10Gbit netwerkkaart nemen en die zijn er nog niet echt (betaalbaar), even afgezien dat ik me volgens mij kan herinneren dat de huidige 10Gbit kaartjes niet veel verder kwamen dan 4-5Gbit. Als je doel dus echt 1GB/s is moet je denk ik maar eens met SUN ed gaan praten maar dan kom je al snel in prijzen met zes cijfers.

Ervan uitgaande dat je 1Gbit wil halen (= 125MB/s theoretisch) veranderd dat zaak al. Om te beginnen heb je dan een behoorlijke (server) netwerkkaart nodig die ook daadwerkelijk die 125MB/s kan benaderen.

Qua overige hardware, ik heb zelf jaren een Areca ARC-1280 gehad (inmiddels vervangen voor een Areca 1880ix-24) met daaraan een 17-disk raid6. De maximale schrijfsnelheid was de max van de controller en die lag op ong. 450MB/s. Over een Gbit lan is dit dus ruimschoots voldoende. De optie om 1GB/s (10Gbit) te halen laat ik maar weg want dan moet je ook hier hele exclusieve array's gaan maken.

Je geeft zelf aan al een Highpoint 2340 te hebben, even afgezien van de cpu-belasting die deze genereerd tijdens snelheden van 100MB/s+ moet hij dit wel kunnen redden. Ik zou dus gewoon die controller blijven gebruiken. Helaas heeft die geen raid6 support maar voor je raid0 werkschijf zou je hm kunnen blijven gebruiken. Met 4x1TB eraan moet dat makkelijk 100MB/s halen.

Voor je NAS moet je dan een andere controller hebben. Ik ben zelf enorm voorstander van Areca controllers maar dat neemt niet weg dat er ook andere merken (LSI, 3ware) zijn die prima controllers maken. Voordeel van Areca is op dit moment dat ze als enigen Sata3 controllers hebben dus persoonlijk zou ik daar voor gaan.

Qua HDD keuze, voor die hardware-raidcontrollers worden Samsung-eco, WD-Green en Seagate-LP compleet afgeraden door elke fabrikant. De kans op uitvallende disks is aanzienlijk groter (ik zal vast wel door mensen gequote gaan worden dat het bij hen wel goed werkt, lucky you) dus die zou ik zeker niet nemen. De meest veilige opties zijn natuurlijk de Raid-editions van alle merken maar die zijn behoorlijk prijzen. Zelf heb ik erg goede ervaringen met Hitachi-disks maar ik weet dat de Samsung Spinpoint disks ook goed werken. Helaas zijn deze 2 wel duurder dan de goedkoopste 2TB disks maar ze zijn nog altijd veel goedkoper dan de echte raid-disks waar ze nog zomaar 150 euro voor durven vragen.

Software-raid vanuit een OS vindt ik persoonlijk altijd erg gevaarlijk klinken maar heb ik geen ervaring mee. Ik kan dat gevoel dus ook niet onderbouwen maar persoonlijk zou ik daar niet snel voor kiezen.

Qua NAS-keuze, ik ben er meteen vanuit gegaan dat je een home-servertje gaat bouwen die dergelijkse snelheden aan kan. Kant-en-klare NAS-oplossingen/behuizingen halen geen van allen echt de 1GB/s volgens mij, tenzij je naar die hele grote/luxe QNaps gaat. Je zou dan eens kunnen kijken naar de QNAP TS-809 Pro (pricewatch: QNAP TS-809 Pro)

Succes

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43

_Arthur

blub

dvl-2 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 08:01:
Voordeel van Areca is op dit moment dat ze als enigen Sata3 controllers hebben dus persoonlijk zou ik daar voor gaan.
LSI heeft met de 9260-8i de 'beste' sata3 raid controller in huis op het moment. Dat 'beste' is voor iedereen weer anders interpreteerbaar natuurlijk. Maar dat Areca als enige sata3 raid controllers op de markt heeft is niet waar.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Die van mij al gezien? O-)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier heeft iemand een leuk project voor een 10Gb NAS:
http://davidhunt.ie/wp/?p=232

Nog net geen 1GB/s, maar je trekt in ieder geval je controller goed vol. Met zoveel schijven zou ik wel even nadenken over de indeling. Het is wellicht niet handig om ze alle 20 in dezelfde RAID te zetten, ivm uitval, rebuild etc. Dan zou ik eerder gaan voor 2 of 3 RAID5 volumes.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

wagenveld schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:50:
Hier heeft iemand een leuk project voor een 10Gb NAS:
http://davidhunt.ie/wp/?p=232

Nog net geen 1GB/s, maar je trekt in ieder geval je controller goed vol. Met zoveel schijven zou ik wel even nadenken over de indeling. Het is wellicht niet handig om ze alle 20 in dezelfde RAID te zetten, ivm uitval, rebuild etc. Dan zou ik eerder gaan voor 2 of 3 RAID5 volumes.
Ja die is tof, punt is wel dat je dus ruimte voor zo'n kaart moet hebben. Of wachten op Thunderbolt insteek kaarten en daar dan 2 ofzo van kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 04-03-2011 23:20 ]

Pagina: 1