Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
De situatie is als volgt:

Domain: NKCSS.lan

NKCSS-DC
- Taken: Domain, DNS, Exchange 2010

NKCSS-DELL-R210
- Taken: Domain, DNS, Exchange 2010

NKCSS-MAIN
- Development Workstation

Omdat de oude domain/exchange machine het niet meer trekt (lang leve Forefront) en redundancy voor de mail wel handig is, heb ik een nieuwe server ingebracht (de R210) die taken kan gaan overnemen.

Machine is in het domain toegevoegd als domain controller, DNS sync gaat goed, etc.
Exchange 2010 er op met Client Access, Mailbox en Hub Transport roles.

Het idee was om een Database Availability Group (DAG) te maken zodat een mailbox bestand door beide Exchange servers samen gebruikt kan worden. Als je maar 2 exchange servers hebt, heb je een File Share Witness nodig. Dit mag een 3e exchange server zonder MailBox role zijn, of gewoon een machine in het netwerk met een network share.

Dit zou dus de NKCSS-MAIN worden. Bij het aanmaken traden er echter problemen op; het wou niet helemaal lukken, had allemaal te maken met network share access.

Er is een manier om het handmatig te doen, maar dat heb ik nog nergens kunnen terugvinden, dus ben ik aan de slag gegaan om te kijken wat er mis was met het hele network share verhaal.

Een paar dingen vallen op.

- Onder "Network" in de explorer komen nooit results. Geen uitvouw met de domain name en de server/clients er onder.
- Als ik 'NET VIEW NKCSS-MAIN' in een CMD voer krijg ik een access error (code 5) terug (kan niet benaderen). Op de machine zelf werkt dit wel. Het openen van \\nkcss-main\D$ werkt wel trouwens.
- Als ik in het Advanced Sharing gedeelte van de machines 'Network Discovery' op 'On' zet, Apply, sluit en weer open, staat ie weer op off. Ik heb geprobeerd hier iets over te vinden, maar dat leverde helaas niets op.

Tot zover het netwerk verhaal.

'Vroegah' was het een kweste van NetBios toevoegen in je netwerk adapter, maar die optie kan ik tegenwoordig niet meer vinden, is dat komen te vervallen oid?

Alle hulp is welkom.

[edit]

Was nog vergeten te zeggen dat het geen firewall issue is.

Ik heb om te testen alle firewalls uitgeschakeld, maar dat mocht niet baten.

Leuk alternatief voor als je je firewalls niet wilt uitschakelen:
===============

You can easily turn on Network Discovery by using Group Policy.

1. In the Group Policy editor on a Win7 or Windows Server 2008 R2 computer, open the GPO that you want to use in the Group Policy Editor.
2. Expand "Computer Configuration", "Windows Settings", "Security Settings", "Windows Firewall with Advanced Security", and then "Windows Firewall with Advanced Security - {policy you have open}".
3 Right-click "Inbound Rules", and then click "New Rule".
4 In the Rule Wizard, on the Rule Type page, select"Predefined", and then select Network Discovery from the list. Click Next.
5 On the Predefined Rules page, ensure that the check box is on each rule that is part of the Network Discovery group, and then click Next.
6 On the Action page, select "Allow the Connection", and then click Finish.

The rules are now part of the GPO. Assign it to the proper scope, and you should be good to go. You must use a Win7 or 2008R2 computer to edit the policy so that the Win7 options are included in the editor.

=================

[ Voor 24% gewijzigd door CMG op 03-03-2011 20:49 . Reden: Info over firewall toegevoegd ]

NKCSS - Projects - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07 13:11
Is de NKCSS-MAIN machine gejoined in het domein? Zo ja dan moet je daar eens kijken naar de security policy voor de machines in het domein, zou me niet verwonderen als daar 'network discovery' uitgeschakeld staat en daarom de machines dit niet toelaten om aan te passen.

Zo nee dan moet je datzelfde eens gaan zoeken in de lokale machine policies.

[ Voor 12% gewijzigd door ItsValium op 03-03-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
ItsValium schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:50:
Is de NKCSS-MAIN machine gejoined in het domein? Zo ja dan moet je daar eens kijken naar de security policy voor de machines in het domein, zou me niet verwonderen als daar 'network discovery' uitgeschakeld staat en daarom de machines dit niet toelaten om aan te passen.

Zo nee dan moet je datzelfde eens gaan zoeken in de lokale machine policies.
Ja, alle machines zijn lid van NKCSS.lan

Network discovery kan ik op geen enkele machine aanzetten en kan niet vinden waar dat aan kan liggen... dus ook niet op de 2 domain controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
tweede optie wat me te binnen schiet is het type netwerklocatie, staat dit toevallig ingesteld op 'public'? Indien ja zet dit dan eens op 'domain' of 'private'. Dan zou network discovery wel moeten werken, of toch op zijn minst ingeschakeld kunnen worden.

3de optie :
Check eens of volgende services wel draaien :
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host

[ Voor 21% gewijzigd door ItsValium op 03-03-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
ItsValium schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:14:
Upnp is idd geen vereiste, de andere twee wel, dit zijn services die noodzakelijk zijn voor de discovery, zoals hun beider namen al doen vermoeden.
Heb ze even aan gezet. Nu zie ik de eigen machine (NKCSS-MAIN in dit geval) in netwerk, maar die hangt er direct onder, andere machines zijn niet vindbaar. Daarnaast hangt hij ook niet onder het domain zoals op de XP Laptop.

Ben daarna op NKSS-DC gaan kijken, daar zag ik opeens ook NKCSS-MAIN staan.

Na 30-60 seconden kwamen alle andere machines er ook bij (zonder domain als parent, maar toch).

Helaas werkt het nog niet als ik probeer NKCSS-MAIN vanaf NKCSS-DC te openen.
C:\Users\Administrator>net view NKCSS-MAIN
System error 5 has occurred.

Access is denied.
En via Explorer:
[Window Title]
Open Folder

[Content]
\\NKCSS-MAIN is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

The user name could not be found.

[OK]

[ Voor 73% gewijzigd door CMG op 03-03-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
Upnp is idd geen vereiste, de andere twee wel, dit zijn services die noodzakelijk zijn voor de discovery, zoals hun beider namen al doen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
Mijn excuses, in plaats van quote mijn eerdere bericht ge-edit waarin stond dat de 3e waarschijnlijk niet noodzakelijk was.

Sorry voor de verwarring, zie post hiervoor voor de resultaten.

Heb trouwens om te testen toch alle 3 de services aan gezet.

In admin blijft Network Discovery trouwens op 'Off' staan; dat moet ook ergens zijn oorsprong hebben, maar dat kan ik niet vinden. Als iemand dat nog weet, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
weet het ook niet direct meer, onder welke account log je in? toch de domain admin en niet de lokale admin account van de machine zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
ItsValium schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:43:
weet het ook niet direct meer, onder welke account log je in? toch de domain admin en niet de lokale admin account van de machine zelf?
Ja, gewoon domain admin.

Het moet iets eenvoudigs zijn, maar zou niet weten wat. Nogmaals; XP laptopje in het domain fietst overal zo doorheen, alles werkt, maar de 2008 R2 machines...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
Ik weet het niet zo direct niet meer, in mijn omgevingen heb ik dit probleem niet en dat zijn ook 2008r2 machines, als ik nog iets kan bedenken dan hoor je het hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik zet altijd de volgende services aan en dan blijft network discovery ook op aan staan:
computer browser
SSDP
TCPIP netbios helper
UPnP device host

controleer ook even in welke zone je nic zich bevind en of in de firewall file and printer sharing enabled is.
Pagina: 1