Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05-2024
Beste allen,

Ik heb al op Tweakers gezocht, maar helaas niet gevonden wat mij verder brengt. Ik ben een (zeer) onervaren laptopgebruiker.
Mijn ASUS F3J (Vista) is er enkele dagen geleden mee gestopt. Dat wil zeggen: als ik 'm opstart kom ik tot het keuzescherm 'opstarten in veilige modus', ' opstarten in Windows Vista' enz. Verder dan dit geeft de laptop zwart scherm (wel ratelen).

Het lukt mij (na het lezen van andere Tweaker-berichten) om in mijn ' bios' (?) te komen met F2. Maar ik weet mij geen verdere raad met de Bios-pagina. Ik ben bang mijn documenten die nog op mijn laptop staan kwijt te raken.

Overig, n.a.v. tweakerberichten van anderen:
- Accu eruit gehaald en laptop aan stroom gelegd
- Recovery CD in laptop; reageert niet

Wie kan mij (in leek-taal) uitleggen wat ik moet doen om bij mijn documenten te komen? Als ik ze op een externe harde schijf kan zetten, kan de laptop mij verder 'gestolen worden'.

Sorry voor deze vraag, maar bij de andere fora kwam ik er echt niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
En de veilige modus doet ook niets?

Heb je ook een extern scherm bij de hand? Zo ja, sluit die eens aan.
En als je heel goed kijkt met een felle lamp, zie je dan ook iets wat op windows lijkt? (echt heel goed kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de bestanden heel makkelijk op een externe schijf zetten: je schroeft de laptop open (doorgaans zit de harde schifj onder een makkelijk te bereiken klepje), vervolgens haal je de harddisk eruit.
Et voila: je hebt er nu een externe harde schijf bij.
GENETX schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:39:
En de veilige modus doet ook niets?

Heb je ook een extern scherm bij de hand? Zo ja, sluit die eens aan.
En als je heel goed kijkt met een felle lamp, zie je dan ook iets wat op windows lijkt? (echt heel goed kijken)
Je bedoelt dat de backlit inverter kapot is? Dan zou hij toch in het errorscherm ook geen beeld moeten hebben?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
@Genetx
Ik heb geen extern scherm bij de hand, helaas. En de veilige modus doet ook niks. Alleen zwart scherm en het pijltje van de muis zijn te zien (en de laptop ratelt...).

@Darkstone
En hoe krijg ik bestanden van de harddisk af (ik ben echt een leek... :-( )

Dank voor jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:55
Weet je misschien welk type grafische kaart er in de laptop zit? Dit probleem komt vaker voor bij ati drivers, veilige modus moet dan wel gewoon werken.

Edit: Als die in veilige modus ook niks doet lijkt het op een meer hardware achtig probleem.

Voor de hard disk, moet je de laptop open maken, de hardisk eruit halen. Dan moet een computer open maken, dan moet je een sata kabel hebben die doe je op je moederboord en steek die in de hdd van de laptop dan een voedingskabel op de hdd en start de computer.

Als het goed is herkent windows hem dan zo niet vraag het dan hier nog is dan wordt dan ook wel uitgelegd. Is allemaal niet erg moeilijk ook niet voor een leek.

[ Voor 63% gewijzigd door trabbit op 03-03-2011 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Mijn beste tip voor je in leek-taal: ga niet te veel klooien als je het zelf niet weet. Niet iemand in je omgeving die er een beetje verstand van heeft?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 20:43
simpelste: zoek iemand in je omgeving die een schone install kan doen, want waarschijnlijk is je vista gewoon gaar ;)

anders, ik zie dat je al een recovery cd hebt, dan zou ik eens in de bios gaan kijken naar de opstartvolgorde, waarbij de cd/dvd drive bovenaan staat. Wat je ook kunt doen, een F toets indrukken tijdens het opstarten om een boot menu te krijgen.

Je documenten redden, dan zou ik via een Linux live cd opstarten (ubuntu oid), maar dan moet je dus wel eerst zorgen dat je van cd/dvd op kunt starten ;)

je kunt ook de schijf eruit halen en dan aan een andere pc hangen via e-sata, sata of sata naar usb convertor (evt uit externe schijf)

succes!

EDIT: geen tv meer kijken voor snelle reactie :S |:(

[ Voor 4% gewijzigd door marti-n op 03-03-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersan2000 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:43:
@Darkstone
En hoe krijg ik bestanden van de harddisk af (ik ben echt een leek... :-( )
Met een usb -> Sata of usb -> IDE adapter. afhankelijk van het type harddisk.

Te koop bij elke electronicaboer.

Wat ratelt er overigens? De fan? De harde schijf? Als je de harde schijf hoort tikken moet je oppassen, dat betekent namelijk dat hij aan het einde van zijn latijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
Ik kan zo snel niet zien welke grafische kaart er in de laptop zit, hoewel 'ati' wel erg bekend klinkt.

En nee, ik zal niet zelf klooien. Hoewel ik toch hier stiekem hoopte op de 'gouden tip' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabbit
Wat is je woonplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
Utrecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersan2000 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:46:
En nee, ik zal niet zelf klooien. Hoewel ik toch hier stiekem hoopte op de 'gouden tip' .
Gouden tip: zet je laatste backup terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabbit
Leken maken geen backups tenminste dat is mijn ervaring :P . Utrecht is wat te ver, maar je moet toch wel iemand in je omgeving hebben die weet hoe je een hdd in en uit een computer haalt/zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
@Darkstone

Maar hoe dan? Ik kom niet verder dan kiezen in welke modus ik op kan starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabbit
Je kan een live cd van ubuntu proberen?
Moet je deze downloaden:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Dan op de file die je gedownload hebt drukken als het goed is start er een brandprogramma op, stop een cd in je brander en branden maar. Dan de cd in de niet startende computer stoppen en opstarten. Dan de cd laten opstarten(duurt even), dan op try it drukken (tijdje wachten), dan kan je in een grafische omgeving je bestanten kopieren.

Als je dan ook geen beeld krijgt is er iets mis met de hardware en is de enige oplossing de hdd eruit halen en in een andere computer stoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door trabbit op 03-03-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
Dankjewel. Ik ga dit eens proberen, hoop dat ik lege cd's bij de hand heb.

Beeld heb ik (in eerste instantie) wel, maar na selectie van het opstartproces blijft het zwart (muis-pijltje is wel te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:29
Als de muis al te zien is is de laptop waarschijnlijk al bezig Windows op te starten.
Zou het kunnen zijn dat er nog een hele dikke update in de wacht staat en dat-ie daar nog mee bezig is?
Hoe lang heb je de laptop door laten ratelen, een paar minuten of een paar uur?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
Nu telkens een paar minuten, maar een paar dagen geleden lang (ik denk een uur??)
En update, moet ik daar niet toestemming voor geven? Ik heb geen update-alert voorbij zien komen.. Zou mooi zijn als dat het zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Klinkt als een zeer gare installatie. Dat lijkt me een gevalletje opnieuw installeren. Je kan echter ook een herstelpunt gebruiken. Als je een Windows Vista DVD hebt, die er in. Vervolgens daar van laten starten en dan "terugzetten naar een vorig punt" (of iets in die trand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Start je PC eens op, en begin als een gek op F8 te rammen tot je het menuutje krijgt van veilige modus, ...
Kies hier voor veilige modus en kijk wat er gebeurt. Kom je (in een lelijke) windows terecht, dan ligt het gewoon aan je windows installatie. Gebeurt er wat anders... post je hier nog een keer, en ga je best op zoek naar iemand die er wat meer van kent.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersan2000
Dank voor het meedenken. De veilige modus heb ik inmiddels bijzonder vaak opgestart. Er gebeurt niks meer dan een zwart scherm en wit cursor-pijltje (en wat geratel uit de laptop).

Helaas heb ik de Vista DVD niet, die werd niet meegeleverd toen ik de laptop kocht (was al voor geinstalleerd).

Ik vrees idd dat ik op zoek moet naar hulp dichterbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Als je in de buurt van het Wilhelminapark woont kan ik wel even voor je kijken, maar ik heb geen auto en ook geen zin om de halve stad door te fietsen :P. Heb ook nog wel een ubuntu live usb stick liggen, kun je iig je bestanden op een externe harde schijf zetten (als het daadwerkelijk een gare vista install betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabbit
grapefruit schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:09:
Als je in de buurt van het Wilhelminapark woont kan ik wel even voor je kijken, maar ik heb geen auto en ook geen zin om de halve stad door te fietsen :P. Heb ook nog wel een ubuntu live usb stick liggen, kun je iig je bestanden op een externe harde schijf zetten (als het daadwerkelijk een gare vista install betreft).
Zou dan ook de cd meenemen veel moederboorden weigeren te booten vanaf een usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de afgelopen 7 jaar nog niet 1 pc gezien die weigerde te booten vanaf usb stick. Deze PC heeft ook nog eens vista. Dus zo oud is hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zou sowieso wel moeten gaan idd, want ik heb onlangs nog mijn oude Asus F3Sc (net iets nieuwer model, maar wel dezelfde serie) van Windows 7 voorzien met een USB stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:54
Dat ratelen doet me toch vermoeden dat de HDD defect is. Kan ook verklaren waarom windows niet doorstart...

No Gillette, No Minette

Pagina: 1